Heippa vaan. Kirjoitan tänne, koska tuo Me Vähentäjät -puoli on vähemmän aktiivinen. Minähän teen mitä lystään Sitä paitsi saattaapi olla, että on pakko lopettaa juominen kokonaan. Aion kuitenkin vielä yrittää kohtuukäyttöä, mikä tarkoittaa minun kohdalla sitä, etten voi päästää itseäni edes pikku pieruun ja että minun on vahdittava itseäni, etten hörsäise itseäni umpitunneliin. Olen nainen 37v, viisitoistavuotiaasta asti suomalaiseen tapaan viikonloppuisin mukiinmenevä, mutta viime vuosina ruvennut juomaan yksin kotona, joskus viikollakin ennen työpäivää
Ja mitäkö tuo otsikko tarkoittaa? Asun vanhassa kerrostalossa ja täällä kuuluu seinien ja lattioiden läpi tosi hyvin mitä naapurit tekevät. Olen miettinyt, että kuulevatkohan kaikki kun aamuyöllä laulaa ujellan kekkulissa Spotifyn päälle tai oksennan seuraavana päivänä kylpyhuoneessa? Välillä nolottaa kohdata rappukäytävässä. Viime perjantaina hain puoli pulloa leijonaviinaa ja pari olusta ja jossain vaiheessa naureskelin itsekseni, että paskatko millään on mitään väliä. Sama kuulevatko naapurit känniörvellystäni, soitan vaikka pasuunaa, jos siltä tuntuu
Sitten lähdinkin elämäni ensimmäistä kertaa yksin baariin. Se tuntui jälkeenpäin tosi pelottavalta, sillä yleensä juon ihan yksinäni turvassa neljän seinän sisällä. Viina teki minusta ihan eri ihmisen, laitoin ihan kummalliset vaatteetkin päälle ja painelin tapaamaan ihmisiä. Baarimaailma ei ole turvallinen paikka yksinäiselle, känniselle naiselle ja seuraavana päivänä totesin, ettei tämä voi jatkua, olen siirtynyt johonkin uuteen vaiheeseen ja se ei tiedä hyvää. Pari päivää selvittyäni rupesin selaamaan netistä tietoa alkoholismista. Juomiseni on ollut aina humalahakuista, noloja, kännihuuruisia tilanteita on sattunut turhan paljon, mutta nyt parin viime vuoden ajan ole juopotellut yksin kotona. En ole kuitenkaan luokitellut itseäni alkoholistiksi. No nytpä luokittelen, olen vaan varhaisemmassa vaiheessa kuin veneen alla asuvat juomarit. Suku on täynnä alkoholisteja, en perinyt siskoni tavoin korkeaa kolesterolia, vaan ‘kännigeenit’, jihuu.
En halua enää koskaan olla änkyräkännissä tai krapulassa. En halua menettää muistia, oksentaa sisuskaluja ulos ja kylmä hiki otsalla miettiä, mikä saamaton paska olen. Luulin, että olen masentunut, koska olen yksinäinen ja köyhä. Ja sen takia juon. Mutta nyt luulenkin, että olen masentunut, yksinäinen ja köyhä, koska juon. En vastaa puhelimeen, kun ystävät soittavat, osa onkin lakannut soittamasta. En saa lopputyötä valmiiksi, kun pää on täynnä krapulaista sahajauhoa. En valmistu, enkä saa parempipalkkaista työtä. En saa miestä, kun en jaksa hakea ja karkuunhan se juoksisikin, kun huomaisi kuinka naista janottaa. No mutta. Jospa sitten se olisi uuden elämän aika?