Soodakuplan taival

Moikka kaikki

Ensin kirjoitin otsikkoon Soodakuplan taivas :grinning::partly_sunny: Jospa tästä jossain vaiheessa sellainen tulisikin.

Olen Plinkkiä lukenut epäsäännöllisesti jo vuosia. Toisella nimimerkillä muistaakseni kirjoittanutkin. Aina olen aloittamani taistelut hävinnyt ja jatkanut juomista. Nyt taas uusi yritys ja jospa tämä kirjoittaminen auttaisi :pray:t3:

Olen keski-ikäinen nainen. Join yläasteiässä ja opiskeluaikana. Sitten meni parikymmentä vuotta tipatonna ja sain neljä lasta. Eron jälkeen, kun olikin taas omaa aikaa, alkoi mukaan tulla ystävien kanssa baarissa käynnit. Ja sitten muistin taas, miten ihana nousuhumala on ja miten sosiaalinen olen kännissä.

Nykyinen puoliso löytyi pubista, josta syystä osin varmaan korkki jäikin auki koska hän myös juo.

Ongelma tästä tuli, kun vanhemmiten krapulani ovat aivan kauheita. Lauantai menee ihan maatessa ja sunnuntai suorittaessa kaikkea mitä viikonloppuisin yleensä ihmiset touhuaa. Viikolla väsyttää töissä, teen vaativaa hr-työtä, jossa järjen olisi syytä juosta maanantaista alkaen.

Lupasin että olisin lopettanut juomisen 50 täytettyäni - kohta vuosi sitten. Ei onnistunut. Tammi-helmikuussa olin melkein seitsemän viikkoa juomatta ja yllättäen se oli suht helpppoa. Mutta siitä se taas lähti. Ja pari viimeisintä kertaa olen juonut muistini. Puoliso on tuonut ämpäriä viereeni kun oksentelen. Ja viimeksi sain jopa jonkin raivokohtauksen ja heittelin tavaroita. Sormuksenkin heitin johonkin, pitäisi se etsiä :see_no_evil:

Painoa on tullut parikymmentä kiloa lisää, keho ei kestä. Vatsakipuja on usein alkuviikosta, uloste keltaista. Iho-ongelmat pahenee juodessa. Ja meneehän tuota rahaakin. I am sober -äpin laskurin mukaan 45 euroa viikossa.

Haluaisin, että tilillä olisi aina pari sataa hätävararahaa, jos johonkin tarvitsisi. Vaikka eläinlääkäriin tai pojille (jo teinejä ja aikuisia). Nyt jopa niinpäin että lainalen lapsiltani muutamia kymppejä. Samasta asiasta halveksin veljeäni ja pidän häntä holtittomana juoppona.

Puolisonikin juo edelleen, mutta jokaisellahan on oma taistelunsa.

Jospa onnistuisin vähentämään, kuten vuosi sitten ajattelin; juhannus, vappu, uusivuosi ja ehkä muutama muu kerta vuodessa. Enintään kerran kuussa ja vain syystä. Jos en näytä onnistuvan, soirryn lopettajiin.

Nyt on kupissa aamukahvi. Vappuaattona viimeksi join ja paljon, siksi viikonloppu on mennyt rauhallisesti.

Ai niin, olen juonut perjantaisin ja aina vähintään 10 annosta, yleensä 13-14. Ja jos on ollut jokin pyhä tai muu vaoaa viikolla, olen maksimoinut kaiken ja juonut silloinkin

Kiitos, jos jaksoit lukea. Yritän kirjoitella päivittäin

:slightly_smiling_face:

8 tykkäystä

Onhan tämä mun käytös ihan kamalan noloa. Minusta riman alitus on lainata lapsilta, jotta saa päänsä täyteen.

3 tykkäystä

Minulla on siis kaksi teini-ikäistä lasta ja kaksi lähemmäs kolmekymppistä. Nuoremmilta en ikinä lainaa, mutta jotenkin tuo aikuisiin lapsiin turvautuminenkin on kurjaa. Sen lisäksi, että veljeni on vippaileva juoppo, oli isäni sitä samaa. Ja muistan, miltä tuntui, kun hän markka-aikaan minultakin lainaili “parikymppiä” aina silloin tällöin. Isäni kuoli suht nuorena ja taisi jopa jäädä minulle velkaa. Tätä on meillä siis suvussa, toki ei se mikään asiaa hyväksyttäväksi tekevä seikka ole. Äitini taas ei ole varmaan koskaan juonut kuin yhden kerrallaan. Hänen puolelta tulee se, että kun olen juomatta, en sitten juo vuoteen pisaraakaan. Tai siis olen tehnyt itselleni sellaisen mallin, että se on joko tai.

Näköjään tämä ensimmäisen päivän kirjoittelu on tällaista epämääräistä tarinointia ja itselle puhelua. Puhelimella on jotenkin vielä hankala kirjoittaa kerralla pitkään, mutta läppäri on jossain hyllyn alimmaisena niin en ole sitä jaksanut ottaa esiin. Ehkä senkin teen, niin helpommin pysyy kartalla mitä on jo kirjoittanut.

Mukavaa sunnuntaita kaikille.

2 tykkäystä

Ei sun kirjoittelut ole yhtään epämääräisiä, vaan menit selkeästi ja suoraan asiaan. Tervetuloa palstalle❣️

Tervetuloa foorumille! :smiling_face: Tuntemuksesi kuulostavat tutuilta. Etenkin tuo, että maanantaina ei ajatus kulje ja juominen vaikuttaa töihin. Samoin nuo vatsaongelmat ja ihon huono kunto.

Uskon, että saat homman kyllä uudestaan kasaan! Ajattele et ainakin todella hyvä merkki, että oot aiemminkin pystynyt olemaan juomatta!

Kiitos :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Kiitos :slightly_smiling_face:

Totta, olen ollut juomatta, vaikka eräs kumppani kulki baareissa. Olin juomatta lapsiperhearjen keskellä vaikkei siitäkään aina vaasteita puuttunut. Ja talvella oli muutaman viikon jaksoja selvänä.

Olen oikeuttanut juomistani nykyisessä liitossa esimerkiksi kun mies on juonut viikolla, olen juonut perjantaina. Tai sitten olemme kumpikin saaneet kuningasidean käydä yksillä arkena ja sitten kaupan kautta kotiin. Arkijuomista on onneksi ollut tosi vähän, niin olen töissä selvinnyt.

Tänään on päänsärkyä. Sitä ajoittain on heti herättyäni. Mietin uniapneaa koska olenhan keskivartalolihava kuorsaava nainen. Mutta ehkä paino tippuu, kun jättää alkon turhat kalorit? Pitää seurata tilannetta.

Neljä päivää juomatta. Päänsärkyä ka yleistä maanantaivitutusta lukuunottamatta kiva fiilis.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :wave:t3:

2 tykkäystä

Kuulostaa tutulta tuo, että aina löytyy syitä! Ja totta kai nuo kaikki mainitsemasi tilanteet ovat isolle osalle ihmisistä ihan ok hetkiä/tilanteita, jolloin voi vähän päästellä menemään. Mutta sitten on meitä, joilla se tilanne ei pysykään vaan siinä yhdessä kerrassa (esim. kerran parissa kuukaudessa kalsarikännit kumppanin kanssa).

Päänsärky on kyllä kamlaa riesa. Onneksi itelle tulee tosi harvoin. Toivottavasti saat särkylääkkeellä loppumaan! :frowning: Mulla paino ei ole koskaan laskenut alkoholin lopettamisen jälkeen, mutta luultavasti kompensoin ruoalla, josta haen samanlaista hyvää oloa kuin alkoholistakin…

Neljä päivää juomatta - ihan mahtavaa! :sunny: Hyvää uutta viikkoa sullekin!

1 tykkäys

Päänsärky jatkui vielä tänäänkin, mutta nyt vaikuttaisi olevan ohi.

Kaupasta löytyi vielä simaa, tässä versiossa on rusinoitakin :smiley: Voisin juoda simaa aina. Joskus olen tehnyt itse, mutta viime vuosina olen ostanut valmiina.

Ensi viikonloppuna olen reissussa, juna lähtee lauantaina jo aamusta ja palaan vasta sunnuntaina niin helppo olla juomatta.

Joskus hain/sain antabusta. Purkissa on vielä, vaikka päiväys lie mennyt jo aikaa sitten. Mutta olen välillä ottanut muutamana päivänä puolikkaan, jos on epäilyttänyt ettei päätös pidä. Huomasin aikanaan että joka toinen päivä puolikas riittää oikein hyvin ainakin itsellä.

Velvollisuudet kutsuu, jatkan toiste.

Kiitos kun luit :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Läppärillä. Huomattavasti helpompi hahmottaa, mihin tekstiin on kommentoimassa. Mobiilissa käytettävyys on todella surkea.

1 tykkäys

Kiitos tsempeistä.

1 tykkäys

Sissus soikoon että eilen oli vaikea päivä. Töissä oli taas ihme tilanteita ja neljän jälkeen toimistolla istuessani mietin, miten ihana oisi illalla nollata.

Kaupasta selvisin kokista ostamalla. Illalla oli vielä hetken levoton olo, mutta onneksi meni ohi.

Viikko täynnä. Seuraava koetinkivi on viikon päästä perjantaina. Onneksi siihen on vielä aikaa.

Mukavaa torstaita lukijoille :wave:t3:

1 tykkäys

Huomenna aikaisin junalle. Tänään chillailua nollasiiderin kanssa, White Crow on ihan juotavaa.

Kävin kaupungilla, kyllähän nuo auki olevat terassit houkuttelee. Onneksi sää on kylmä, niin ei oikeasti tarvitse harmitella raittiuspätkää.

Mulla on sen verran hassu ajastusmalli, että baariin tai terdelle ei voi mennä jos ei ole juomassa. “Mitäpä se hyvejää”. :woman_shrugging:t3: Toki myöhällä vieraiden humalaisten seuraaminen ei ole varmaan kenestäkään hauskaa. Pitää tätä asiaa miettiä kirkkaimmin ajatuksin. Työpäivän päätteeksi on vähän tahmea järjenjuoksu. Olen tehnyt pari viikkoa kahden työt ja kyllähän sen vähän jo huomasi tänään :crazy_face:

Toivottavasti kaikilla on hyvå viikonloppu :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Onnistuukohan kuvan liittäminen? Joka tapauksessa 10. päivä menossa. Eilen join holitonta siideriä. Perjantaihin kuuluu vahvasti siiderin tissuttelu pitkin iltaa ja yleensä baariin loppuyöksi. Siksi tuota “kättä pidempää” on kiva olla kotona. Talvella tein muutaman kerran niin, että ostin normaalin määrän 10 tai 12 mutta niistä puolet oli tavaliista ka puolet nollaa ja niitä join vuorollaan. Sai kanniskella tölkkiä mukanaan, sai nauttia nousuhumalasta ja olla iloinen baarissa, mutta aamulla ei ollut paha olo ja jaksoi suht normaalisti päivällä olla.

Siinäpä aamun ajatuksia, vähentämistä on monenlaista ja edellä mainitut sopii mulle. Toki kertojakin voi vähentää noiden lisäksi. Kerran kuussa asiallinen määrä vaikka? Jätän hautumaan ja jatkan aamukahvin juontia.

Hyvää viikonloppua kaikille, tsemppiä taipaleillenme :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Hei Soodakupla, en tullut aiemmin lukeneeksi ketjuasi, mutta nyt se osui silmään. Miten sulla menee?

Tuo vähennysjärjestelmä, mitä kuvailit viime viestissäsi (normaalimäärä juotavaa mutta puolet juomista holitonta) kuulostaa itse asiassa sangen hyvältä idealta :thinking: Yksi minun monista tekosyistäni, miksi juomisen vähentäminen tuntuu niin vaikealta, on ettei ole oikein mitään hyvää vaihtoehtoa. En tykkää juoda limsoja tai mitään energiajuomia, niin tuntuu että alkoholijuomisen lisäksi ei ole oikein muita hyviä vaihtoehtoja kuin vesi mikä on aika tylsää illanvietoissa. Alkoholiton olut maistuu silloin tällöin, mutta sitä ei jaksa paljoa lipittää… mutta ehkäpä yksi tavallinen, yksi alkoholiton, yksi tavallinen jne. voisi olla toimiva kombo.

Kaikkea pitää kokeilla, että löytää itselleen parhaiten toimivan tavan :blush:

1 tykkäys

Moikka @RonjaK

Kiitos, hyvin menee. Toista viikkoa tätä seikkailua takana.

Olin viikonloppuna vanhempieni luona ja isäpuoli oli ostanut mulle ja äitille puoliksi juotavaksi 2 dl markettikuohupullon. Sitä desiä alle 7 prosenttista en laske mihinkään. Ja toki olenkin vähentäjissä enkä lopettajissa.

Tuohon 1:1 juomiseen jos vielä, ni enhän mä uskonut ensinkään että sellainen toimisi, mutta näköjään kyllä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan.

Itse ostin alussa reilusti sitä holillista, jos vaikka homma ei toimikaan niin on mistä päihtyä. Mutta asetin itselleni ehdot, että vuorollaan kumpaakin ja kas, olinhan minä hiprakassa ja toisaalta juonut niin suuren määrän ettei maha enää enempää vetänyt. Ja alkoholin määrä oli jäänyt puoleen normaalista. :grin:

Jahas, työ kutsuu. Heippa ensikertaan :wave:t3:

2 tykkäystä

Vappuaattona join viimeksi, eli kaksi viikkoa saavutettu.

Jos aiemmin join 12-14 annosta / perjantai niin jatkossa, jos juo vaikka joka toinen viikonloppu ja niistäkin puolet holitonta, alkoholin määrä kuukaudessa tippuu hurjasti.

Ensi viikonlopulle ei ole suunnitelmia, voi olla, että tipaton jatkuu.

3 tykkäystä

Hemmetti. Varailin omia ja koiran hammaslääkäriaikoja ja huomasin miettiväni “tuota ennen olisin voinut juoda kun olen lomalla, mutten voi, koska aikainen ja tärkeä meno”

Elämäni on pyörinyt ja pyörii edelleen sen mukaan, että alkoholin käyttöä voi maksimoida. Suorastaan suutun, jos olisi tiedossa kiva iltameno ja aamulla onkin töitä. Niin paljon valtaa yhdellä nesteellä :exploding_head:

Juomattomuutta nyr reilun kaksi viikkoa. Ehkä tänä viikonloppuna otan muutaman. Silleen 50/50 tyylillä. En tiedä vielä. Jääkaapissa on simaakin, hamstrasin kaupan alesta monta pulloa. Ehkä kanniskelenkin simapulloa illan ja hengailen :grinning:

Oikein hyvää viikonloppua kaikille, toivottavasti säät suosivat, mitä ikinä se kenellekin tarkoittaakaan. Täällä paistaa aurinko ja oli mukava käydä päivälenkki koiran kanssa.

2 tykkäystä

Onnittelut juomattomasta kahdesta viikosta! Tai onnittelut tulevat vähän myöhässä, olit tuon kirjoittanut ennen viikonloppua, ja olet kenties ottanut muutaman. Jos otit, toivottavasti homma meni mielestäsi hyvin :blush:

Tunnistan oikein hyvin tuon ajatusmallin, että muita menoja miettii siitä näkökulmasta että paljonko voi juoda ennen tai jälkeen. Kylläpä aina kismitti, jos olisi muuten ollut oikein hyvä “tilaisuus” juoda, ja sitten joku meno sen esti. Siitä on vaikea opetella pois, mutta kovasti tässä yritetään. Ylipäänsä siitä, että näen kaikenlaiset tilanteet ennen kaikkea tilaisuuksina juoda sen sijaan, että se olisi muuten mukavaa - vaikkapa illallinen ravintolassa tai kaverin tapaaminen.

Mukavaa viikonjatkoa sulle :heart:

Kiitos @RonjaK Ihan ok meni.

kauankohan menee, että osaa ajatella viikonlopuista, lomista ja muista vapaista, että ne onkin ihania olemassa juuri itsensä takia? Ei sen takia, että on mahdollisuus ottaa kaksin käsin kuppia?

Ennen juhannusta ei taida olla kuin yksi mahdollisuus juomisiin, pakosti menee vähällä.

Normaalisti olen kuukaudessa juonut noin 53 annosta. Se on kamala määrä! Aiemmin laskin huolimattomasti että vähän alle 50 - joka sekin on toki paljon.

Naiselle taisi olla jokin riskiraja 7 annosta viikkoon (ei kylläkään yhdelle kertaa promillenousun takia). Jos sen alle saisi eli nykyisen käytön puolitettua. Tätäkin asiaa pitää haudutella, kuten niin montaa asiaa tässä selviytymisen polulla.

1 tykkäys