Jaa-a sitä nenänvartta pitkin katselevaa absolutistia en itsessäni tunnista. Nenänvartta katselevia ihmisiä toki maailmassa riittää, varmasti myös absolutisteja ja niiden seurassa ei tietenkään ole hauska hengailla. Onko se kuitenkin ehkä enemmän sitä sinun omaa ”kiukuttelua” siitä, että kun haluaisit muuttua (=juoda kohtuullisemmin) ja pelkäät, että pystytkö oikeasti koskaan muuttumaan, niin vaihtoehdoksi jää maalailla kauhukuvia nipoabsolutistista. Täytyy sanoa, että minua ei kyllä juovana aikana kauheasti häirinnyt jos joku ei juonut. Myönnän ehkä häntä hieman säälin - mutta siis luulin, että hän jää jostain paitsi. Omaa ryyppäämisfiilistä se ei dropannut.
Kyllähän niitä vaihtoehtoja on. Itse en jaksa katsoa juopottelua siinä vaiheessa, kun samaa sanaa tai lausetta sönkätään sadatta kertaa ja meno on muuttunut väsähtäneeksi, puhumattakaan jos aletaan kaatuilla tai riidellä. Mutta iloisessa, myös nousuhumalalaisessa seurassa viihdyn ihan hyvin oman alkoholittoman juomani kanssa. Iloinen tunnelma tarttuu minuun. Sitten jos käy niin, että jutut eivät enää minua kiinnosta, niin vaivihkaa poistun takavasemmalle. Aikaisemmin olisin vastaavassa tilanteessa juonut itseni hauskemmaksi toisin sanoen sietääkseni tylsyyttä.
“Absolutisti” joka on ilonpilaaja ja katselee muita nenänvarttaan pitkin kuuluu samaan genreen kuin alkoholin juojatkin, ts. on riippuvainen siitä, negaationa. Oikeasti raitis ei hahmota maailmaansa suhteessa alkoholiin; se on hänelle vain kuin mikä tahansa muukin kemiallinen yhdiste. Hän on vapaa siitä fyysisesti ja psyykkisesti.
Henkilökohtaisesti en usko vähentämisen ideaan. “Kun on soittanut kelloa, sitä ei saa soittamattomaksi” - bostonilaisen AA:n tunnus David Foster Wallacen mukaan. Vähentäjällä on kuormittava ristiriita juomishalun ja juomisen tiedostettujen haittojen välillä. Ajan mittaan ristiriita on ratkaistava, tai kestettävä jatkuvaa pahaa oloa mitä en pidä mahdollisena.
Jep, ymmärrän hyvin ettei selvänä halua katsella sönköttämistä saati riitelyä. Mahtavaa, että pystyt osallistumaan nousuhumalafiilikseen! Noin toivoisin itsekin toimivani silloin, jos osallistun juhliin joissa muut juovat.
Just noin se on, en tullut ajatelleeksikaan. Jos molemmat karsastavat toistaan ja pitävät toisen valintaa vääränä ja asennetta tuomitsevana - ei voi olla hyvä lopputulos. Pitäisi varmaan tarkistaa omaa ajatteluaan eikä aina ajatella totaalikieltäytyjän olevan jotenkin harmillinen ihminen.
Kolmas selvä viikonloppu menossa! Toki nyt on vasta perjantai…
Vaikka juomiseni on yleensäkin ollut melko maltillista määrissä mitattuna (toki suurkulutuksen rajat ovat paukkuneet, kun lähes joka ilta tai vähintään joka toinen olen juonut muutaman lasillisen viiniä, ehkä puoli pulloa, joskus enemmän) enkä ole ollut viikonloppuisin missään sammumiskunnossa, niin onhan tämä nyt avartavaa:
Illalla on aikaa vaikka mihin.
Omat ajatukset, niitä on ihan hemmetisti. Olisi niin kiva vaientaa ne viinillä.
Toisaalta ihastelen ajatuksiani uutuudenviehätyksen ansiosta. Ai että mä ajattelen tätäkin asiaa näin?
Olen ajokunnossa, jos lasta pitäisi jostakin hakea.
Voin mennä aamulla lenkille.
Kävin vielä äskenkin tuolla räntäsateessa puolen tunnin kävelyllä.
Silti, ei tämä mikään taivas ole. Jos ei niin kauheaakaan. Tämä elämä ja arki parinkymmenen selvän päivän perusteella.
Ihan uskomaton saavutus. Onneksi olkoon. Mä yritän tulla perässä vaikka nyt on kyllä ottanut koville eilen ja saan kyllä tehdä töitä etten kävisi kaupassa tänään.
Ikävä kuulla Mutta niinhän se on että ne vastoinkäymiset olisi kyllä mahdollista tehdä vielä pahemmiksi juomalla. Olemalla juomatta saat kuitenkin paremmin käsiteltyä niitä asioita ja kun pahin on takana niin uskoisin, että se että oot pysytellyt juomatta tulee olemaan sulle todella iso voitto, voi olla että hyvinvointi on ihan uusilla leveleillä sitten. Kun tämä pahin on ohi.
Kiitos kannustuksesta. Joo, on ollut niin kauhea tilanne päällä, että en ole pystynyt edes juomaan. Kai sitä yleensä olen sitten ottanut sellaiseen semiharmitukseen ja yleiseen stressiin. En ole kyllä pystynyt työntämään oikein mitään alas kurkustani nyt.
Olen juonut viime viikolla neljänä päivänä. Myös eilen sunnuntai-iltana vielä pari olutta, vaikka aamulla oli palaveri.
Nyt viikonloppuna on luvassa ne juhlat, joita varten piti olla se 2 kk juomatta - 1 kk siis vain onnistui. On vähän juhlafiilis hakusessa, kun en ole onnistunut aikomuksessani.
Moro Ninni, ei kun pidempää paussia hakemaan vaan. Minulla sama suunnitelma.
Ankeita tyyppejä kyllä ne, jotka toisten tipattomista suuttuu. Ja melkoisia hölmöjä myös omasta erinonaisuudestaan sössöttävät. Mitä hemmettiä toisten ihmisten valintoja arvostelemalla oikein saavuttaa?
Meillä on jokaisella syymme ja hetkemme olla juomatta ja myöskin juoda. Onneksi täällä saa kertoa ajatuksistaan ja tekemisistään ilman arvostelua.
Hyvää itsenäisyyspäivää itse kullekin. T. Puuhapete