mulle tuli nyt mieleen tällainen:
olin maksanut eksän lomalle kotimaan hotelliin - toiveissani tietenkin romanttinen yhdessäolo. Hän alkoi heti jututtaa muita hotellin asukkaita ja lähti ventovieraiden ihmisten kanssa baariin… kysyin tyrmistyneenä, että mitä nää ihmiset meidän seurassa tekevät. Eksä sanoi, että mun kanssa ehtii olla kotonakin, näiden ihmisten kanssa ei voi olla kuin juuri nyt.
Ja hohhoijaa.
Mies juonut, minä epäilen ja kyselen, mies sanoo että mitään en ole ottanut tai ehkä korkeintaan yhden. Alkometriin käsken puhaltaa, puhaltaa reilut promillet: "nämä huoltoasemien alkometrit on niin huonoja, juuri luin tutkimuksen, näihin en kyllä luottaisi ollenkaan.
No, meillähän alkoholia ei käytetty, tai joskus kaks kaljaa tai saattoi esim. väsyttää tai olla lämpöhalvaus tms, eli pitkää listaa multa ei tule;).
Mutta kerran mies oli käynyt pojan kanssa syömässä ja mun mielestä oli myös kaljoitellut, mutta miehen mielestä ei. Silloin keksin miten ratkaistaisiin ongelma: ostetaan alkometri, sillähän se selviää. Ostettiin, ja punaistahan se näytti. Ai ai, nythän tässä oltaisiin muuten jääty valheesta kiinni, mutta miespä tokaisi: “se oli siideri, sä et kysynyt siitä.”
Myöhemmin sitten aina ihmeteltiin, kun mies puhalsi alkometriin niin lujaa, että näytti aina sen takia punaista. Ei vaan osannut raukka puhaltaa oikein .
Puolisoni tytär (13v) puhalsi alkometriin promillen lukemat juotuaan liikaa energiajuomaa. Joka ilta sitten olikin juonut energiajuomaa ja joka kerta viisari nousi. )
Nyt kun lapsi lähti opiskelemaan, niin ei voinut muuttaa asuntolaan asumaan, koska ei tykkää jakaa jääkaappia. Asuu siis yksityiseltäsaadussa vuokra-asunnossa. Todellisuudessa ei pysty nauttimaan sitä “energiajuomaa” asuntolassa, koska siellä on SÄÄNNÖT!
Sainpa makoisia nauruja tämän mustan huumorin kautta
Kuten Eepoksen mies, niin meilläkin mies on yleensä vain niin v–tun väsynyt, jos silmäluomet on puolitangossa, kieli sammaltaa niin, ettei kukaan ymmärrä, edes hän itse, ja tasapaino heittää pahemman kerran - ei siis pahemmin alkoa ottanut.
Pikkutunneille asti nojatuolissa nuokkuminen ja nukkuminen saa aikaan sen, että niskat on jumissa seuraavana päivänä. Ja niitä “päätetyöskentelyn aiheuttamia jumeja” sitten pitäisi koko perheen vuorotellen hieroa - niistä kun johtuu se päänsärkykin Suuttuu sitten, kun myötätuntoa ja hierojia on vaikea löytää. EVVK.
Pikkubaarissa saa edelleen kuulla olevansa poika. Ei siinä mitään. Pikkubaarissa saa kuulla äärimmäistä paheksuntaa kun jugeboksiin laittaa soimaan “Born In The Usa”.
Ei siinä mitään, mutta ei Perkele voi lähteä niistä kehittämään mitään yhteiskunnalista, tyylin Antti Multanen. Laitetaanpa tuo Joukon poika Janne saunomaan, laitetaanpa tuo Jenkin poika Aarne suljetulle.
Capiche Antti Multanen, edes pikkuhiljaa ??? Askel askeleelta. + Sain äärimmäisen paljon kritiikkiä ja runtua SariRadion menneilta ja nykyisiltä kannoilta. No, minkä mä sille voin. Mutta, ei Perkele voi mikään Multanen, tai sen suvunjatkaja Kuusijärvi lähteä mihinkään käytännön toimiin asian tiimoilta. Näin vain on, ei kaikki ihmiset ole kaikesta aina yksimielisiä, ja ilmaisunvapaus on olemassa.
Ja mitä tulee tähän Kai Kuusijärveen, niin…
Samaan aikaan keskustelupalstoilla kaveri reforoi olevansa vapaa katto, ja mä esimerkiksi rajoitan hänen kykyjään. Samaan aikaan kaveri referoi mun olevan ei missään niin hyvä, mutta aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Voidaanko sitten vetää johtopäätös hänen itsensä olevan todella hyvä jossain, ainakin nyt vähintään urheiluvedonlyönnin harjoittamisessa ?? Samaan aikaan kaveri referoi katsoneensa etten mä tehnyt niin hyvää sopimusta, mutta häån itse teki todella hyvä diilin (Multasen ((wtf ???))) kanssa). Samaan aikaan kaveri referoi olevansa “älykäs ihminen”…
Mutta miten se älykkyys ei sitten koskaan ilmennyt aiemmin kun tunnettiin monia vuosia ?? Puhkesi kukkaan vasta aikuisiällä ?? Miten se älykkyys ilmeni jalkapallossa tai salibandyssä 20-vuotiaana järjettömien pitkien syöttöjen systemaattisena “antamisena”, jotka luonnollisesti eivät koskaan löytäneet tietään joukkuetoverille… Miten se älykkyys ilmenee MULTASEN (haloo !!!) kanssa diilien tekemisinä !!! Miten se älykkyys ilmenee Janne P:n, tai puhumattakaan JUICEN (!!!) kanssa säännöllisenä hengaamisena !!!
Ihmetteln vain tuollaista älykkyyden määrää…
Aika selitys tämäkin. Olin vähän
Lapsonen kysyi mieheltä, että isi, miksi sinulla on pöydällä noin monta tyhjää kaljatölkkiä?
Vastaus kiusaantuneena: Ne on siinä koristeena.
Ja kiireen vilkkaan niiden korjaaminen pois.
Koristeena! Joulukoristeena ?
Minun “ah-niin-rakas” edesmennyt äitini väitti erästä tiettyä juomaa mehuksi. Joo, mä olin alle kymmenen ja tiesin, millaista se “mehu” oli. Mä tiesin sen jo sillon. Vaistosin kai jotenkin.
Keskusteltiin miehen kanssa taas tästä juomisesta ja hän totesi ‘helppohan sinun on väittää,että toisella on alkoholiongelma,kun et itse juo mitään’ nii-in ja tämän lauseen sisältö jäikin sitten kokonaan epäselväksi- alkoholistiko se pystyy parhaiten kertomaan kenellä on ongelmia alkoholin käytön kanssa. Ja antabusta ei taas kuulemma tarvita,koska hän pystyy olla juomatta kyllä jos haluaa,lähti silti tuonne ostamaan niitä ‘krapulakaljoja’ joita onkin juonut koko päivän. Hohhoijakkaa,väsyttää.
Tämä on tosi kiva ketju!!
Ja yllättävän paljon samoja selityksiä tuntuu olevan juovilla ihmisillä.
Meillä 20 vuoden douppausputken jälkeen selitykset ovat (jos kyselen, oletko ottanut)
- en ole juonut, olen vain väsynyt
- en ole juonut, olen flunssassa
- en ole juonut kuin yhden kaljan
- olen ottanut vain muutaman
- pakko ottaa muutama, että pystyy nukahtamaan/rentoutumaan/nauttimaan elämästä/jaksaa
- jos joskus ottaa, onko se joku synti? Ethän sinäkään ole täydellinen
- jos tienaan näin hyvin, kai mulla on varaa silloin juodakin
- en juo juuri mitään verrattuna johonkin julkijuoppoon (tai lapsuudenystävään tai mihin vain)
- en ole juonut, mutta uteluillasi loukkasit nyt niin paljon, että taidan kyllä juoda
- en ole juonut… mut hei, kellohan tulee 21. Nyt äkkiä tuota… hmm, koiran kanssa ulos.
- jii än ee
Loputtomiin.
Voi taivaan talikynttilät - joskus tuntuu, että pian lakkaa tuntumasta. Minun sydämestäni tulee pienen pieni ruttuinen rusina.
Ai, mä unohdin tämän helmen:
ei mulla ole alkoholiongelmaa. Jos on, menen sitten hoitoon. Voin koska tahansa lopettaa juomisen, joka ei ole mulle ongelma, mutta en halua. Mutta jos haluaisin, niin voisin lopettaa.
Että näin.
Meillä kans meni tuo keskustelu samoja linjoja kuin Hintriikka kuvasi.
“Ei minulla ole ongelmaa. Voisin lopettaa, mutta en halua. Tykkään tästä niin kovasti, etten siksi lopeta. Miksi pitäisi lopettaa jotain, mistä tykkää tosi paljon?”
Itse taas en ihan hirveästi näe eroa tuon voimisen ja haluamisen välillä. Mutta olkoot.
“Juon viinaa, koska tykkään sen mausta.”
Oikein hämmästyneenä minun humalakielteisestä reaktiostani:
“Juon mä liikaa, mutta enhän mä ole sentään mikään rikollinen.”
Täähän on hyvä ketju.
Meillä kannabiksen käyttäjä keksi että ei voi lopettaa käyttöä koska ei ole mitään takeita etten olisi lopettamisen jälkeen yhtä veemäinen kuin nyt…
^ hahaa, niinpä! Ei tietysti kannata edes kokeilla.
Alkkis-poikaystävän selityksiä:
“No, kyllähän säkin juot.” (niin, kaksi viinilasillista kerran kuussa, en viinapulloa päivässä)
“Pomo antoi ymmärtää, ettei uralla etenemiseen ole toivoakaan, ellei osallistu työpaikan ryyppyreissuihin.”
“Sosiaalisissa tilanteissa on vaan Suomessa pakko juoda, ettei pidetä friikkinä.”
“En voinut kieltäytyä, kun se oli jo ostanut keissin valmiiksi.”
“Mahdotonta rentoutua juomatta.”
“Edellinen tyttöystävä sai töistä ilmaista alkoholia, pakkohan ne pullot oli juoda loppuun, etteivät mene roskiin.”
“Tää vaan on geeneissä.”
“Ei mekään olis alettu ikinä seurustella, jossei ne pari kaljaa olis keventäny tunnelmaa.”
“Ei juhlissa ikinä tapahdu mitään tosi hauskaa, ellei ihmiset oo kännissä.”
Alkkis-isän kootut:
“Se oli vaan yksi pullo.” Piilottelee samalla lukuisia muita pulloja pöydän alle muka huomaamatta
“Tää on ainoa keino paeta todellisuutta.”
“Mun pomo aina pyytää mua lasilliselle, miten muka voisin kieltäytyä?”
“Mun työ/elämä/perhe/vaimo/tms. on vaan niin ankea, että pakko on juoda.”
Hohhotihoijaa.
Eilisen ja tämän päivän saldo, tässä järjestyksessä:
“Eihän ole mitään järkeä juoda vain yhtä tai kahta kaljaa maun vuoksi, parempi juoda viinaa että tulee känni, en mä nyt ala mitään kopallista kaljaa tissutteleen, kauhee homma”
“Viina on paljon parempi kuin kalja, ei tule rapulaa, se on niin kuin puhdasta alkoholia”
“Mennään tänään AA:han, sun täytyy tulla mukaan, kun et ymmärrä alkoholismia, mä en juo enää tänään”
“Niin, mä sanoin eilen, että en juo enää tänään mitään, mutta eihän se nyt voi haitata jos mä juon pari kaljaa”
“En voi mennä AA:han, loukkaisin muita kun oon nyt juonu pari kaljaa”
“Siis eihän paria kaljaa oo järkee juoda, mä haen nyt kopan kaljaa”
Nämä selitykset on ihan mielettömiä!!
Ja yllättävän samanlaisia.
Sitä joskus mietin, että mikä toisen muutaman oluen ottamisessa eniten riepoo?
Ehkä se, että jo muutaman jälkeen ollaan eri aaltopituudella. Jos minä olen selvä ja mies muutaman ottanut, minulle tulee ns. äitiasenne. Eli saatan viedä hänen juttujaan eteenpäin (jos ne jäävät junnaamaan) tai sanoa hellästi, että “tämän sinä puhuit jo eilen” tai muistuttaa, että pitäisikö välillä haukata iltapalaa (jotta olis muutakin kuin piilopullolla ravaamista) jne.
SE VITUTTAA, KUN JOUTUU OLEMAAN MIEHELLEEN ÄITI!!!
Äidinvaistojen tyydyttämistä varten olen hommannut lapsia.
Muiden vaistojen tyydyttämistä varten olen hommannut miehen. Niin luulin…