Suhteeseen panostamisesta tuli mieleen, että aina kun panostaa, pitäisi olla jotain voitettavaa. Kun panostaa opiskeluun, siitä pitää seurata ammatti ja työllistyminen, tai ainakin mahdollisuudet siihen. Kun panostaa työhön, siitä pitää seurata palkka ja elanto. Jos panostaa suhteeseen, pitäisi seurata myös jotain. Mutta silti se on arpapeliä, ja ihmiset puhuvatkin että veikkaa väärää arpaa tai jotkut ovat sitä mieltä, että suhteessa pitää olla ja siihen panostaa sen suhteen itsensä vuoksi.
No minä panostin aikanaan suhteisiin, ja mitä mulla on nyt? Suhteeseen panostamisesta huolimatta ei ole suhdetta, ei suhteen ansiosta karttunutta toimeentulo hyötyä kuten se että yhdessä voisi asua vaikkapa halvemmin tai toteuttaa “Isoja” suunnitelmia elämässä, joiden toteuttaminen yksin vaatii oikeataan lottovoittoa, kuten vaikkapa perheyritys tai iso omakotitalo, jne, ei minulla ole oikeastaan muuta kuin se mitä olen saanut aikaiseksi siitä suhteesta tai niistä suhteista huolimatta
Eli lähinnä suhteistani olen joutunut aina käyttämään sanontoja kuten “veikkasin väärää arpaa” “suhteesta huolimatta” “jaksanko suhteessa”
ja suhteistani on aina ollut lähinnä haittaa muille pyrkimyksilleni. Eli olen joutunut tasapainoilemaan esimerkiksi työssäjaksamisen kanssa, niin että suhde jossa olen ei anna voimavaroja, vaan se pitää jotenkin sovittaa yhteen muiden pyrkimysten kanssa, jotka ovat yleensä ristiriidassa.
Sanotaan, että suhteessa ei koskaan pitäisi olla hyödyn kannalta, ja aina pitäisi olla suhteessa täysipainoisesti puhtaista tunteista ja koska rakastaa. Mutta saako ihminen kuitenkin ajatella omaa parastaan, vaikka ei olekaan ihminen joka “ajaa omaa etuaan”. Tämä oli mulla aika pitkään ristiriitainen pyrkimys.
Ajattelen nykyään niin, että kun minulla on listattuna ne pyrkimykset elämässä, niin kaikki mikä vie voimia, aikaa, ja vahingoittaa niitä kyseisiä pyrkimyksiä siten, että pyrkimysten toteuttamiseen tuleekin ristiriita, niin minun on mietittävä miten pitää itseni tiellä.
Koska jos pyrin onnellisuuteen tavoitteideni kautta, niin tiedostan että minun ei kuulu olla missään tekemisissä ihmisten tai asioiden kanssa joista huolimatta teen ja onnistun. Vaan ainoastaan minun kuuluu olla tekemisissä ihmisten ja asioiden kanssa, joiden ansiosta saan lisää voimaa, lisää jalustaa, lisää jaksamista ja lisää voimavaroja.
Mutta ennen sitä, pitänee katsoa omaa toimintaa. Että mitä voisin tehdä jo nyt. Ihan tänään. Tänäänkin olen tehnyt asioita, jotka puhuvat sen puolesta,e ttä en välitä itsestäni. Olen toisaalta tehnyt myös asioita, jotka auttavat pyrkimyksiäni ja onnellisuuttani. Pienin askelin.