Hmmm… Takapakkia otettu kesäkuussa ja sen kyllä taas tunteekin. Yks viikonloppu tuli kummatkin päivät ryypättyä ja toisena poltettua myös pilveä ja sit sunnuntaina ihan kun pässiä narussa vetäis, niin olinkin jo heti herättyäni ostamassa pilveä lisää. Poltin, mutta ihan uskomaton ahdistus tuli siihen darraan.
Siitä sit pari viikkoa selvinpäin ja juhannuksena tuli ryypättyä sitten ihan reippaasti kaljaa ja poltettua pilveä koko yö kaverin kanssa, mutta ei jumaliste se seuraava päivä ja etenkin se darran jälkeinen päivä. En muista kokeneeni niin pahaa ahdistusta… ja kesti aika monta päivää toipua siitä ja tuntuu, että veti ihan turhan matalalle mielen toi…
Mutta toisaalta nyt oon oikeasti alkanut tajuamaan, millaisessa paskassa oikeastaan oon elänyt viime vuodet. Ei mitään oo tapahtunut, eikä ees mielessäkään oo ollut, että pitäiskö edistää elämäänsä johonkin suuntaan. Siis miten oonkaan voinut olla niin sokea tilanteelleni? No, nyt kun muistelen, niin on niitä hetkiä ollut, kun on iskenyt aivan tolkuton ahdistus siitä, että “hetkinen, mitäs mä oikein teenkään elämälleni…”, mutta sit on kuitenkin seuraavana päivänä saanut pilveä, niin on taas voinut olla rennosti. Hmm. Nyt taas muistuukin mieleen, että olinhan mä aina ihan helvetin ahdistunut, jos ei ollut pilveä. Ja koko ajan oikeestaan sisimmissäni tiesin sen, että ei tää oo oikea tapa elää… pakeneminen. Mutta kun kaikki kaveritkin ympärillä teki ja tekee vieläkin sitä samaa, niin se jotenkin hämärsi sitä tilannetta.
Nyt oon huomannut, että eihän mulla oo kun toi duuni ainoa järkevä asia elämässä, ulkomailla asuvan tyttöystävän lisäksi. No, oon kyllä oikeasti tosi kiitollinen noistakin. Siis perkele. Ei oo yhtäkään ns. normaalia ihmissuhdetta täällä suomessa ja tässä kaupungissa missä asun. Oonkin pohtinut, et vois varmaan alkaa rauhassa ettiä jotain töitä muualta, kun tuolla duunissakin on aika paska maine juurikin sen takia, kun sekopäissään sielläkin nolannut ittensä.
Siis voi vitun vittu! Ja muutenkin oon JOSKUS ollut sellainen iloinen ja ystävällinen jne. mutta nyt ollut jotain iiihan muuta… kun ei oikein tuolla duunissakaan pysty olemaan sellainen, kun oikeasti on. Ei niihin opiskeluihinkaan oo varaa, kun aikaisintaan 5-6 vuoden päästä, koska velkoja on niin paljon.
Voi perkele. Tulipahan elettyä ihan vituiksi koko elämä, MUTTA en todellakaan aio jäädä voivottelemaan, vaikka välillä ihan uskomattoman paljon masentaa yms. aivot ihan viturallaan, mutta niinkun oon sanonut, niin joku hintahan se on maksettava ja eiköhän se nyt kuulu asiaan. Ja mitä muutenkin oon lukenut ja kuullut, niin kohtalaisen nopeasti, siis jo ihan muutamassa kuukaudessa, kun sekaantuu noihin pireihin ja mämmeihin yms. niin saa ittesä aika romuksi.
Niin siis siitä voivottelusta, että nyt kaikesta suivaantuneena oon pistänyt kämpän tosi hyvään kuntoon ja järjestykseen ja nyt kun VIHDOIN on jäänyt rahaakin tuosta työnteosta, niin saanut paljon kaikkea hyödyllistä ostettua tänne yms.
nyt oikeasti saanut jotain tehtyä ensimmäistä kertaa elämässä. Ja liikuntaa nyt muutenkin taas, se on kyllä oikeasti niin tärkeä asia mielenterveyden kannalta, että en tajua miten oon joskus selvinnyt ilman. Aionkin alottaa aamulenkillä työpäivät, niin ei tarvitse sinne iltapäivään asti odottaa, et pääsee lievittämään ahdistusta.
Ton tiedän itestäni (enkä varmaan oo ainoo), että HETI aamusta tehty kunnon reipas liikunta takaa monta kertaa paremman päivän. Kaikenlisäksi tulee hyvä fiilis jo siitä, että konkreettisesti tekee niitä edistäviä asioita, vaikka kuinka pahalta muuten tuntuisi. Lopuksi illalla, kun kaikki on tehty, niin voi olla TYYTYVÄINEN ITSEENSÄ.
Ehkä tää on vaan loppujenlopuksi aikuistumista, mutta oon vaan tehnyt asiat ihan pikkkkkasen turhan mutkikkaiksi vuosien varrella. Näillä mennään jokatapauksessa… kohti tuntematonta.
On tässä se hyvä puoli ollut kaiken tän paskan keskellä, että viimeksi pääsiäisenä, kun olin tyttöni luona, niin oikeasti alkoi jo tulla sellainen fiilis, että mähän voisin jopa pitää itsestäni! Koska huomasin, kuinka mukavaa oli, kun sai kerrankin olla oma “leikkisä” selväpäinen itsensä ja oikeasti keskustella toisen ihmisen kanssa selvinpäin asioista! Ja vielä niin skarpistikin…tosin oli niitä huonojakin fiiliksiä sillä reissulla, mutta se kuuluu asiaan. Ei niitä pakoon pääse, vaikka minne lähtis. Mut sit lähtöpäivänä oli jo todella hyvä fiilis itsestä, että perkele mähän oon aika skarppi ja hyvä tyyppi, eli työ on tuottanut tulosta!
Mutta sinne ne fiilikset sit jäikin, kun ei musta vaan irtoa tota samaa duunissa tai vanhempieni seurassa, eikä vanhojen kaverien, keitä en nyt muutenkaan aio nähdä jo ihan itsesuojelun takia. Ja sehän tässä masentaakin välillä, kun en vaan pysty näissä kuvioissa olemaan oma itseni!
Ei tässä oo parempaa ratkaisua, kun etsiä uusi työ uudesta kaupungista. Tosin sekin ajan kanssa, kunhan nyt saa ittesä kaikein tavoin kuntoon. Uusia tuulia ja uusia ihmisiä tässä tarvitaan, eiköhän se oo aika selvä juttu!
Ja ennemmin mä yksin nökötän jossain muualla, kun tässä samassa mestassa, missä jokainen kadunkulma muistuttaa aina jostakin
Ja muutenkin helpompi mennä käymään vaikka jossain NA-ryhmässä tai seurakunnassa tai ihan mitä vaan. Ahdistusten ajat on nää, mutta parempaa tulevaisuutta tässä luodaan ja nyt ihan tosissaan ekaa kertaa elämässä.
Vielä voisin sanoa sisäisestä prosessistani, että mun on ollut ihan helvetin vaikea myöntää itselleni, että en ehkä ookkaan ollut niin helvetin hyvä ja hauska ja innostava yms. tyyppi kun oon luullut. Nyt kun oon uskaltanut tuotakin puolta miettiä itsestäni, niin oon tajunnut, että enhän mä hyvänen aika oo ajatellut mitään muuta, kun sitä omaa kuosiani ja mistä sais pilveä yms. ollut todellisuudessa varmaan aika paskaa seuraa ainakin selvipäin. Mut minkäs nyt enää teet, varmaan aika normijuttu näitten ongelmien kanssa painiville ihmisille. On vaan niin vaikea päästää irti tuosta menneisyydestä ja tuosta käytöksestä, etenkin kun näitä retkahduksia on tullut ja aikaa kulunut niin vähän, että en todellakaan tiedä, että millainen se oikea ja selväpäinen minä sitten on. En tosiaan tiedä… Mut eihän se selviäkään, kun ajan kanssa. Ja ONNEKSI 4 päivää ja sit pääsen tyttöni luo jälleen ja muutenkin kesäloma alkaa! Tosin mitähän mä sitten ne pari viikkoa teen täällä suomessa yksikseni. No onneks oon sen verran erakkoluonne aina ollutkin, että helpompi selvitä näistä tilanteista ihan yksinäänkin. Kun todellakin kannattaa tarkaaan valita seura, koska kyllähän sitä löytyis, mutta mihin se sit taas johtais…