Pian tulee täyteen 75 vrk alkoholitonta elämää. Tässä havaintojani alkoholittomuuden myönteisistä seurauksista. Vanhaan en halua palata. Houkutuksia saattaa tulla, AA-ryhmä ja asioiden työstäminen tukena silloin ja muutenkin.
Voimia kaikille raitistelijoille!
Nukkuminen ja uni
Olen n. 1,5 kk kohdalla alkanut nukkua paremmin. Vieläkin heräilen aamuyöstä, mutta uni on syvää ja palauttavaa, varsinkin jos onnistun nukahtamaan uudelleen. Olen nähnyt hyvin eläviä ja vilkkaita unia, osa tuntuu selkeiltä, osa sekavilta, mutta tunnen vahvasti, että unet täyttävät tärkeää tehtävää siivoamalla ja käsittelemällä alitajunnan komeroihin jääneitä asioita. Myös juomisunia olen nähnyt pari kertaa.
Suhde ruokaan
Tämä on ollut yllättävä seuraus. Olen aina ollut herkkusuu ja kulinaristi, mutta rehellisesti sanoen on pääfokus ennen kuitenkin ollut (alkoholipitoisten) ruokajuomien riittävyydessä. Nyt kun tämä huoli on poistunut, olen aidosti voinut keskittyä ruuan makuihin ja tuoksuihin, ja huomaan, että pienempi määrä ruokaa riittää. Syön levollisesti, hitaammin ja nauttien.
Aikakäsitys
Päivät tuntuvat tottavie pidemmiltä. Mahtavaa. Muutamia kertoja olen vilkaissut kelloon ja havainnut, että on vasta iltapäivä ja olen ehtinyt tehdä enemmän kuin juovina aikoina koko päivänä.
Rauhallisuus
Mieleni on rauhallinen ja luotan tulevaisuuteen. Haasteita tulee, mutta luotan siihen, että selviän niistä. Mielenrauhan löytyminen on yksi hienompia seurauksia raittiudesta, sillä se johtaa ahdistuksen ja masennuksen väistymiseen ja toiveikkaaseen ajatteluun.
Hetkessä läsnäoleminen
En hermoile huomispäivästä, enkä märehdi sanomisiani tai tekemisiäni menneinä päivinä. Olen ollut - kuten alkoholistit yleensä - kova huolehtimaan ja murehtimaan sekä menneitä että tulevia. Näin nykyhetki on mennyt ohi ja levollinen läsnäolo ja nauttiminen käsillä olevasta hetkestä on ollut mahdotonta.
Kuuntelemisen taito
Rauhallisen mielialan saavuttaminen on antanut myös taidon kuunnella. Minulla ei ole enää tarvetta keskeyttää puhekumppania ja täydentää hänen ajatustaan sillä, mitä LUULEN hänen tarkoittavan. Voin kuunnella loppuun ja miettiä rauhassa oman vastaukseni/ reaktioni. Aina ei tarvitse päästä omia mielipiteitään ja ajatuksiaan edes julistamaan, vaan voi vai; todeta, että mielenkiintoista, en osaa muuta sanoa tms…
Ihon kunto
Tätä paljon hehkutettua alkoholittomuuden seurausta olen myös havainnut. Turvotukset ovat hävinneet ja iho tuntuu sileämltä ja pehmeämmältä. En ole koskaan käyttänyt ylihintaisia merkkivoiteita ja samalla linjalla jatkan. Tokmannin ja Lidlin (meikkibloggaajienkin kehumilla) aineilla pääsääntöisesti mennään.
Laihtuminen
Muutama kilo on kadonnut kuin itsestään ja jotkin ennen ahtaat vaatteet mahtuvat jo ongelmitta päälle. Vielä olisi valmis muutamasta kilosta luopumaan, mutta tämä ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla.
Ihmetys
Ihmetys siitä, voinko minäkin raitistua, on edelleen läsnä joka päivä. Kymmenet epäonnistuneet yritykset eivät ole olleet turhia, vaan ovat valmistaneet tietä lopulliselle raitistumiselle. Näin ajattelen. Tiedän, miten vähän tarvitaan uuteen alasluisuun ja tiedän, että moni alkoholisti on sortunut uudelleen vuosienkin raittiuden jälkeen. Silti puhun itselleni - ja kirjoitan tässä - lopullisesta raitistumista, sillä uskon sanojen voimaan. Haluni lopullisesti raitistua on vahva, eikä se ole horjunut hetkeäkään tämän raittiuden aikana.
Ilo
Kaikki edellä mainitut asiat ovat johtaneet uudenlaisen elämänilon löytymiseen. Toivon, että saan elää vielä vuosikymmeniä raittiina. Jokaisesta päivästä nauttien ja haasteet ja vaikeudet rohkeasti kohdaten.