Moikka!
Olen lurkkaillut täällä jokusen viikon eri keskusteluja ja tuntui, että tänään on sopiva päivä postailla. Mulla on tällä hetkellä tosi huonosti aikaa kirjoitella pidempiä tekstejä, mutta vanhempi poika nukkuu päiväunia nyt ja vaimo on vauvan kanssa poissa iltaan asti. Olen ulkomailla asuva suomalainen. Onnellisesti naimissa ja lapsia löytyy kaksi kappaletta (1kk ja 2.5v pojat). Mulla on ollut pitkä historia alkoholin viihdekäytöstä ja pari vuotta olen aktiivisesti yrittänyt vähentää ja nyt lopettaa.
Olen ollut juomatta tänään 9 päivää. Tätä ennen oli kahdesti 6 päivän tauot. Nyt on fiilis, etten halua aloittaa alusta taas ja oikeastaan tänään kävi jo aika läheltä, että vanha kaava meinasi toistua. Pidin onnistuneesti 62 päivän tauon pari vuotta sitten ja tämän vuoden alusta olin 45 päivää juomatta. Repsahdin helmikuun puolessa välissä ja sen jäljiltä “tuli joitakin tilaisuuksia” ottaa ja minähän otin. En ottanut tosin niin paljon tai usein kuin ennen, mutta juominen oli selkeästi humalahakuista ja en oikeastaan edes juonut ellen tiennyt, että voin vetää pään täyteen.
Viimeisen lipsahduksen jälkeen olin turhautunut ja aamuyöstä vauvalle maitoa antaessa ostin This Naked Mindin 100 päivän ohjelman. Olen päivässä 10 nyt, eli ollut raittiina koko ohjelman ajan. Se on varmasti ollut yksi motivoiva tekijä, koska sitä häpeää ja turhautumista ei jaksaisi kokea enää uudellen.
Otan tosiaan nykyään enää harvoin. Parit aiemmat kerrat helmi- ja maaliskuussa oli ihmisten kanssa, joiden kanssa tuli otettua aiemminkin. Sen jälkeen oikeastaan olen ottanut ainoastaan, jos olen ollut vanhemman pojan kanssa jossakin liikenteessä pidemmän aikaa (esim. mennään leikkipuistoon, junamuseoon yms). Noissa tilanteissa pystyin tissuttelemaan rauhassa ja koska poika on vielä sen verta nuori, ei hän ole sanonut siitä kotona mitään, vaikka ymmärtääkin, että isi juo jotain. Juon siis salaa. Näin jälkikäteen miettien, nuo tilanteet ovat hävettäneet todella paljon. Olen ottanut paljon videoita, mitä olen jakanut vaimolle kun ollaan oltu menossa päivän aikana. Vaimo tykkää katsella niitä ja näyttää myös pojalle välillä, kun on ollut kivoja muistoja (nähtiin tää ja tää juna tms - poika tykkää junista, jos ei tullut vielä selväksi :D). Mua hävettää tosi paljon kuulla oma ääneni niissä videoissa ja tiedostaa, että olen ollut aika taulut niitä nauhottaessa, vaikka se ei videosta pahemmin kuulukaan.
Tänään olisi taas ollut tilaisuus ottaa. Vaimo oli vauvan kanssa poissa eilisen ja viime yön ja tulee takaisin kotiin vasta tänä iltana. Eilen sain pelattua tilanteen hyvin, että mentiin pojan kanssa pyörällä pariin eri puistoon, niin ei oikeastaan edes kiinnostanut ottaa. Tänään aloin kesken päivän suunnitella ottamista: Mennään taas käymään yhdellä juna-asemalla, mistä näkee sillalta hyvin eri junia ja luotijunia. Oli jännä huomata, miten mulla oli poissaoleva olo sen koko tunnin ajan, kun aivot ”suunnitteli" koko iltapäivän ohjelmaa. Kuitenkin ennen lähtöä lounasta syödessä pojan kanssa mietin, että onko mun pakko ottaa ihan oikeasti. Jostain syystä aivot vastasi, että no ei ole. Ei ole yhtään mikään pakko. Voit mennä ihan selvinpäin pojan kanssa niitä junia katsomaan ja tulla kotiin järkeviin aikoihin selvänä. Tämän tajuttuani olo oli todella helpottunut.
Kaljan sijaan ostin kokiksen mukaan, minkä korkkasin juna-asemalla. Poika nukahti junaan noustuamme pian. Laitoin napit korville ja hyvää musaa soimaan. Nyt kirjoittelen tätä läppärillä.
Addiktio on perseestä ja vaikka nykyään on enimmäkseen ollut hyviä päiviä, mua välillä ottaa päähän niin isosti, että nämä samat työt täytyy tehdä tässä alkuvaiheessa uudelleen. Tämän päivän nikotukset oli melko pahat ja tuntui ettei se hälytyskello ollut pään sisällä hiljaa ennen kuin päätin että juon tänään. Mutta nyt täällä paikan päällä ollessa selvinpäin mietin, että kyllä kannatti päättää toisin (saavuttiin tänne kirjottelun aikana). Tänään mennään selvinpäin nukkumaan taas ja olen siitä varmasti kiitollinen niin tänä iltana kuin huomenna aamullakin.
Postailen tänne välillä jotain, kun ehdin. Mä kirjoittelen päivittäin lyhyesti journalia Stoic. appissa (aamu- ja iltareflektiot, sekä TNM 100d journalit joka päivä). Kotona tosiaan kaksi lasta niin omaa aikaa on tosi vähän, mikä varmasti on yksi syy miksi aika-ajoin on tullut ajauduttua takaisin pienpanimo-oluiden pariin, kun aivot ei tiedä parempaa vaihtoehtoa tällä hetkellä.