Hei! Olen uusi palstalla ja aika uusi tässä alkoholistin läheisen roolissani myös. Rekisteröidyin juuri, joten aion kai olla palstalla jatkossakin. Surullista sinänsä…
Teiltä vertaissiskoilta ja -veljiltä haluaisin kysyä ihan ensimmäiseksi tätä: Mistä tunnistaa rakkauden? Mieheni on kaappijuoppo ja aiheuttaa jatkuvasti pahaa mieltä perheelleen. Kysymykseeni “alkoholi vai perhe?” hän on vastaa empimättä “alkoholi”. Silti minä vastasin “kyllä” kun minulta kysyttiin, vieläkö rakastan häntä. Jälkeenpäin mietin vähän tarkemmin.
Jos ikävöin reisuillaan olevaa mietäni, ikävöinkö häntä vai vain seuraa? Jos haluan saada hänet parempaan kuntoon, onko se sen kummempaa kuin kenestä tahansa ystävästä huolehtiminen. Jos haluan viettää aikaa mieheni kanssa onko se rakkautta vai yksinäisyyden pelkoa? Jos hellitän, en enää puutu juomiseen enkä annan sen vaikuttaa mielialoihini tai elämääni, eikö se ole välinpitämättömyyttä? Ajattelen tässä al-anonin ohjeita ja tiedän myös olevani täysin voimaton juomisen suhteen. Mikään käyttäytymiseni muoto ei voi sitä vähentää.
Olen luonnollisesti läheisriippuvainen, mitä ei varmaan olisi tarvinnut edes mainita. Yritän pyristellä riippuvuudestani eroon, mutta en vielä tiedä mitä kohti. Jotain tarvitaan tilalle. Miten rakkauden ja läheisriippuvuuden erottaa toisistaan? Luottamus on kai jokin osa rakkautta, mutta jos vain toinen luottaa, niin riittääkö se? Mieheni luottaa minuun ja kykyyni luovia elämän kaikenlaisista karikoista, kun taas minä voin luottaa vain siihen, että hän pistää silmät kiinni ja odottaa koska rysähtää.