Soodakuplan taival

Juu, tuo 7 annosta viikossa eli periaatteessa yksi päivässä on se suositeltu maksimimäärä naiselle. Toki vähempi on aina parempi, mutta yritän pyrkiä pitäytymään nyt tuossa luvussa. Se tuntuu toisinaan tosi vähäiseltä, mutta toisaalta siihen alkaa tottua ja hyväksyä sen, ettei yksi viinilasillinen tarkoita sitä että voi vetää samaan syssyyn koko pullon. Joskus yksi lasi riittää. Ainakin kun pääsee yli siitä hetkellisestä “tätä lisää ja äkkiä” -reaktiosta, mikä joskus tuntuu että kaikki solut huutaa heti kun saa vähän juomaa.

Tuota en kyllä osaa edes arvailla, miten kauan menee siihen, että osaa ajatella eri tavalla viikonlopuista ja muista lomista :roll_eyes: Olen todennut, että näin nelikymppisenä on vähän hankala muuttaa sitä ajatusmallia, kun on teinistä asti tottunut ajattelemaan kaiken kivan liittyvän aina alkoholiin. Mutta kyllä se ainakin silloin tällöin onnistuu, kaipa tässä koko ajan enemmän tottuu tekemään kivoja asioita kuivin suin tai ainakin vähemmän humalassa :smile: Toisaalta koen itse että nyt on korkea aika tehdä muutoksia ennen kuin tilanne pahenee ja alkoholi saa lujemman otteen.

So far so good :blush:

2 tykkäystä

Sen verran kommentoin että 7 annosta viikossa naisella ei ole suositeltu maksimimäärä ainakaan Suomessa tällä hetkellä, tuo on kohtalaisen riskitason käyttömäärä. En siis halua ketään masentaa tällä huomiolla, enkä tarkoita että tavoite on tähän hetkeen huono, mutta huomiona noin yleisesti ottaen🙂

Moi Soodakupla, en tiedä lohduttaako yhtään, mutta olen ollut samassa veneessä. Moni puuha ja vapaa-ajan riento ollut sidoksissa alkoholiin. Tunnistan täysin! Tähän myös liittyy se “vapaus”, josta etenkin Lopettajien puolella puhutaan paljon. Itsellenikin tuntui yllättävältä, miten hienoa vapauden tunne on vähentämisen myötä. Ikään kuin läheisriippuvuus olisi jäänyt pois.

Hyvässä lykyssä pääset positiiviseen kierteeseen. Juomattomuus lisää hyvää oloa ja sen myötä löytyy motivaatiota jatkaa. Itselläni tosin vaati sitä, että mieli oli kypsä päätökselle. En olisi varmaan pystynyt raittiuteen väkisin.

Semppiä kovasti! Tää homma kannattaa.

1 tykkäys

No joo, nelikymppisenä on monet toimintamallit juurtuneet. Mutta! Kaikeksi onneksi myös krapulat alkavat yleensä pahentua 40+ iässä tuntuvasti. Turnauskestävyys heikkenee vauhdilla. Kova kohmelo toimii itselläni kuin luonnon oma antabus. :pray: Ei harmita. :smiley:

Moikka :slightly_smiling_face:

Et masentunut, tiesin tuon rajan. Mahsollisimman alhaisille rajoille kaipailen.

Siitä seitsemästä (tai vähemmästä) saa paljon kun juo joka toisen holitonta. Vatsa pinkeänä saa juosta vessassa :crazy_face:

Totta, darrat ovat kauheita ja väsymys kestää päiviä :woozy_face:

30 päivän nettikurssilla tuli vastaan tämä

• Jos tapoihisi on esimerkiksi kuulunut avata viinipullo joka perjantai töiden jälkeen … Haluatko oikeasti juuri sillä hetkellä juoda? … Voisiko hetki tuntua hyvältä sellaisenaan, ilman alkoholia?

Tätä pitää makustella rauhassa. Että olisikon siinä normaalissa hyvössä hetkessä perjantaina ja odottelisi rauhassa sitä mahdollista juomahimoa. Ettei vain tapojen vuoksi avaisi siideriä.

Pitää aloittaa työt. Kiitos lukijoille ja kommentoijille :white_heart:

1 tykkäys

Minä olen koittanut lopettaa ja vähentää lukuisia kertoja. Se vaatii näköjään sen juuri oikean hetken, että onnistuu ja mahdollistuu. Tietty määrä turhautumista ja pahaa oloa pitää olla alla?

Vapusta kolme viikkoa. Hyvin on vähentäminen onnistunut. Se tuo lisää hyvää fiilistä taipaleelle.

1 tykkäys

Ai MITÄ :flushed: Minä kun ihan oikeasti muistelin lukeneeni tuon 7 drinkin suosituksen ja luulin sen olevan “hyvä” määrä. Siis totta kai tajuan, ettei mikään taho “suosittele” juomaan yhtään, mutta ajattelin tuon drinkki/päivä olevan täysin siedettävä määrä, mistä ei pitäisi olla mitään varsinaisia haittoja :roll_eyes: Hitto kun sekin tuntuu niin vähäiseltä määrältä, ja siitä pitäisi vielä vähentää… :astonished:

Noh, joka tapauksessa jos tuossa rajassa pysyn, niin se on huomattavasti normimäärää vähemmän, on kai sekin jotain. Ehkä kun tottuu siihen rajaan niin siitä edelleen vähentäminen ei enää tunnu niin hankalalta… tässä vaiheessa jo 7 drinkissä pysyminen tuntuu suurelta saavutukselta ja sädekehää kiillottelen oikein hyvilläni :smile:

2 tykkäystä

Saa ja pitääkin kiillotella sädekehää @RonjaK ja @Soodakupla😄 Minkä itselleen vähentämisessä hyväksi taktiikaksi mieltää ja toteaa, niin sillä eteenpäin ja tutkailee fiiliksiä. Olgalla on hyvä, rento näkökulma aiheeseen. Ja juurikin miettii mitä kohtuukäyttö omalla kohdalla ylipäätään on. Minulle kohtuukäyttöajat olivat niitä kun kävin ulkona / illanvietossa kun kävin ja otin sen mitä otin, yleensä enemmän kuin vähemmän. Toinen asia eli harvemmin join huonoihin fiiliksiin. Elämäni ei ylipäänsä ollut kovin kuormittavaa. Tai oli siinäkin koukeronsa, mutta elämässä oli palauttavia asioita, enkä koskaan juonut esim. raskaan työpvän päätteeksi jne. Omalla kohdalla oli virhe opetella rentoutumaan muutaman juoman parissa rankan elämänvaiheen myötä. Ei poistunut rankkuus, tuli riippuvuus. Mutta ei siitä sen enempää. Toivottelen tsemppiä molemmille ja jatkakaa samaan malliin🙂

3 tykkäystä

Tämä löytyy täältä Plinkistä

• Suomessa korkean riskin taso terveelle, keskikokoiselle miehelle on 23-24 alkoholiannosta viikossa tai noin kolme annosta säännöllisesti päivittäin juotuna. Vastaavat luvut naisille ovat 12-16 viikossa tai 2 annosta säännöllisesti päivittäin.

• Kohtalaisen riskin taso miehillä on 14 annosta ja naisilla 7 annosta viikossa. Suomessa yksi alkoholiannos vastaa 33 cl keskiolutta (4,7 %), 12 cl mietoa viiniä tai 4 cl väkeviä. Riskikäyttö on kyseessä silloin, jos nämä rajat ylittyvät säännöllisesti.

Kyllähän mulla on ollut hurjat lukemat tuolla 13 annoksella.

Muistelen että syksyllä 2020 latasin jonkinlaisen annoslaskurin ja 50 kun huiteli kuukaudessa olin järkyttynyt. Poistin sovelluksen sittemmin. Tuosta omalla kohdallani käyttömäärä nousi ja 16 per vko kuulosti lopulta naurettavan pieneltä. 45 annosta vkossa parhaan arvion mukaan oli lopulta se mihin päädyin, luultavasti enemmän. Tuo määrä on järkyttävä. Kokoaikatyötä tekevänä, perheellisenä ihmisenä, nopeasti vetäistynä, kolme-neljä kertaa viikossa. Ja kaikki velvollisuuteni hoidin. Ja vaikka tiedän että määrä on sittenkin vielä pieni verrattuna “oikeisiin” alkoholisteihin. Se on myös asia joka estää riippuvuuden ymmärtämistä. Sitä kuvittelee että ollakseen alkoholisti tuon määrän pitäisi kulua kahdessa päivässä. Asia ei ole lainkaan näin.

Joten sanoisin että oikeassa kohdassa olet tarttumassa aiheeseen @Soodakupla. Olin itse huolestunut aiheesta näillä käyttömäärillä 2020 syksyllä.

Näissä kirjoituksissa ei aina ole myöskään koko totuus. Lapsuudessa on ollut traumaa ja minulla on perinnöllistä taipumusta ahdistukseen, neuroottisuuteen ja masennukseen. En tiedä onko asia tähän ikään näin, mutta veikkaan että olisin pärjäillyt näiden asioiden kanssa semihyvin ilman perheellistymistä. Tarkoitan että en olisi tarttunut siihen pulloon.

@Elea On sun määrät kyllä melko isot olleet. Hyvä jos niistä on vähentynyt.

Minä en krapulapäivinä selviä mistään. Nukun vain. Illasta saatan käydä hetken jalkeilla. Mies käyttää koiran noina päivinä. Vettä käyn juomassa ja välillä vessassa mutta koko päivä menee siis pilalle. Tuo määrä 10-14 viikossa kerralla on ollut vakio jo muutaman vuoden. Toki lomalla on joskus tullut otettua viikon aikana muutaman kerran, mutta aina se yksi tai kaksi välipäivää siinä.

Kamala työviikko takana. Päänsärkyä ollut myös muutamana päivänä, toki sitä aina välillä mulla on. Jospa tää tästä. Sadetta pidellessä taidan korkata holittoman kaveriksi äänikirjankin.

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:t3::grinning:

2 tykkäystä

Eilen oli tällainen ilta. Ostin 7+7 sillä ajatuksella, että se määrä yleensä perjantaihin kuuluu.

Kahden aikaan lopetin äänikirjan kuuntelun ja kävin kaatamassa viimeiset pois kun vatsa oli kaikesta juimasta ihan pinkeä :no_mouth:Olin tuoppiin kaatanut puolet ja puolet pitkin iltaa. Menin nukkumaan ja heräsin 10 tunnin unien jälkeen.

So far so good. :muscle:t3:

Yritän tänään päästä lukemaan muidenkin ketjuja, vuoroin vieraissa :slightly_smiling_face::wave:t3:

1 tykkäys

Kuva I am soberin mukautetusta laskurista, viikkokulutus 13 jonka mukaan laskee. Tai vähän huijausta tuo sinällään kun en täysin juomatta ole, mutta tuo laskuri on muuten kätevä. Eli normaalisti tässä vaiheessa kuukauden juomasaldo yli 40. Otetut annokset ehkä 18 :thinking:

Ensi vaiheessa toivon saavani kulutuksen alle puoleen ja syksymmällä, kun ajatus ehtinyt paremmin mukaan tähän prosessiin, siitä vielä alemmas.

Olen yleensä hirmu ehdoton. Kaikki on koko tai. Jos juon, vedän perseet joka viikonloppu tai sitten olen täysin tipaton ja nuttura tiukalla. Nyt toivon sellaista rentoa elämänmuutosta.

Kaupasta löytyi vielä simaa, ostin kaksi pulloa :star_struck::partying_face:

2 tykkäystä

Kävin etsimässä vanhan ketjuni eri nimimerkillä. Onneksi meno on vähän tuosta rauhoittunut. Enää ei tule juotua viikolla ja ulkona ollaan yleensä tutussa pubissa kaveriporukalla, ei päättömästi remuamassa.

Mies laskeskeli aiemmin tänään omaa viikon kulutustaan, hän vähentynyt myös paljon. Huomasin heti mielessäni kimpaantuvani, koska naisen raja 7 annosta on miehellä 14. Epäreilua, ajattelin. Miehillä on paljon kivempaa :roll_eyes:

Well, elämä ei aina ole reilua ja tasapuolista. Tämä on näitä länsimaisen ihmisen ahdinkoja. Asiat on loppupeleissä ihan hyvin. Ja aina jollain on jotain enemmän kuin toisella ja jollain kolmannella taas jotain muuta.

1 tykkäys

Blaah. Viikonloppu ei mennyt toivotusti. Perjantai meni ok, mutta koska lauantaina oli hyvä olo, alkoi juomahammasta kolottamaan ja piti sitten pitkän kaavan mukaan ottaa. Sunnuntai meni nukkuessa ja eilen väsytti töissä.

Uusi yritys. Ja jokainen juomaton päivä on hyvä päivä.

2 tykkäystä