Ensimmäisestä kirjoittamasta kappaleesta olen täysin samaa mieltä, mutta jatkossa kirjoitat–> “Topiramaattia käytetään ensisijaisesti epilepsian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja migreenin hoidossa ja alkoholin kanssa melko vaarallinen, luulisin. Akamprosaatista en tiedä mitään muuta kuin nimen. Ja miksi kohtuukäyttäjä näitä lääkkeitä tarvitsee, heillähän homma on hanskassa?”
Topiramaattia käytetään nimenomaan näihin vaivoihin, MUTTA sillä on todettu todistettavasti oleva kyky vähentää tiettyjen alkoholistien alkoholinhimoa. Tämä on havaittu tutkimuksissa amerikassa. Tästä syystä pyysin lääkärin kirjoittamaan kyseistä lääkettä minulle, pikku hiljaa niin, että annostus on 100mg/pv. Olen toki lopettanut lääkkeen käytön jo aikoja sitten. Mutta minulla se näytti poistavan sitä tuskaista alkoholinhimoa, merkittävästikkin.
Suhteellisen iäkäs ja kokenut päihdelääkäri ei ollut näistä tutkimustuloksista ennen kuullutkaan, mutta kun näytin mustaa paperilla miten asiaa on tutkittu, niin hän päätti myöntää lääkettä ns.viimeisenä keinona minun totaalisen järjettömään juomiseen.
Oliko vaikutus sitten vain placeboa? Enpä sille vaihtoehdolle rahojani laittaisi.
Ja aivan totta, kohtuukäyttäjät eivät näitä troppeja tarvi.
Öh pakko sohaista tätä lääkekeskustelua. Revia kuulostaa tosiaan mitä suurimmalta sairaiden ihmisten kusetukselta (samaa sarjaa kuin kolesterolilääkkeiden määrääminen täysin terveille). Omat Antabukset on edelleen avaamatta, en sitten tarvinnut vaikka alku tuskaista olikin, onpahan pahan päivän varalle. Sen sijaan tarvitsin alkuun rauhoittavaa lääkitystä (Opamox, Alprox, Diapam kukin vuorollaan) joista viimeisen heitin huiviin nyt kuukausi sitten. Tilalle laitettiin Anksilon (buspironi, ei aiheuta minkäänlaista riippuvuutta/oloja) ahdistuneisuutta hoitamaan, ehkä toimii mutta nyt on pakko lopettaa sekin koska on lisännyt ihan valtavasti levottomien jalkojen oireyhtymääni (keskivaikea öinen liikehäiriö diagnosoitu). Jäljelle jää 3 mg melatoniinia auttamaan nukahtamisessa joten olen “lääkevapaa” ja alkoton (200 päivää ensi viikolla takana). Tuntuu että juomahalut häviävät pikkuhiljaa ja ahdistus on aika pientä…hmmmm…joinko siis ahdistukseen vai oliko sittenkin niin että juominen ahdisti. Olen sitä mieltä oman (lyhyen ja mitättömän) kokemukseni perusteella, että kannattaa ainakin kokeilla jos pärjäisi ihan vain omillaan, ilman lääkkeitä. Antabus on toki hyvä tuki jos ei itseensä vielä pysty luottamaan. Rauhoittaviin jää jonkin asteiseen koukkuun, kuka kovemmin, kuka lievemmin, mutta mielestäni ovat tietyt rajoitteet huomioon ottaen joskus todella tarpeen. Enää en itse halua syödä, koska vieroituin aika helposti 5 kk:n käytöstä. Elämä on parasta huumetta! Tämähän oli ihan uusi slogan eikö
Näin on, hyvä slogan absiksille…[size=85]ja jäätelö…[/size].
Minulla on tuo krooninen unettomuus vaivana edelleen, melatoniinista vain piristyn aamuyöstä vaikka illalla auttaakin vähän. Valeriaanaa olen kokeillut, ei koukuta muttei autakaan. Välillä kun haluan oikeasti nukkua otan 12,5 mg ketipinoria, yleensä neljäsosan siitä eli 6,25 mg about. Isommalla annoksella (25 mg) olen aivan zombi seuraavana päivänä. Mirtatsapiinilla vielä enemmän töttöröö. Nukun päivisin ihan tosta vain, ilman mitään vaikeuksia (viikonloppuisin). Joten ajattelen, että tämä nyt vain on kestettävä. Bentsoja en halua, koska niistä en varmaan pääsisi irti.
Onnea 200 päivästä, minulla tulee huomenna täyteen kahdeksan kuukautta tätä raitista aikaa
Solkannel, tiedän tuon tutkimuksen. Mutta ei se alkoholistilta vie juomahimoja niin, että lopettaisi jos juotattaa, siis minun mielipiteeni.
No eipä siinä mitään, jos olemme Topimaxista eri mieltä. Halusin vain tuoda oman kokemukseni keskusteluun.
Minullakin on kroonistaunettomuutta vieläkin ajoittain. Syytä ei tiedetä.
Olen kokeillut seuraavia tuotteita:
-Valeriaanaa, yhdellä kertaa meni aivan tajuton määrä tabuja. Mutta eipä tuo kasvi ole vaarallinen. Ei vaikutuksia.
-Kamomilla teetä (olen taipunut johtopäätökseen, että se on vain plaseboa. Mutta tottakai tee minua rauhoittaa, valkoista teetä juon aktiivisesti.) Eli ei toimi unettomuuteen minulla.
-Stelloja/Stilnocteja ja Imovanea, kaikkia ottanut erikseen myös överi annoksen (ei järin viisasta, myönnettäköön), ei vaikuttanut lainkaan.
-Ataraxia ottanut koko laatan ja niitä mini pillereitä on laatassa aika sikana. Ei vaikutusta, ei minkäänlaista.
-Melatoniini (söin yhden 100kpl purkin, 6mg/pv, ei minkäänlaisia vaikutuksia ja tuo on lääkäreiden määräämä maxi-annostus.)
-Mirtatsapiini toimi 3-4päivää, sen jälkeen toiminta katos johonkin. Lääkkeessä siis väsyttäviä antihistamiinisia vaikutuksia, kuten Ataraxissa.
Eli yllä olevat eivät ole toimineet lainkaan, mutta seuraavat ovat auttaneet:
-Yksi kolmesta bentsosta jolla saan unen on Dormicum, mutta kuka hullu lekuri sitä kirjoittaisi yli 30mg annoksella. Normaalisti ihminen nukahtaa jo 7.5mg:n annoksella. Enkä todellakaan haluaisi olla armottomassa midatsolaami koukussa. Eli toimii, mutta ei voi käyttää. Sama juttu Tenoxin ja Temestan kanssa, annosten pitäisi olla väärinkäyttöannoksia. Ja semmoiseen touhuunhan Kannel ei enään lähde.
-Ketipinor 400mg annoksella (huom, askel kerrallaan mainitsi hieman pienempiä annoksia ja minulla ei esiinny juurikaan “jumittavia” aamuvaikutuksia.
-Vetää pää täyteen alkoholia. (sitä tosin en tietenkään enään tee)
-Polttaa pilvee suhteellisen paljon.
-Arvelisin myös nukkuvani Doxal nimisellä trisyklisellä masennuslääkkeellä, mikäli annostus olis iltaa vasten 200mg
-Meditaatio ja rauhallinen musiikki
Mutta helpottavaa on, kun se unettomuus ei aina kuitenkaan vaivaa.
Ps. Ja tottakai nukun jos suoneeni töräyttää propofol nimistä nukutusainetta esim. leikkauksessa.
En oo koskaan ehtinyt laskemaan kymmeneen, sen jälkeen kun on alotettu antamaan tätä ainetta.
Olenpa noita minäkin kokeillut lähes kaikkea paitsi kannabista. 8 kk sitten nukuin yhden yön kuin tukki, mutta sitä kokemusta en halua toistaa. Heräsin näet totaaliseen painajaiseen
Joku on sanonut että jos ketipinoria ottaa isommalla annoksella niin se ei aiheuta tökkyräisyyttä. No en viitsi kokeilla kuitenkaan, joskus voisi tosin kokeilla kotona 50 mg. Vaarana on, että nukun kaksi päivää putkeen… Doxalia on kokeiltu, olin ihan tööt seuraavana aamuna. Tenoxia kokeilin v.2004 ja kun unohdin parin päivän käytön jälkeen lääkkeet kotiin, valvoin tikkana pari seuraavaa yötä. Siis koko yön.
Olen jotakuinkin varma, että nukkuisin bentsoilla ja on niitä minulle suositeltukin. Välillä harkitsen niitäkin, mutta minulle(kaan) tuskin riittäisi pikkuannos nukahtamislääkettä. Unettomuus pahimmillaan on tosi kiduttava olotila.
Tuo meditaatiomusiikki on aika hyvä juttu, mutta pitäis varmaan tallentaa sitä riittävästi vaikka ipodiin, puoli tuntia ei riitä. Voisinpa nyt kokeilla kamomillateetä, valeriaanaa, hitusen ketipinoria ja meditaatiomusiikkia. Katsotaan miten naisen käy. Ellen ole paikalla klo 24 olen tod.näk. nukkumatin mailla. Hope so.
Propofolia - joopa joo
Tämä on sitten taas minun kokemus, mut kun aikoinaan vedin ties mitä unettomuuteen, ilman minkäänlaista vaikutusta ja nyttemmin nukun kuin pieni lapsi, niin sillä on pakko kysyä, oletko miettinyt sitä, et mikä/mitkä asiat sinulla voisivat painaa tietoisesti tai alitajunnassa siten, ettei uni tule vaikka mikä olisi? Itselläni unenlahjat palautuivat sen myötä, kun aloin rehellisesti puhumaan/kirjoittamaan omaa elämääni pieniksi palasiksi luotettavan ihmisen kanssa. Tänään kun pyrin elämään siten, ettei minulla ole ylimääräistä lastia hartioillani, kun painan pään tyynyyn, niin eipä ole tarvinnut paljon unta houkutella.
Hox! Tämä ei sitten ole mitään AA propagandaa tai tahallista provosointia mihinään suuntaan, vaan vain ja ainoastaan oman kokemuksen kertomista. Ajattelin sillä heittää tämän, jos siitä vaikka jotakin irtoaisi.
Minä sinuna en kyllä lähtisi bentsoilla leikkimään. Niiden vaikutus on liian lähellä alkoholia, vaikka tyystin eriaineita ovatkin, sikäli myös vaikutukset ovat eri tyyppiset. Näiden aineiden välillä on nähtävissä mitä ilmeisemmin ristitoleranssia keskushermoston tasolla, siis alkoholisteilla. Eli kun olet alkoholisti (eli keskushermostosi on jonkun verran muuttunut, niin bentsojakin tarvitaan enemmän.)
Saattaisit esim. alkaa tykkäämään jostain bentsosta, onhan niitä erilaisia aika liuta. Ja kun minä olen ne kaikki kokeillut, niin en ihmettelisi yhtään jos sattuisit johonkin tykästymään. Tästä saattaisi siis seurata bentsoriippuvuus, joka on aika perseestä.
Tämä siis askel kerrallaan nimimerkille.
Kaaleppinen kirjoitus on ihan oleellisen tuntuinen. Minua kyllä voivat painaa alitajuisesti jotkin selvittämättömät ajatukset ja siksi en saa toisinaan millään unta. Olenkin tästä pääsemässä keskusteluterapiaan psykiatrian polille. Kukapa tietää vaikka siellä saataisiin auottua joitakin mielensolmuja.
Ja minä olen AA:n kannattaja ehdottomasti, mutta ymmärrän, että se ei ole kaikkien polku alkoholismista toipumiseen. Eli polkuja on muitakin. Tänään olisin esim. voinut mennä AA-kokoukseen, mutta en vain tuntenut tarvetta mennä. Kuka tietää vaikka olisin ensikerralla paikalla, hyvää alkoholismin todellisuusterapiaa, kuten minulla on tapana ilmaista.
En osaa vastata Solkannelin puolesta, mutta omasta kokemuksestani kylläkin. Aloin kärsiä unettomuudesta v. 2004, reilu vuosi raitistumisen jälkeen. Ennen sitä olin tehnyt perinpohjaisesti neljännen ja viidennen askeleen. Ehkä se liittyi siihen, että tajusin monia tekemiäni virheitä elämässäni, joista osa ei liittynyt alkoholismiin vaan kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Seurasi syvä masennusjakso, jolloin unettomuus alkoi. Ja jatkui. Ja jatkui.
Olen käynyt 2-vuotisen terapian, olin raittiina, mielialahäiriö on ollut balanssissa minimaalisella lääkityksellä. Elämässä tuli kriisejä minusta riippumattomista syistä. Läheisiäni kuoli, rakkain nuorella iällä. Lapseni alkoivat sairastaa psyykkisesti. Sairastuin epilepsiaan. Mietin missä työssä pärjään, pystynkö enää entiseen ammattiini.
Kaikesta on selvitty, mutta unettomuus jatkuu. Kaikki ei selviä AA-ohjelman kautta, vaikka arvostan sitä paljon. Olen ihan oman kokemuksen kautta oppinut myös kai sen, ettei mitään pidä yleistää. Minulle unettomuus on aivotoiminnan häiriö, joka ei liity käsittelemättömiin asioihin eikä mihinkään muuhunkaan. Se vain on ja sen kanssa on elettävä. Ja toivottava että tämä vielä joskus loppuu.
En aio alkaa käyttämään bentsoja, vaikka joskus aamuyön tunteina tekisi mieli iskeä nuijalla päähäni että saisi unta. Eikä ihan joka yö ole samanlainen, välillä nukun jopa kuusi tuntia putkeen. Siitäkin voi olla tyytyväinen. Te, jotka saatte nukuttua hyvin, olkaa oikeasti iloisia siitä. Minulla hyvä uni on ehdottomasti tällä hetkellä top ten listan ykkösenä.
Heips! SoiKannel kyllä tuntuu tietävän paljon lääkkeistä ja niiden vaikutuksista. Topiramaatti kyllä auttaa joillekin, voisi auttaa useillekin, jos sitä määrättäisiin enemmän. Siis poistaa alkoholihimoa, se on fakta. Revia on munkin mielestäni turha ja hölmö lääke. Kuka sitä tarvitsee? Mitä järkeä on ottaa lääkettä jotta ei tulisi mukavaan nousuhumalaan juodessaan? Ei se ainakaan alkoholistia auta. Antabus onkin ihan toinen juttu. Siinäkin on kyllä vaarallista juominen lääkkeen kanssa, se voi aiheuttaa hengenvaarallisia rytmihäiriöitä.
Nuo unilääkejutut on kyllä myös tarkan harkinnan paikka. Kaikilla unilääkkeillä (paitsi valeriaana ja melatoniini) on se riski, että lääkkeen lopettamisen jälkeen ei saa moneen yöhön nukuttua. Voi tulla pahojakin ahdistuneisuuskohtauksia, paniikkia yms. Eli ne pitäisi lopettaa pidemmän käytön jälkeen pikku hiljaa. Ja jos niitä haluaa / täytyy käyttää, olisi hyvin viisasta käyttää vain esim. 3 kertaa viikossa ja vaikka sitten valvoa loput yöt.
Asuinkaupungissani kaksi lääkäriä määräsi kaikille halukkaille unilääkkeitä holtittomasti , vuoden reseptejä suurilla annoksilla, lisäksi kodeiinisärkylääkkeitä myös vuoden reseptejä maksimiohjeilla ja rauhoittavia myös niin paljon kuin vain kehtasi pyytää. Tätä jatkui useamman vuoden, kunnes ko lääkäreiltä meni reseptinkirjoitusoikeudet. Kesti vuoden, ja joillakin oli todella vaikeaa, kun sitä unilääke/kodeiinikoukkua purettiin. Monet vanhat ihmiset eivät käsittäneet olevansa lääkekoukussa, väärinkäyttäjät olivat todella pulassa ja monet tuntemani alkoholistit myös pahassa jamassa. Alkoholisteja nämä lääk’ärit “hoitivat” määräämällä päiväannoksia esim. 3-4x10mg diapamia, 3-4 x panacodia ja 20mg tenoxia/pv . Näin ahdistus pysyi mukavasti pois, pystyi nukkumaankin ja ryyppääminen sujui. Pari ystävääni kuolikin tähän lääke/viinajamaan.
Arvostan hyvää lääkehoitoa enkä tuomitse kenenkään lääkejuttuja ja jos niiden avulla pysyy erossa viinasta, hyvä. Itse en bentsoja enkä unilääkkeitä käytä. Kokeillut olen ja nukahtamislääkkeet aiheuttavat kauheita painajaisia ja tenox ei hoitoannoksina tehoa, sama kodeiinilla.
Ketjun aloittajana unohtaisin Revian ja keskittyisin juomisen lopettamiseen.
Minä päihdelääkärinä A-klinikalla kokeilisin Topimaxia ehdottomasti. Mutta vaikka viinanhimo laantuisikin, niin eihän tämä kuitenkaan välttämättä tarkoita, että alkoholisti alkaisi toipumaan alkoholismista varsinaisesti.
Eli olen sitä mieltä, että alkoholismiin ei ole mitään “täsmälääkettä”.
No vakavasti puhuen, itelleni on ollut viime vuosina hieman hyötyä ihan melatoniinista ja mirtatsapiinista niinä aikoina kun nukkuminen on vaikeinta (keskikesä), mutta nyttemmin en käytä niitäkään kun niistäkin on hieman väsyttäviä sivuvaikutuksia valveillaollessakin.
Minusta on hyvä että edes akuutissa vierotushoidossa ei nykysin käytetä yölääkkeeksi paljonkaan mitään päihdyttäviä unilääkkeitä joita pyörii katukaupassakin.
Niiden sijaan ihan toimivia on väsyttävät antihistamiinit (Atarax), Doxal ja aika paljon käytetään myös ketiapiinia eli mainittua Ketipinoria/Seroquelia. Ja sitten vaan ihan melatoniinia ja mirtazapiinia lisäksi.
Bentsopohjasia unilääkkeitä eli mitään tenoxeja/imovaneja yms. yms. ei paljonkaan anneta. Hassua että moista koukuttavaa ja päihdyttävää kamaa määrätään lääkkeeksi sitten tosi paljon esim. sairaille vanhuksille, kun niitä ei anneta lääkkeeksi edes narkomaaneille.
Ja sitten tietysti vanhusten omia ei-päihdyttäviä lääkkeitä.
Mutta kysymys kuuluu, lääkitäänkö vanhuksiamme sitten liikaa? En oikein osaa sanoa… Sillä tarvitsevathan nämä ihmiset oikeasti, jotku jopa huumeopiaatteja. Ne kivut olis muuten suuri kärsimys. Tottakai heidän päänsä päihtyy noista tropeista ihan niinkuin meidän nuorempien. Riippuvuuksia syntyy.
Eli onko vanhuksilla oikeus käyttää huumeita? Mielestäni on, koska näitä huumeita parempaa kivunlievitystä ei ole saatavilla. ~Vai onko?~
Kiinnostavaa tietoa kaikin puolin… Mielestäni on järkeenkäypää, että päihderiippuvaisia pidetään nykyään etäämmällä “huumemömmöistä”. Katkolla olen nähnyt kunnon tivolimeininkiä, kun ihmiset ovat pillerihumalassa sekä talon pillereistä että omista mömmöistä. Pillerihumala on omalaatuinen, usein hyperaktiivinen tila, jota on todella rasittavaa katsella sivusta. Vanhusten kohdalla noiden lääkkeiden oikeanlainen käyttö taatusti toteutuu paljon paremmin.
Sellaisten ihmisten hoito, joilla on enää vähän elinaikaa odotettavissa, on selvästikin erilaista kuin esim. nuorten narkomaanien. Lähiomaiseni oli kuolemansairas ja sai morfiinia ja fentanyyliä. Vain jotain sanoakseni puhelin kerran lääkärin kanssa riippuvuusasioista. Hän antoi ymmärtää, että on turha ajatella sellaisia, kun ihminen kuitenkin kuolee pian. Jos lääkkeistä saa helpotuksen kauheassa tilanteessa, se on tärkeintä. Monen vanhuksen kohdalla asiat voivat olla samankaltaisella tolalla.
Asiakkaiden “omat evååt” on jatkuva riesa katkoilla ja vierotuksessa, ja varmaan useimmilla katkoilla niiden takia tapahtuu aika dramaattisiakin uloskirjauksia vähän väliä.
Suurin osa jopa huumeidenkäyttäjistä onneksi tajuaa, kuinka halpamainen teko on salakuljettaa jotain omia mömmöjä katkolle, jossa voi olla ihmisiä jotka haluaa oikeesti päästä eroon päihteistä.
Yllättävän paljon muut asiakkaat sitten onneksi “vasikoikin” niistä salakuljettajista henkilökunnalle , vaikka voisi luulla ettei.
SoiKannel, tosiaan, tollasta kamaa ne mummelit ja paapat syöpi ihan vakituiseen. Oi kultainen vanhuus.
Tuo on kyllä totta Ketostix tuo katkoille tuotavista “extra” mömmöistä mainitseminen. Itse en ole kyllä koskaan alkoholivieroituksessa pahemmin nähnyt tuota salakuljettelua.
Mutta olen kuullut alkoholikatkolla, kun kaveri vetää piriä suoneen. Olen itse polttanut ensimmäisen katkoviikon jälkeen muutaman kerran pilvee, siis siellä katkolla. Uskoisin, että tätä salakuljetusta tapahtuu yllättävän paljon.
Tulenhan minäkin salakuljettamaan katkolle, 5päivän super bentso kyllästyksen, jos ratkean.
Onneksi nyt ei ole juominen mielessä tai ratkeaminen, pois se minusta
Tulisiko Ketostix sinun mielestäsi ihmiset tarkastaa paremmin, kun he tulevat erilaisille katkoille? Ei minulta ole tutkittu koskaan kuin tuomani päällysvaatteet ja muut rojut. Sitten ehkä taputeltu hieman taskuja, eikä aina niinkään. On vain sanottu, että “jos sul on jotain taskuissa niin näytä” aina vastannu, et mitään ei oo, ku ei kerta oo ollukkaan koskaan.
Arvaas Ketostix saako niitä mömmöjä tuotua ihan pikkuhousuissa? Tai vaikka köyttämällä teipillä tuhdisti selkään/reiteen.
Eli siellä katkoilla voisitte Ketostix tarkastaa tulijat hieman paremmin. Tosin, en tiedä onko täysi ruumiintarkastus sallittua katkoilla. Ehkä, ehkä ei.
Huumekatkolla ratsataan kaikki tavarat ja vaatteet, ja ekaksi asiakas viedään suihkuun jonka jälkeen hän saa ylleen sairaalavaatteet kunnes omat vaatteet ja tavarat on ratsattu.
Ihan perusteellista läpikotaista ruumiintarkastusta ei tehdä (if u know what I mean : ), mutta ilkosillaan joutuu työntekijän edessä olemaan.
Sepä onkin muuten hassua, että tavallisella alkoholisti-katkolla ei ratsata yhtään mitään! Ei ainakaan Espoon A-klinikalla kun olin siellä katkolla syksyllä 2007. Ihan oman veskan ja kaikki vaatteet sai viedä huoneeseen, siellähän ois voinu olla vaikka mitä. No en kyl sielä ikinä nähny tai kuullu että kellään ois ollu mitään omia eväitä.
Mun mielestä sellanen yhteisöllisyyden tuntu toimii jo katkolla, eli annetaan asiakkaille yhteisöllistä vastuuta siitä omasta toipumisesta ja kannustetaan ryhmää “vasikoimaan” n’itä salakuljettajia.
Vasikointi-termiä tosin ehdotetaan karttamaan, koska katko tai vierotushoito ei ole vankila, eivätkä sen työntekijät ole poliiseja eikä vanginvartijoita vaan hoitajia ja ohjaajia.
Kyllä tosiaankin suljetuilla huumekatkoilla se tarkastuksen perusteellisuus on tarkempaa, mutta nämä alkoholistikatkot ovat aivan naurettavia tuon tarkastuksen suhteen, kuten itsekkin olet havainnut.
Ja moni vakavasti päihdeongelmainen, ei ole välttämättä tosiaankaan vain alkoholisti tullessaan alkoholivieroitukseen. Vaan hän saattaa samalla olla riippuvainen esim. piristä, opiaateista tai bentsoista.
Kuulin eräässä päihdehoitolassa ollessani, että joku vanhanliiton puliukko oli tuonut sinne 5päivän katkohuoneeseen ison lootan kaljaa (24kpl). Siellä se oli kuulemma makaillu sängyssä bentso kyllästettynä ja litkyny olluttansa. Siis katko huoneessa jeps jeps…
Työvuorossa ollut päihdehoitaja sai kuulemma aikamoiset nuhteet
Tosin kyllä alkoholistikin sai “raippaa” ja uloskirjotettiin samantien.