Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma…sana raitis on itsessään ehkä hieman naivi. Raitis ei ehdottomasti käytä mitään päihteitä, ei myöskään PKV-lääkkeitä. On taas eri asia jos ihminen “ei käytä alkoholia tai huumeita” mutta tarpeettomat napit ovat käytössä (persetuntumalla ainakin kaksi kolmasosaa käyttäjistä eivät bentsojaan ym. tarvitsisi, ovat vaan ikikoukussa). Tällöin ei ole raitis. Aikarajoista voidaan olla eri mieltä=makuasia, mutta varsinaisesti raittiiksi voisi itseään kutsua ehkä parin vuoden päihteettömän elämän jälkeen, sikäli että aikoo siinä tilassa pysyä. Ja sehän taas ei holisteilla (eikä varsinkaan nisteillä) ole niin varmaa
Raitista elämää kaikille teille ja meille.
Daah, aikarajaksi jossain hoitomalleissa työntekijöille on laitettu 2 v tai 3 v kai sen takia, että tutkimusten mukaan noiden rajapyykkien jälkeen retkahdusriski pienenee huomattavasti verrattuna ainakin ekaan vuoteen, jolloin retkahdus niinsanotusti roikkuu ilmassa kaiken aikaa.
Raittius ikäänkuin arvellaan vakiintuneeksi siinä parin vuoden paikkeilla.
Jes, mutta jos raittiille ihmisille asetetaan tietty aikaraja (2 vuotta tai 1 vuosi tai edes 6 kk) jonka täytyttyä voi vasta kutsua häntä raittiiksi, niin miksi sitten kutsutaan niitä lyhyemmän aikaa päihteettömänä olleita, joilla kuitenkin on aikomus pysyä raittiina?
Kuivattelijoiksi? Tipattomiksi? Nenänvalkaisijoiksi? Raitis-kandidaateiksi?
Raitistuva.
Jess! Toipuva olisi minusta myös kaunis sana. I like it. Ei ehkä toipilas, mutta toipuva.
Virallisessa kielessä puhutaan kuntoutumisesta ja päihdekuntoutujista, mutta minusta kauniimpi ja elämänmakuisempi sana on toipuminen.
Nyt ehkä halotaan hiuksia, mutta raitistuva ja toipuva kaipaavat jatkomäärettä kuten toipuva/raitistuva alkoholisti. Miten olisi itsenäisesti toimivat raitistuja ja toipuja?
Kiitos Basi ja Keto
Poistitte ongelman. Ei tarvitse kysyä raittiudesta vaan sitä mikä on tukenut toipumisessa. Silloin ei ajalla oikeastaan ole merkitystä.
hiustenhalkomista ehkä tämäkin, mutta ehkei kannata laittaa lisämääreeksi toipuvan perään juuri “alkoholisti” -sanaa. Sen merkityksestäkin kun kiistellään. Juomisen lopettaneissa/vähentäneissä on toki muitakin kuin alkohlisteiksi diagnosoituja ihmisä. Ehkäpä lopettajissa on jopa enemmän niitä muita?
Kenties yhtenä nimityksenä (jos joku todella sellaisen etiketin itseensä tarvitsee?) voisi olla päihdeongelmista selviytyjä.
.
Raittius on seikkailu, joka ei ala mistään, eikä pääty minnekään. Hulppeaa elämää se tietenkin on, mutta siltikään en laittaisi kovin tiukkoja aikajanoja. Kolme vuotta olen tässä seikkailussa ollut mukana ja koko ajan oppii uutta - se selvä pää tekee koko ajan työtä, kun sen antaa rauhassa tehdä.
Olen ihan samaa mieltä, mutta sen takia että maailmassa on muitakin päihteitä kuin alkoholi ja muunkinlaisia päihderiippuvaisia kuin alkoholisteja. Viimeisen vuoden etupäässä narkomaanien kanssa puuhastelleena minusta on jopa tavattoman virkistävää tavata joskus ihan pelkkä alkoholisti; joku oikein kunnon pesunkestävä viinamäen mies tai -nainen.
Alkoholismi -sanan merkityksestä kuitenkaan en näe kovin suurta kiistaa missään, vaikka eri yhteyksissä sanalla voikin olla hieman vivahde-eroja.
Joskus satunnaisesti harvakseltaan AA:ssa käydessäni minäkin sanon ääneen olevani alkoholisti, osoittaakseni solidaarisuutta veljeskunnalle, ja NA:ssa käydessä vastaavasti voin sanoa olevani toipunut addikti, kuten siellä pruukataan. Perin harvakseltaan tulee kyllä nuissa käytyä, viimeksi kevätpäivillä huhtikuussa… öhöm nyt lähtee sivuraide taas. Anteex vanteex.
Jäin hetkeksi miettimään asetettuja aikamääriä ja ehdottomuutta raittiuden tunnusmerkkeinä.
Loogselta se näyttäisi, että tietty aika pitäisi olla selvänä, eihän se nyt tietenkään ole raittiutta että joka toisella viikolla ryyppää ja joka toisella ei.
Mutta sitten taas, kohtuus kaikessa, raittiuden määrittelyssäkin.
Jos nyt on sanottu että kahdenvuoden selvänäolon jälkeen vasta on raitis, niin ei ihan tunnu kohtuudelta sekään.
Jos nyt naapurini Erkki, joka on kai lähes syntymäraitis, sattuisi toisen naapurin, Aarnen puutarhatalkoissa hikipäissään juomaan janoonsa Aarnen marjamehuja jotka hyvinkin saattavat olla käyneitä, sen verran paljon että illan tullen olisi alkoholia jo veressä…kentes vain promillen kymmenesosa mutta kuitenkin…
Erkki tietysti hiukan paheksuisi itse asiaa, jos edes huomaisi mitään, nukkuisi yönsä hyvin ja aamulla jatkaisi kuten ennenkin.
Olisiko sitten todella niin, että raitis mies hän olisi seuraavan kerran vasta vuonna 2014 heinäkuun lopulla?
Minusta asia ei ole sinnepäinkään.
Kokonaisuus pitäisi aina ottaa huomioon arvioitaessa omaa raittiuttaan. Toisten raittiutta ehkä ei niin tarvitse alkaa määrittelemäänkään.
Näin on. Täysin turhaa koko raittiuden konseptin määrittely, koska Erkki.
Turha oikeastaan avata mitään uusia ketjujakaan, kun ei voi koskaan absoluuttista totuutta mistään tietää. Eiköhän lopeteta koko palsta saman tien.
Älänyvviitti, hei
Ei nyt sentään lopeteta.
Keskustelun jatkamisesta voi olla vaikka se hyöty, että me itsekukin opimme huomaamaan ettei tämä maailma olekaan missään asiassa kahteen ääripäähän jakaantunut, ei mustavalkoinen vaan pikimustasta kirkkaanvalkoiseen, satatuhatta harmaan eri sävyä siinä välissä kukin yhtä yleisenä kuin äärimmäinen musta tai äärimmäinen valkoinen. (ja joo, joo, muut värit ja sävyt siihen päälle!)
Plinkki on avartanut minunkin maailmankuvaani, olen täällä oppinut että asioita voi ajatella monilla sellaisilla tavoilla joita ei ole ennen vastaan tullut. Ja niissäkin ajattelutavoissa jotka sitten mietittyäni olen epäloogisiksi havainnut, on kuitenkin saattanut löytyä siemen johonkin toiseen, kehittelemiskelpoiseen ajatukseen.
Siistii että foorumi antaa jokaiselle jotain! Mies metsänreunasta on saanut huomata miten epäloogisesti muut ajattelevat ja me muut olemme saaneet oppia että maailma ei olekaan kahteen ääripäähän jakautunut!
Jessus, ja minä kun olin aivan varma että se on!
Taito tämäkin.
Löytää jokaisesta sanomastani lauseesta jotain irvisteltävää.
No, opiksi sekin on, ehkä muillekin kuin minulle.
Empäs irvistellyt vaan ihan ilahtunut kommenttini oli! Kysy vaikka naapurin Erkiltä.
Taitaa olla niin, että itse huomaat minun viesteissäni “irvistelemistä” sielläkin missä sitä ei ole, tai kun kyse on enintään hyvin hienovaraisesta sarkasmista.
Ihan noin herkkähipiäinen ei kandee olla hei, varsinkaan meidän epäloogisesti ajattelevien kanssa.
Kohtuullisen raitista (ei liian ehdottoman raitista) ja mukavaa viikonloppua sinulle! Muille, jotka tuntevat tarvitsevansa ehdotonta raittiutta viikonlopusta selviämiseen, toivotan sitä koko sydämestäni.
Kohtuuttomuuden ja ääripään uhallakin.
Mukavaa ja raitista , kaikin puolin kohtuullista työpäivää ja viikonlopun odotusta niin Ketostixille kuin muillekin!
Niinhän se saattaa olla, että minusta vaan tuntuu kuin Ketostix nyppisi minun ajatelmiani hiukan kriittisemmin kuin muiden kirjoittajien.
Väliäkös silläkään sitten.
Joskus muljahti mieleeni että jos jonain aamuna kertoisin laskeneeni että sillä naapurin kissalla on neljä jalkaa, ja odottaisin saisinko vastaukseksi että mistäs sen voit tietää kun et edes ole päivääkään kissana ollut!
Mutta nyt täytyy katsella puhdasta paitaa päälle ja hankkiutua hiljalleen ihmisten ilmoille tekemään kaikkea kivaa … ja siinä sivussa ansaitsemaan palkkaakin. Eipä hätää mitään…
:mrgreen:
Mutta montako jalkaa on naapurin Erkillä?
Kahdesta viiteen jalkaan-sanoisin. Kaksi jos on nainen tai spleikkauksessa käyny tosin sillon nimi olis ehkä erja, kolme jos on mies tai edelliseen viitaten voi olla myös entinen nainen, kaksi myös jos kolmas on häviävän pieni, neljä jalkaa sikäli että erkki on entinen erja ja vasta leikkaukseen menossa sekä kännissä kontallaan, viisikin siis saattaa olla jos on oikeasti erkki sekä kännissä kontallaan olettaen että viides näkyy. En tiedä kun en oo päivääkään erkkinä ollut.