Soberistan uusi alku

Onnea @Soberista :sunglasses::rose::sparkles:Hyvin menee!

Kahdeksas selvä päivä. Juomahimo ei ole hirvesti häirinnyt päivääni tänään, mutta olo on ollut iltaa kohden levoton ja ärtynyt, enkä oikein tiedä miksi. Ehkä siksi, että elämä on semmoista ajoittain, mutta että minä olen sen vain unohtanut, kun olen kaikki tunteet viimeisten vuosien ajan huuhdellut viinin mukana alas kurkustani. En ikävä kyllä muista kuka viisas kirjoitti vastikään toisessa ketjussa, että tylsyys on oikeastaan hieno tunne, kertoo siitä että olemme läsnä emmekä pakene arkea turruttamalla itseämme esimerkiksi alkoholilla. Paitsi että kyllä minä ihan pikkuisen turrutin itseäni arjesta ylensyömällä suklaata, mutta juuri siitä en aio nyt potea huonoa omatuntoa…
Öitä kaikille!

5 tykkäystä

@Soberista hienosti siellä menee. Hyvä Sinä. Nuo levottomuus ja ärtymys ovat osa sitä hermoston ylivirittyneisyydestä johtuvaa vierotusta, kun se ei saakkaan annostaan. Itsellä oli samaa. Välillä tuli myös kaikenlaisia suruja pintaan ja piti itkeskellä. On ollut kyllä herättävää huomata miten suuri vaikutus juomisella on ollut. Ja ihan kaikkeen. Olo tyyntyy kyllä. Hyvä ettei sinulla ole sen pahemmin mielitekoja. Tsemppiä!!!

3 tykkäystä

Hyvä, hyvä @Soberista , hyvin sä vedät :muscle:t2:
Samat sanat kuin @kaaosteoria66 :lla että samat oireet oli itsellä. Kummallista levottomuutta ja ärtynyt olo. Aika kului hitaan oloisesti ja välillä tylsyyttä. Koita kestää, se menee ohi! Minua lohdutti kovasti kun kauemman raittiina olleet, kertoivat samoista kokemuksista ja siitä että se menee tovin päästä ohi.
Suklaa taitaa olla melko pieni pahe :blush: minä ainakin olen herkutellut. Ajattelen että sitä voi sitten korjailla, kun saan raittiutta puoli vuotta, vuoden, taakse.

2 tykkäystä

@kaaosteoria ja @Metsanpoika, kiitos kannustuksestanne, se merkitsee paljon! Yhdeksäs päivä selvänä on alkanut ja nyt on hyviä uutisia, nukuin ensimmäistä kertaa hyvin :partying_face: . Heräsin kerran yöllä, mutta muurahaiset olivat poissa ja hetken kuluttua nukahdin uudestaan heräten seuraavan kerran aamulla, levänneenä, hyväntuulisena. Kiitos ihan kaikille tässä ketjussa jotka ovat jakaneet ohjeita ja kannustaneet tässä nukkumisjutussa. Toivon myös, että kokemukseni toimivat lohdutuksena raittiin taipaleensa aloitteleville. Voihan tässä toki tulla vielä takapakkia, mutta sitä on turha surra etukäteen. Tänään juhlitaan - selvin päin! Ajan pojan kanssa illaksi mökille. Lämmitetään sauna, syödään hyvin, liikutaan paljon ja huomenillalla jännitetään popcornit höyryten, miten KAJ pärjää ruotsin Melodifestivalenissa. Mukavaa perjantaita kaikille!

6 tykkäystä

@Soberista ihan mahtavaa. Tuo unen korjautuminen merkitsee kyllä kokonaisterveyden kannalta isoja asioita. Itse menen ihan sekopääksi, jos ei saa unta tarpeeksi. Kiva, että neuvot ovat auttaneet. Heräilin myös viimeiset juovat ajat pahimmillaan neljäkin kertaa yössä. Siitä on kyllä lepo kaukana.

Viikonloppusuunnitelmasi kuulostavat todella hienoilta. Pitääkin itse virittää myös kisakatsomo ja hurrata Kaj voittoon Mellossa.

Oikein rentouttavaa raitista viikonloppua!

1 tykkäys

@Soberista tänään on naistenpäivä. Hyvää naistenpäivää

2 tykkäystä

Kiitos :yellow_heart:

Ei tätä ole helppoa kirjoittaa, mutta joo, en ole kuukauteen kirjoittanut tänne mitään, ja syy on varmasti kaikille selvä. Tipahdin kuukausi sitten kaninkoloon ja näin kauan minulta kesti löytää sieltä ulos. Ahdistaa ja pelottaa. Vihaan riippuvaisuuttani, enkä halua mitään niin kipeästi, kun löytää tieni ulos tästä painajaismaisesta vankilasta, mutta niin se vain jälleen kerran onnistui kaappaamaan aivoni salamannopeasti, enkä osannut muuta kuin antaa periksi. Miksi? Koska unohdin päätökseni? Koska ajattelin, että kerran vielä ja sitten poikki (repeat)? Triggerinä toimi ensimmäinen selvin päin suunniteltu vierailu kesämökille, mutta jo pihaan kaartaessani tiesin, että peli oli menetetty, sillä muistin, että jääkaapista löytyisi viiniä.
Mitä minun pitää tehdä toisin seuraavalla, kun juomishimo iskee, hetkeä ennen kuin aivoni lakkaavat kuuntelemasta minua, tämä on se tuhannen taalan kysymys, johon minun on löydettävä vastaus.

Ystävät hyvät, uusi päivä 1 on alkanut nöyrälle ja katuvaiselle Soberistalle, joka ei aio antaa periksi - tälläkään kertaa.

8 tykkäystä

Harmillinen tuo retkahdus, mutta pääasia on, että kampesit itsesi uudelleen raittiuden polulle.
En tiedä olisiko sinulle apua antabuksesta? Jos se elimistölle sopii, vaikkapa puolen vuoden- vuoden käyttö tukee raittiutta ja antaa aikaa opetella raitista elämää ja vakiinuttaa alkoholittomia valintoja rutiineiksi. Joillakin siitä on ollut iso apu.

Iskiessään tuo ajatus “kerran vielä ja sitten lopetan” on pirullinen ansa. Jokainen repsuhan voi olla silläkin tavalla viimeinen, että jää juomaan, eikä sieltä pääse pois. Koko ajanhan riippuvuus pahenee.

Olen joskus hädissäni kaatanut juomia viemäriinkin. Ehkä mökkiolosuhteissa siitäkin olisi apua, kun ei ehkä viitsi lähteä uusia juomia hakemaan ja tulee lisää aikaa miettiä asiaa.

Tsemppiä kovasti!

4 tykkäystä

Tervetuloa takaisin, ja ei muuta kun taas eteenpäin siitä mihin jäätiin.
Itse sinuna puhdistaisin mahdollisimman perusteellisesti alkoholin kotoa, mökiltä ynm. niin että triggerin tullessa siinä on vielä peliaikaa ja mahdollisuus selättää se toisin keinoin.

5 tykkäystä

Moro. Ikävä kuulla, ja häpeä on tuttu tunne. Ja kaikki ne vaiheet ennen kuin palasit taas tähän pisteeseen. Minulta kesti melkein kolme vuotta, että sain motivaation niin hyväksi, ettei kiinnosta juoda.

Suosittelen:
Etsi uusia keinoja, korota panoksia. Muuta rutiineja. Ja yritä etsiä jotain vanhaa tai uutta mutta jotain erilaista merkitystä itsellesi. Mitä haluat elämältäsi?

Se on ollut monella avain eteenpäin. Jollain vaellus ja seikkailut, toisella uskonto, kolmannella mielen tasapaino ja rauha, neljännellä harrastus. Mulla loppuelämän työura.

Tsemppiä ja kiitä itseäsi siitä, että olet selvin päin ja palasit tänne. Se on hyvä alku.

T. Puuhapete

5 tykkäystä

Kulunut fraasi, ei kun uutta matoa koukkuun :+1:t2:
Minä siivosin pois kaikki houkutukset (eli tosiasiassa join kaikki viinat :face_with_peeking_eye: ) ennen raitistumista, enkä sen jälkeen ole ostanut uusia kaappiin. Isännällä ja minulla on selkeä raja, molemmilla on omat juomat ja karkit, ja niihin ei kosketa :face_with_hand_over_mouth: eli talossa saattaa jotain olla, mutta ne ei aiheuta tunteita.
Ennakkoon suunniteltua mukavaa tekemistä, hyvää syömistä ja holitonta juomista, kivaa seuraa…jotain mukavaa juomisen tilalle siis.

Tunnistan tuon vaarallisen, hälyttävän, ‘vielä kerran’ ajatuksen. Autolla ajelemaan (ei voi juoda), tai kävelylle tms. ja pohtia rauhassa, että miten se homma sitten sen ekan lasillisen jälkeen lähtikään etenemään… :thinking:
Tänne kirjoittaminen heikolla hetkellä on toiminut. Tai palstan lukeminen. Tai aiheeseen liittyvät podcastit. Minulla on niissä joitain suosikkeja, jotka toimivat minulla hyvin. Nostattavat raittiushenkeä :smiley: Niitä olen kuunnellut uudestaan ja uudestaan, vähän kuin uskovainen saarnaa :joy:

Jotain tällaista tuli mieleen ja yllä tosi hyviä vinkkejä.
Halaus, rutistus ja isosti tsemppiä raittiuteen :heavy_heart_exclamation: täällä yhdessä rämmitään ja välillä mennään hetki helposti hypellenkin

3 tykkäystä

Tervetuloa takaisin! Tai siis, hei, olen uusi tulokas.
Olen pahoillani, että näin kävi. Peli ei ole menetetty, ja tästä pääsee uuteen nousuun. Tekstejäsi lukiessa näkee, että oivalluksia omasta toiminnastasi ja ajatuksistasi on rutkasti, ja ne auttakoon sinua jatkossa. Kunhan fiilis hieman tasaantuu, voi olla hyvä hetki miettiä uusia keinoja valmistautua tuleviin vaaran paikkoihin. Huomasin minua auttavan että on ihan fyysinen lista paperilla asioista, jotka voivat helpottaa oloa kun himo iskee. Vähän kuin toimintasuunnitelma. Ehkä jotain sellaista?
Kaikkea hyvää ja voimia @Soberista <3

6 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta. Olen harkinnut antabusta, mutta joku, en oikein osaa sanoittaa mikä, on ajatuksessa tökkinyt. Ehkä se, että olen lähtenyt siitä, että minun pitäisi terapoida pois juurisyyt sille, miksi juon. Otan asian nyt uudelleen harkintaan.

1 tykkäys

Ja eihän nuo tietenkään sulje toisiaan pois. Jos antabus sopii, se tukee pysymään raittiina noiden juurisyiden pohtimisen ja muun ajan. Saa raittiuden vakiintumaan ja selvällä päällä prosessi etenee paremmin.
Jodkus elämää haluaa muuttaa enemmänkin, jos siinä on liikaa hyvinvointia huonontavia ja juomista ylläpitäviä elementtejä.
Tsemppiä kovasti

3 tykkäystä

Kollektiivinen kiitos kaikille tsemppi-viesteistä :yellow_heart:. Olen yrittänyt olla lempeä itselleni, mutta se on tällaiselle suorittajatyypille ja kympin tytölle hankalaa. Retkahdusta seurasi sen sortin masennus ja ahdistus, etten ole aiemmin kokenut vastaavaa. Todella pelottava kokemus, jonka aioin pitää tuoreena muistissa motivoimassa minua raitistumisen polulla.

Pidän edelleen listaa triggereistä. Sovellan niihin meditattiotekniikkaa. Kun triggeri tulee, istahdan hengittelemään ja tarkastelen mistä ihmeestä se pöllähti reagoimatta siihen. Noudatan lisäksi monen vinkaamia keinoja pysyä tehdyssä päätöksessä: liikunta, holittomat juomat, lukeminen, käsityöt, tv-sarjat. Olen tehnyt lukujärjestyksen siitä, mitä milloinkin teen pitkin päivää, niin ettei tyhjiä aukkoja löydy, etenkään neljän jälkeen, jolloin ne triggerit alkavat iskeä päälle. Hankalimmat tunnit ovat kuuden ja yhdeksän välillä. Sen suhteen yritän ajatella, että kolme kolme tuntia ei ole pitkä aika, jos sen ajan täyttää vaihtoehtoisella tekemisellä.

Onneksi on tämä palsta täällä. Minua lohduttaa valtavasti ajatus siitä, etten ole riippuvuuteni kanssa yksin maailmassa. Valoa kohti!

6 tykkäystä

Huomenta Jyväskylästä, arvon kanssakulkijat. Työmatkalla. Eilen pitkän päivän jälkeen kävelin lähikauppaan ja ostin saalaatin ja limua, no joo, vähän lakuakin, ja vietin lopun päivää vaatimattomassa hotellihuoneessa teidän ja Netflixin seurassa. Teidän kirjoituksia on rauhoittavaa lukea, ne ankkuroivat oman raitistumiseni ja tuntuu oudon turvalliselle, vaikka kaikki tämä onkin virtuaalista. Todellista kuitenkin.
Parasta tällä hetkellä: nukahtaa selvinpäin ja herätä ilman krapulaa. Huomaan kristallinkirkkaasti, miten ahdistukseni liittyi juomiseen, jolla sitten yritin hoivata sitä ahdistusta jne, klassinen kierre. Kun herää raittiina, ilo kutkuttaa sydänalassa ja töihin meno tuntuu kivalle. Itsetunto palautuu.
Illaksi Helsinkiin ja huomenna lähtö mökille, sinne, missä edellisen kerran repsahdin. Nyt on kaikki siellä olleet pullot tyhjennetty ja olen paremmin varautunut paikan herättämiin triggereihin: itsensä palkitseminen, saunakaljat, viikonlopun palkintoviinit rankan viikon jälkeen, terassi ja viinilasi jne. Istun ja hengittelen, kunnes ne menevät ohi. Enkä unohda, miten nopeasti ne väistyvät, jollei niitä ruoki.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

8 tykkäystä