Tunnetteko ketään skitsofreenikkoa/onko itselläsi skitsofrenia . Olen ollut 12V eläkkeellä skitsofreniasta ja siirtymässä takaisin työelämään jossain vaiheessa . Nykyinen kuntoni on hyvä johtuen lääkityksestäni (zyprexa) , se toisaan pelasti elämäni . Serenasesta oli vain haittaa (sivuoireet). Vapinaa lihasvetoja/parkinsonintaudin oireita . Sairaalassa sain akuuttiinpsykoosiin larkkua ja nukahtamislääkkeeksi imovanea ,sairaalasta päästyäni sain peratsiinia ensin injektiona ja sitten depottitabletit . Tää nykyinen avohoita on ihan hanurista . Odotin lääkärille pääsyä 3kk . Lopulta sitten olin jo osastolla kahdessaviikossa onneksi ei tarvinnu olla ku kakspäivää . Sen verta että sain rauhoittavien reseptin . Onko kellään kokemuksia osastolla olosta ja lääkärinajan saannista tai lääkärin käyttäytymisestä. .
Viihdyin hyvin tuola osastolla kun taas kävin. Sain kämppiksen puhelinnumeronkin. Skitsofreenikoiden seurassa on niin villi ja vapaa olo. Yleensä. Itse en vissiin sairasta.
Mullakin oli osastolla luultavasti skitsofreenikko parhaana kaverina. Se oli aivan ihana tyttö. Se siis kuuli ääniä päässään, et en sit tiiä oliko skitsoilua vai psykoosia, ku en kehdannu hirveesti udella yksityiskohtia siltä.
Skitsofreniaa ei oo olemassa, vanhentunut käsite tjtn.jotkut on psykooseille herkempiä ja pää hajal aivokemiaa niin poispäin sit ne voi toistua. psykoosit…
Ite enää uskalla kauheesti rassata päätäni. eli päihteillä ja valvoskella et pää varmasti hajoaa
häh? skitsofrenia on ihan yleinen lääketieteellinen käsite.
alkup. kysymykseen - kaverillani on diagnoosi mutta kykenee elämään suht. normaalia elämää lääkkeiden avulla. heittää kyllä välillä aika sekavaa läppää…
.
mäkin elän normaalii elämää vaik psykooseja, maanisdepressiivisyyttä ym(just se bipo). En ees syö neuroleptejä kun en suostu, onneks ymmärtäväinen lääkäri…
Ja mä kyl pärjään kunhan rauhottavat saan. välil hiukka sekottaa mutmut…
Kyl sitä pärjää kun hiukka näkee vaivaa tunnistelee omia olojaan
Pystyn elämään aika normaalisti lääkkeidenavulla . Monenvuoden etsismisen jälkeen löytyi oikealääke . Tuskin ainakaan vähäänaikaan tulee psykooseja (ainakin toivon niin ) . Zyprexa on muuten hyvälääke mutta siitä tulee hillitön nälkä . Pitää äänet poissa tasottaa mielialoja ja muutenkin toimii hyvin . Serenasea en suositteele kenellekkään tai peratsinia . Serenasesta tulee niin helvetinmoiset olot kun sitten vielä joutuu ottamaan ipsatolia (lääke sivuoireisiin) ,niin siinä sitten ollaan .
joo…no ihan alaa lukeneena voin kertoa et on vittuVANHENTUNUT käsite vaikka varmaan edelleen pitää paikkaansa kaikki noi jutut mitä en jaksanut lukea.
siihen vaan suhtaudutaan erilailla ELI psykooseina/psykoottisina jaksoina ja niitä voi olla 1 tai kokoajan riippuu ihmisestä miten heikko pää. Jotkut on herkäs tilas koko elämänsä tai sillon kun stressaa joillain napsahtaa pää kerran tai kaks elämässä… mut jos kokoajan niil rajoilla niin tottakai lääkitys+hoito ainoa mahdollisuus.
mä oon päättäny lääkitä omin voimin itteeni lääkärit kuitenkaan tajua mitään mistään jaksa ramppaa yksityisillä helpompi ostaa vaikka naapurin keimolta ne "psyykelääkkeet mitä lääkäri tuskin mul määrää
vittu et on pää jumissa…
pointti nyt oli siis se et ennen jos sul oli skitsofrenia diagnoosi niin se oli sul koko lopun elämääs ja et sä sit syöt niitä vitunleptejä vaik olisit jo ihan hyväs kunnossa nykyään näin ei pitäis olla. sul voi tulla psykoosi mut se menee ohi dont worry be happy…
Päivän paras vinkki! Yhellä läheisellä ihmisellä on ollut nyt vuoden ajan harha-ajatuksia, ja se ei kertakaikkiaan ota vastaan sitä ajatusta että ne on harhoja. Yritä siinä sitten ajatella että se menee ohi. TOinen elää ihan omissa maailmoissaan koko ajan.
Niin se yleensä menee skitsofreniassa ,että ei usko että on sairastunut . Suurimpia ongelmia on se että ei oteta lääkkeitä ,ja hoitomyönteisyys on nollassa . Yleensä esioireita ilmaantuu jo aikaivarhaisessa vaiheessa .
Joillakin lääkeillä on niin vakavia sivuoireita ,jopa verenkuvaan vaikuttavia (leponex) . Kannattaa mennä kenties terveysasemalle josta voisi saada lähetteen psykiatrille ta psyk,polille , ja sitä kautta päästä hoidonpiiriin . Ei saisi päästää tilannetta siihenvaiheeseen että tarvittaisiin osastolle menoa . Koska silloin käytännöllisestikatsoen menettää ihmisoikeudet . Ne vaan pumppaa lääkkeitätäyteen ja sitten on ihan zombi . Kokemusta on , .
Tää ihminen josta kerroin, saikin lääkäriltä lähetteen psyk. polille, ilmeisesti kun oli puhunut lääkärille jotain outoja. Mutta sepä meni ja perui sen. Ketään ei voi pakottaa hoitoon ellei oo vahingoks jollekin.
No en mä jaksa nyt tapella…oon joo ollu psyk.osastol vähän aikaa mut oon kuulemma liian terve niille hoidettavaks eikä niil ollu mulle jatkohoitopaikkaa tarjota, paitsi a-klinikka et pääsisin liioist rauhottavist eroon…
Mut mä selkeesti tunnistan sen maanisen olon et hyppin seinille ym. ja oon nähny ihan todentuntusia harhoja ja ihan samal hetl´kellä tajunnu et ne ei oo tosia. ihmiset on erilaisia…varmaan oisin erittäin mielisairas ellen hallitsis omaa päätäni itteeni ja psyykettäni niin hyvin. kyl mä tiiän et jotkut tarvii hoitoo…ja vittumaista on et kirveel päähän on se ainoo vaihtoehto toisille päästä hoitoon…
mut ittestäni en oo kyl huolissani
Joo siis mulla tällä hetkellä asiat niin hyvin et vanhemmat maksaa yksityiset käynnit psykiatrilla ja kelan korvaamaa terapiaa ollaan alottamas…ja samasta laitoksesta mistä otettiin psykoosin takia hoitoon sanottiin et ei oo mulle paikkaa, lähin suljetulta(vapaaehtoselta) melkee heti ja oon fiksu nuori nainen joka käyttää liikaa bentsodiatsepiinejä ym ym. et en pääse sinne psykiatriseen hoitoon. perseestä, todellakin. mut tottahan se on et noita paikkoja on ylipäätänsä liian vähän…et ei oo tilaa. on mulla ongelmia mut varmaan vakavempia siis niil ketkä itse osastolle hakeutuu. mut oon terve, suht. … …
Osaisiko joku kertoa, miltä tuntuu kun skitsofrenia oireilee? Varmaankin riippuu skitsofreniasta, mutta käsittääkseni kaikki eivät suinkaan sisällä vainoharhaisuutta ja pelkotiloja, vaan saattaa jopa tuntua mukavammalta kuin todellisuus (tän olen lukenut jostakin psykologia-kirjasta).
Skitsofrenian ensioireet yleensä on kuuloharhoja, epätavallisa olotiloja joissakintapauksissa on ns,ruumiistairtautumisia,paranoideja ajatuksia eli silloin ollaan jo osastokunnossa . Unihäriöt ovat ratkaisevassa roolissa sairastumisessa . Joillekin skitsofrenian saattaa laukaista jokin negatiivinenstressi oireyhtymä (esim opintoihin liittyvä) . Eli jokin joka katkaisee kamelinselän , ensipsykoosin selvittämiseen tarvittaisiin hetiapua ettei pääse pahentumaan koska jos sitä pitkittää niin selviämiseen menee tuhottomasti aikaa ja sairaalajaksot tulevat kailliiksi sekä potilaalle että yhteiskunnalle . Mutta aina se ei toteudu . Nyt on akuuttitilanne ja sain lääkäriajan vasta 3 kk päähän . Ollaan varmasti osastolla 2vkn päästä ,mutta ei se mitään . Se on tosi kettumaista kun ei pysty hallitsemaan omia ajatuksia ja naapurinkaveri varastelee voimia ja ajatukset ovat hallitsemattomia . Huomenna meen käymään polilla josko kirjoittaisivat jotain rauhoittavia ,ees väliaikaisen respan et jaksais viikonlopunyli . Kokonaisväestöstä sairastaa noin 1,5% ja sairastuvuus on noin 0,82% eli ton verran sairastuu vuodessa . ei se paljon kylläkään ole, mutta kainuunalueella on eniten sairastuneita eli noin 1,75% ,se selittyy sillä että on eniten sisäsiittoisuutta . Kainuun alue on ainutlaatuinen paikka tässä suhteessa . Opintostressi ,työttömyys,vaikeat työttömyystilanteet ym,ym ovat ratkaisesvassaosassa sairastumiseen . Jotkutkestävät ne paremmin jotkut taas eivät . Yhteiskunta on ajanut itsensäpiippuun ,kaiiki pitäätehdä halvalla ja nopeasti ,ei siinä sitten neää ihminenenkestä vaan kamelinselkäkatkeaa ja ollaan siinävaiheessa että joko leparit tai kuolema .