Olen vielä joukossa nuori, 22-vuotias miehen alku. Suvussani on keskimääräistä paljon enemmän alkoholismia. Äidin puolelta lähes koko lähisuku on alkoholisoituneita ja lisäksi isäni, joka tosin lopetti 6 vuotta sitten juomisen myllyhoidon ja AA:n tukemana. Itse aloitin juomisen 14-vuotiaana satunnaisesti normaalin nuoren tapaan houkutuksen viemänä. Juominen oli todella harvinaista, kunnes 17-vuotiaana alkoi joka viikonloppuinen juominen. Sen jälkeen tahti ei ole hidastunut tippaakaan, tuli juotua lähes joka ikinen viikonloppu, joskus arkisinkin. Eikä se edes niin paha asia, kuinka usein vaan se millä tavalla. On tullut sammuiltua sinne sun tänne, puhelimia ja lompakkoja metsästetty jälkeenpäin kissojen ja koirien kanssa milloin mistäkin ja sählättyä kaikenlaista. Juomistyylistä en sen enempää rupea sepostamaan, sanon vain että muisti mennyt enemmän tai vähemmän viimeiset pari vuotta ja joka kerta.
Nyt olen päättänyt, että tähän sen on loputtava. En halua valita samaa tietä, niin kuin niin moni suvussani on valitettavasti tehnyt. “Minä”-kuva on pahasti vääristynyt, sosiaaliset suhteet pahasti kuralla. Oma sirpaleinen juopon maailmankuva ei ole tuntunut viimeiseen pariin vuoteen päästäneen ketään sisään ja sieltä murtautuminen omana itsenäni tuntuu vaikealta. Olen kuitenkin oppinut jo jonkin verran käsittelemään ja suhteuttamaan menneitä todella pahasti kalvavia sähläilyjä läheisten ihmisten kanssa. Mieli tuntuu pääsääntöisesti melko mustalta, mutta ajattelu on silti muuttunut paljon johdonmukaisemmaksi. Vanhemmille ja parille kaverille olen muutamalla sanalla asiasta maininnut ja tuntuu todella vaikealta sen kaiken itsensä lyttäämisen jälkeen käsitellä asiaa, että joku oikeasti mentaalisella puolella välittää, eli tunnepuoli on pahasti hukassa, jota tässä kovasti koko ajan yritetään etsiä. Jonkin verran olen itseäni opiskellut kirjallisuuden avulla, kävin isäni 6-vuotisjuhlissa AA:ssa ja loman huomenna alkaessa olen ajatellut käydä lainaamassa lisää kirjallisuutta alkoholismista ja itsensä tutkimisesta. Tätä foorumia olen viime aikoina ahkerasti lueskellut ja paljon on voimia tuonut monien selviytymistarinat itselle!
Selviä päiviä takana pyöreät 60 ja valoa jossain kaukana tunnelin päässä olen jo havaitsevanani. Maltilla, maltilla, niin joskushan tämän on loputtava?