Mä just tiedän miltä susta tuntuu. On ikään kuin joku lukko sydämmessä. Se johtuu mulla ainakin nimenomaan siitä, että toinen ei ole selvä ja valehtelee. Sen tietää, mutta ei aina tiedosta. Sitten kun löytää näitä todisteita ja saa varmistuksen asialle, niin sattuuhan se, mutta toisaalta helpottaa tietää, missä mennään.
Positiivista, että reagoit löytöihin nauramalla. Mulla meni monta vuotta ennen kuin pystyin samaan. Yleensä ratkesin aina hysteeriseen itkuun. Toi kertoo siitä, että pystyt suhtautumaan järkevämmin tilanteeseen. Tiedät, että tarpeen vaatiessa voit aina näyttää miehelle ovea.
Mä olen sitä mieltä, että ei ole mahdollista lopettaa subun käyttöä, jos ei anna itselleen aikaa ja sitä aikaa tarvitaan reilusti. Tämä on juuri kompastuskivi monelle. Subua otetaan, jotta jaksetaan. Jos pitää jaksaa, pitää myös ottaa. Totta kai on vaikea tehdä se valinta ja monet jatkavatkin siksi käyttöä. Mun exä teki valinnan jäädä kotiin. Hänen on vaikea päästä takaisin työelämään, mutta hän ei ole enää riippuvainen ja onhan se oikeasti kaikkein tärkeintä! Mitä tekee työllä, rahalla, kunnialla, jos ei ole terveyttä? Ei oikeasti yhtään mitään.
Joka tapauksessa lopettaminen on pitkä kivinen polku. Itse olen huomannut, että mun exä olisi tarponut sen polun joka tapauksessa. Kyllähän mun tuki oli ratkaiseva silloin kun hän makasi vieroitusoireissa, mutta sen jälkeen hän on aivan yksin taistellut huumeiden himoja vastaan. Ei siinä toinen voi auttaa. Oma halu on ainoa apu.
Sun miehen tapauksessa homma voi kaatua siihen, että hän ei ole vielä saanut riittävästi niitä huonoja kokemuksia subusta. Sama se on meillä läheisillä. Kun saa riittävästi niitä niin sitten pystyy toisen jättämään. Jos käyttäjä pystyisi järjellä tajuamaan, minkälaisessa jamassa hän on vaikka kahden vuoden päästä, niin ehkä hän lopettaisi, mutta kun sitä tulevaisuutta ei pysty aineissa edes ajattelemaan. Silloin mennään päivä tai viikko kerrallaan.
Kertoisitko vielä, mistä mies sai alunperin ajatuksen subun lopettamiseen? Mun exä lopetti noin 10 kertaa ennen kuin onnistui eli tasaisesti puolen vuoden välein. Alkuun syy oli yleensä aina minussa. Eli yriti lopettaa, koska uhkailin erolla. Lopullinen lopetus tuli vasta, kun mies oli niin pohjalla ettei enää jaksanut ja minä oli luovuttanut.
Voi Piiras, en osaa antaa mitään helpottavaa neuvoa. Miehen täytyy itse löytää se halu muutokseen. Ehkä se tulisi nopeammin, jos et hyväksyisi minkäänlaista päihteiden käyttöä. En tiedä. Kyllä sun täytyy miettiä, onko tämä mies kaiken sen tuskan arvoinen? Jatkuva kyttäys ja epäily tulevat kuitenkin olemaan osa elämääsi piiitkän aikaa.
Vielä vastaan kysymykseesi: Kun mä olen ottanut värkit puheeksi, on vastaus ollut usein:
-Ne olivat nyt vain jotain vanhoja.Olin just hävittämässä niitä.
-Missä muka olet nähnyt? Ei mulla ole mitään.
- Mä nyt vaan oon säästänyt yhtä vanhaa.
Ja muista, että narkomaanilta et koskaa tule rehellistä vastausta kuulemaan. Mun exä myönsi aina kaikki sitten selvänä ollessaan.
Voimia! Ei ole helppoa ei…