Paljon hyviä kysymyksiä! En yleensä tykkää toisen tekstin pilkkomisesta quote-toiminnolla, koska silloin voi tulla vahingossakin irrottaneeksi jotain asiayhteydestään vääristävällä tavalla. Lisäksi quote-toiminnon käyttö on vaivalloista ja turhankin tuntuista omien ajatusten ilmaisussa. Valtaoja & Pihkala eivät tarvinneet laineja toistensa kirjoituksesta oman tekstinsä väliin vuoropuhelussaan, eivät myöskään Viinanen & Seppänen, Niemelä & Heinimäki tai Andersson & Koski.
Mutta josoa tämän kerran…
Arvostan tietysti sillä subjektiivisella perusteella, mitä kirjoitukset ja ajatukset minussa herättävät, antavatko ne minulle ajattelemisen aihetta ja herättävätkö mielenkiintoni.
Olisi omituinen ajatus arvottaa ideat ja ajatukset esittäjänsä tunnettavuuden perusteella. Se ei kuulosta etenkään kovin tieteelliseltä. Silloinhan jokin kansainvälisesti tunnettu auktoriteetti voisi laukoa mitä höpöhöpää tahansa ja aina menisi läpi, ja tuntemattoman nobodyn hienotkin oivallukset jätettäisiin huomiotta.
Kannattaa muistaa että ne kansainvälisesti tunnetut auktoriteetit eivät ole aina olleet tunnettuja auktoriteetteja, ja ovat voineet heittää hyviä juttuja jo ennen nykyistä asemaansa. Kuten sanottua, jollainhan se asema on pitänyt ansaita.
Juuri tässä kohtaa menemme eri laduille. Kuten jo pari viestiä sitten arvelin, pidät ateismia aatteena, joka perustuu jonkun kieltämiseen. Minusta puolestaan ateismi ilman jotain lisämääritettä on vain teismin puuttumista.
Itse pidän itseäni ateistina, mutta en oikeastaan arvele kiistäväni jyrkästi mitään. Kuten sanottua, olematonta ei voi kiistää. En voi kiistää ettei vampyyreitä ja ihmissusia olisi olemassa, mutta minulla ei ole uskoa niiden olemassaoloon.
Minusta tosin olisi valtavan hienoa ja kiinnostavaa, jos Jumalan tai jonkun muun yliluonnollisen olemassaolosta löytyisi tieteellisiä todisteita.
Uskontoja en toki pidä merkityksettöminä, koska ne vaikuttavat suuresti maailman menoon, ihmisiin ja kokonaisiin yhteiskuntiin. Lisäksi ne kiinnostavat minua sosiaalisena, historiallisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Uskonnoilla voi olla sormensa pelissä jopa päihde & mielenterveys-problematiikassa. Valitettavan usein haitallisella tavalla.
Niimpä niin. Yleisen käsityksen mukaan ateisti voi olla vain suhteessa teismiin, eli ateismi nähdään suhtautumistapana teismiin.
Pidän myös muinaisia uskontoja kiinnostavina historiallisessa mielessä, vaikka en usko niiden jumaluuksiin. Olen siis ateisti myös suhteessa Ukkoon, Osirikseen, Thoriin ja Odiniin. Myöskin juutalaisuudesta ja kristinuskosta tuttu paholainen tai saatana on erityisen kiinnostava henkilö, vaikka pidän sitä (häntä) fiktiivisenä hahmona. Olen siis myös asaatanisti, mutta en näe kovin suurta vaivaa todistellakseni vanhan vihtahousun olemassaolemattomuutta, kuten en myöskään noiden mainittujen muinaisten jumaluuksien olemassaolemattomuutta.
Jos sanon olevani ateisti, arvellaan että minulla on patologinen (ei vapaa) suhde juuri kristinuskon Jumalaan, vaikka suhde ei olisi sen patologisempi kuin suhteeni on Vishnuun tai Teutatekseen.
Olen käynyt kirkossa hartaustilaisuuksissa kuluneen vuoden aikanakin, eikä kokemus ole koskaan ollut erityisen epämiellyttävä. Se, kuinka ajauduin niihin, on toinen stoori. 
Eipä tämä ketjukaan liity suoranaisesti foorumin aihepiiriin, joten kyllä tässä ketjussa saa kirjoittaa näistä asioista. Kunhan tekee sen edelleen asiallisesti ja riidattomasti.
Oikein hyvää viimeistä adventti-viikonloppua
t: Ajoulupukkisti