Nonniin, nyt on mennyt puoli vuotta viimesistä savuista ja tyttöystävänkin kanssa menee hyvin, tosin nyt hän on takaisin kotimaassaan ja minä taas jatkan työntekoa yksin täällä Suomessa.
Eli kyllä ainakin nyt työnteko ja seurustelu sujuu, sekä olen keksinyt mitä alkaisin urheilun lisäksi tekemään nyt ensi keväästä lähtien.
Kaikin tavoin on sinänsä lisää virtaa yms. mutta jostain syystä en vaan kykene saamaan mielenrauhaa, en ainakaan kovin pitkiä aikoja. Onko noi päihteet oikeesti vaan aiheuttanut jonkun mielisairauden, että näin on vai mistä voi olla kyse?
Kun tuntuu, että olen pään sisällä sodassa itseni kanssa ja mulla on edelleenkin vaikeuksia tulkita ihmisiä ja niiden käytöstä oikein. Vaikka ei olis mitään logiikkaa, että yleensä mukava ja ystävällinen työkaveri yhtäkkiä alkais tahallaan ilkeeksi, tai sanoo jotain ilkeesti. Miks se yhtäkkiä niin tekis? Tai että jos joku ei niin nätisti puhu mulle, niin kuvittelen, että hän vihaa mua.
Vaikka todellisuudessa sen duunin aloittaessani olen saanut ihan kunnioitettavaa ja ystävällistä käytöstä kaikilta, paitsi yhdeltä tyypiltä! Mutta nyt sitten kaiken tän jälkeen mun koko todellisuus on pahasti vinksahtanut, enkä oikein enää tiedä mikä on totta ja usein kuvittelen olevani pelkkä kynnysmatto kaikille.
Vaikka olen useimmiten aina pitänyt tai ainakin yrittänyt pitää puoliani, jos joku oikeesti mua kohtaan hyökkää, niin kyllä sitä itsearvostusta on löytynyt. Mutta jotenkin noitten 4 vuoden jälkeen, kun sorruin koviin huumeisiin, niin sen jälkeen ei oo ollu enää mieli entisensä.
Pelottavaa sinsänsä kyllä. Katoaako vainoharhani koskaan?
Edit. Vaikka siis vastaus kysymykseen on, että kyllä ne katoaa, jos vain pystyisin aina suhtautumaan ihmisiin ja elämään ylipäätään toisesta näkökulmasta. Mutta se suurin ongelma onkin, että joka päivä toi sota vaan syttyy mun päässä ja ajaa mut ahdistuneeksi. Mut luultavasti se aika on tähän se lääke, kun konkreettisesti alkaa kevään ja kesän tullen paneutumaan niihin omiin juttuihin. Nyt on ilmeisesti vaan liikaa aikaa ajatella jotain muuta.
Edit 2. Jatkan pohdintojani.
Oon ymmärtänyt, että tää pään sisäinen sotani on aika monen tekijän summa ja todellakin suurena sekoittajana on päihteet toimineet, etenkin ne kovemmat. Sitä paremmin vaan sit päässyt pakoon kaikkea ja itseä, mitä vahvempaa ollut, ihan loogista. Ja tietenkin sit sitä hankalammaksi suhde itseen ja kaikkeen muuhun on muodostunut.
Tästä päästäänkin siihen, mikä selittää valtavat ristiriidat menneisyydessäni, on tietenkin luonnollinen keskenkasvuisuus ja sit se, että en oikeesti yhtään edes miettinyt, että pitäisi välittää itsestään tai, että mitkä on mun rajat , mitä ylipäätään tapahtuu mun ympärillä, miten ihmiset käyttäytyvät mua kohtaan ja millä motiiveilla ja mitä ihmettä mä itse edes teen itselleni tai elämälleni?
Kun kaikki oikeesti oli vaan sitä pilvenpolton odotusta ja kitkutusta, annoin kaiken muun vaan tapahtua, en mä niin kiinnittänyt huomiota sellaisiin asioihin tai muiden huonoon käytökseen, vaikka olis ehkä pitänyt. Kaikki oli hyvin, kunhan oli sitä hatsia tai sitten jotain muuta. Ja muutenkin se “aito oma itse” ollut jossain ihan muualla.
Koska muistan vain yhden ajan 17 vuotiaana, kun jouduin olemaan 6 kk selvinpäin, niin aika nopeasti huomasin, että on aika helppo olla itsensä kanssa ja muiden kanssa! Mut sit se kaikki räjähti palasiksi ja nyt on ollu selvittelemistä, mut pikkuhiljaa alkaa hahmottua!
Ja koska erinäisten flippailujen takia viime vuosina, aloin jotenkin muuttumaan persoonaltani tosi alistuvaksi ja sairaalloisesti miellyttämään muita. Ja sitäkään ennen en oo ollu oma itteni, niin lähin oikeastaan muuttumaan vaan feikistä feikimmäksi! Hahhah.
Kun nyt oon kuvitellut, että jos oonkin täys kynnysmatto ja tuun sitä olemaan koko loppuikäni yms. enkä vaan voi sille mitään, kun ois pitäny osata olla jämpti jo joskus lapsena, niin ei sekään kuitenkaan pidä paikkaansa. Koska vaikka on ollut tilanteita, että ois voinut olla jämptimpi, niin oon kyllä viimeistään tän streittauksen alettua osannut olla kova.
Mikä olikin vähän yllätys itelleni, että onko mussa näinkin tyly puoli kuitenkin ja enhän mä olekkaan oikeasti sellainen liian kiltti mitä luulin. Ja muutenkin sellainen yleisvarma fiilis ollut ihmisten parissa, lukuunottamatta tällaisia päiviä, kun jostain syystä kaikki tuntuu niin sekavalta. Mutta toisaalta aina kuitenkin sit oppinut näistäkin päivistä tällaisia tiettyjä asioita. Vois toden teolla sanoa, että alkaa se todellinen luonne kuoriutua ja se on hyvä se.
Mut vielä tosiaan on ongelmana toi ihmisten käyttäytyminen ja sen ylitulkinta. Jos tosiaan ihan hyvä työkaveri jonain aamuna vähän ärähtää tai vastaavaa, johtuen jopa omasta tympeästä käytöksestäni, niin sit en tiedä, että voinko mä vaan niellä sellaisen vai pitääkö siinä sanoa jotain vastaan, vai onko kyseessä ihan normaali tilanne. Sit alkaa vaan tuntua, että ihan kun ois jatkuvasti jotenkin sodassa kaikkien kanssa. Aluksi muutaman päivän oon ihan varma, että x henkilö vihaa mua, mutta sitten seuraavalla viikolla asiointi on ihan normaalia.
Ehkä joku päiväkirjan pito ja tosiaan aika auttaa tähän, kun arvioi näitä tilanteita rauhassa, ei helkkari.