Selvä aamu

walentina!

Unesi oli tosi hieno. Siinä oli monia alitajunnan tasoja ja ne kaikki viestivät siitä, että olet menossa kohti uutta. Elämä = vesi, ja se kantaa!

Mun toistuvat vesiunet ovat näyttäneet törkyisiltä akvaarioilta, joissa kalat kituvat. Viime aikoina en ole moisia nähnyt, mutta lupaan kertoa, jos kituvat akvaariokalat palaavat uniini.

Aamulla on kiva herätä selväpäisenä!

Aamua kaikille :sunglasses:

Olen selättänyt viikonlopun viettelykset.

Mutta…
naapurini otti nokkiinsa :open_mouth:

Me ollaan pruukattu huudella mukavia aidan yli ja poiketa tostemme pihoissa.
Eilen he grillas ja pyysi mua maistajaisiin.Perheen isäntä on mukava, lupsakka mies, joka tekee kaikenlaisia ruokakokeiluja. Joskus onnistuu, useimmiten ei :smiley:. Rouvansa on tosi mukava myös.

Menin visiitille, vein mukanani meniäisiä pihastani ja sain lautasen täyteen kalaa. Mulle avattiin olut, ennen kun ehdin kissaa kiekaista. Hölmönä, mutta varmana, sanoin hakevani vettä juomaksi.
Karhu tuijotti mua tölkistä kulmat rutussa… ja niin teki myös naapurit.
Kerroin heille, että yritän vähentää oluen juontia (vetosin painoindeksiin ja seliseli :imp: )
“Lakkaa nyt, ei sulla mitään ylipainoa/ongelmaa/haittaa/ viinasta ole!” “Otat ny vaan, niin toi stressi menee.” “Kyllä ruuan kanssa voi ottaa.”

Mä ahdistuin ihan ääriin asti. Jos joku tarjoo mulle tupakan ja vastaan, etten polta, kukaan ei lähde tyrkyttämään koko iltaa, sanoen, ett kyllä yhden voi polttaa…

Muutuin hetkessä hyvästä naapurista epäilyttäväksi naapuriksi :confused: En viitsinyt jatkaa juttu, koska he olivat hiukan pörrössä ja tunnetustihan humalaiselle ei kannata selittää juurikaan mitään järkevää. Heh.

Me istuttiin terassilla melko hiljaisin ja kun olin syönyt, kiitin ja lähdin ja huokaisin helpotuksesta.

Mietin nyt vaan sitä, että kannattaako mun mennä heille asiaa tänään vielä selittämään…???
Miksi?
En tiedä…

Jos tuli kylmyys rajalle tämän vuoksi, niin en voi mitään :frowning:

Mä lähden ostamaan nyt virveliä. Kalastusluvan maksoin jo :sunglasses:

-w-, selvänä

Todellakin viikonlopun viettelykset, siinä meni aikaa että “porukat” ymmärsi
etten enää juo. Ja ei minusta ole heille enää seuraksi. Ei tule soittoja enkä
ole yhteydessä.

Jos naapurisi siitä ottaa nokkiinsa, niin harmi juttu. Mutta eikös se raittiina
olo kuitenkin ole tärkeämpi asia. Kyllä nekin ehkä tottuu siihen, että et juo.
Älä siitä mieltäsi pahoita sen kummemmin.

Tsemppiä.

Positiivinen;

olet oikeassa.

Tuntuu vaan hassulta, että ihmissuhteita kaatuu juomattomuuteen. Luulin, että niitä kaatuu viinaan :smiley:

Ystäväni koki erosi raitistuttuaan, koska vaimo koki miehensä muuttuneen niin paljon ettei yhteiselo enää sujunutkaan. Meillä vaimon kanssa elellään onnellisimpia aikoja kymmenen yhteisen vuoden ajalla, johtuen pitkälti siitä että molemmat hoitavat omilla tahoillaan itseään vertaistuella. Ymmärrämme toisiamme, suoden toiselle tilaa olla oma itsensä. Juttelin ystäväni kanssa ja suuri syy eroon hänen mukaansa oli juuri siinä, ettei hän enää suostunut olemaan vaimon hallinnassa, kuten juodessaan. Vaimo ei tiedostanut omaa sairastumistaan alkoholistin läheisenä, vaan joutuessaan kohtaamaan itsensä, hän ei kestänyt vaan katsoi parhaammaksi lähteä pakoon ottamalla uuden juovan alkoholistin kumppanikseen. Elämää aloholismin varjossa, surullista sinällään.

Juu,
kai se menee niin, että puolison raitistuttua, toinen joutuu tavallaan luopumaan “vallasta”, kun raitistunut haluaa ottaa osaa perheen toimiin ja päätöksentekoon. Saavutetusta “edusta” on vaikeaa luopua.
Toisaalta, jos toinen on rimpuillut raitistumisen kanssa vuosia, ei ole ihme, ettei puoliso luota tälläkään kertaa ja pelkää pettymyksiä. Voi olla helpompaa erota ja ottaa uusi juoppo, hänen kanssaan elämisen kaava on tuttu ja “turvallinen” :frowning:

Minun naapuri on edelleen möksöllään. Olkoon.

Pelkään hiukan viikonloppua. Menen häihin, kosteisiin.
Minun odotetaan menevän juhlapaikalle jo perjantaina; sitten saunotaan neitsyen ( :mrgreen: ) kanssa ja muistellaan nuoruutta…
Ajattelin, että sanon olevani lääkekuurilla :blush:
Hävettää olla rehellinen. Taas mulle loukkaannutaan verisesti, jos “pilaan” toisten illan ja perään vielä toisen. Onko valkoinen valhe niin paha?
Meidän ystävyys ei perustu baarielämään, eikä ryyppyjuhliin. Pelkään sitäkin, että jos nyt sanon, etten juo, niin jos retkahdan jonain heikkona hetkenä, niin saan morsiammen silmilleni. “Et voinut maljoja kohottaa mun häissä, mutta täällä räkälässä istut kittaamassa kaljaa!” Sitten mulla ei ole selitystä…

Huomaatteko kuinka alussa olen tässä taistelussani? :frowning:

Tänään kuitenkin selvä päivä
-w-

Voithan kysyä jokunen aika ennen häitä, että onhan siellä myös alkoholiton maljavaihtoehto? Itsestäänselvästi pitäisi olla, koska luulisinpa että paikalle tullaan autoilla, on kuskeillekin oltava juomaa tarjolla. Otat vain lasisi alkottomalta tarjottimelta ja voit hyvillä mielin skoolata ystävällesi, eikä tarvitse selitellä mitään. Näin minä aion menetellä ystäväni häissä heinäkuun alussa. Tosin hän tietää, että olen raitis ja syytkin siihen.

Onneksi selvä aamu-päivä-ilta!

Poikani joutui liikenneonnettomuuteen :cry: . Ei hengenvaaraa, onneksi, isot raajavammat mutta meni kesätyö ja harrastus sm-tasolla :cry:

Taas loksahti paikalleen elämän tärkeysjärjestys.
Universumi ei anna sattumia.

-w-

Todella ikävä juttu, voimia koko porukalle.

Ikävä tapahtuma Walentina, mutta luut paranevat. Voimaa teille.

Poika on nyt kotona. Leikkauspöytä odottaa vielä useita kertoja :frowning:

Mun mieli ei ole hyvä, olen niin huolissani.

Pelkäämäni häät menivät oikein hyvin. En taipunut pisarallekaan. Selätin tilanteen, viinanhimoa ei ollut lainkaan.
Heh, silti olen ihan poikki vielä tänäänkin. Mun kehossa on “krapula”, muttei viinasta :laughing:

Selvä aamu, selvä se.
-w-

Nuo ensimmäiset tilanteet, kun on juomatta paikassa jossa ennen on tottunut juomaan, ovat tosi voimia vaativia vaikkei sitä silloin huomaakaan. Muistan kun ensimmäisen kerran kävin “cityssä” asioita hoitamassa; oli baaria baarin vieressä joiden ohi piti kulkea. Reissu meni hyvin, enkä tuntenut kiusaustakaan poiketa minnekään sisälle, mutta kun pääsin kotiin suorastaan vapisin, niin koville se kuitenkin otti.

Nykyisin juomisen ajatus tulee kauniina lämpimänä päivänä, muistaa kuinka mukavalta tuntui istua koti-terassilla kaljatuopin kanssa. Alkavat kyllä jo mennä ohi kun vichy tai limppari maistuvat vielä paremmalta. Eikä ole parin tunnin jälkeen tööt-kunnossa.

Eli kyllä se siitä, ei langeta hetken hurmioon, porskutellaan reippaana ja raittiina. :smiley:

Hyvää toipumista myös pojallesi, Walentina.

Vedin eilen liiskat.
Paska fiilis, petin itteni.
Ei mulla sit muuta.

Ei siten muuta kuin uusi yritys päälle. Luin ketjusi, sinullahan alkaa työt tuota pikaa. Minut on pitänyt kuosissa työ.

Jostain luin, että suurimmalla osalla raitistujista tapahtuu matkan varrella retkahduksia. Niistä kannattaa ottaa opiksi ja jatkaa matkaa siihen suuntaan mihin haluaakin.

Kyllä se siitä.

Huomenta,

retkahdus oli illan mittainen, ei kakkospäivää, ei yhtä parantavaa.
Tämä on hienoista edistystä.
Eilen sai puutarha kyytiä ja mun mieleni koheni.

Kiitos tuestanne ja siitä, ettette tyrmännyt mua.

Aurinko paistaa ja tänään on selvä aamu!
-w-

Hyvää Juhannusta!

:sunglasses: Ihanaa, olen krapulaton ja voin elää, hengittää, nauraa, ilman mielen ja kropan tuskan huutoja.

Minulla on hyvä ja selvä aamu :sunglasses:

-w-

:smiley:

Tervehdys,
työt on alkanu ja olen tyytyväinen. Korkki on pysyny kiinni.
Helppoa ei todellakaan ollut näin terassi/grillauskautena, mutta on ihanaa herätä viikonloppuna, kun ei ole krapulaa, ei morkkista.

Tää on hyvä päätös :sunglasses:

Lämpimiä kesäpäiviä kaikille!

Tuo herättää ajatuksia, uusi näkökulma jota en ole paljon pohtinut.

Tiedossani on tapaus jossa mies joi ja nainen hoivasi, lopulta naista alkoi kyllästyttämään kumppanin vastuuttomuus, ja hän otti mieheen etäisyyttä. Nainen kuitenkin palasi, ja yhdessäkin juominen ja miehen vastuuttomuus jatkui.

Myöhemmin mies otti itse vanhaan elämäntyyliinsä ja myös naiseen etäisyyttä. Tässä vaiheessa nainen alkoi juomaan ja ilmeisesti muitakin aineita tuli mukaan kuvaan. Koko suhde päättyi hyvin ikävästi.

Vaikea sanoa mikä osuus juomisella oli tuossa kuviossa, ja mitä muita asioita oli mukana kuviossa. Oliko juominen osasyy ongelmiin, vai osaseuraus? Ja alkoiko nainen juomaan niin että pääsisi itse hoivattavan rooliin, kun mies oli sitä roolia hylkäämässä?

Juomisen poistaminen ajoissa tuosta yhtälöstä olisi olisi varmasti ollut terveellinen ratkaisu kaikille.