Suhtautumisesi Poliisiin?

Kattelin tuossa tota Poliisit-sarjaa TVstä ja tuli mieleen tehä topikki aiheesta. Eli millainen on suhtautumisesi poliisiin?

Ite vuosia näissä nistipiireissä enemmän tai vähemmän pyörineenä on tullut tehtyä tuttavuutta myös virkavallan kanssa. Mun suhtautuminen poliisiin on aika neutraali enkä huutele joka välissä kuinka sikoja poliisit on jne, mutta en nyt myöskään niin ihaillen niitä katsele. Toisaalta näissä piireissä sattuu ja tapahtuu, usein myös sellaista mistä “normi-ihmiset” ilmoittaa poliisille, mutta lähinnä oon ajatellu, että ku näitä pelejä pelailee, ni eipä sille poliisillekaan tarvi mennä joka vääryydestä itkemään vaan on joko hiljaa tai selvittää hommat omissa piireissään.

Täällä pohjoisessa on varmasti poliiseillakin jollain tapaa erilainen meno ja asenne mitä vaikka Helsingissä, ku ohan jo normaali työpäiväkin keskimäärin erilainen poliisille Helsingissä ja vaikka Kittilässä, eiköhän se poliisienki asenteessa näy…

Mulla vaan ihmetyttää, ku täällä on näissä piireissä kovastikin pyörivää porukkaa, jotka ovat niin olevinaan alamaailman tyyppejä, mutta sitte jos vaikka velan maksu venähtää, ni johan ollaan uhkailemassa, että vasikoidaan poliisille kostoksi ja joskus jopa keksittyä juttua… Huoh… Aivan käsittämätöntä.

Mutta oletpa sitte enemmän tai vähemmän rikollinen, ku kyllä se poliisi tulee sinunkin avuksi, kun sitä tarvitset. Ja usein se apu kelpaa niillekin, ketkä niitä poliiseja kiroaa…

Yleisesti olen sitä mieltä, että poliisilla on Suomessa liikaa valtaa ja liian vähän resursseja. Poliisien tekemiä rikkomuksia ja rikoksia katsotaan myös liikaa villaisella. Ikinä en poliisille vasikoisi tai sellaisella uhkailisi (esimerkiksi itseeni kohdistuvan random-rikoksen ilmoittamista en luonnollisestikaan pidä vasikointina). Kaveripiiriin kuuluu myös yksi varsin mukava, vaikkakin hieman liikaa alkoholiin menevä poliisi.

Tuota kuulee usein, että poliisilla on liikaa valtaa… Millaisessa tilanteessa sellainen teidän mielestä näkyy, milloin poliisilla on liikaa valtaa?

Esimerkiksi kotietsinnästä päättäminen tulisi olla tuomioistuimen tehtävä, ja siihen pitäis olla paremmat perusteet. Tämä liittyy myös siihen, ettei poliisien rikkomuksia tutkita ja syytetä, jolloin poliisit voivat ryhtyä myös laittomiin toimiin ilman pelkoa seurauksista, esimerkki tästä ovat huumekoirien käyttö julkisilla paikoilla, josta jo aikaa sitten oikeusasiamies totesi olevan perusoikeuksien kannalta arveluttavaa.

En auttaisi poliisia missään tilanteessa esim. minkä olen itse nähnyt. En myöskään vasikoisi koskaan ketään. Minulla on todella korkea kynnys ottaa yhteyttä poliisiin. Tämä kaikki johtuu siitä että olen saanut syyttömänä ehdollisen tuomion ja rikosrekisterin joka kylläkin poistuu 5 vuoden päästä. Enempää en halua kertoa tunnistamisen pelossa. Mutta tiedän että varmasti kivojakin kyttiä on olemassa, mutta en halua olla tekemisissä poliisien kanssa.

^ Luppis, tosi ikävää, että sulle kävi noin ja ymmärrän kyllä sen vuoksi tavallaan poliisikammosi, mutta ei kai tuo nyt yksin poliisin vika ollut :confused: .

Kyllä mulla itsellänikin on kohtuullisen korkea kynnys ottaa poliisiin yhteyttä, siis mikäli verrataan näihin Bubblesin mainitsemiin “normaaleihin” ihmisiin. Tokikaan en ole tehnyt mitään tarkempaa kartoitusta siitä, kuinka herkästi kukin normi-ihminen poliisin kutsuu paikalle/menee poliisin puheille. Se, miksi en ole kutsumassa poliisia paikalle joka pikkuasian, tai vähän isommankaan asian, vuoksi, johtuu, yllätys, yllätys taustani, ts. olen nk. poliisin vanha tuttu, enkä aina ole ollut heidän kanssaan kovin hyvissä väleissä. Myönnän kyllä, että vikaa on ollut monesti omassa käytöksessäni, enkä tietenkään oleta, että poliisit kuvittelisivat mun yhtäkkiä muuttuneen kiltiksi ja rauhalliseksi rippikoulutytöksi sitten, kun heidän kanssaan joudun sen seuraavan kerran tekemisiin. Melko hyvää kohtelua olen kuitenkin poliiseiden puolelta saanut, kun vertaan esim. moneen tuttuun tai kuulemiini juttuihin.

Tietty luotto mulla on kuitenkin poliisia kohtaan ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että poliisejakin tarvitaan tässä maassa.

Ketään en koskaan vasikoisi, mutta kyllä mä tosiaankin rikosilmoituksen saattaisin tehdä, jos joku random-tyyppi tekisi rikoksen mua kohtaan. Tuokin riippuisi pitkälti tilanteesta, vaikea sitä tähän hätään on sanoa, tekisinkö rikosilmoituksen tapauksessa X :confused: .

Paljon olen jättänyt itseeni kohdistuneita rikoksia ilmoittamatta poliisille ja nuollut haavani itsekseni/ystävien tuella. On myös sellaisia rikoksia, jotka eivät varsinaisesti huumemaailmaan liity, mutta eipä niitä hirvittävästi huvita ilmoitella ympäriinsä :cry: . En tiedä, millaista kohtelua olisin aikoinani sellaisen rikoksen uhriksi joutumisen jälkeen saanut osakseni virkavallan taholta, mutta eipä se silloin juuri kiinnostanut, eikä kiinnosta vieläkään. Ne asiat surraan yksinään ja myöhemmin, kun aika on siihen kypsä, niitä voi käsitellä ystävien ja/tai terapeutin kanssa :frowning: .

Edit: Ja poliiseissa on todellakin eroja; jotkut ovat ymmärtäväisempiä ja pitkäpinnaisempia, jotkut toiset taas täysiä kusipäitä, ja siihen johonkin välimaastoonkin mahtuu myös kyseisen ammattikunnan edustajia, mutta tämä koskenee kaikkia ammattiryhmiä ja noin yleensäkin ihmisiä :confused: . Kuten jo ylempänä kirjoitin, myös omalla käytöksellä on usein merkitystä, ei tietenkään välttämättä aina, mutta jos esim. innostuu ryynikännissä mittelemään voimiaan poliisin kanssa :blush: , niin tuskin voi odottaakaan mitään silkkihansikaskohtelua.

Hmm. Mul on aika neutraalit fiilarit poliiseista.

Olen kohdannut kaikkea välillä uskomaton persereikä-sika-saatana vs. vilpitön mukavahko kyttä.

Nyt uudella paikkakunnalla tulivat oikeen paraatikierrokselle käymään uudessa kämpässä tuomaan ajokiellon suoraan käteen. Kun lähtivät, toivottivat aidosti “tervetuloa tähän x-kaupunkiin. Ethän tuota poliisille hommia. Mukavaa päivänjatkoa.” Se oli oikeesti vilpitön sinivuokko, ja vahvisti käsitystä siitä että ihan kuten kaikissa ihmisryhmissä, on kytissäkin kaikkee maan ja taivaan väliltä.

Lähtökohtanani on kuitenkin aina sika on aina sika, koska riippuvaisena ihmisenä joudun melkolailla tahtomattani “taparikollisen” kastiin, kun oireet on pidettävä loitolla, ja kaikki tuohon liittyvää toiminta, kuten kaikki tietää on kaikkinensa tuomittavaa. Että tuon takia asenne sika on aina sika. Skidisti lapsellista, mut tuohan se kalmanväristyksiä, kun tuntee selkäpiissään Transporterin moottorin äänen yhtä hyvin kuin oman äitini äänen, niin hitto mikä ehdollistuminen…

Poliiseja tarvitaan silti, pääasiassa hyvää työtä tekevät, mut mitä ylemmäs poliisin johtoporrasta mennään, sen lähempänä he ovat rikollisia itsekin. IMO.

Höpö höpö! Naiset ovat se ketjun heikoin lenkki. Jos naisella on lapsi/lapsia, niin kuulustelu on hurjan helppoa :frowning:
Pieni muistutus huostaanotosta, niin akkahan laulaa aivan kaiken mitä vaan tietää ja mitä nyt muistaa :cry: .

Noinhan ei tietysti saisi tehdä, mutta on kuule monia muitakin asioita mitä ei saisi tehdä :unamused: . Lain mukaan asiasta pitäisi aina tehdä ilmoitus kukkahattutädeille :laughing: . Jos naisella on lapsi/lapsia, niin hänen ei pitäisi tietää mistään mitään :neutral_face: .

Aivan. Ja sama pätee miehiin.

Ja miekkosia ei täydy kun muistuttaa siitä miten vankilat toimivat sileänassuisten nuorten miesten kirsikkareikä raiskaus paikkoina niin kyllä laulaa mies niin nätisti hoosiannat ja isämeidän rukoukset että oksat pois :mrgreen:

Minun suu pysyy kiinni vaikka yrittäisivät uhkailla minkälaisilla huostaanotoilla, sopii yrittää mutta ei se huostaanottokaan todellakaan ole mikään yksinkertainen ja kertalaakista toimenpide.

En ihaile poliiseja mutten myöskään vihaa. En ymmärrä sellaisia anarkisteja jotka vihaavat poliiseja, jos poliiseja ei olisi niin kuka valvoisi lakia? ne anarkistitko? ja jos ei olisi lakia niin viidakon laki tulisi käyttöön eli vain vahvimmat selviää.

Huvittavia sellaiset tyypit jotka vihaavat poliisia ja vittuilevat niille koko ajan mutta sitten jos joutuu kuseen vaikka alamaailman kanssa niin äkkiä mennään itkemään poliisille ja pyytämään apua.

Jopa kunnioitin hetki sitten kuinka mun ajokortti asia sovittiin mutta viimeinen laiton kotietsintä vei pisteet pohjalukemiin, tästä tulee juttu lehteen jota ette varmaan lue. Lisänä törkeä terveyden vaarantaminen, menee pitkään että hyväksyn sinivuokkoja. SYYTÖN ja jopa auttanut heitä, nyt käännän selän ja tehköön mitä haluavat.

Jos mummoa hakataan ja meen sanomaan et lopettakaa niin se on laiton uhkaus ku mulla on aseita, pitää kääntää selkä ja toivoa ettei ihan hengiltä hakata. Siis aseet kotona mutta niitä on.

Minun suhtautuminen poliiseihin on muuttunut vuosien varrella neutraalimpaan suuntaan. Nuorempana oli tietenkin kärjistyneet mielipiteet asiasta kuin asiasta, onneksi tässä on edes vähän aikuistunut.
Silti aina kun saa lukea putkapahoinpitelyistä joista kukaan ei joudu vastuuseen pinna meinaa kiristyä. Kun tuollaisia tapauksia on harvase päivä lehdissä niin sehän tarkoittaa että poliisilla on liikaa valtaa.

Eniten minua huolestuttaa nykyään vartiointiliikkeiden valtaama ala järjestyksenvalvonnassa.
Muutama viikko sitten minulle kävi tapaus josta olisin voinut nostaa syytteen kunnianloukkauksesta vartijaa vastaan. Oli pakko soittaa poliisille kun en halunnut että nimeäni huudellaan lähikaupassa ja kysellään tuntemattomilta ihmisiltä että onko tätä tyyppiä näkynyt.
Poliisitäti kertoi puhelimessa että voithan sä ottaa yhteyttä siihen ja siihen paikkaan ja tehdä kyseisestä mulkusta ilmoitus. Sanoin että eikö se juuri ole poliisien tehtävä, ei minun. Minulle vastattiin että näissä tapauksissa pitäisi olla todistajia ja valvonta nauhat ennekuin poliisit edes alkavat miettimään että pitäisikö tästä tehdä juttu.
Asianajakin sanoi että täysin turhaa nostaa meteliä, jos poliisit eivät tutki, valvontakameroiden materiaalia on melkein mahdotonta saada käsiinsä.

^ Jep, irttis. Poliiseista löytyy kyllä helpostikin niitä inhimillisiä yksilöitä, mutta nuo vartijat ovat 99 %:sesti perseestä IMO. Ymmärrän kyllä sen, että esim. juuri kaupoissa tarvitaan myös jonkinlaista järjestyksen turvaamista, mutta kun ne vartijat tuntuvat olevan siellä sellaisella helvetin pullisteluasenteella odottamassa silmät kiiluen ja kuola valuen, että saisivat napattua jonkun ja tehtyä siitä vielä numeron :angry: . Vartijoidenkin kohdalla pitäisi olla tarkempi syyni siinä, millainen ihminen vartijakoulutukseen ja niihin töihin otetaan, mutta musta tuntuu, että sinne pääsee melkeinpä kuka tahansa tai ehkä sinne halutaan juuri niitä ihme egoilijoita :confused: .

Lähes aina, kun mä käyn kaupassa, perässäni hiippailee vartija, enkä mä ole, jumalauta, koskaan edes varastanut mitään. Kai mä olen sitten niin epäilyttävän näköinen, mutta kai niidenkin nyt pitäisi tajuta, että jos tuo tyyppi ei ole koskaan täällä mitään pahojaan tehnyt, niin turha sitä on kytätä varan vuoksi, jos se vaikka tällä kertaa innostuisikin ritsaamaan jotakin :unamused: . No joo, olen mä joskus muilla tavoin häiriökäyttäytynyt kaupoissa(kin) sekavissa tiloissa :blush: ja ymmärrän, että se on ollut syy puuttua tilanteeseen, sillä eihän muiden asiakkaiden tarvitse katsella loputtomiin koheltavaa ja riehuvaa piri- tai pilleripäätä, mutta en mä nyt läheskään aina tai läheskään joka kaupassa auttamattoman sekaisin ole/ole ollut, vaan yleensä pyrin hoitamaan kauppa-asiat ihan nätisti käyttäytyen, varsinkin nykyisin.

Ja mä tarkoitan nyt sillä vartijoiden kyttäämisellä todellakin sellaista niskaan läähättämistä, en sitä, että joku vartija vilkaisee mua pari kertaa alta kulmain. Myönnän, että olen vainoharhainen, mutta ei tuota kyttäämistä mitenkään voi pistää kokonaisuudessaan mun sairaan pääni tuottamien kuvitelmien piikkiin :mrgreen: . No, tuohon kyttäämiseenkin on jo tottunut ja siinäpähän kyttäävät, kun eivät kuitenkaan saa mua mistään kiinni, mutta onhan se hiton rasittavaa silti, eikä ole ihme, että kaupassa käyminen tuntuu ahdistavalta, kun se on sitä usein muutenkin, vaikka jätettäisiin ne kyttääjät täysin pois kuvasta :angry: .

^Aivan aivan Winston! Suurin osa ihmisistä kokee vartijat kaupoissa erittäin ahdistavina :frowning: . Harva ihminen osaa suhtautua heihin yhtä asiallisesti kuin sinä :neutral_face: . Ihmettelen miten kaupoilla voi olla edes varaa pitää vartijoita liikkeissään, kun he vaikuttavat niin negatiivisesti muuten niin mukavaan shoppailu hetkeen :confused:

Jokeri

:smiley:
Talismanilla oli 3 poliisia työkaverina reippaan vuoden, jokaisen olen tavannut jälkikäteen useamman kerran. yhden kanssa jouduttiin mielipiteiden takia( :unamused: veikatkaapa humalan osuutta) painimaan, mutta muut herrat ovat pirun fiksuja ja osaavat sen virkansa ainakin osaksi siviilissä siirtää sivuun. Ei ne poliisit tosin mulle kusipäisesti ole koskaan käyttäytyneetkään, mutta tätä yhtä tuttua lukuunottamatta ei ole ongelmia ollut.
Poliisit on ihan hyvää jengiä.

Haapajärven poliisit: täysiä kuspäitä, vittuilevat ja käsittelevät ihmistä kuin eläintä.

Kemin poliisit: rento meininki… esim. “sulla näyttäis olevan ajoneuvovero maksamatta ja toinen takalyhty pimeenä” → “joo se on unohtunu maksaa, maksan hetinmiten ja takalyhty syttyy nyrkillä” → “no kunhan muistat maksaa sitten ja turvallista matkaa.” (saattoi pientä “lada etua” olla mukana :wink:

Jyväskylän poliisi / liikkuva poliisi: kuspäitä… pysäyttivät lapin reissun 30min ajaksi kun kuulemma ajo ei ollut vakaan näköstä, puhallutus, tikkari, tutkivat koko auton ja maijaan vietiin kuulustelvataksi. Itse sai sanoa “eikö tässä nyt edes tämmösen paskan jälkeen kuuluis toivottaa turvallista matkaa” kun ei tosiaan mitään ollu pielessä muutakun vanha lada joka on hieman epävakaa ajettava vaikka leima olikin.

Treen poliisi: perus janttuja, ehkä vähän jenkkileffameininki tietyissä tilanteissa, mutta kohtuullisen asiallisella kuitenkin tiukalla linjalla pysyneet.

Summarum yleismielipide poliiseista suhteellisen neutraali.

Oikein mukavia poliisit ovat. Eipä tästä ole kuin vajaat pari viikko tapahtumasta:

• Jokeri ihan kypsänä liikennevaloissa
  • Valot vaihtuivat ja kaasu pohjaan
  • 90km/h kohdalla vilkaisu taustapeiliin. Vittu kytät olivat takana :imp: ! Paniikkijarrutus!
  • Pysäytys ja kysymys: ”Mikäköhän tuon tempauksen tarkoitus mahtoi olla, Jokeri?”
  • Epähuomiossa painoin hieman liikaa kaasua :blush: :blush: :blush:
    Rangaistus oli suullinen nuhtelu. Yhtä hyvin ois voinut lähteä zetti :stuck_out_tongue:

Sama.Ei mulla ainakaan nyt sinänsä niitä vastaan ole mitään,mutta en nyt halua (ainakaan vapaaehtoisesti) olla missään tekemisissäkään.Onhan niissä hyviä- ja huonoja puolia.Tietysti vähän tapauskohtaista ja riippuu myös poliiseista,että ovatko he mukavia,rentoja ja reiluja vai jotain vittumaisia kusipäitä,joilla tapahtuu niitä ylilyöntejä sun muita sellaisia.Pääasiassa aika neutraali suhtautuminen mulla niihin on.

^ Heh, japu, mua hieman huvitti tuo kommenttisi, ettet halua olla poliisien kanssa tekemisissä ainakaan vapaaehtoisesti :smiley: .

Entäpä, jos sulla olisi sama tilanne, kuten Talismanilla, että sulla olisi hyvinä ystävinäsi poliiseita, jotka olisivat oikeasti mukavia tyyppejä ja todellakin jättäisivät ne työnsä sinne työpaikalle ja vapaa-ajallaan olisivat vain ns. normiheppuja, jotka eivät olisi juurikaan kiinnostuneet sun mahdollisesti tekemistäsi laittomuuksista? Etkö tahtoisi olla heidänkään kanssaan tekemisissä, siviilissä siis, vain heidän ammattinsa vuoksi?

Muutenkin mä luulen, että melko harva ihminen tahtoo olla virassa olevan poliisin kanssa tekemisissä täysin vapaaehtoisesti, siis aivan ns. kunnon ihmisetkään. Olipa sitten tehnyt jotakin rikollista, epäiltynä rikoksesta(mahdollisesti täysin syyttä) tai joutunut itse rikoksen uhriksi, niin ainahan sellainen on jokseenkin ikävä tilanne. Toki moni rikoksen uhriksi joutunut menee vapaaehtoisesti poliisin puheille ja uskoo vilpittömästi siihen, että poliisista on pelkkää apua, eikä lainkaan harmia, kun rikosta ryhdytään selvittämään, mutta tuskinpa he alunperin ovat halunneet siihen tilanteeseen, jossa joutuvat, ikävien asioiden seurauksena, tekemään yhteistyötä poliisin kanssa :confused: .

Tietenkin on olemassa myös näitä hulluja, jotka vain jonkin kumman huvinsa vuoksi ravaavat poliisilaitoksella seurustelemassa tai soittelevat poliiseita paikalle syyttä, siis ilman, että he edes tuntisivat ketään mukavaa poliisia henkilökohtaisesti, mutta tuollaiset tapaukset lienevät sitten ihan oma lukunsa :unamused: .