Moikka! Olen eroamassa lähes kymmenen vuoden suhteesta mieheni kannabiksen polttelun ja ajoittain liiallisen alkoholinkäytön takia, ja löysin tästä ketjusta kovasti samaistumisen kohteita. Ihan uskomatonta kyllä, miten samankaltaisia tunteita ja tilanteita täältä löytää palstakaupalla, päihteestä riippumatta… Ja jotenkin hurjaa, miten monilla tavoin me puolisot pyrimme muokkaamaan omaa käytöstämme tilanteen korjaamiseksi, vaikka lopulta sillä ei tunnu olevan kauheasti väliä toiselle puoliskolle. Itselleni tilanteen vakavuutta avasi se, kun noin viikkoa ennen lopullista eropäätöstä aloin kirjoittaa päivittäin päiväkirjaa. Että ei helvetti, mä mietin joka ikinen päivä että polttaako se, vaikka varsinaista polttamista tapahtui kerran tai pari viikossa. En halunnut myöntää että kyse on riippuvuudesta, kummankaan meidän kohdalla, kun ongelma oli niin “lievä”. Huolimatta siitä, että asia aiheutti vuosien kuluessa lukemattomia ahdistusaaltoja, joita koitin itselleni selittää pois. No, eropäätöksen jälkeen mieheni on juonut ja polttanut lähes päivittäin, nyt kun “saa” vapaasti rellestää.
“Sittenkö se raitistuminen tapahtuu, kun kaikki se muiden ihmisten tuoma taakka tästä omasta päihdeongelmasta katoaa ympäriltä? Mä luulen, että ensin pitäis olla rehellinen edes itselleen… Ja sen jälkeen vielä muillekin, ja nimenomaan niille ketä on elämässää huonoiten kohdellut.”
Musta tuntuu, että mulla tämä kuvio lähti purkautumaan siitä, että olinkin rehellinen lopulta itselleni - vaadittuani samaa mieheltäni vuosia.
“Onkohan tässä samaa psyykkistä pohjaa kuin sillä, että jos joku on aina nostamassa ylös vaikeuksista niin on jotenkin helpompi aina uudestaan kaatua - koska luottaa siihen että joku tulee ja pelastaa joka kerta. Vähän niin kuin ajattelee että vastuu on sillä auttajalla? Jos ei ole ketään nostamassa niin on vaan noustava itse.”
Epäilen, että tämä ilmiö saattaa tietyllä tapaa olla ongelman ytimessä. Siis se miten ajatellaan, että yksin ja itse pitäisi pärjätä. Me haettiin viimein apua viime syksynä tilanteen tulehduttua pahasti ja vasta sen myötä aloin ymmärtää, mistä tässä meidän kuviossa on kyse. Valitettavasti se johti eroon, sillä miehellä eivät ymmärryksen portit auenneet ihan vastaavalla tavalla… Mutta mietin vaan, että mahtaako se yksinpärjäämisen tarve ja häpeä pitää meidät kiinni siinä ongelmassa?
Täällä on ihan hirveän tärkeitä kommentteja siitä, miten itsestä täytyy pitää huolta. En voisi olla enempää samaa mieltä. Olen itse vielä aika jännittynyt sen suhteen, pystynkö pitämään jatkossakin kiinni tästä varmuudesta, että mulle ihan oikeasti nyt riitti. Miehessäni kun on tietenkin myös se ihana ja suloinen hassutteleva puoli, johon aikanaan ihastuin. Mutta se ei vissiin tarkoita, että meidän kannattaisi olla yhdessä. Asumme siis vielä saman katon alla, olen viikon päästä muuttamassa omaan kotiin. Toistaiseksi varmuuteni on lähinnä vain kasvanut sen suhteen, että mä en halua enää kuulostella sängyssä illalla, että mahtoiko toi ääni nyt tulla kannabispurkin aukeamisesta. Tai että onko se hissi nyt meidän kerroksessa, kun mies oli viimeksi soittaessaan niin kännissä, ettei edes osannut sanoa missä on, voi kumpa se tulisi kotiin… Mikä on saanut mut sietämään tällaisia asioita, kun sellaisiakin suhteita on olemassa, joissa perusasiat on kunnossa?! Mikään ei ikinä takaa sitä, että kaikki menisi hyvin, mutta ei kai se ole syy sietää päivittäistä epävarmuutta, pelkoa ja tuskaa?