Tästä asiasta on varmasti täällä keskusteluja ollut aiemminkin, mutta en jaksa selata kaikkien juttujen seasta kun muutenkin ahdistaa! Eli mulla kävi niin, että ajoin autolla ojaan ja verikokeissa näkyi pari lääkeainetta, mitä olin käyttänyt. Molemmat on reseptillä ja toinen niistä krooniseen pitkäaikaseen kipuun, EIKÄ vaikuta mun ajokykyyn millään tavalla, mut sit oli nukahtamislääkkeestä ilmeisesti bentso tai vastaava näkynyt, ja se sit väsytti jonkin verran ajaessa, vaikka lääkkeen otosta oli aikaa. Mut kuitenki tää menee syyttäjälle harkintaan mitä tulee, siis rattijuopumuksesta, ja mun pitää mennä kuulusteluun piakkoin. Se mikä mietityttää on, että kuinka paha rangaistus sieltä on tulossa ja mihin kaikkialle tuo tieto menee? Kyseessä ei onneks oo törkeä ratti, mut kumminkin. Ainakin ajokieltoa, mut kuinka pitkästi ja sakkoja, mut kuinkahan paljon… Onko kellään tietoa näistä, tää oli eka (ja viimeinen) kerta! Pitääkö reseptit näyttää kuulustelijalle? Meneekö lääkäreillekin tästä tietoa? Entäs kun on lapsia niin sossuille? Lapset ei toki ollu mulla kyydissä, ku olivat isänsä kanssa kotona ihan turvassa, mutta silti. Pelottaa, hävettää ja ahdistaa… apua!
Eli mulla on kipulaastari käytössä krooniseen kipuun, mutta se ei ole vaikuttanu mun ajamiseen eikä oikeestaan muuhunkaan, kun on ollu jo mulla aika pitkään käytössä. Miten sen voi todistaa?? Ja siis mihin kaikkialle tuo tieto menee jos/ kun tuomio tulee?? Oon kuullu että jotkut ratista kärähtäneet on joutunu käymään jossai seuloissa ennen ku saa kortin takas?? Auttakaa nyt joku…!!!
No ota resepti mukaan laitokselle ja pyydä siltä lääkäriltä joka sitä kirjoittaa niin joku todistus, miten kauan on sitä kirjoittanut ja mihin vaivaan. Siis tulosta se resepti sieltä kannasta, jos on sähköinen tai jos on tavallinen resepti niin pyydä kopio siitä, mistä apteekista sitä nyt oletkaan hakenut.
Kiitos vastauksesta. Täytyy ottaa respat mukaan. Mä tarvin autoa lähes päivittäin ja tuommosta en aio enää ikinä tehdä uudestaan, että yliväsyneenä ajasin autoa tai muuten jos en oo ajokunnossa, tms…
Riippe: Mihin aikaan sun pitää ottaa se sun bentso/unilääke ja mihin aikaan ajoit sinne ojaan? Ja oliko joku muu syy, miksi sinne ojaan ajoit, tai olisiko sellainen voinut olla? (Esim. toisen auton tai eläimen väistäminen, liukas tie, huono sää tms?)
Nimittäin, jos niiden lääkkeiden vaikutuksen takia et sinne ojaan ajanut, ei siitä pitäisi rangaistusta tulla. Saahan nimittäin PKV-lääkkeitä käyttäessä ajaa, kunhan itse pitää huolta siitä, ettei lääkkeet hidasta reaktiokykyä tai aiheuta vaaratilanteita. Ja tarkoitan siis vapaa-ajan ajoa, työaikanahan ei saisi ajaa, jos käytössä on säännöllisesti PKV-lääkkeitä.
Huoli pois, eihän tuosta ainakaan kertomasi pohjalta voida minkäänlaista sanktiota langettaa. Toki kuulusteluissa ravaaminen on ikävää jos moiseen ei ole tottunut, mutta kokemus kai sekin.
Enpä usko minäkään, että tuossa on hätäpäivääkään, kunhan asian tosiaan selvittää asiallisesti ja juuri sen lääkärin avustuksella. Siinähän nyt ei olisi mitään järkeä, että pimittäisi respansa kuulusteluissa. Napsahtaisi vielä syyte huumausaineen käyttörikoksestakin ratin lisäksi.
Kuten jo mainittu, ihmiset ajelevat ojiin ihan selvinpäinkin, eli tuo olisi saattanut tapahtua ilman sitä unilääkettäkin/unilääkkeellä ei välttämättä ollut ko. mälliin mitään vaikutusta, vaikka se verikokeissa näkyikin. Itse toki tunnet itsesi paremmin ja tiedät, kuinka paljon se mahdollisesti vaikutti ja osaat sen mukaan jatkossa miettiä, missä vaiheessa auton rattiin kannattaa hypätä lääkkeenoton jälkeen.
Eiköhän asia selvinne parhain päin .
Mulla vastaava tilanne mutta oli alkoakin hieman, panivat A klinikalle ja 3kk testeissä kun mulla oli just 55V ja kortti täynnä kirjaimia joten tarvin lääkärin todistuksen ajo kyvystä. No kysyin diapetes lääkäriltä niin joka päivä 3kk olisi pitänyt mitata sokerit, menin hakemaan yksityiseltä todistuksen ja kävin hakemassa kortin ittelleni. Juttelin konstaapelin kanssa ja sanoin että luovun rekka/linjurikortista kun vanha oli jo niin räsä. Tuli uusi kortti ja seuraava tarkistus ku täytän 65V, konstaapeli sanoi ettei heitä kiinnosta mun alkon käyttö kuhan ajan selvänä. Hommaan kuului pieni kolarikin eikä multa mennyt bonukset ja vak yhtiö makso kaiken.
Rohkeesti laitokselle puhumaan asiasta, mulla totesi heti että tarvin korttia ja sain sen vaikka huumetikku näytti jotain ja vähän alkoa. Ei mitään merkintää kun labrat viimein tuli.
Pahimmillaan meinas käydä aselupien päälle, senki sai sovittua tämän mukavan konstaapelin kanssa. Kirjoitti oikein lapun ja nimi alle ja leima kun respan tytöt ei meinannu antaa korttia mulle.
Jäi hieman epäselväksi, että puhalsitko kuitenkin jotain? Kun ymmärsin, että sinulla ei törkeän raja olisi ylittynyt? Mutta siis ajattele näin: mokasit, kyllä. Varsinkin, jos olit humalassa/ottanut lääkettä. Okei, heittäköön ensimmäisen kiven, ken ei ole koskaan ajanut seuraavana aamuna otettuuaan rseptilääkettä illalla tai lähtenyt väsyneenä rattiin. Et ilmeisesti satuttanut ketään, loistavaa. Eli selvittiin säikähdyksellä. Me teemme virheitä, joskus ajattelematta seurauksia, joskus tietoisina niistäkin. Kadut kovasti ja muutat tapasi = kaikki mitä tässä vaiheessa voi pyytää. Tämä on nyt tapahtunut niin se on tapahtunut, mutta elämä jatkuu. Et myöskään vaarantanut lapsiasi, mikä on hyvä juttu. Anna asian painua taka-alalle ja ole jatkossa aina täysin nolla-linjalla myös lääkkeiden kanssa, jos joudut autoilemaan.
Sairauteni hoidon takia en pääse koskaan nolla tulokseen lääkkeissä, mutta olen itse pyytänyt neurologilta lausunnon ettei haittaa ajokykyä. Join muutaman ykkösoluen joten viisari hieman nousi. Ei koppalakkeja kiinnostanu kuin viedä verikokeeseen, normi rattijuoppo oltais viety laitokselle tarkkuus alkometriin puhaltamaan. Mun pupillit on pienet kun kärsin valon arkuudesta ja siksi käytän kaikkein herkemmin tummuvia laseja. Huume tikkari menee aina punaiselle, kipulaastari, diapam, gapapentin, neurotol ja silleen. Osui liian innokkaat poliisit kohdalle, arvaa onko mua pysäytelty ja lasit pois silmiltä ja kävelty auton ympäri, yms.
Kolari johon jouduin oli ihan oikean rattijuopon aiheuttama, niitä oli vielä kaksi, yksi edessä ja toinen takana. Tuskin vakuutus yhtiö olisi armahtanut mutta korttihan otettiin heti pois, sakot sain liikenteen vaarantimisesta. Tällä meinasin ettei niiden saa simputtaa vaikka pikatestit näyttäis positiivistä. Mä jarrutin ihan OK mutta takaa työnnettiin sitten toisen perään. Olin hivenen huono liikkeinen kun oli selkämurtuman takia ns. rautaliivit päällä ja poliisien hyppely ei oikein sujunut heidän mielensä mukaan, ei ivalidiä saa heti tuomita, vai saako.
Vielä siis tarkennusta asiaan, ymmärsin että lääkkeesi näkyivät seulassa, verikokeissa tai mikä metodi nyt oli käytössä. Toi on sinänsä aivan normaalia, jos unilääkkeitä käyttää jatkuvasti tai vaikka vaan satunnaisestikin, niin kyllä ne siellä näkyy - riippuen aineesta miten pitkään. Silti jos sulla reseptit noihin löytyy, niin et ole syyllistynyt mihinkään. Niissähän esim. bentsoissa ym. pakkausselosteissa kehoitetaan varovaisuuteen koneita, autoa ym. käyttäessä. Se ei kuitenkaan ole mitenkään täysin kielletty.
Ymmärsin, että jos nyt alkoholia olet juonut, niin siitä toki saat syytteet, muttei lapsia sillä verukkeella voi pois ottaa, varsinkin kun olit ratissa itseksesi. Lääkityksistäsi vie reseptit ja lääkäriltäsikin voit vielä pyytää mahdollisen lausunnon poliisia varten mihin vaivaan ne ovat, miten kauan olet niitä syönyt jne.
Kyllä kaikki vielä selviää, no worries. Kuitenkin muistutus siitä, että jos olet alkoa ottanut, niin älä aja. Ei ainoastaan oman turvallisuutesi tähden, vaan sen takia että riskeeraat muiden ihmisten hengen. En tästä kuitenkaan ala paasata kuten Aamuauroora sanoi, jokainen on tehnyt omat virheensä ja varmasti ainakin opit tästä jotain. Häntä pystyyn.
Aika moni ajelee tuolla PKV-lääkkeissään täysin laillisesti(Ei sillä, että laillisuus siitä suinkaan automaattisesti turvallista tekisi) ja ilman mitään ongelmia. Itse asiassa joidenkin kohdalla parempi vaihtoehto on ajella lääkittynä, kuin ilman lääkkeitä, koska siitä nyt ei ainakaan tulisi mitään, jos kipupotilas joutuisi ajon aikana keskittymään lähinnä siihen, kuinka hemmetisti särkee ja kolottaa, tai ADHD koheltaisi keskittymiskyvyttömänä ihan miten sattuu, kun ei olisi “piripäissään”. Se vasta hurjaa menoa voisikin olla, jos epileptikko jättäisi lääkkeensä ottamatta ja lähtisi huristelemaan :mrgreen: . Tietenkin noissa tilanteissa pitää noudattaa äärimmäistä varovaisuutta, ts. olla tottunut lääkityksiinsä ja tietää hyvin vaikuttavatko ne ajokykyyn, mutta monilla ne eivät tosiaan vaikuta, kuin lähinnä positiivisesti. Päihdekäyttö on tietenkin asia erikseen ja silloin ei mennä rattiin, jos on haettu minkäänlaista päihtymystä.
Itse ajan nykyisin autolla hyvin vähän(mikä kaiketi parasta onkin), mutta minunkin tilanteessani on turvallisempaa, jos olen ottanut lääkärin määräämillä annoksilla bentsodiatspiineja ja olen ns. normaali, kuin se, että äärimmäisen ahdistuneena ja refloissa tärisisin ja säikkyisin kaikkea mahdollista. Esim. nuo mainitut kipukroonikot eivät muutenkaan voi jättää lääkityksiään niin pitkäksi aikaa ottamatta, ettei lääkkeitä olisi veressä, vaikka juuri sinä aamuna, kun lähtee autoilemaan, ei ottaisikaan mitään.
Tietenkin voidaan miettiä, että tarvitseeko säännöllisesti PKV-lääkkeitä tarvitsevan ihmisen ajaa autoa lainkaan. Mulla on onneksi se tilanne, että pääsen kyllä hoitamaan kaikki tarvittavat menoni ilman yksityisautoilua ja kyyditsijöitäkin riittää tarvittaessa, mutta jossakin syrjäkylillä se yksityisautoilu voi olla aika välttämätön paha, jos meinaa kaupasta ruokaa saada tm. perusjuttuja hoitaa.
Mä en nyt ihan tajunnut, mistä tuohon aloittajan tapaukseen(Neuron juttuihin en ota kantaa) alkoholi revittiin, kun puhetta oli kipulaastarista, joka ei siis kaiketi vaikuta hänellä, kuin kipuahoitavasti ja nukahtamislääkkeestä, jolla oli mahdollisesti vaikutusta tuohon kolarointiin .
Nämä kohdat jäi minuakin mietityttämään, että oliko mukana alkoholia ja yli 0,5 promillea.
^ Eikös tuo homma rattijuopumuksen nimellä kulje koskien ihan yleisesti kaikenlaista aineissa ajoa, vaikkei alkoholia olisi ollut kehissä lainkaan? Mutta, joo, tuo törkyrattijuttu, ainakin vasta näin tutkintavaiheessa, kielisi kyllä hieman siitä, että promilleja on puhallettu yli sen 0,5:n, mutta alle 1,2:n . Vai mikä se törkyratin raja nykyisin sitten onkaan?
Pelkät pamit näkyy niiden tikkutestissa ja oli respat tai ei niin voivat tarkastaa pitoisuudet, nythän sulla kiitos erespojen takia ole mitään paperilla. Ne sanoo että tarkistetaan paljonko on syöty, kortti on n. 6vka sielä tarkistuksessa. Kun sulla on aselupia niin auton saa penkoa. Ihan sairasta touhua.
Mun mielestä tässä nyt sekoitetaan kaksi eri asiaa keskenään: alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ja lääkkeet. Toistan itseäni: itselleen määrättyjä PKV-lääkkeitä käyttäessä saa ajaa autoa siinä missä muutkin ihmiset. Ja vaikka kolaroisi, ei syyllisty rattijuopumukseen, mikäli lääkepitoisuudet ovat olleet respojen mukaiset. PISTE.
Jos neurokipu on ylittänyt 0,5 promillea ja siinä lääkkeet päälle on asia erikseen, eikä liity lainkaan ketjun aloittajan tilanteeseen, jos hän ei alkoholia ole käyttänyt. Silloinkin se rangaistus on tullut siitä alkoholista.
Olisi kiva, jos ketjun aloittaja tulisi päivittämään kuulumisiaan.
^ Minäkin ihmettelin aluksi, miksi ketjun aloittajan tapaukseen sotkettiin alkoholi, mutta kun luin enemmän ajatuksella tuota tekstiään, niin kyllä siitä saattoi rivien välistä jotenkin tulkita, että olisi ajanut promilleissa, siitä olisi tulossa seurauksia ja on niiden vuoksi huolissaan lääkkeistään . HUOM!: En todellakaan tiedä, onko aloittaja promilleissaan ajanut, enkä tässä syyttele ketään rattijuopumuksista minkään mutuiluitteni perusteella. Tuli vain mieleen, että kyllähän ihmiset ojiin ajelevat harva se päivä(täysin selvinpäin tai aivan laillisten lääkitystensä vaikutuksen alaisena), eikä niistä jutuista tule sen kummempia seurauksia, kuin se, että joutuu hilaamaan jollain konstein sen autonsa ojasta pois, jos mitään henkilövahinkoja ei ole sattunut, eikä ole myöskään tullut erimielisyyksiä siitä, kuka korvaa ja mitä, mikäli on kolaroinut jonkun toisen omaisuutta.
Neuron juttuihin en edelleenkään ota kantaa.
Kiitos kaikille vastaajille!! Miellyttävää saada noin asiallisia vastauksia.
Joo siis tarkennan, että ei ollu alkoholia, puhalsin nollat ja muutenkaan en juuri juo. Viimeksi ehkä noin puoli vuotta sitten join lasin punaviiniä, enkä lähtenyt sen jälkeen ajamaan autoa. Mutta mulla tosiaan menee niitä bentsoja iltaisi/yöllä ja määrä on kohtuu iso, eli Tenoxia 20mg 1-2 kpl. En kuitenkaan tunne sitä lääkkeen vaikutusta enää aamulla, oon kai jo niin tottunutkin niihin. Ehkä mulla jonkun verran oli väsymystä siinä kun lähdin ajamaan, sen takia kun kärsin unettomuudesta ja lapsikin vielä herää öisin syömään. Yleensä se unettomuus lähteekin siitä, kun oon syöttänyt lapsen, en saa enää uudestaan unta, jolloin joudun turvautumaan lääkkeeseen.
No huomenna kuulustelu, sanonnan mukaan, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
^ Tsemppiä kuulusteluun, Riippe .
Ei tuossa tosiaan pitäisi mitään hätää olla, siis lääkkeittesi/rattijuopumussyytteen suhteen, kun kerran omia lääkkeitäsi olit vain käyttänyt ja lääkärin määräämillä annoksilla. Jos tuosta rattisyyte tulee, niin sitten on kyllä kumma . Kerrohan, miten homma meni, jos siis tahdot.
Väsyneenä ajaminen tosiaan saattaa monesti olla ihan yhtä vaarallista hommaa, kuin kännissä kurvailukin. Itselläni eivät unilääkkeet(Puhun nyt nimenomaan benzounilääkkeistä, en mistään neurolepteistä :mrgreen: ) tunnu enää aamulla missään, eli olisin kyllä auton rattiin valmis sen asian puolesta, mutta jonkun saattaa unilääkekin pitää tokkuraisena yllättävän pitkään. Sun tilanteessasi tosin veikkaan väsymyksen olleen se perimmäinen syy, jos kuitenkin pitkään olet Tenoxia käyttänyt, eikä se ole aiemmin aiheuttanut mitään ongelmia.
^
Komppaan vahvasti,ettei mielestäni voida mitään rattisyytteitä jaella ,jos kerta ressut ovat kunnossa. Voivat toki jonkun pikkusakon kirjoittaa esim. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tjmv. ,koska siinä ollut se ojaan ajo,mutta mutuilulla fiilistellen en usko syytteisiin (jos asiaa ei katsota törkeäksi liikenteenvaarantamiseksi) Silloinkin sakot ja soo soot päälle ja baanalle.