Kymmenen vuotta päivittäistä ja pari vuotta vähintään viikottaista alkoholinkäyttöä takana. Olen perheellinen, käynyt töissä tai opiskellut koko ajan ja juominen on ajoittunut lähes aina iltoihin, lasten nukkumaanmenoajan jälkeen. Aloitin uudessa (nykyisessä) parisuhteessani pari vuotta sitten ja yhteenmuuttomme jälkeen juomiseni rajoittui vain viikonloppuihin. Kumppanillani alkoholiongelmaa ei ole ja parisuhteemme on erittäin läheinen ja hyvinvoiva. Viime kesänä otteeni alkoi kuitenkin taas lipsua ja join lapsivapailla päivittäin, myös arkena. Koskaan en ole kuitenkaan menettänyt muistiani juomisen takia tai ottanut loiventavia krapulaani.
Kokeilin alkoholia ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana ja ensimmäiset 2-3 vuotta join vain satunnaisesti, max. kerran kuussa. Juomiseni on silti aina ollut humalahakuista. Menneen kesän aikana aloin havahtua siihen, että jo muutenkin puutteellinen tunteiden säätelykykyni heikkenee ja itsevihani voimistuu vahingollisen paljon humalassa. Alkoi tulla enenevissä määrin itsetuhoisia ajatuksia, jotka tuntuivat pelottavilta. Olen myös alkanut sammaltaa voimakkaasti humalassa, mitä vielä vuosi-kaksi sitten en ole havainnut. Muistini ja keskittymiskykyni ovat myös selvästi heikentyneet.
Olen harkinnut raittiutta jo useita vuosia, mutta muutamia päiviä sitten sain siihen lopullisen kipinän. Koin valtavaa helpotuksen ja vapauden tunnetta siitä, ettei minun tarvitse enää juoda. Olen kyllästynyt häpeämään itseäni ja pelkäämään menettäväni elämäni rakkauden juomiseni takia. Tiedän, ettei kohtuukäyttö ole itselleni vaihtoehto. Olen ilmoittanut läheisilleni päätöksestä ja he tukevat minua asiassa. Koskaan en ole alkoholismia läheisiltäni peitellyt saati sitä kieltänyt, vaan puhunut ongelmasta itse avoimesti, eli siinä suhteessa olen ehkä poikkeuksellinen alkoholisti.
Näiden muutaman päivän aikana olen kokenut jonkinlaista rakkauden alkuhuuman tapaista tunnetta. Olemukseni ja ajatukseni ovat lähes kuin vastakohta siitä, jollaisena viime ajat olen näyttäytynyt. Hymyilen paljon, oloni on positiivinen ja toiveikas, enkä usko koskaan enää tarvitsevani alkoholia. Myös ahdistusta, uniongelmia ja väsymystä on ollut, mutta tiedän näiden kuuluvan prosessiin ja helpottavan aikanaan. Aiemmin olin suuren osan ajasta ärtynyt, voimaton, masentunut, aloitekyvytön ja ahdistunut. Elin odottaen aina viikonloppua ja seuraavaa mahdollisuutta juoda. Nyt saan nautintoa jokaisesta päivästä ja huomaan jopa sanovani työpäivän menneen hyvin, vaikka en erityisemmin työstäni nauti ja aiemmin olen kuvaillut työpäiviäni useimmiten “paskoiksi”.
Toivon todella, että tämä fiilis pysyy, eikä juomishimoja tule. Ajallisesti olen ollut viimeisten noin 8 vuoden aikana pisimmillään juomatta vain 1,5-2 viikkoa, mutta tällaista tunnetta minulla ei ole ollut koskaan aiemmin juomattomina aikoinani. En ole myöskään aiemmin sanonut läheisilleni lopettavani juomista, eli koen nyt olevani siihen aidosti valmis. Olen päättänyt, että jos retkahdan, tulen hakemaan välittömästi ammattiapua ja antabus-lääkityksen. Olen myös tutkinut etukäteen eri auttamiskanavia ja tallentanut puhelimeeni 24/7 palvelevan päihdeavun numeron.
Mielelläni kuulisin muidenkin kokemuksia etenkin raittiuden aiheuttamista tunteista, vaikutuksista mieleen ja asenteisiin sekä näiden mahdollisista muutoksista raittiuden edetessä.