Vertaistuki on kummallinen asia, se pahentaa sekä helpottaa oloa. Ihmiset lyö kipeitä faktoja tiskiin mitä ei haluaisi kuulla, samaa mitä itse teen puolisolleni melkein kokoajan, kerron totuuksia, mutta pahentaako vai helpottaako se hänen oloaan, vai molempia?
Olen lueskellut sekä narkomaanien että alkoholistien puolisoiden kirjoituksia, myöskin itse käyttäjäpuolisoiden kirjoituksia. Huomaan samaistuvani moneen, huoleen, pahoinvointiin, paapomiseen, ylettömään rakkauteen, läheisriippuvuuteen…
Puolisoni on narkomaani, ja niin hullulta kun se kuulostaakin, lueskeltuani täällä, olen kiitollinen etten ole parisuhteessa alkoholistin kanssa. En saa osakseni kaltoinkohtelua, välinpitämätön puoli on näkynyt kerran puolisossani, ollessaan vaikutuksenalaisena, yhden kerran, yhden pienen hetken.
Alkoholistin puolison osa on silläkin tapaa kinkkisempi, että korkatahan voi oikeastaan milloin vain, kotonakin, koska se on ’’sallittua’’ ja lähtee ehkä sitä myöten hanskastakin helpommin kun käyttö on laillista. Lähtee toki narkkarillakin, mutta puhtaan puolison kanssa eläminen asettaa olosuhteet ainakin otollisemmaksi siihen ettei lähde… Vai mitä olette mieltä? Toki se voi olla vaan välttämättömän siirtämistä, ei lähde käsistä niin kauan kun se puhdas puoliso jaksaa.
Tätä suhdetta on takana noin vuosi, lyhyen ajan sisään tapahtunut paljon, jännä miten sitä joutuu kasvamaan ihmisenä käyttäjän puolisona. Itse parisuhteessa ei ole mitään vikaa, aina kun olen eroa harkinnut olen tullut siihen tulokseen että huumeet on AINOA asia mikä meitä kinnaa erilleen, kaikki toimii muutoin. Eikä tilanne ole se, että olisi jotain katoamisia, pitkiä reissuja tms. Toinen on siinä lähes kokoajan, retkahduksia tulee siellä täällä, mutta oikeasti sekavana olen puolisoni nähnyt ehkä 3-5 kertaa. Silloin kun retkahtaa, on vain toimintakykyisempi ja keskittyminen huonompaa, itse retkahduksen toki tunnistan heti, mutta vähemmäntietävä ei varmasti huomaisi.
Sitten on se, miksi meidän narkkarit on niitä ihaninpia ja uskollisimpia miehiä ikinä? Mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa puolisostani ihmisenä, mua huomioidaan ja rakastetaan, puhuminen kaikesta sujuu, kotiaskareet rullaa ja omaakin aikaa saan. Uskottomuudesta ei ole kumpaankaan suuntaan pienintäkään huolta.
Luin täällä jossain että puhdas puoliso mietti että asettaisi jonkun aikarajan erolle. Olen miettinyt tuotakin, en ehkä niinkään erolle, mutta sille että kuinka kauan antaisi aikaa sille puhtauteen pyrkimiselle?
Vaikka suhde on suht nuori, asiat on mulle tuttuja jo vuosikymmenen takaa. Niihin aikoihin olen tänne tunnukset tehnyt, koskaan mitään kirjoittamatta. Ensimmäinen avopuolisoni, nuoruudenrakkauteni oli myös narkkari, silloin päättäväisenä 19-vuotiaana lähdin lätkimään ja hänestä sittemmin tuli paras ystäväni, pääsi kuiville ja ehti siitä nauttia ehkä puolisen vuotta jonka jälkeen kuoli ihan erilailla kun olisi voinut olettaa, perussairauteen, sen enempää erittelemättä.
Vanhasta ystäväpiiristä on tippunut ihmisiä mullan alle tuontuosta ja muutama meistä elelee, osa puhtaana, osa ei. Vaihdoin jokunen vuosi sitten kaupunkia ja nyt teen päihdetyötä täällä, sekä töissä että kotona, voitte kuvitella että käy hieman raskaaksi.
Pelastuskompleksi on melko kuormittava vaiva etten sanoisi.
Miten muut puolisot jakselee? Myös käyttäjäpuolisoiden kuulumisia olisi kiva kuulla, miten te jaksatte meidän puhtaiden puolisoiden vahtaamista ja nalkuttamista?
Tulipahan tiliteltyä. Kiva jos jaksoit lukea, ymmärrän jos et ![]()