Tästä aiheesta minut syyllisti eräs mieheni lähisukulainen: Mutta MIKSI sen pitää juoda salaa? Eikö se saa juoda tarpeekseen kotona? On se surku, kun pitää lähteä jonnekin piiloon juomaan.
Että on näitä tullut mietittyä… Yritän pitää järjen kädessä ja ajatella, että piilottelija piilottelee, koska on jotain piiloteltavaa. Kaappijuoppo itse sanoi piilottelevansa, koska ei tahdo riitelyä. Siispä lopetin riitelyn. Juominen ei kylläkään vähentynyt, mutta piilottelu jatkui. Nyt kaappijuoppo sanoo sen olevan vain piintynyt tapa. Hmmm.
Joskus pyysin yhtä selvää päivää. Sellainen minulle auliisti luvattiin. Todettiin, että pyyntö on kohtuullinen ja toteutettavissa. Paitsi, että tuli mutka matkaan. Mutka tuli kaljalle pyytävän työkaverin ja aurinkoisen perjantain muodossa. Sankarini ymmärsi olla pahoillaan. Hän ei ollut pahoillaan siitä, että oli pettänyt lupauksen, vaan siitä, että oli ylipäätään luvannut jotain noin mahdotonta. Tilanteethan elävät. Koskaan et aamulla tiedä millaisia houkutuksia päivä tuo tullessaan.
Nyt olen jo viisaampi. Tiedän ettei alkoholisti voi antaa juomiseen liittyviä lupauksia. Nyt asia pitäisi vielä hyväksyä ja sisäistää.