Syksyn tunnelmia

Huomenta Pecorino! Olen niin monasti itsekin toivonut jonkinlaista on/off -katkaisijaa päänuppiin, kun pohdittavaa kertyy liikaa. Toinen vaihtoehto olisi Duracell-paristot, jotka voisi vain kiskaista pois selänjatkeesta niin halutessaan… :smiley: Kun mietitään, miksi jeppe juo, niin tämä jeppe ainakin yritti tehokkaasti pyyhkiä kovalevyään wiunalla. Eipä onnistunut sitten pitkässä juoksussa. Mukavaa päivää kaikille!

Sylvia, mulla se liitä tulee lukeen kun napauttaa sitä sinistä pallukkaa. Joskus saa klikata siinä kohtaa parikin kertaa :slight_smile: etkä mitään häiriköi!

H2O, joo se offline-näppäin olisi mullakin tarpeen… eilen se melu pääni sisällä vaimeni hitaasti. Mutta vaimeni. Otin lääkkeen mikä auttaa mulla pidentämään yöunta. Laitoin ne kynttilät, söin liikaa iltapalaa ja luin kirjaa. Siitä se sitten. Toivon, että tänää on helpompi päivä.

Joo, tiukkaa tekee etenkin kun tuo mies osti taas jonkun drinksupullon :confused: Mun on pakko mennä eri kerrokseen kun avaa sen, muuten en luota itseeni. Onneksi väsyttää jo aika paljon niin nukahdan ehkä ennemmin kuin kiusaukset käy sietämättömäksi.

Nyt Pecorino tiukkana vaan (tähän pitäs saada nyt semmonen pullistelevan hauiksen kuva) kun niin päätit.
Mun mies kans juo olutta, onneksi en siitä välitä pahemmin. Pitsan tein uuniin paistumaan niin sen kans toki maistuis.
Mua kans väsyttää niin ettei tee tiukkaa, mutta huomenna voi olla hankalempaa.
We can do it my friend :slight_smile:

Joo kyllä mä sinnittelen. En muista että olisi pitkään aikaan ollut näin hankalaa perjantaita. Koko viikko enteili tätä joten osasin odottaakin.
Mutta kyllä tää tästä! Pahin on jo selätetty!

Perjantain viininhimoista on selvitty ja nyt taas tuntuu normaalimmalta :slight_smile: on kyllä ihmeellinen miten kaavamaisesti ihminen tottuu johonkin. Kun mä en kovin usein ole lauantaisin juonut niin ei se tule niin mieleenkään.

Mulla on ihan sama homma, että perjantaihin assosioituu viini enemmän kuin lauantaihin. Leppoisaa ja palauttavaa viikonloppua.

Mulle taas se perjantai ei ole niin ongelmallinen kuin lauantai näin vapaana viikonloppuna. Perjantai on ok olla juomatta, mutta lauantain jutut kun olen hoitanut pois niin klo 15-16 olen tottunut sen viinini/siiderini korkkaamaan ja ruoan tekoon. Lauantai on aina ollut mun lemppariviinipäivä. Menen mariseen siis omaan ketjuuni nyt :laughing:

Mä kuulkaas lähden nyt oikein viihteelle, kaupungin yöelämään! Kokiksen voimin ajattelin kyllä pärjätä. Seura on semmoista ettei tarvitse tehdä asiasta numeroa, se on tosi jees.

Viihteellä käyty, limsalinjalla. Mietin miksi ihmeessä haluaisin jonottaa vessaan vähän väliä ja kokea sitä laskuhumalan tuottamaa väsymystä joka korostuu ruuhkassa. Ei ollut tippaakaan hankalaa, oikeasti.

Sitten tulin kotiin ns ihmisten aikaan ja mies istui täällä drinkkilasin kanssa, olin niin täpinässä että jäin höpöttään hänen kanssaan ja niinpä hain lasin itsellenikin. Päätös ei siis pitänyt ihan loppuun saakka. Tietenkin mua harmittaa. Join n. 4-5, merkitään aikakirjoihin 5 niin en ainakaan aliarvioi. 8vrk tuli mulla holitonta ja sitten taas tämä. Tavoite oli ensi perjantaihin. Olin jo hekumoinut siitä itsetyytyväisyydestä mitä koen tänään herätessäni ja nyt en päässyt siihen. Päätä särkee hieman eli kuntoilukin siirtyy alkuperäisestä aikataulusta.

Tiedättekö mikä harmittaa vielä enemmän kuin oma drinksuttelu? Sanoin miehelle, että oletko huomannut, että olen juonut viime aikoina huomattavasti vähemmän. Hän oli silleen mmmmm… mmmmm… Noooo ehkä. Mit vit ?? Pakkohan sen on huomata jos en ole täysin ilmaa sille. Tuntuu, että se haluaa olla huomaamatta kun sitten sen pitäisi kiinnittää huomiota omaan juomiseensa. Mua silti ärsyttää. Sen olisi pitänyt sanoa että joo toki, hyvä sinä. Hän ei siis koskaa juo viikolla, ei ikinä ole minkäänlaista krapulaa, hän ei tiedä mitä on henkinen krapula, oikeasti. Mietin, että tänäkin viikonloppuna hän on juonut pullon jallua (0.7) ja siihen päälle muutaman viskipaukun. Että pitäisiköhän kommentoida?

Ei tässä siis muuta. Yhä aamukahvia.

Edit. Miehen kanssa puhuttu. Sanoi nyt, että olethan sä vähentänyt tosi paljon. Muuttui jotenkin defensiiviseksi kun sanoin, että hänenkin olisi syytä kiinnittää asiaan huomiota. Sanoin myös, että mun on vaikea pysyä tavoitteissani jos pe ja la illat on miinoitettu drinkkien sekoittelulla. Hän tokaisi joo joo en nyt kaipaa mitään moraalisaarnaa. Jepjep. Sanoin hänelle, että nyt koitat olla ensi viikonloppuna ostamatta sitä pulloa. Vilmaston ketjuun kirjoitin, että hän olisi vähentänyt mutta tajusin, että eipä ole koska viime aikoina on juonut sekä pe että la, eli kerralla ehkä vähemmän mutta sitten kahdesta illasta tulee yhteensä enemmän.

huomasin just, että en ole tehnyt enää aikoihin mitään tavoitteellisia sopimuksia itseni kanssa. tai vähentäminen taikka pikemminkin tässä vähentämisessä pysytteleminen kuuluu aina tavoitteisiin mutten laske päiviä taikka viikkoja. kieltämättä pelkäsin että lähteekö tästä parisuhde-erosta semmoinen vire päälle että kaljakauppa kutsuu, mutta onneksi niin ei käynytkään. ai kamalaa, pelkkä ajatuskin hirvittää.
se olisi kuitenkin ollut aivan mahdollista enkä sitä edes ihmettelisi.
mutta tuohon en Peco kykenisi että lähtisin baariin kokislinjalla! eli sulla on sata kertaa enemmän pokkaa taikka kanttia kuin minulla.
sanalla sanoen valmiuksia.
älä anna sen äijän drinksuttelun häiritä omaa menoasi. tiedän, helppo sanoa. kyllä se minunkin kippailu lisääntyi parisuhteessa kun oli aina, siis ihan aina, alkoholia tarjolla. nyt kun elelen yksikseni niin en tietenkään hanki tänne kotiin alkoholia esim “vierasvaraksi”. ei tulisi pieneen mieleenikään. sen verran nimittäin impulsiivisyyttä löytyy ettei ne vierasvarat kauaa vierasvaraina pysyisi :blush:

Kiitos Sylvia sanoistasi. Mä olen kanssa miettinyt, että kannattaako tässä laskea päiviä tai asettaa hirveän tiukkoja tavoitteita kun sitten vaikka 9/10 asiasta onnistuu mutta se 1/10 ei niin sitten se jälkimmäinen vie innon onnistimisista. Kuitenkin mun pääni ei kykene olemaan laskematta :slight_smile: että lasketaan nyt sitten. Mutta mä olen just tämmöinen. Olen tällä viikolla lenkkeillyt juoksemalla yli 50km mutta jätin yhden lihaskuntotreenin tekemättä = en pysty olemaan täysin tyytyväinen tämän viikon kuntoiluun. Tai nytkin voisin ajatella, että tällä viikolla join 5 annosta, sehän on ihan hyvin. Mutta kun se ei ole sen mun tavoitteeni mukaista…

Tälleen kun luen tekstini niin mietin, että hitto mä olen ankara itselleni. Mutta kun mulla on aina se ajatus, että pystyisin tekemään asioita paremmin mutta en vaan viitsi niin se on tyhmää. Miksi tehdä asiat puolivillaisesti jos ne voi tehdä loistavasti? :unamused:

Mä huomaan nykyään pystyväni pitämään baarikaappia ilman, että ne juomat siellä huutelisi mua. Pystyn näemmä myös olemaan juomatta muuten paitsi viikonloppuillat kotona kun_toinen_juo on se kompastuskivi. Me ollaan niin totuttu drinksutteleen yhdessä pe tai la iltana ja höpöttään että sen kutsu on kyllä kova.

Toisaalta jos ajattelee, että sun kuukauskiintiöstä meni 5 annosta ja kuukautta jäljellä vielä. Ja 8 holitonta päivää on enemmän kuin 5.
Ymmärrän sen jos ei tämmöinen ajattelu ei lohduta. Mutta toisaalta olet lenkkeillyt 50 km niin mitäs sitten yhdelle lihatreenille, onko väliä.
Jos yrittäs löytää ne hyvät puolet? vaikkakin ymmärrän sen, että harmittaa. Miksi tehdä asioita sinne päin jos voi tehdä kunnollakin? mutta toisaalta kun kompuroi niin nousee sitten ylös :slight_smile: Nyt sun pitää vaan Pecorino tehdä tän kans jutut selviksi.

Mulla kun on nyt tavoite nollalinja niin en löytäis sille yhdellekään lasilliselle selitystä tällä hetkellä. Mulla on niin vaihdellut tämä mun linja alkon suhteen. Välillä on ok jos sen muutaman juo ja pysyy määrittämissään kohtuuksissa ja välillä pitää vetää nollalinjaa. Nyt mulle ei vaan sovi muu kuin tämä nollalinja. Nyt nostin itselleni vähän korkeammalle sitä rimaa sillä kuudella viikolla, kolme kuukautta olis ollut liians uuri pala vielä.

Rispektit kokislinjalle baarissa!

Pitääpä piipahtaa omassakin ketjussa lukemassa mitä sinne on ilmaantunut :slight_smile:

Juu, ei tässä ihmeempiä. Jospa ensi viikonloppu olisi täysin nollassa :slight_smile: mun joku tavoitehan oli se, että jos juo niin jää maks 7 / viikko, joten siinä nyt pysyin kummiskin.

Ihmeellistä mutta kerrankin ei ole edes sunnuntaimasennusta. Hyvä näin.

Mulla on myös fiilis ettei tässä ihmeempiä. Tasainen olo, ei ahdista jos en nyt riemusta hypikkään. Totean myös, että hyvä näin :slight_smile:

Kun nyt tähänkin ketjuun ehdin piipahtamaan, niin pakko mainita, että minulle taas ei olisi paha rasti lähteä viihteelle cokis-linjalla. Ja olisi todennäköisesti ihan hauskaakin. Mutta korkki rapsahtaisi sitten kotona. Eli kuten ennenkin olen kertonut niin minulla on aika tiukka roti sen suhteen, etten halua olla julkisesti kännissä. Himmailen aina sosiaalisissa tilanteissa ettei vaan näy päällepäin, että olen juonut, ja varon etten varmasti juo nopeammin kuin muut. Kotona sitten voin ottaa estottomasti.

(Ja höpönhöpön tätä ollut mikään pakko mainita, minkähän takia piti tuollainenkin ilmaisu tuonne raapustaa. Omituista :open_mouth: :sunglasses: :laughing:

Tämä on ollut mullekin tyypillistä muutaman viime vuoden aikana. Muutama julkinen känniörvellys on tehnyt sen, että otin opikseni. Mutta siis kotona sitten estottomasti. Nyt mulla ei ollut sitä kutinaa kun tulin kotiin, jos talo olisi ollut pimeänä niin olisin livahtanut nukkuun. Mutta sitten se vanha “peto” heräsi kun mies istui houkuttelevan drinkin kanssa ja katseli kiinnostavaa leffaa. Jäin jutteleen ja sitten…

No, tästä voi taas ottaa opikseen. Tuli vähän puhuttua miehenkin kanssa sitten, joten saattoi olla ihan positiivistakin.

Onpas täällä hiljaista, missä kaikki on?

Kokeilenpa nyt tähän saanko viestin lähetettyä. Eilen niin puhelin kuin konekin nakkas mut pihalle koko ajan enkä päässyt kirjoittamaan.

edit. no nyt onnistui!! mikähän ihme tässä oli??oliko muilla häikkää??

Siis mulla on ollut usein noita, että en pääse kirjautumaan. Menee tunteja tai ehkä päivä niin sitten pääsen. Eilen mulla ei ollut tätä vaivaa.

Mietin tätä vähentämistä ja ajattelin listata muutoksia mitä on tämän runsaan puolen vuoden aikana tapahtunut.

  • alkoholimäärät ovat pudonneet alle puoleen tai jopa yhteen kolmasosaan / kk aiempaan verrattuna.
  • aiemmin se, että en ottanut yhtään “yömyssyä” viikolla oli harvinaista. Nyt on harvinaista jos otan.
  • varsinaisia karmeita krapuloita on ollut vain muutama. Siinä tavoitteena olisi pyöreä nolla.
  • ihanaa kun ei tarvii minään aamuna miettiä että voinko ajaa tai peräti, että haisenko vanhalle viinalle.
  • Täysin holittomia viikonloppuja on kertynyt useita. En ole pitänyt kirjaa. Vertailukohtana voisi sanoa, että viime vuonna ei tainnut olla yhtään ja sitä edellisenä jos yksi oli niin siinä se sitten olikin.

Sitten muutoksia joissa alkoholin vähentämisellä on ollut merkitystä mutta ei ole ainoa vaikuttava asia.

  • Voin henkisesti paremmin. Toki mulla on nyt paremmat ahdistuslääkkeet jotka ovat alkaneet myös vaikuttaan.
  • Mulla on itsevarmempi olo. Monessa asiassa.
  • En mieti niin paljoa pitävätkö muut minusta vai ei.
  • Tunnen oloni ns normaalimmaksi. En ole koko ajan huolissani terveydestäni. Odotan illanviettoja ja sosiaalisia tapaamisia enemmän muiden asioiden vuoksi kuin että jee, silloin voi juoda.

Siinäpä niitä.