Subutex vs Suboxone

Onko suboxonella mitään eroa verrattuna texiin jos nokittaa sitä? vaikuttaako naloksoni jotenkin negatiivisesti? :question: :open_mouth:

Ei ole muuta eroa kuin hinta. Kysytty ja vastattu miljoonaan kertaan.

Tyhmä kysymys mutta haluan olla varma :unamused:

Jos oon käyttäny nyt subutexia niin voiko siihen päälle ottaa suboxonee?

Edit. Ja eikö xonee pidä ottaa eri määrä kun texiä kun siinä on vielä se naloksoni? siis tabletista eri määrä

^
Joo kyllä sitä subua voi ottaa xonen päälle tai toisinpäin.

Itse suosin vain subutex tuotetta ja jos naloksonia sisältävää xonea käytän otan sitä lähes aina tuplamäärän. Tätä en missään nimessä sinulle suosittele tai kellekään.

Tolettomalle se vaikuttaa aivan samallalailla,oli sitten kyseessä subutex tai suboxone.

Xonejen naloksonia ei ole aiemmin tutkittu kovin tarkkaan ja ,ehkä juuri tutkimustulosten puutteesta johtuen ,sitä ei ole annettu sairaalakäytössä esim.raskaina oleville riskien välttämiseksi.

Nykyisin varmasti löytyy jo googlamallakin luotettavien tahojen vuosia kestäneiden tutkimusten tuloksia naloksoonin vaarattomuudesta,mutta itse en sitä käytä ja useat maininneet minulle xoneista tulevan päänsärkyä ,sekä muuta pientä mukavaa.

Vaikutus on kyllä niin pitkä bubrella ,sekä puoliintumisaika,että sitä ei tarvitse muutaman tunninvälein ottaa ja yrittää vaikutusta tehostaa. Iv käytölläkin 1-3 krt päivässä riittää vallanmainiosti. Myös se ,että minun henkilökohtaiset kokemukset ja yli kymmenen vuoden harras ja ahkera käyttö ovat osoittaneet,että esim.yli 3-4mg kerralla käytettynä (iv/im) niin vaikutus täysin sama kuin ottaisi 8-12mg kerralla. Oraalisesti/sublinguaalisesti käytettynä määrät ovat suurempia ,mutta silloinkin 32-40mg ollut suurin korvaushoitolaisillekin ja veikkaan ,ettei heilläkään tuntuisi mitään eroa enää ,onko annos 32 vai 56mg .

Tolettomalle 0,4 mg toimii jo niistettynä ja niin edespäin.

Nasaalisessa käytössä annos olisi hyvä olal aivan sama, oli sitten kyseessä xonea tai teksiä, naloksonilla ei ole minkäänlaista vaikutusta asiaan.

Entäs kun nyt on alettu ottamaan käyttöön niitä filmejä niin mitä mieltä niistä olette? Meilläkin klinikalla on alettu niitä käyttämään ja en ole huomannut eroa paitsi ensimmäisinä päivinä pää oli välillä kipeä ja hikoilua oli enenmmän mutta muuten en ole huomannut eroa.

Näin korvaushoidon ulkopuolella olevana opioidiaddiktina (jolle luonnollisesti subu ei tuota mitään fiiliksiä millään annoksella) tuollaiset filmit olisivat oikein hyvä vaihtoehto, koska ne tulisi käytettyä oikein (vaikka jenkkifoorumeiden mukaan nekin olisivat kyllä väsättävissä nasaaliseen käyttöön) kun taas tabletit päätyvät valitettavan usein nenään (ja keuhkot kiittävät), kun ei mukamas jaksa liottaa alkoholiin ja siitä kielen alle vaikka lopputulos on aivan sama.

Joo on ne muuten ihan käteviä ihan vaan senkin takia kun se lääkeaine alkaa vaikuttamaan jo 10sekunnissa mitä ne klinikalla sanovat niin en ymmärrä miksi sitä sitten käyttämään esim hihaan kun muutenkin vaikutus alkaa niin nopeasti, itse huomaan vartissa että olo on normaali kun pidin parinpäivän tauon ja en tiedä miten edes sitä vedetään hihaan kun se on ns. liivate, jotkut ovat sanoneet että voi heittää sellaisenaan pumpuun mitä en itse ala kokelilemaan enään kun piikittäminen on pois jäänyttä elämää.

Eikä muuten varmana nuo suboxone filmit 10sekunnissa ala vaikuttamaan vaikka niin lääkefirma joka kyseistä lääkettä diilaa voisi väittää, pelkkä markkinakikka ,että saavat RAHAA ja pysyvät markkinoilla sekä samalla estävät geneeristen subujen käytön ,kun kaikkialla suositaan filmejä. Väärinkäyttö propagandalla ja ilmasilla lomareisuilla lääkärit aivopestään kirjoittamaan potilaalle vain xoneja, näin ainakin jenkeissä ja varmasti myös muualla näin olen ymmärtänyt, ei siis mitään faktaa tietenkään.
Kyllä varmaan filmi liukenee 10 sekunnissa mutta se ei tarkoita, että myös itse vaikuttava lääkeaine olisi imeytynyt, miettikääs hieman esim lääkkeen metaboliaa ja muita vaikutusmekanismeja. On mahdotonta bubren imeytyä suun limakalvon läpi verenkiertoon ja matkata reseptoreihin 10sekunnissa :exclamation:
Mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia noista filmeistä omaa kokemusta ei ole kyseisestä tuotteesta.
Ja se vielä että en tahdo dissata noita filmejä mitenkään mutta tuo markkinointi tyyli ja väärän infon levittäminen lekureille sekä asiakkaille ketuttaa. Peace! :smiley:

Noi filmit oikein käytettynä isoilla annoksilla ovat ihan ok,mutta silloin tarvitsen itse vähintään 8mg annoksen pysyäkseni terveenä. Jotkut puhuvat,etteivät muka kanna niin hyvin ,kuin pilleri xonet jne. Todella moni ,joka noita klikkaa ja heittää hihaan sanoo samaa,että päänsäryt ja horkatkin monella tuttuja asioita. Kakkosen filmin kun kyhää kerralla ,siitä koko pumpusta tulee sellanen oranssi vaikka vedät sen sen steri ja normi fiman läpi. 8mg filmeistä tulee lähes kirkkaat vedot kun siitä leikkaa tai repäisee puolet tai neljänneksen. Paremman puutteessa noihin joutunut tyytymään ,mutta eroa normaali teksillä ja noilla filmeillä ,on kuin yöllä ja päivällä iv käytössä. Neljä kertaa halvempi hinta on jotain positiivista,mutta itse kerran noista filmeistä horkat nykässeenä ei ole ikävä ja mökkireissuja varten voisin vaihtaa niitä 3-4 kpl per yksi normaali teksi ja käyttää ne kitalaessa sulateltuna.( näitähän ei tarkoitus laittaa kielen alle ja ainut kelle ero huomattavin on ne jotka nokittaa tekua)

Ihan hyvin ne kielenalle voi laittaa, suurinosa laittaakin. Mutta noi imeytyy kyllä mistä vaan suusta about. Klinikalla noiden käyttöä tässä muutaman kuukauden päivittäin kattonut… Ja itellä noi oli pari viikkoo, enpä eroo tabletteihin sulatettuna huomannut (i.v:na menee juu kakkonen esim melkoseks tahnaks ja epämielyttävämpää käyttää kun tabletteja kuulemma, et siinä onnistuttu ehkä, ei noita moni mielellään hihaan pistä näin kuullut),

Tosiaan 2vko pidempään noita ei itellä ollut kun annoskoko muuttuu jatkuvasti pienemmäks lopun aikaa tabletteja.

Mistä muuten tää tuli “näitähän ei kielen alle pidä laittaa”, nyt kun vielä vähän googlasin suboxonen omia neuvoja, nimenomaan sinne ne kuuluu laittaa ihan yhtälailla kun tabletit, samaa tampereen k-klinikalla neuvottiin.

^
Täällä Helsingissä ohjeistavat ainakin parilla polilla,että ne pitäisi laittaa kitalaen etuosaan( hampaiden ja ikenien yläpuolelle ns. etuosaan kitalakea. Voi olla vaikutusta syljen määrästä riippuen mihin kohtaan se suussa sijoitetaan,ettei sulanut litku kerkeä valua syljen mukana vatsaan ,ennenkuin kunnolla imeytynyt. Nielastuna tehosta muistaakseni 80% hukkaan. Äskeinen oli vain oma “järkeilyni” miks niitä ei voi laittaa vaik kielen päälle/ikeniin. Täytyy kysäistä näiltä jotka hoidossa on. Sen olen huomannut ,että kakkonen suunkautta ei tee edes terveeksi,kun kakkosen xonesta nokat jo hieman jeesasivat vaikka keskimäärin vetänyt n.6-8 mg texiä iv.nä . Xonesta puolikkaan nokat ja sit vedot päälle niin jeesaa myös ihan hyvin. Yleensä yritän et vedän vain korkeintaan kaksi kertaa päivässä ja isoilla annoksilla 3-4mg kerralla ,jos vain nappeja on ,ettei tarvi miettiä huomista ja ylihuomista ja ostaa noita ihanan halpoja tekuja (normeja) Suomesta. Filmien hinta on ainut positiivinen ,kun vähintään kolme olen saanut niitä yhdestä kasista,niin silloin ilman hintatietoja,jokainen ymmärtää ,et tuote kolme tai neljä kertaa halvempi,kun aiemmin xonet oli vain puolet halvempia ,jos sitäkään. Noita olisi jo normipalkallakin varaa ostaa ja kustantaa oma korvaushoito ,kuukaudeksi korkeintaan sillä hinnalla, ,mitä maksais viikon teksit.

Kuinka toi itse kustannettu korvaushoito käytännössä tapahtuu?

Eilen viimeksi väittelin tuosta “kumpi on parempaa ja kuinka paljon”. Tietenkin the Subutex on parempaa. En mä silti itse huomaisi eroa, jos silmät peitettäisi ja saisin päiväannoksen suoneen laitettuna, että kumpi aine on kyseessä. Eli omalla kohdalla tuon naloksiinin vaikutus mahtuu “plasebo-toleranssiin”. Se on varmaan aika yksilöllistä, kuinka toi naloksiini vaikuttaa.

Kotikonstein ehdottaisin seuraavaa.

Päätät annoksen ,millä päivittäin pärjää ja “oheiskäyttö” poies kokonaan.

• haalit niitä nappeja /metistä/filmejä omiin tarpeisiin aina vaikka kuukaudeksi eteenpäin.
  • Hoidat jonkun luottohenkilön ( puolison/frendin/perheenjäsenen ,jolla ei luonnollisesti ole ongelmaa kyseisen artikkelin suhteen ja näet häntä sovitusti (puolison kohdalla helppoa) vaikka alkuun ,jokatoinen päivä ja siitä pikkuhiljaa viikon välein jne. Tämä luottohenkilö tulisi myös toimittamaan omahoitajan virkaa tarvittaessa,jolle avaudut ahdistuksistasi ja riennät riemuitsemaan matalasta veroprossasta tai mitä tahansa. Joku joka tossa olisi tukihenkilönä ja pitäisi kiinni niistä annoksista ja lääkkeiden luovutuksesta,sekä pikkuhiljaa pudottamisesta.
  • Oma motivaatio olisi varmaan kaiken a ja o ,jos haluaa lopettaa tai hallita käyttönsä tai pikkuhiljaa pudottaa sen kokonaan pois.
  • Oma halu lopettaa/vähentää ja skarpata.
  • Siinä vaiheessa ,kun annosta pitää alkaa radikaalisti vähentämään ja lääkkeesi ovat vaikka hyvällä ystävällä tai puolisolla,niin silloin kyllä suhdetta tai ystävyyttä koetellaan ja kovaa ,jos itse itselleen asettama annos ei miellytä ja toinen pysyy tässä “hoitosuunnitelmassa”.

Helppoa ei missään nimessä ole yksin lopettaa tai lääkkeet tiputtaa omatoimisessa k-hoidossa,mutta mahdollista.

Vaatii kyllä sydäntä ja luonteenlujuutta niin " potilaalta"&“hoitajaltakin” varsinkin annoksen nollaan vetämisen aikoihin.

:wink: :open_mouth:

Mikä helvetti kun lukee noita Temgesicien vaikutusaikaa (ja takuulla noissa filmeissäkin, jos löytyisi joku järkevä seloste jostain, en nyt hirveästi kyllä aikaa sellaisen etsimiseen käyttänyt) niin esim. Teemuissa aloitusannos suositus on 0,2-0,4 mg ja otetaan 6-8 tunnin välein. Kovasti sanotaan että suonensisäisesti (10-15 min.) tai suun limakalvolta vaikutus alkaisi (10-60 min.) ja huippupitoisuus saavutettaisiin 90-120 minuutissa puoliintumisajan ollessa n. 3-4 h ja vaikutus kestäisi n. 8 tuntia. Noi tiedot mulkoilin ihan oikeasti tuolta Fimean sivuilta Teemujen valmisteyhteenvedosta: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/249702.pdf

Subutex on samassa resoribletissä kuin nuo Teemutkin mutta puoliintumisaika 37 h. Onhan noita subujakin eri vahvuuksia. Poistuuko noiden Teemujen ja filmienkin kaiketi :confused: vaikutus muka 6-8 tunnissa? Tuskin vaikka olisi toleranssia. Vai onko toi annoskohtainen kysymys, että toi 0,2 mg tahi 0,4 mg ei tunnu oikein missään alottelijallakaan, kun yleensä lähdetään isommista annoksista (vaikea uskoa).

Enemminhän se n. 3-5 päivää kestää se vaikutus, jos ei omaa toleranssia. Ja vaikka omaisi, niin käsittääkseni jengi pärjää kerran vuorokaudessa annostelulla yleensä, annos on sitten mikä on. Mutta what? Kyllähän kaiketi korvaushoidossakin käydään kerran päivässä eikä 6-8 tunnin välein sulattelemassa jotain filmiä. :laughing: Toki käsitän että siinä vaiheessa on annokset jo niin isoja ja tolet kasvaneet, että sairaaksihan sitä tulee jollei saa lääkitystään kerran 24.tunnissa vähintään. Mietinpä vaan, että onko jollain lähtenyt vaikutus pois 6 tunnissa… Siis koskaan? :confused:

^No ei teemut ole yhtään sen erilaisempia ku normi texi (siis aito texi, ei xone) ainoastaan niiden buprea sisältävä määrä on niin pieni, et olisko sen takia sit laitettu se puoliintumisaika lyhyemmäksi.?
Mut jos teemuja otat sen kaks levyä kerralla ( siis 0,4mg x 20=8mg) eli yhden kasipallon verran, niin takuulla pysyy vaikutus sen normaali kasipallon verran.
Noista filmeistä ei ole omaa kokemusta, ei ole täälläpäin ikinä ollu käytössä, ja toivottavasti ei tulekaan. (kuullu muutamalta jotka etelämpänä niitä joutunu käyttää) et siinä menis hukkaan jonku verran, ku niin nopea on sen sulatus.? Voi olla taas tätä “urbaani legendaa” mut näin väitti kaverit, et ei se vastaa samaa kuin yhtä iso annos xonea tablettina. :question:

Mä en tosiaan tiedä, mutta

Haa. Mikkohan se on täällä kirjoittanutkin tosta, että siitä menee helposti hukkaan laittamalla kielen alle, jos litku ehtii valua syljen mukana vatsaan. Kyyläilin googlen kautta, että noita resoriblettejä voi kielen alle laiton lisäksi laittaa ikenen ja posken väliin. Varmaan vois laittaa myös niin kuin nuuskan huulen alle ikeniin. Tosin hampaat ei taitais tykätä tosta tavasta :unamused: . No joo mut idea tossa posken ja ikenen väliin tunkemisessa oli se, että aine siis imeytyy sieltä suun limakalvolta verenkiertoon ja siten vaikuttaa nopeasti. Kaiketi siis noissa filmeissä voi toimia samalla tavalla. Ehkä sitä ei valuis niin helposti nieluun jos sen saa tyrkkästyä ikenen ja posken väliin. En tiedä.

Toi Mikon pohtima kielen päältä järkeily ei oikein taida toimia, kun sen pitää imeytyä suun limakalvolta, jotta se pääsee nopeasti verenkiertoon ja vaikutus on toivottu. Kielen alusosahan on täynnä verisuonia, mutta kieli pelkkä paksu möhkäle, lihas :laughing: . En mä oikeastaan edes tiedä miksi tää aihe alkoi kiinnostamaan mua. Varmaan sen takia kun oli tota keskustelua tosta vanhasta karmeasta subukokeilusta, niin alko mietityttämään noi ihmisten korvaushoitojutut ja näin, kun olen kuullut noista filmeistä. En tosin ole kysellyt kenenkään käyttötapoja, noiden suhteen, kun mulla ei ole ollut pätkääkään kiinnostusta kyseisen aineen sen horrorstoryn takia. Olishan se hyvä olla kartalla asioista kuitenkin. Epäilen ton hintapolitiikan takia, että nuo filmit ei tosiaan potki yhtä lailla kuin bupren tabuversiot.

^ Joo olis ihan mielenkiintoista kokeilu mielessä joskus ottaa oma annos tollasena filmi muotoisena, niin olis hyvä verrata mikä on tarinoista totta ja mikä ei.
Kakkosen xone ei tosiaan sulatettuna sano yhtään mitään, niinku mikko oli todennu tossa sun lainaamassa jutussa. Tai kyllähän se varmaan jos ei tolea olis, niin kakkonenkin kielen alle jotain tekis, mut ainaki itellä vaatii sen 6mg ja siitä ylöspäin, et ns. helpottaa tai normalisoi vähän oloa… :neutral_face:

On se vaan vittumaista ku näin alkaa asiaa miettii, miten tällanenkin koukku hallitsee elämää.! Olet yhden tietyn lääkkeen orja jota ilman menet ihan paskaks ja et pysty mihinkään. :imp:
No itepähän oon soppani keitelly, eihän se auta ku imeskellä vaan nappeja (joskus myös lainien muodossa :blush: ) ja yrittää ajatella et se on lääke joka on otettava, vähän ku diabetes-potilas tarvii insuliinin, niin sama homma.
Paitti tää tauti/sairaus on ihan sen peilistä takas möllötävän kaverin itse aiheutettu, eli ei sikäli diabeteksen kaltainen.
Tosin jos pilkkua nusastaan, niin kyllähän diabeteksenkin voi “hankkia” esim. syömällä kaikkea roska shaibe ruokaa ym. ja lihomalla tarpeeks ylipainoiseksi, niin eikös niinkin voi diabetekseen sairastua.?

Vähän offia, mutta: Joo tottakai diabetekseen voi sairastua, mutta se ns. lihomalla ja syömällä hankittu diabetes on ns. tyyppiä 2, eli erilainen kuin se 1 tyypin diabetes ns. “lapsuusiän diabetes”, johon tosin voi sairastua myöhemmälläkin iällä. Sitä 1 tyyppiä sairastavat joutuvat koko elämänsä käyttämään insuliinia, tai kuolevat. Toi tyypin 2 diabetes on se ns. elintasosairaus ja siihen syödään lääkitys pääasiallisesti tabletteina ja siitä voisi päästä eroonkin laihduttamalla jne. Sitten vasta noi tyypin 2 diabeetikot alkaa käyttämään insuliinia, kun tablettimuotoinen lääkitys ei enää riitä. 1 tyypin diabeetikko taas ei hyödy mitään niistä tableteista vaan joutuu koko elämänsä pistämään sitä insuliinia itseensä.

Ajattele tosiaan vaan niin, että se on sun lääkitys ja niinhän se onkin. Tää elämä on vaan sen verran vittumaista välillä, että joskus oloa on joutunut helpottamaan eri tavoin, varmaan meistä jokainen. Täytyy vaan pelata niillä korteilla mitkä on jaettu. Tsemppihali sulle, älä huoli - hulluja narkkejahan me ollaan täällä kaikki :wink: .