On huonoja kokemuskia k.o lääkkeestä. Käytin puol vuotta ja lopetin. Siintä tuli monenlaisia sivuoireita ettei niitä kestänyt millään. Tässä joitakin mainitakseni. Huimaus, yöllä halvaantumisen tuntemuksia, kävely sekä autolla ajo huteraa, outo metallin maku suussa, joka öiset painajaiset, epätodellinen olo.
Itselläni toimi suht hyvin nukahtamislääkkeenä sekä psykoottisen/pakkomielteisen ajattelutavan vaimentajana (diagnoosini on epävakaa/rajatilapersoonallisuus) 200 mg annoksena ja aluksi tullut zombie-olo helpotti noin viikon käytön jälkeen. Tunne-elämää ja mielikuvitusta tosin kuivatti joka minun tapauksena on vain suht hyvä asia. Paino nousi mutta se sopi hyvin, koska siihen aikaan olin erittäin aktiivinen puntillakävijä, joten muutama kilo lisäbulkkia ei haitannut elämää.
Käytön jätin sitten kun päätin (ikävä kyllä) lopettaa kaikki psyykelääkkeet ja siirryin itselääkintään eli opiaatteihin, amfetamiiniin, kokaiiniin ja bentsoihin joista seurasi kyllä huomattavasti pahempia ongelmia & jälkiongelmia kuin yhdestäkään kokeilemastani neuroleptinistä.
EDIT// Jos ihan pelkästään uni/nukahtamisongelmista on kysymys, niin tällä hetkellä suosittelisin mieluiten alun perin masennuslääkkeeksi tehtyä Mirtazapiria. Ei koukuta kuten bentsot, sivuvaikutukset todella vähäisiä verrattuina suurimpaan osaan psyykelääkkeistä ja Mirzan kanssa unen rakenne pysyyy normaalina eikä aamulla herää bentsokrapulassa. Ja Mirzassahan nukahtamisvaikutuksen saamiseksi riittää pienikin määrä, neljännes 15 mg tabletista nukuttaa ensikertalaisen mukavasti tunti ottamisensa jälkeen ja minäkin lähes kaikkeen korkeatoleranssisena narkkina nukahdan hyvin yhteen 15 mg tablettiin. Ja edullistakin tuo on, paketti taisi maksaa hivenen päälle kolme euroa.
…No ok, ruokahalua tuo kyllä lisää mutta sopii minulle oikein hyvin kun yritän saada takaisin pirin mukana pois palanutta yli kymmentä kiloa painostani. Joten punttia tai muuta liikuntaa Mirtazapirin seuraksi sitten vain jos tahtoo rantakunnossa pysyä ![]()
Itsellä menee ketipinoria illassa 800mg, unen saa hyvin ja aamulla nousee aivan normaalisti sängystä. Lisäkiloja ei ole tullut. Suosittelen kokeilemaan jos tarjotaan.
“Musta tää lekurien neuroleptitrendi on suht järkyttävää. Käyt lääkärillä valittamassa unettomuutta ja saat respan Seroqueliin, jota lääkäri mainostaa oikeasti unen tuovana, tehokkaana, riippuvuutta aiheuttamattomana ihmepillerinä, jonka paketissa ei ole edes kolmiota kyljessä. Ei muuta kuin aamulla hyvin nukutun yön jälkeen duuniin trukkia ajeleen varastolle.”
Samaa linjaa jatkaisin, mikä ihme on tää trendi lääkäreillä puskea tota perkeleen ketiapiinia vaivaan ku vaivaan? Herranjestas se on NEUROLEPTI ja kuten joku tuol jo kauhisteli, niin tätä tullaan monien kymmenien vuosien päästä kauhistelemaan; et jengille syydetään skitsofreniaan tai psykoosiin tarkoitettua lääkettä “unipillerinä” että siitä vaan syömään, ja aamulla töihin, ei kato aiheuta riippuuvuutta kuten bentsot, huhheijaa että trendi käy ja kovana. Ihan edesvastuutonta hommaa. Neuroleptit on sellasta settiä että kukaan ei tiedä,miten ne oikeasti kelläkin toimivat. No, täähän nyt pätee kaikkiin lääkkeisiin, mut lyön vetoa, et ku jengi saa ekan kerran Seroquel/Ketipinor -respan ja lukee ne ekat lauseet “skitsofrenian hoitoon” niin ilme on luokkaa
Näitä määrätään ihan perusterveelle jengille, siis mitä vittua! Mulla lääkäri heitti maanisdepressiivisyys-testin eteen ja kun sen täyttelin, niin tyytyväisenä kirjoitteli ketiapiinit mulle. Oikein hyväksynnän sai jonkun perus netistä vedetyn testin perusteella.
Joillekin sopii ilmeisesti pienil annoksil, hyvä niin, onneksi olkoon, on varmaan lääkärikin tyytyväinen kun saa potilaan nukkumaan ja muutenkin voimaan kohtuullisen normaalisesti ilman kolmiollista lääkettä. Vaan oma kokemuskin on, että näitä ihmisiä on harvassa.
Itsellä se aiheuttaa älyttömän zombie-olon aamulla, hyvä et sängystä ylös pääsee ja jos pääsee, niin syke on luokkaa 90. Ei ihan normaalia ei. Käsittääkseni tämä takykardia lukeekin ketiapiinin lääkeselosteessa. No, meninpä sitten lääkäriin kertomaan tästä vaivasta, että tuntuu kuin olis yön hölkänny, kun aamulla herää. Mitä tekee lääkäri? “Ei me muihin unilääkkkeisiin vaihdeta, kun nuo bentsot niin koukuttaa.” Lykkäs Ketipinor 25mg x 100 käteen ja ulos. Että näin. ![]()
Oon nyt vuoden epäsäännölisen säännöllisesti noita syöny annostuksel 75mg-100mg ennen nukkumaanmenoa. Nyt vuoden jälkeen olen alkanut huomaamaan erittäin epämiellyttäviä sivuoireita: tunnen älytöntä pakotuta käsissäni ja jaloissani, niin että joudun hakkaamaan käsilläni käsiäni ja jalkojani tuon tunteen poissaamiseksi. Sellainen inhottava kutinan kaltainen PAKOTUS syvällä raajojen sisällä - on alkanut ilmenemään jo niinkin pienellä annostuksella kuin 25mg! Olen tässä omia empiirisiä tutkimuksia suorittanut ja todennut, että ketiapiini aiheuttaa tuollaista ihmeellisetä PAKOTUKSEN TUNNETTA RAAJOISSA. Yritä siinä nyt sitten nukkkua!
En ole kellään muulla kuullut ketiapiinin aiheuttavan tällaista. Jätkäfrendikin ihmettelee sängyssä vieressä, kun hakkaan käsivarsiani yhteen pakotus-tunteen poistamiseksi. “Mitä sä muija oikein teet??” “No vittu tää paska neurolepti saa mut hulluks!” Ja jätkä kattoo ettei muijal oo ihan kaikki pelis. Mut totta toi on ku vesi. Pakotuksen tunne alkaa 20min päästä annostuksen ottamisesta ja jatkuu kohtuullisen pitkään, niiin pitkään, että roiskin lopulta 200mg naamaan turvatakseni “nuijanukutuksen” ilman pelkoa pakotuksen tunteesta. Ihan älytöntä settiä, ja tuntuu et kukaan lääkäri ei usko.
AIon nyt vielä yrttää saada joitain muita unilääkkeitä. Tsolpideemi olis hakusessa, sopiii mulle ku nakki silmään, mut mun KOLMIO-PELOKAS LÄÄKÄRINI ei suostu tähän, vaan lätkii kerta toisensa perään 100krt Ketipinoreit. Onko järkeä häh. Mut millä sais nukuttua? Vieroitusoireetkin ne jyllää että jollain tässä olis pakko saada nukutuks, mut miten saan lääkärin pään kääntymään pois noista vitun neurolepteistä, suorastaan ketuttaa tää trendi et neuroleptiä vaivaan ku vaivaan. Pyhä Jysäys.
Vittujen vittu. Haen sit kadult stellat ja muut. Perkele.
^no mitäs teet ku vuoden pääst mikään bentsi ei enää toimi ja joudut tiputtamaan ne pois…
kokeile vaik sitä antihistamiiniä oisko nimi ollu atarax jotku nukkuu niil ihan hyvin mut itel ei toimi…
ja mukl on tuo ketipinor ja annos on 200 illal ja 50 päiväl ja nukun hyvin… mut pieniä sivuvaikutuksia on
mut ei toi ruokahalua nosta samallalailla kuin mirtzapiini…
Hei,
Olen yleensä lopettajien puolella, mutta nyt ajattelin tulla “saunomaan” ;sain hyvää tietoa / kokemuksia ketipinorista, jota minulle on lykätty ja minusta tulee “puoli zombi”, iloton, aivot ei toimi, “menee hitaasti”.
Olen olen aiemmin lääkkeetön, mutta nyt olen joutunut elämänkokemusten pohjalta popsimaan
pillereitä, yhtä, jos toista.
Minusta tuntuu, että minullekin vaan iskettiin ketipinor resepti, että pääsevät helpommalla;
en niin vaativa, “lauhkea lammas”. Bäääääääääääääääääääääää…
neutraali…
No ensi kuun alussa oma lääkäri, katsotaan mikä tilanne on silloin.
Kiitos arvokkaista kokemuksistanne!
Minun kokemukseni ketipinorista ok, paitsi kun otin ekstraa tipauttamistarkotukses… En tippunu muual ku lattial. Join paaaljon kaffet et saisin verenpaineen nouseen. Tarkotus, johon määrätty: tunteiden heittely laidasta laitaan ja nukahtamisen helpottaminen. Lisäksi mirtazapiini 15 mg yöks. Ei ole paino noussut näistä johtuen (treenaamisel kyl lihakset kasvaneet, mut rasvaa huvennu) eikä ketipinorin väsyttävä vaikutus vähentyny vuoden kestäneen käytön aikana. Annos 25mg-100mg. Aiemmin koitettiin korvata bentsoja ketipinoril, mut päiväkäyttöön ei mul sopinu, koska laski entisestään matalaa verenpainetta, eikä kyl auttanu ahdistukseen mulla ollenkaan. Ei minkäänlaista tokkuraisuutta aamul, vaik ottaisin yöks 100mg. Ja tunteita on ihan kiitettävän paljon edelleen, heh. Nämät siis mun kokemuksia. ![]()
On määrätty, oon kokeillu vaikka mitä noita neuroleptejä eikä yhestäkään ollu sillon apua itse ongelmaan, mutta ei kyllä mitään hirmu vakavia haittavaikutuksiakaan. Noh, jos vetää ihan helvetisti niin saapahan nukuttua, se kiva puoli ja siksi miks ei joskus jotain hakiskin varastoon. Mutta todellisiin ongelmiin ei auta kuin bentsot ja kipuihin opioidit. Kumpiakaan ei suostu paikkakunnan lääkärit määräämään. Siksipä onkin hoitosuhteet katkenneet kokonaan. Ei huvita paniikkikohtauksessa yrittää päivystyksessä kerjätä jotain yhtä nappia puolta yötä jonottaen kun helpompiakin reittejä on.
olen löytänyt nyt noist ketipinoreista uuden kivan sivuvaikutuksen mikä on alkanut nyt hiljattain…
vaikka ihmettelen et miten antipsyykosista voi saada valve unia…
nää niitä nykyään joka yö… nytki pari päivää sitte kun laitoin silmät kiinni niin kohta tajusin et mul on sormet suussa ko söin muka karkkia en tiedä mistä tämä johtuu… mut noi valve unet on todella kivoja tai niit tulee jos syö lääkkeet ja venailee tsiikailee vaik jonku leffan ja sit alkaa nukkumaan ja pistä silmät kiinni… se on kiva kun tietää koko ajan et tää on unta ja voin aukaista silmät milloin haluan… aiemmin sain mirtazapiinista samallaisia sivuoireita… mut en ole kuullu et kukaan ois ketipinorista saanut jotain tälläista … en usko et tämä voi johtua muista olevista lääkkeistä…
Hirveetä paskaa! Paino nousee 5kg/kk ja jokapäivä niin hemmetin väsynyt. Unettomuuteen ja ilta-ahdistukseen määrätty. Toimii unettomuuten suht hyvin, mutta nämä sivuvaikutukset. Ihana rellukkamaha ja kuoleman väsy. Millähän tänki vois korvata? Mirtatsapiini menee rinnalla ja se ei yksinään unta tuo. Rivatril 4mg ja sirdalud 6mg sai unen hyvin, mutta se taas ei liene pitkässä juoksussa hyvä ratkaisu. Hitto ku sais unen ilman mitään mömmöjä. Välillä jätin kahvinjuonninkin unettomuuden takia, mutta nyt menee taas pannullinen päivässä ku muuten ei jaksa tehä yhtään mitää. ![]()
Ps. Annostus 200mg/ilta.
^ketipinor toimii hyvänä tipauttaja pienellä annoksella jos nukkuu haluu. Säännöllinen syöminen tuoki sit sitä väsymystä ja muuta paskaa omien kokemuksien mukaan. Kai se ihan hyvä lääke oikeille “potilaile” on.
Mirtatsapiinillä nukkuu kans pienellä annoksella kun tukki. Noita tullu piipustaki poltettu yhen narkin kans kerran josta tuli aika hölmö olo…en suosittele, tuskin kovin terveellistä…
Rivatril on hyvä ahdistukseen ja unettomuuden lääkkeeksi toiminut pitemmän aikaa omalla kohdalla kannabis. Haittoja on kyllä seurannu tämänkin käytöstä.
Autto hyvin keskivaikeeseen masennukseen (400mg/pv) mut se väsymys oli jotain aika puuduttavaa. Loppupeleis en halunnu syyä sitä ollenkaa ku tuntu et 25mg:kin väsyttää aamulla. Tipauttajana mirtazapin huomattavasti parempi, paitsi että tolet kasvaa nopeemmin.
Sääli, ettei mirtatsapiini väsytä mua juuri ollenkaan saati tipauta. Tähän 200mg ketipinor annokseenkin alkaa toleranssi tuleen ei meinaa enää nukahtaa helposti, mutta aamulla on ihan koomassa. Sirdalud + rivatril oli tehokas tipauttaja, ylhäällä ollessa huomas vaan pienen pientä tokkuraa, mutta kun meni petiin niin uni napsahti samantien. Ketipinoria en kyseisenä iltana ottanut, ei kerinnyt ku nukahti niin yhtäkkiä.
Kerronpa minäkin kokemukseni Ketipinorista ja Seroquel Prolongista. Minulle määrättiin aluksi Cipralexin (20mg/pvä) rinnalle Ketipinor 25 mg/pvä illalla otettavaksi, hieman yli vuosi sitten.
Muistan varmasti lopunikäni sen, kun tämä ketiapiinin ensimmäinen nappi ns. tärähti nuppiin. Otin siis annostuksen mukaisen määrän 25 mg eräänä syysiltana vuosi sitten. Meni noin puolisen tuntia ja valuin kirjaimellisesti lattialle silmät puol ummessa, hyvä ettei kuolat poskella. Säikähdin, kuinka pihalle tämä lääke minut pätkäytti. Nukkumaan mennessäni olin törmätä seinään. Ihan kuin olisin ollut kunnon tipautuskännitokkurassa, not good ![]()
Käytin Ketipinoria jonkun aikaa ja yritin sietää siitä tulleita haittavaikutuksia:
- pahoinvointi (lähinnä oksentelu ja pahanolon vellominen)
- tokkura, ns. zombie-olo koko seuraavan päivän, voimattomuus
- ihmeellisiä kouristuksia, nytkäyksiä ja “sähäreitä” lähinnä selässä…sillein et oli pakko koko ajan vaihtaa asentoa ja notkistaa selkä kaarelle selällään maatessa, esim. sohvalla ollessa
- ahdistukseni lisääntyi, koska en ollut tämän lääkkeen takia täysin toimintakykyinen
Jonkin ajan kuluttua Ketipinor vaihdettiin Seroquel Prolongiin 50 mg/pvä, iltaisin. Joo. Karseeta schaibaa! ![]()
Ja kaiken lisäksi aika pirun kallis lääke, enkä saanut siihen edes Kela-korvausta ![]()
Ei siitä sen enempää. Itselleni ei sopinut. Mutta me olemme yksilöllisiä kuten aivokemiammekin, joten joku sopii toiselle ja toiselle taas ei.
Mutta tämä oli omakohtainen kokemukseni tästä lääkkeestä.
tosta ketipinorista viel sellasta… en enää itse noita syö kun tolet kasvo liian suuriksi… mut pahan päivän varalle noita vielä on. eli joskus kun ei ole muita lääkkeitä kun noita ja jollain pitää itseni uneen saada niin noita syönyt 800-1000mg ilalla…
niin tulee lieviä hallusinaatioita… alan kuulemaan ääniä mitkä liikku melko nopeasti… ja sanoista ei oikeen saa selvää mitä asiaa niillä on… ja kovia pelkotiloja… tukehtumisen tunnetta ja tuntuu että sydän pettää… ja kaikkea tollasta eikä siinä ole mitään positiivista…
niin en ole oikeen uskaltanut syödä niitä enää…
voiks olla et toi ois joku neurolepti sydrooma… ![]()
Seroquel on loistava neurolepti nukkumiseen. Itselläni ei tullut mitään sivuvaikutuksia paitsi eräs outo mutta se oli älyttömällä annoksella.
unettomuuteen mulle määrättiin tota ihan ensimmäiseksi jotai 1-3 kpl illalla.
söin monta kuukautta kunnes teho lakkasi ja kyllä hyvin tiputti tai ehkä liianki
sittenpä vaikutus loppui ja paikalle iski kovat painajaiset joista en oo tähän päiväänkään mennessä päässyt eroon… ![]()
taustalla voi kyllä jotain muutakin olla. silloin tällöin otan ketipinoria jos ei muuta ole kaapissa…
Joillekin voi sopia, ainakin aluksi. lihomista en omalla kohdalla huomannut. yöhikoilu oli hirveää ja sen aiheuttamaa ![]()
sitten olikin mirtatzapiini ja toimi ehkä noin viikon kaks. atarax tipautti liian kovaa vauhtii ja siitäki teho lakkasi…hmmh mitähä muita olis. tenoxia ite käytän ja on toiminut tähän mennessä suhteellisen hyvin…
ei kai tuosta ole muuta sanomista:D tipauttaa ja tehoaa jonku kuukauden!
mulla menee ketipinoria 100 mg per päivä; aamulla 25 mg, illalla 75 mg. se on mulla määrätty lievään harhaisuuteen, ahdistukseen ja unettomuuteen. hyvä lääke mielestäni ollut, kaikaista kokeilemistani neurolepteistä ehkä paras ja sopivin. epätodelliset olotilat hävinneet, ja pystyn liikkumaan ihmisten ilmoilla ilman ahdistusta ja panikointia. myös uni on tullut; 7-10 h vetelen ihan sikeitä. olo ei ole yhtään zombimainen aamuisin, ainakaan mulla. ruokahalua on ko. lääke lisännyt, mutta pystyn pitämään sen kurissa + liikun aika paljon, joten painoa ei ole tullut.
sivuvvaikutuksista…no, unet on aika mielenkiintoisia ja värikkäitä. niin aj alkoa jos ottaa, niin seuraavana päivänä ei kyllä yhtään mitään muistikuvia edellisestä illasta. hm, ihan tyytyväinen olen ollut.
Mulla on nää ressulla ollu vuosia, otan 25mg kerran/kk. vaikka määrätty 2 x 25mg / vrk. mielikuvituksen
liialliseen aktivoitumiseen. hyi, miten paha tauti. ei saa ajatella, tai tuntea. miksiköhän meille ihmisille on
kuitenkin evoluution aikana kehittyny aisteja/tunteita käytettäväksi.? aistit/tunteet voi opettaa, näyttää suuntaa.
tukahdetut tunteet ja ahdistuksetkin on joskus käsiteltävä. tavalla tai toisella. silloin ihminen voi vasta kehittyä,
mitäs muuten veikkaatte, 100v päästä lähes jokaisella on neurolepti-lääkitys tätä menoa ja mitäs sitten tapahtuu.
no ei mitään. eläviä kuolleita kävelee vastaan, mutta toki en halua pilkata niitä, ketkä tarvitsevat oikeasti
tälläistä lääkitystä. siis jos on psykoosissa, ei näitä kannata ku hätätapauksessa ottaa unionkelmiin.!
Minulla oli nuo kaikki sivuoireet plus vielä sydämen rytmihäiriöt, voimakas huimaus, jatkuvat koko yön kestävät ja jokaöiset painajaiset, epätodellinen olotila, vainoharhainen olo. Lopetin käytön 3kk jälkeen ja näin 2,5 vuoden jälkeen vieläkin on sydämen rytmärit ja jonkinlainen huimaus jääneet pysyviksi haitoiksi, mutta kaikki muut oireet loppui heti kun lopetin lääkkeen. En ikipäivänä tuollaista suostuisi enää ottamaan. Ja vain 2x25 annoksella.