Sain lääkäristä respan noihi stilnocteihin, ja yritin etsiä tietoa et milleen noita kannattas syödä et sais jotai pärinää irti (ku luin jostai et noi ois halluja aiheuttavia). Kellään mitää tietoa? Yritin Searchist mut ei oikee löytyny, vissii hakusanat vituillaa…
en saa neuvoa koska plinkin paskanaziadminit deletoi sen mutta etippäs robskun dihkal ja lue sieltä.
olinki dihkalin iha unohtanu kts.
Alota yhellä äläkä missään nimessä ota alkoo samaan aikaan. (jos ei yks toimi ni ota toinen vartin sisällä ekan otosta, mut älä vaan alota kolmella, ku mun mieheltä lentää ainakin laatta järjestäen melkein joka kerta, ku se vetäsee kolme). Sitlkkarit toimii sellasenaan niillä joilla ne toimii. Esim. mulla ei tuu halluja vaan meen aivan sekasin ja aamulla en muista mitään. Sit yleensä mulla ne ei enää toimi alle viiden tabletin ja aamulla saatan huomata, et oon kiskonu niitä viis levyä. Näissä määrä ei juuri paranna laatua, joten se on sama ottaako yhden vai viiskyt jos se ykskin toimii. Mitä enemmän ottaa sen paremmin menee muisti. Ekal kertaa muisti meni jo yhestä tabletista ja siitä meni niin sekasin, et olin tajuamattani vetänuy useita levyjä, joka harmitti sit aamulla, ku lääkkeet oli vähissä ja mitään en muistanu. Eli varaudu filmin katkeemiseen. Ja nehän on nopee vaikutteisia, et vaikutukset voi tulla jo kymmenessä minsassa, mut mun kaverilla ne alko vaikuttaan vasta tunti oton jälkeen. Et tää kaveri oli eka josta kuulin, ettei ne vaikuttanu alle puoleentuntiin.
Ja varo stilkkari puheluita, tekstareita ja ennen kaikkea ulos lähtöä! Vot pilata elämäs menemällä ulos törttöileen ja voit pilata kaveri suhtees soittelemalla/viestittämällä jotain typerää. Ja aamulla et muista mitään. Ja jotku on soitellu jopa isovanhemmilleen stilkkari pöhnässä, että sulje siis puhelin, ennen ekaa nappia ja päätä, ettet missään olosuhteissa mee ulos.
Edittiä: mun mielestä tää on ohjeistamista turvalliseen vähemmän haitalliseen käyttöön, koska monet ahnehtii näissä määrissä ja siitä seuraa noita edellä mainittuja haittoja, kuten aivan sekasin ulkona pöllöilyä, varastelua ym. ja suhteitten tuhoutumisia. Stilkkareissa pitää saada sanoo, et ei kantsi ottaa yli ohjeen ainakaan ekalla kerralla, koska siitä seuraa haittaa ja paljon.
Näin on. Itsekin oon osannut pistää asiat aika pahasti solmuun stilnoct+bisse kombolla. Hävettää lopunikää eräs sekoilu. En varmaan koskaan ole niin sekaisin osannut ollakaan, eikä todellakaan mitenkään hyvällä tavalla.
Juu noi on “vaarallisia” nappeja, koska vaikka niist ei kai välitöntä hengen vaaraa aiheudu edes isoilla annoksilla ni paljon tuhoa voi saada aikaan, kun järki menee ja aiotut määrät ylittyy. Luin kerran jonkun kirjotuksen, missä kahden lapsen isä oli ohjeen mukaan ottanu stilkkareita ja aamulla hän muisti sellasen pätkän et toinen lapsista (nuorempi alle kouluikänen) oli kömpiny makkariin ja valittanu ettei saa unta. Tämä isä oli ollut niin sekasin, että oli antanu lapselle kans puolikkaan napin. Herätessään hän oli hädissään tarkistanu tilanteen ja huomannu onnekseen, et oli pöhnässä antanu vitamiinin, vaikka oli pitäny antaa stilkkari. No onni onnettomuudessa, mutta luulis olevan aika paha juttu jos menee oikeesti antaan pienelle lapselle noin kovan nukahtamislääkkeen. Tällasten asioitten vuoks mä mielelläni varotan siitä, et stilkkareita ei tosiaan tarvi välttis ottaa “päihtyäkseen” ku niistä piruista voi päihtyä pahastikin jo oheen antamalla yhden tabletin annoksella. Eli ahnehtiminen ei näissä napeissa kannata.
joo, ei alkoa ja nukhtamislääkkeitä samaan aikaan. paitsi jos kännissä ei uni tule ni sit tietty nappi naamaa ja Heti pehkuihin.
Odotan innolla 22.päivää kun saan haettua stellani apteekista. valittivat prkl että sulla pitäis olla vielä jälellä.
Mä taas elättelen toivoo, et lekuri uusii mun respan. Se selviää vasta perjantaina tai maanantaina, et uusiko ja mä en jaksais odottaa. Vittu viis arkipäivää kestää uusiminen!
^Täälä kestää 1-2 vkoa uusiminen (lahdessa siis).
Oho ja mä itken täälä viikkoo… No mut mun edellises tk:ssa kesti päivän ja nyt ku siirryin Hml:n pää terkkariin ni pitääki yhtäkkiä kestää tällaset jonot. Ehdin seittemän vuotta tottuun siihen, et respat sai viimestään seuraavana päivänä ja nyt joudun jännittään näin kauan. Ärsyttää ku ei tiijä uusiiks lekuri vai ei.
^No huh huh… siis seuraavana päivänä jo, mäkin haluun asioida sellassessa teekoossa
Joo, joskus täälä lahdessa vieny jonkun ressun uusittavaks, sitte 1,5vkon päästä menny siitä luukulta kysäsee että joko, ni arvaa näinkö punasta ku se sano että ei ole että uusimis aika on kaksi viikkoa.
Että siinä ajassa ne on varmasti ja tuo täst edes reseptisi aikaisemmin uusittavaks enneko kerkee lääkkeet käymään vähiin… just joo.
No se oli yks pieni terveysasema ja sit ku mä muutin pois ni vähän sen jälkeen se asema kai laajeni tai jotain ni nyt sieläkin on kuulemma pitkät jonot. Mut arvaa oliko pieni shokki, ku varasin ekaa lääkäri aikaa tonne pää tervariin ja mulle sanottiin, et kolmen viikon pästä saan ajan, ku sielä edellisessä riitti et aamulla kasilta soitin sinne ja sain samalle päivälle aina ajan. Respatkin sai samana päivänä uusittua jos vei aamulla ja haki kahen jälkeen. No ehkä just sen takia mun lääkkeitten käyttökin pääs niin pitkälle, ku sain respat aina pian ja kävin lääkäriskin kerran viikos. Mut näin monen vuoden jälkeen on tosi vaikee tottua tällaseen normaalin hitaaseen palveluun. Jos ois varaa ni käyttäsin vaan yksityisiä, ku ei mun pitkäjänteisyys toimi näissä lääkeasioissa vieläkään…
^No just, kolmen viikon päästä lääkäri aikaa, no ju, välillä se vaan menee jopa tääläkin niin että niitä lääkäri aikoja on tosi vaikeeta saada kohtuullisessa ajassa, varsinkin a-klinikalla. Sielä on huutava pula lääkäreistä ja ainoostaan nk peruutusajoilla sinne saattaa päästä kohtuullisessa ajassa.
No, teekoossa täälä kyllä sen lääkäri ajann saa, kuhan muistaa soittaa aikasin aamulla päijät-vitun-neuvoon ni yleensä viimeistää seuraavan päivänä pääsee sit. Riippuu sekin vähän jonoista.
Itselläni ko. respan on lekurit uusinut aina mitään kyselemättä - paitsi nyt. Jatkuvaa käyttöä takana nyt 1,5 vuotta ja lekuri päätti olla uusimatta respaa
Onhan tuo käsittämättömän pitkä aika käyttää lyhytaikaiseen käyttöön tarkoittettua lääkettä, mutta itselläni on sen verran kova riippuvuus jo ehtinyt tuohon muodostua, ettei uskalla seinään lopettaa. Pitänee siirtyä yksityiselle sektorille, sieltä kun respan saa pyytämällä.
^Mullakin kohta vuosi noita popsittu, jokseenkin säännöllisesti, eikä se lääkäri voi kerta hujauksella olla niitä määräämättä, sun täytyy sopia sen lääkärin kanssa että määrää vaikka sitten pienemmän pakkauksen, josta otat vaikka tietyn ajan puolet siitä määrästä mitä olet normaalisti tottunut ottamaan niitä iltaisin.
Sanot vaan että unettomuus on niin paha, samoin riippuvuus, että niitä täytyy ehdottomasti vähentää pikku hiljaa, että saat yösi nukutuksi. En tiedä käytätkö noita viihteeseen, mutta joka tapauksessa ei periaatteessa noin pitkän kuurin jälkeen lekuri vaan voi olla uusimatta tosta noin vaan.
Valita vaikka että et ole nukkunut viikkoon, kun olet niitä tottunut syömään niin pitkän ajan, ja että päässä alkaa flippailee valvominen. Näin ainaki järjellä aateltuna pitäis mennä.?
Joo, no pitää vielä päivittää tapahtumaa: Sain siis tuon respan uusimattomana viikon odotuksen jälkeen. Respaan oli laitettu viestiä post-it lapulla, “seuraava uusinta vaatii lääkärillä käynnin.”
Noh, sain sitten varattua ajan tälle päivälle ja hetken aikaa asiasta keskusteltuamme lääkäri lupasi uusia respan entiseen tapaan. Selvittelin hieman elämäntilannettani sekä perustelin käytön tarvetta juuri tuolla pitkällä käyttöhistorialla. Oli toki puhetta käytön vähittäisestä lakkauttamisesta sekä muutenkin elämän säännöllistämisestä.
Itselläni tahtoo pahin unen viejä olla työperäinen stressi, joka valvottaa. Tähän yhdistelmään kun lisätään aikaiset heräämiset ja pitkät ajokilometrit päälle, niin omalta kantilta aateltuna on sekä itselleni että muille tienkäyttäjille turvallisempaa että olen ‘virkeänä’ ratissa. Olkoonkin, että se uni on nukuttu stellan voimin.
Asiallisessa käytössä kyllä tuo tarvittavan avun, useimmiten kuitenkin lipsahtaa viihteen puolelle…Näinhän se varmaan kaikilla pitkäaikaiskäyttäjillä tahtoo olla.
Noh, sain sitten varattua ajan tälle päivälle ja hetken aikaa asiasta keskusteltuamme lääkäri lupasi uusia respan entiseen tapaan.
Hyvä juttu et näin kävi, sulla oli kyllä hyvät perusteetkin tohon just työssäkäynti ja pitkät ajomatkat.
Itse joudun venaa vielä viikon-kaks ennenku saan omani haettua, respa uusittu, mutta apteekissa ovat tarkkoja (laskee kauan pitää riittää etc…)
Jaa, stilkkarit… Itelläni meni eräs kaunis päivä tuossa pari vuotta sitten TODELLA sekavaksi. Olin sitten loppujenlopuksi rouskinu n. 60 stilkkaria ja karannu sairaalasta letkuista. Putkasta aamulla itseni löysin… Ja olin touhunnu kaikkea TODELLA uskomatonta. Ei ollu enää kivaa. Siis varovainen pitää kyseisen ryynin kanssa olla, tai voi tulla pahaa jälkeä. [Poistettu asiatonta kommentointia -Päihdelinkin toimitus]
dodiin, kävin apteekissa ihan pokkana, vaikka mulla olis pitäny olla noita stelloja=stilnoct vielä 2 viikoksi, ni sain haettuu 100kpl ulos eikä mitään mutinoita. Odotan innolla iltaa
Tosin NE- REP merkintä oli tässä uusimmassa reseptissä, eli tämän jälkeen loppuu mun stellojen rouskiminen todennäkösesti.
SATA Stellaa… Jee!.. Anna mennä, syö KAIKKI KERRALLA ja tapa sitten joku ja itsesi. Odotan innolla iltaa… Vi**u, hermot menee näiden hehkuttajien kanssa. Anteeksi toimitus, mut varmaan kengitään ulos täältä, mutta whatever…