Minkälaiset vaikutukset saa näistä, vai saako minkäänlaisia?
Ymmärsin kyllä, että näitä täytyy syödä pari viikkoa ennenkuin minkäänlaiset vaikutukset alkavat, eli siis minkälaiset ovat vaikutukset kun “ensikertalaisena” ottaa pari?
Et sä niistä mitää kiksejä tuu saamaa, joku masennuslääke kai tuo on eli alkaa ehkä parin viikon jälkee mieliala paranee.
edit:oho unohdin taas kirjautua omil tunnuksil -stufff
Aina porukka kyselee jotain kuoseja SSRI / SNRI yms. lääkkeistä. Uskokaa jo, masennuslääkkeet eivät pärise.
Kenelläkään kokemuksia tästä lääkkeestä? Huomenna pitäisi aloittaa puolikkaalla 50 mg tabletilla.
Tänään tuli otettua ensimmäistä kertaa puolikas 50 milligrammasesta.
Pari vuotta sitten söin noita, ja kyllä mulla tepsi, enkä huomannut mitään ikäviä sivuvaikutuksia edes.
Mitään kiksejä noista ei kyllä saa, että ihan turha noita on napsia muuhunkun tarpeeseen.
Huomenna pitäis varmaan kävästä hakemassa lekurilta resepti, ettei pää hajoaisi.
Moi
mitäs kaikkea noidan sertralinien kanssa ei kannata vetää. Lähinnä DXM:ää ajattelin tänään ja dokata voi varmaan ihan normaalisti?
Mul käytös 150mg, jollen pahasti väärin valehtele. Toimintakyky yleensä lisääntyy. En tiä, mitä tarkotat “normaalil dokailul”, mut usein olen k u u l l u väitteen, ettei siksi kannattais juoda, et tehot vähenis. Meinaan, et jos on paljon krapuloita, niin ei se juuri mieltä ylennä. Yhteisvaikutuksia ei k a i ole, mut älä mun sanomisiin luota, kysy vaik apteekista tai tarkista muualta netistä.
Niinno ei mua noiden sertralinien vaikutus kiinnostakaan, mutta ajattelin vaan että blokkaako noi esim. jotenkii DXM vaikutusta tai yleensäkin minkä vaikutuksia ne blokkaa ja minkä ei
Toimiiko cubensikset jos on sertraliini lääkitys?
pari - kolmisen vuotta käytin Efexoria 225mg annoksella, ja ainakin dokaamisen jälkeen seuraavat 1-3 päivää oli aivan helvetinmoista morkkista ja masennusta, kysyin asiaa lääkäriltä ja sanoi että kunnon kännin vetäminen vie lääkkeen vaikutuksen pariksi päiväksi tai ainakin vähentään roimasti. eli uskoisin, että niin myös tämän sertralin kanssa.
Mä olen käyttänyt tuota Orionin sertraliinia jo lähes 3 vuotta. On pitänyt masennuksen ja pakko-oireet todella hyvin kurissa. Yritin viime keväänä olla ilman, mutta vaivuin depressioon hyvin nopeasti. Sitten rupesin ottamaan 100 mg/vrk mutta sitten psykiatrini suositteli syömään 150 mg. Näillä mennään masennuslääkeosastolla. (O.T. Muina lääkkeinä Leponex, Abilify 7,5mg, Lyrica 75mg*2, Diapam 10mg, melatoniini 3mg, Zopinox 7,5mg)
Et semmosta.
Sertralinin kanssa voi juopotella ja ottaa rauhoittavia, esim. Risolidia jos tarttee. Itsellä oli annostus 150mg päivässä mutta vuoden käytön jälkeen siirryin Cipralexiin ettei nouse tolet niin paljo yhteen aineeseen.
Näiden kanssa mä toivun nopeammin krapulasta ja masennuskohtauksista, en mene niin “syvälle kuoppaan”.
Serotoniinin vastaanottajistahan on kysymys joten joitakin lääkkeitä ei saa syödä liikaa yhdessä sertlaliinin kanssa esim. särkylääke Tramadolia pitää ottaa kohtuudella, muuten vaarana serotoniinisyndrooma. En tiedä, mutta voin kuvitella että jotku huumeet voi laukasta serotoniinisyndrooman esim. essot vaikka nehän syö serotiinin pois aivoista jopa yhden illan aikana… kannattaa ottaa selvää tarkemmin. Nimittäin serotiinisyndroomaan voi kuolla.
Tosta serotoniinisyndroomasta, niin kun söin itse efexoria 225mg/päivä (Ei ssri vaan snri lääke, mutta joo seretoniinin kanssa vaikuttava myös), jouduin lopettamaan kokonaan masennuslääkityksen siirtyessäni kivunlievityksessä kodeiinista → tramadoliin. Ja juuri sen takia koska seretoniinisyndrooman riski oli suuri, ja sitä ei välttämättä itse edes huomaa kun se alkaa kehittymään ja pahimmillaanhan se voi johtaa kuolemaan. Tuo 3 vuoden masennuslääkityksen lopettaminen seinään taas ei ollut se kiva juttu, mutta se onkin asia sitten jo erikseen…
Juuri näin Addie, tollasia asioita tarkoitan. Tramadol ei sovi pitempään käytettynä masennuslääkkeiden kans. Alko ei niin vaarallinen masennuslääkkeen kans,koska alko vaan syö serotoniinia, mutta alko taas vaarallinen esim. tramadolin kanssa (jos vähänki isoja annoksia).
Yleensä sertraliini parantaa mielialaa kuukauden sisään sen käytön aloittamisesta. Ensin voi ilmetä jopa lisääntynyttä ahdistuneisuutta ja siksi aloitetaan pienin annoksin. 50mg varmaan ok annos alkuun, ja vaikka ensin tuntuis ettei lääke auta vaan pahentaa niin itse koin hassun “paradoksin” et heti olo koheni kun annos kaksinkertaistettiin, niin et ens paha lääke oli lisättynä annoksena ihan hyvä piristävä lääke. Pääsi helpommin nousemaan ylös sängystä ja toimintakyky lisääntyi.
Ikävyytenä vaan se että tietynlaiset viettihalut kärsi sertraliinista.
niin joku kyseliki tost itel menee 100mg päiväs tätä sertralinia ja on tos vieres ressu pullo… eli voinko ottaa dxm:ää
sertralininkaa… blokkaako se sen vai onkotoi jotenki vaarallinen kombo… jostain vaan olen kuullut et ssri lääkket ja dxm ei sovi yhteen ja niit ei saa käyttäää yhdessä…???
DXM ja SSRI-lääkkeet ovat vaarallinen kombo, voi aiheuttaa serotoniinioireyhtymän. Googlaa sanoilla DXM ja SSRI, tietoa löytyy julmetusti.
kiitti vastauksest…no pitää sit venailla huomiseen…
Mul sano eilen lekuri, et sertralinia käyttäes pitäis puolen vuoden välein käydä verikokeis, jois kattotaan maksa-arvot. Miks psykiatrit harvemmin kertoo näit? Toi oli tk-lekuri, joka on hyvä. Hoitaa potilaan. Luotan häneen kyl.
Ihan oikein sanoi - psykiatrit ovat ehkä sen verran fakki-idiootteja, että eivät aina muista tai välttämättä edes osaa määräämiensä lääkkeiden kaikkia fyysisiä vaikutuksia.
Ammattitermeillä sanottuna sertraliini “metaboloituu maksassa” ja arkikielelle käännettynä siis rasittaa maksaa. Maksa-arvoja on syytä seurata erityisesti, jos henkilö käyttää runsaasti alkoholia.