Putki katkaistu, nyt kohti raittiutta

Odotetusti aika hirvitävä yö takana, kun unta ei autettu kemiallisesti. Putki on onneksi nyt katki. Kirjoittelin tänne jo, kun putki oli vielä päällä. Eilen taas puin tuntojani tärinöissäni. Luin paljon kirjoituksia, monta kokonaista ketjua. Päätin aloittaa itselleni oman ketjun, koska uskon monen saaneen omasta kirjoittelustaan apua matkansa edetessä.

En tässä uudestaan kirjoita tarinaani, kun sitä jo kahtena edellisenä päivänä avasin. Sanon kuitenkin nyt heti alkuun itselleni, että nyt sen on loputtava. Alkoholin käyttöni on siinä pisteessä, että tuhoan perheeni, työni ja oman terveyteni, jos jatkan. Juon ihan hirvittäviä annoskokoja ja todella usein. Viimeisen parin vuoden aikana on alkanut tapahtua jo asioita, jotka olisi saanut jäädä tapahtumatta. En edes uskalla tai halua kirjoittaa kaikkea mitä on tapahtunut. Niin paljon olen juonut, niin paljon olen aiheuttanut mielipahaa ja niin paljon olen jättänyt tekemättä. Osa tapahtumista hävettää liikaa, että haluaisin niistä tänään kirjoittaa. On ihme, etten ole vahingoittunut uraani, perhettäni tai omaa terveyttäni tämän enempää.

Viime yönä sain nukuttua paremmin kuin pelkäsin. Menin nukkumaan puoli yksitoista ja nukahdin lähes ongelmitta. Puoli yksi heräsin litimärkänä. Nousin ylös hetkeksi. En katsonut kelloa enempää, kunhan mietiskelin asioita. Sain uudestaan nukahdettua, mutta heräsin joskus neljän jälkeen. Join aika monta vissyä eilen illalla ja pissahätähän se pakotti nousemaan. Normaalisti olisin saattanut jo nousta, mutta nyt menin takaisin sänkyyn. Onnekseni nukahdin heti. Nukuin puoli kahdeksaan ja tulin heti tänne kirjoittamaan.

Tiesin, että saan putken poikki. Piti mennä vähän yli taas siitä normaalista tissuttelusta, jotta fiilikseet olisi tarpeeksi matalalla ryhdistäytymään. Tiesin jo tiistaina, että juon nyt viimeisen illan. Siksi ehkä tuli loputkin viinat puristettua tonkasta. Tämä auttoi siinä, että aamulla ei ollut mitään juomista, mutta ei se helpoksi eilistä päivää tehnyt. Niin monta kertaa olen samanlaisen olon vienyt pois alkoholilla, että kyllä se mielessä pahasti pyöri. Paradoksaalisesti se juuri antoi voimia olla hakematta tasoittavia. Päässä pyöri “Ei enää koskaan tällaista päivää” se kantoi olemaan juomatta.

Tänä aamuna olo jo hieman parempi fyysisesti. Ei lähellekään normaalia, ehkä riittävän huono siihen etten tänäänkään juo. Tai en siis aio juoda, mutta haen varmasti voimia tästä olosta tämän päivän raittiuteen. Ei edes tällaista olotilaa enää koskaan. Huomenna on perjantai ja tähtään vain siihen, että huomenna olisi olo jo lähes normaali. Nukkuisin taas yön paremmin ja aamulla olisin jälleen pykälän virkeämpi. En taida asettaa perjantaille mitään tavoitetta. Mennään nyt sillä päivä kerrallaan ajattelulla. En silti voi olla hieman peloissaan, mistä sen motivaation kerään siihen, että lauantainakin heräisin taas pykälän terveempänä. On mulla ajatus, mutta käsittelen sen vasta huomenna aamulla. Tänään pitää keskittyä töihin. Niitä olis taas vähän rästissä, kun olen tehnyt vain ihan minimin.

Minulle voi kommentoida tähän ihan vapaasti. Antaa neuvoja, kysyä, tsempata, ihan mitä vaan. Tässä kahden päivän aikana, mitä olen palstaa lukenut, niin tuntuu, että osalla on mieli aika maassa ja neuvot tuntuu ahdistavalta. En tiedä olenko oikeassa, mutta epäröin vastaamista jo joihinkin viesteihin, kun pelkäsin että aiheutan vahinkoa neuvoillani tai kysymyksilläni. Minulle saa kommentoida ihan vapaasti, jos haluaa.

Sen verran vielä, että naurahdin, kun kännykällä kirjauduin palstalle. Puhelin ehdotti jotain vanhaa nimimerkkiä ja siihen salasanaa. Ei mitään muistikuvaa, mitä olen kirjoittanut tänne vai olenko vaan lukenut. Nimimerkistä päätellen aika kännissä sen olin ainakin tehnyt. Noh, otan sen hyvänä asiana. Ajatus lopettamisesta on ollut jo jonkin aikaa mielessäni. Ehkä alitajuntani on nyt taas hieman valmiimpi auttamaan taistelussa alkoa vastaan.

7 tykkäystä

Hei Sivistynyt. Mulla takana myös useampia huonosti nukuttuja öitä. Yksi syyllinen möllöttää taivaalla.
Olisiko sulla lauantaille jotain tekemistä, josta tykkäät? Joku juttu, mihin alkoholi ei ole liittynyt?
Tsemppiä ja ollaan viikonloppu raittiina.

On mulla. Vanha harrastus, johon ei koskaan ole kuulunut viinan kanssa läträäminen. Se jäi aikoinaan hyvästä syystä, eikä alkoholilla ollut siihen vaikutusta. En vaan koskaan saanut sitä uudelleen aloitettua ja siinä alkoholilla on ollut iso osa. Tämä on se lauantain kiva juttu, jonka ansiosta olen huomisenkin juomatta. Tänään pitää kyllä keskittyä tähän päivään. Sitä tossa ylläkin ohimennen kirjoitin. En tänään siis ajattele sitä lauantaita vielä. Olen raittiina tänään, jotta perjantaina heräisin taas paremmalla fiiliksellä. Huomenna sitten hyvällä mielellä miettimään seuraavaa päivää. En tiedä miksi en ole koskaan edes yrittänyt tätä päivä kerrallaan metodia. Siitä on kuitenkin kuullut monesta eri lähteestä. Nyt kokeillaan.

Pelästyin juuri valtavasti. Pomo soitti Teamsilla. Olin varma, että olen tehnyt jotain, josta selviää että olen ollut arkisin työaikaan humalassa. En onneksi ollut ja kysyi vaan apuani tulevaan palaveriin. Niin sanotusti hyvin meni. Selvisin. Tästä itselle muistijälki loppuelämään. Vaikka olet onnistunut pitämään kulissit yllä myös työelämässä, se ei tarkoita että voisit vielä joskus ottaa. Joskus se virhe tulee ja tätä hetkeä et kaipaa. Et halua pelästyä, kun pomo soittaa. Eikä työelämässä selviytyminen vie pois muita haittoja.

2 tykkäystä

Päivä kerrallaan on hyvä metodi.

2 tykkäystä

Jaahas, se olis toinen tärinä päivä kohta takana. Meni ihan hyvin. Sain syötyä lounaan ja en ostanut juomia. Mutta niitä välähdyksiä alkoholista tuli paljon. Luin taas tätä palstaa. Erilaisia tarinoita, mutta niin moneen voi samaistua. En kirjoittanut paljoa kommentteja. En oikein tiedä miksi. Teki mieli kirjoittaa neuvoja. Sitten mietin, että onkohan mun neuvot nyt parhaita. En viitsinyt kokemuksiani taas jakaa, vaikka itselle muiden tarinat on tuonut lohtua. Tsemppiviestin laitan nyt tässä kaikille tänään kirjoittaneille. Mietin myös yhden kirjoitajan huomista työpäivää. Toivon kovasti, että se menee hyvin tai edes kohtalaisesti.

Tänään sain jotenkin tsempattua töissä. Muutama Teams, jotka meni hyvin. Sain tehtyä noita rästihommia pois. Tein ihan täyden päivän, mutta toki en niin tehokasta, johon pystyisin ilman tätä väsymystä. Sain myös todella hyviä uutisia töissä. Merkittävä onnistuminen, jota olen tässä useamman kuukauden tehnyt. Taas olisi helppo perustella itselle, että työkykyä on. En tee niin. Iltapäivällä olo kuitenkin paheni. Sellanen taas enemmän hutera ja päässä, ei nyt kipua ollut, mutta semmonen epämukava fiilis. Olin myös aika ärtynyt ja kärsivällisyyteni oli todella huono. Se on tuttu tunne ihan minkätasoisessa krapulassa. Ei tullut mieleeni kaartaa alkoon, mutta niitä inkiväärioluita taas hain. Halusin jotain hyvää juomaa. Sitäkin hakiessa mietin eilistä pohdintaa korvikejuomien juomisesta. Noh, jatkan sitä päivä kerrallaan -metodia. Mietin sitten myöhemmin, jos jätän nuo korvikkeet. En välttämättä olisi alkoholihylylle eksynyt, jos inkivääriolut olisi ollut loppu, mutta otin niitä eilisen kolmen sijaan neljä. Nyt antavat tukea.

Kohta nukkumaan, saa nähdä minkälainen yö nyt tulee. Hikoilua varmaan, mutta toivon väsyn voittavan ja saisin ainakin yhden pidemmän pätkän nukuttua, vaikka sitten heräisinkin pari kertaa.

5 tykkäystä

Tervetuloa palstalle! Alku aina hankalaa. Jatkossa helpottuu tavallaan ja tavallaan ei, mutta täältä saat vertaistukea tälle hienolle matkalle, jolle olet päättänyt lähteä. Kirjoitat hyvin ylös pieniäkin yksityiskohtia. Hikoillut yöt, märkä yöpaita ja lakana, ovat tuoreessa muistissa. Sykekello tallensi myös kovan ryyppäyksen jälkeiset sykkeet, jotka huitelivat normaalista yöpulssista 100 % verran korkeampana.

Kiitoksia Lempa_kettu!

Viime yö meni taas paremmin. Aamulla olin hiessä, mutta en enää niin pahasti kuin edellisyönä. Nukahdin taas hyvin. Jotain pieniä heräilyjä oli, mutta en noussut ylös kuin vasta kuudelta. Olosuhteisiin nähden hyvät yöunet. Pelkäsin taas pahempaa. Yöllä näin sekavaa unta. Olin töissä, mutta en omassani, joissa käsiteltiin aihetta, josta en tiennyt riitävästi. Sitten harrastin sitä vanhaa lajiani. Se oli outo ja sekava. Huonosti kuitenkin sujui. Mielenkiintoisena yksityiskohtana, siinä juotiin paljon. Limpparia tosin ja taivaalta satoi karkkia. En nyt ala sen tarkempaa untani analysoimaan, mutta päivällä päässä pyörineet aiheet näyttävät tulevan uniinkin. Sinänsä positiivista, että näen taas unia näinkin nopeasti. Muistuttaa edellisestä raittiusajasta. Juodessani taidan mennä niin päissäni nukkumaan, että jos unia näen, niin aamulla en muista niistä yhtään mitään.

Tänään minulla oli aamulla nälkä pitkästä aikaa. Tai sellainen nälkä, jossa oikeasti tekee mieli syödä muuta aamupalaa kuin jugurttia tai smoothieita. Nyt silti vähän huono startti työpäivälle. Tiedän mitä pitäisi tehdä, mutta en nyt ekaan tuntiin ole muuta tehnyt kun siivonnut meilejä.

Noh, eteenpäin on taas menty. Tänäänkään en juo. Odotan jo innolla ensi yötä. Se on sata varmasti parempi. Viikonlopulle olen suunnitellut tekemistä. Toinen on se vanha harrastus ja toinen sinänsä mielenkiintoinen kotitehtävä. Odotan sitäkin, mutta krapulassa vastaavat tehtävät on yleensä johtanut erittäin suureen ärtymykseen ja muille tiuskimiseen. Odotan mielenkiinnolla miten se sujuu, kun pitäisi ainakin olla taas fyysisesti parempi.

1 tykkäys

On kovin tunteisiin menevää lukea tuosta hikoilusta.
Muistan yhä, vuosien jälkeenkin, kuinka toinen ja kolmas yö rajun putken jälkeen oli ne pahimmat. Hikikarpalot nousi jopa sääriluun päälle.
Joskus työkaveri ehdotti minulle että ota tuosta rullasta kotiasi, siihen soffalle, tuota imeytysmattoa.
Hikoilu on aika raju taistelu elimistön kamppailussa eroon myrkystä nimeltä alkoholi.
Hikoilu ei ollut kuitenkaan se kauhein oire.
Ensimmäinen “raitis” yö oli joskus taistelua hengittämisen kanssa. Kun olin juonut aivan tolkuttomasti, kävi viimein niin etten hengittänyt normaalisti. Henkeä piti itse vetää, se ei enää ollut luonnollista. Muistan kuinka makasin soffalla pää taakse kääntynenä ja käytin voimani vetääkseni ilmaa keuhkoihin. Voinet kuvitella kuinka kauhea tilanne tuollainen hetki on. Mietin usein noina hetkinä kuinka kauan jaksan jatkaa. Aina niistä kuitenkin selvisin.
Muutamia kertoja myös heräsin siihen että olin oksentanut ja hengittänyt sitten sitä itteensä. Yäk!

Kuulostaa kyllä kamalalta. Luin sun tarinasi Facesta. Mä en onneksi ihan niin pitkälle ole koskaan ajautunut. Ihan riittävän kovia tärinöitä, hikoiluja sun muita pelkotiloja jo kokenut.

1 tykkäys

Odotus kannatti. Yö oli hyvä. Ihan vähän hikoilua ja muutama heräily siellä kai oli, mutta kokonaisuudessaan hyvät yöunet.

Aamulla lähdin harrastukseni pariin. Unessani tapahtunutta häröilyä ei tapahtunut, mutta olihan se uni aika härö ja mahdoton. Harrastus oli erittäin onnistunut myös. Pidin joka hetkestä ja harmitti, kun se oli jo ohi kahden tunnin jälkeen. Olen harrastanut elämäni aikana kaikenlaista ja ne harrastukset, joiden jälkeen jo odottaa seuraavaa kertaa ovat luonnollisesti parhaita.

Eilinen meni ihan mukavasti. Ärtymystä tai oikeastaan kärsivällisyyttä muihin ihmisiin on aika rajallisesti. En oikein tiedä, että olenko aina ollut kärsimätön, vai onko sen vain aiheuttanut krapula tai muuten vaan seuraavan ryypyn odotus. Tänään teen kaikkeni, että en iltapäivällä kotiaskareeni parissa äksyilyisi. Siitä saattaa tulla vaikeaa, koska en ihan toipunut tuosta krapulasta vielä ole.

Lueskeskelin viimeaikoisia kirjoitukuksia ja kyllä minullakin niitä välähdyksenomaisia alkoholimielitekoja tulee päivän mittaan. Perjantaina töiden lopettaminen oli pitkään merkki korkata. Tosin korkkasin minä jo usein vähän aiemminkin. Kävin illalla saunassa. Naurahdin taas ääneen, kun ymmärsin, että hakiessani vissyä saunajuomaksi en ajatellut alkoholia. Noh, minä olen jo aika pitkään piilotellut juomistani. Vissyä saunassa ja jallukolaa piilossa.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa se ajatus tylsyydestä ilman alkoholia. Edessä oli muutama tunti yksin kotona perjantaina ja buukkasin eilen myös muutaman pidemmän lennon. Molemmat tilanteita, joissa on saanut juoda rauhassa ilman valvovaa silmää. Olen toki lentänyt ilman alkoholia. Usein vuokra-auto on odottanut kentällä, mutta en kyllä varmaan koskaan ole mannertenvälistä ilman alkoholia matkannut.

En nyt mieti niitä. Päivä kerralla mennään. Tänään en juo. Teen illalla hyvää ruokaa. Kännissä on tullut kokattua paljon, mutta siihen syömishetkeen ei alkoholi ole suuressa roolissa ollut. Taas se piilossa juominen. Kokkauskin on muuttunut paljon simppelimmäksi. Olen valinnut ruokia, jotka on helppo tehdä, kun ei jaksa. Jäänyt moni hieman vaivalloisempi ateria tekemättä.

1 tykkäys

Nyt on ensimmäinen steppi toden teolla selätetty. En poistanut usean päivän tärinöitä alkoholilla. Tänään on jo suht koht normaali oli. Tai sellainen, mikä on, kun on usean päivän ottanut vain 3-5 annosta iltaisin. Ehkä hieman parempi, koska nukuin pitkästä aikaa kahdeksan tuntia putkeen. Huomenna alkaa taas arki ja mukava aloittaa viikko ilman krapulaa.

Huomenna mennään taas kohti parempia olotiloja. Fyysisesti ruuansulatuksen kanssa on vielä häikkää, mutta parempaan suuntaan sekin on menossa. Muistuttaa kuitenkin vielä alkoholin yhdestä haittavaikutuksesta. Olen kuitenkin monta kertaa vähentäessäni “juhlistanut” hyvää oloani kunnon kännillä. Silloin ei kuitenkaan ole ollut edes tarkoitus lopettaa.

Mietin viikonloppuna oman alkoholiongelmani tiedostamisen kehitystä. Ensimmäisenä tulee mieleen parikymppinen minä. Olin jo teininä sammunut ja oksennellut, mutta parikymppisenä yritin ensimmäistä kertaa hillitä juomistani yhden illan aikana. Tiesin illan alussa, että olen ihan naamat illalla. Noin kolmekymppisenä mielessäni kävi, että mä taidan juoda aika paljon, kun tuli työmatkoilla ryypättyä. Oli silloin kuitenkin vielä paljon päiviä ilman alkoholia, enkä ymmärtänyt kehittäväni itselleni addiktiota. Samoihin aikoihin minulle sanottiin, että on sullakin juopon geenit, kun autotallissa kävin vielä vetämässä yhden nopean bissen ennen nukkumaan menoa. Sen jälkeen olen tiedostanut selvemmin, että haasteita on. En kuitenkaan vielä oikein sisäistänyt asiaa. Kun lähestyin neljääkymmentä join jo lähes päivittäin. Tiesin, että minulla on ongelma. Muistin sanani omalle isälleni “Jos et lopeta, niin kuolet parin vuoden sisään”, aloin miettiä todella ongelmaani. Yritin ehkä vähentää, mutta en tehnyt mitään. Soitin joskus AA:han, mutta se puhelu jäi hyvin lyhyeksi. En samaistunut yhtään puhelun kaveriin. Viimeisen viiden vuoden aikana juomiseni vain lisääntyi. Vatsavaivat painoivat mieltäni, maanantait ja usein tiistaitkin olivat hirveitä, koska join ihan hirveästi viikonloppuna. Oi kunpa olisin silloin jo löytänyt tämän palstan. Tiesin, että olen isäni tiellä. Yritin silti vain itsekseni vähentää. Ajatus lopettamisesta oli liian vaikea. Viime vuoden keväällä sitten vedin totaalisesti yli ja heräsin sairaalasta. Sen seurauksena otin yhteytä päihdehuoltoon ja lopulta olin kolme kuukautta raitis. Nyt, kun mietin niin en silloinkaan ajatellut olevani loppuelämää selvin päin. Tämä vuosi on ollut hirvittävää alamäkeä juomisen suhteen. Töistä kotiin ajaessa, mietin, että en poikkea alkoon, mutta aina sinne poikkesin, jos kotona juomista ei ollut. Yritin taas lopettaa, se onnistui viikoksi. Huomasin kuitenkin jo aika pian miettiväni, että tuolla paikassa juominen ei mene yli. Siellä otan sitten pari olutta. Miesten kesken kun ollaan. Siitä noin kuukausi ja olin lukemassa tätä palstaa tiistaina seuranani viinitonkka, jonka tyhjensin.

Nyt on tosiaan hyvä fiilis. Tiedän, että edessä on vielä monta hetkeä, jolloin tekee mieli ottaa. Hetkeä, jolloin taas luulen, että hallitsen juomiseni tällä kertaa. Juuri nyt tiedän, että se ei jää siihen yhteen. Tiedän, että kuukaudessa olen taas samassa pisteessä kuin aiemmin. Toivon syvästi, että tulevana heikkona hetkenäni ymmärrän palata tänne palstalle lukemaan näitä omia höpinöitäni ja muidenkin kirjoituksia.

Tämä nyt oli tällainen motivaatiopuhe itselle. Nyt on käyty vaiheet läpi. Yritetty on omassa päänupissa ja hieman avunkin kanssa, mutta ilman motivaatiota ja päättäväisyyttä. Nyt on motivaatiota ja ennenkaikkea tiedostamista tulevista sudenkuopista. Nyt se onnistuu.

Kiitoksia vielä kaikille palstalle kirjoittaville. On avannut silmiä paljon.

7 tykkäystä

tsemppiä. toivon vilpittömästi että löydät voimia selättämään juomishimot :+1:t2: itsekin tässä aloittelen uudestaan raitista elämää, tuli taas urpoiltua oikein huolella, nyt korvat luimussa ulistaan taas paripäivää…todella perseestä. alkaa piisaa pikkuhiljaa tämä touhu. pitää lueskella päivittäin näitä juttuja täällä niin pysyy focus :facepunch:t3:

1 tykkäys

Kiitos punakuono ja tsemppiä sinullekin!

Tänään on ollut hyvä päivä. Heräsin vähän unisena, mutta vain siksi kun piti nousta jo ennen kuuta. Krapulasta ei ollut tietoakaan, joten mieli koheni samoin tein. Työt sujuivat ja oli mukava käydä toimistolla ilman, että tarvitsi miettiä, että täriseekö kädet vai haisenko vanhalle viinalle.

On tähän päivään huoltakin mahtunut. Huolta tulevasta. Lähden viikonloppuna 12 päivän työmatkalle. Edessä on niin tuttuja juopottelupaikkoja, että oikein hirvittää. Välissä vielä vkl yksin suurkaupungissa. Sitten en ole kuin muutaman päivän kotona ja matka suuntaakin kolmanteen koferenssiin vastakkaiselle puolelle palloa. Otin vielä juodessani siihen lennot vasta sunnuntaiksi, kun en ole tuossa kaupungissa vielä käynyt. Maineensa mukaan yksi kosteimmista paikoista maailmassa.

Noh, jos töitäni aion samalla alalla tehdä jatkossakin, niin vastaaviin paikkoihin päädyn vielä monta kertaa. Ehkä se on nyt hyvä, että tulee heti vastaan todellinen koettelemus, kun motivaatio ja muistot kännäämisen huonoista puolista on vielä niin vahvoja. Varsinkin tämä viimeinen paikka on sellainen, että jos lähtisin sinne viimeaikojeni juomatottumuksella ei hyvä seuraisi.

Tänäänkään en juonut, ja huomenna se on myös menojen takia hyvin vaikeaa. Vaikka tässä jo vähän tulevaa murehdin, niin päivä kerrallaan silti mennään. Sen verran tiukka ohjelma kuitenkin huomenna, että uskallan sanoa. Tänään en juonut enkä juo muuten huomennakaan.

3 tykkäystä

Kuulostaa haastavalta tulevat reissut. Toisaalta sun työsi on kirjoituksesi perusteella mielenkiintoinen.
Kuten kirjoitit, et halua vaarantaa sitä juomisen takia. Tätä ajatusta kannattanee vaalia. Muuta en nyt osaa sulle sanoa kuin tsemppiä työreissuille. Paikoista löytyy varmaan mielenkiintoista näkemistä ja kokemista ilman alkoa.
Täällä ollaan tukena, jos tilanne menee tukalaksi.

Moikka minunkin puolestani🙂 Olen itsekkin vastikään tänne kirjautunut ja ammennan voimaa taisteluuni viinapirua vastaan täältä vertaisteni joukosta. Tämä on todella hyvä apu kun on tiukkaa.
Toivotan tsemppiä tuleviin hetkiin.
Päivä kerrallaan ja välillä tunti kerrallaan. Halu juoda on tunne johon sisältyy niin paljon asioita ettei välttämättä kaikkea alkuun ymmärrä. Mutta tunne tulee se täytyy huomioida ja antaa sille aikaa olla ja sitten se lähtee pois kunnes tulee taas.
Välillä itsellä on vaikeaa kohdata asioita ja jätän niitä tunteita roikkumaan odotuslapun kanssa kunnes ruuhka on päässä ja ainoa oikea tie purkaa ruuhka on turruttaa pää juomalla.

Kun miettii tilanteita miksi juoda tuntuu vähän hölmöltä miksi juodaan ylipäätään. Miksi ihmiset turruttaa hyvää selvää ajatusta ja oloa hermomyrkyllä.
Hyvää raitista päivää!

1 tykkäys

Kovin on tuttua. Uudessa työssäni reissaamista tulee onneksi vähemmän, mutta selkäytimessä on tuo (lento)matkustamisen, hotellielämän ja alkoholin pyhä liitto.

Itselläni on niinä harvoina lähes raittiina reissuina on toiminut fyysisen puolen aktivointi. Kuntosali löytyy useimmista hotelleista. Löytyy hierontaa ja monipulisempiakin hoitoja.

Näitä olen jo valmiiksi suunnitellut ja jopa googlaillut parin viikon päästä koittavaa reissua varten.

Tärkeintähän on välttää hotellikuolema, tavalla tai toisella. Vaan ei viinalla.

Ihan valtavasti tsemppiä!

Koska riippuvuuteni on vahvaa ja olen harjaannuttanut aivoni ja tunteeni elämään alkoholin kanssa symbioosissa. En voinut tietää nuorena, että just minä, joka olin kaikista alkoholivastaisin, olin kaikista kaveripiirini nuorista lopulta se, joka tuli jäämään riippuvaiseksi. Tällä tiedolla, en koskaan edes maistaisi. Nytkin mulla on tunne, että voisi tähän oloon vähän juoda. Sellaista se on.

1 tykkäys

Se taisi tulla minullakin nyt viikko täyteen. En voi nyt varmaksi sanoa, olinko viikko sitten tähän aikaan aamusta vielä selvinpäin, mutta seitsemänä päivänä en juonut mitään. Motivaatio oli sen verran korkealla olla ilman alkoholia, että tietyllä tavalla hellpoa. Toisaalta onhan se alkoholi ollut joka päivä useampaan kertaan mielessä. Muutamia kertoaja ollut sellaisia hetkiä, joissa alkoholi on ollut niin vahvasti aina läsnä tai aloittanut jonkun juomisrituaalin, että näissä hetkissä on joutunut pysähtymään. Yksittäisistä välähdyksistä olen päässyt yli helposti. Koska juomiseni määrä nousi lopussa aika jyrkästi, ei tätä viimeistä tapaa, eli Alkon kautta kotiin, kerinnyt olla niin kauaa, että olisi kehittynyt siihen jotain suhdetta. Töistää kotiin kurvaillessa ei tullut mieleenkään kurvata Alkon kautta.

Ensi viikolla tai seuraavien kolmen viikon aikana tilanne on sitten eri. Nyt ollaan pois kotoa ja niin tutuissa juomisympyröissä. Ilmaistakin viinaa on tarjolla varmasti joka arkipäivä sekä matkustettaessa. Viikonloppu on paha, koska olen yksin.

Olen aloittanut selvänä olemisen petaamisen. En tiedä voiko sanaa ihan näin käyttää, mutta periaatteen ymmärrätte varmasti kaikki. Kyllä, otan urheilukamat mukaan. Olen katsonut paikallisia nähtyvyyksiä valmiiksi. Olen suuri hyvän ruuan ystävä, ja katsonut paikallisia ravintoloita valmiiksi. Googlasin viikonlopullekin sellaiset ravintolat, jotka mainostavat hyvällä alkoholittomalla juomatarjonnallaan. Syödä on pakko ja matkalla se tapahtuu ravintolassa. Alkoholia kohtaan joka tapauksessa, mutta ehkä en mene siihen mainostettuun gastropubiin, jossa paikallisia oluita tarjolla.

Olen myös miettinyt paljon niitä ikäviä hetkiä alkoholiriippuvuuden yhdistämisessä työmatkustamiseen. Jetlag yhdistettynä krapulaan on hyvin ikävää. Nukut entistä huonommin ja keskittymiskyky on mitätön, vaikket nyt niin sanotusti yli vetäisikään. Konferensseissä inhottaa se ajatus odottamassa sitä ensimmäistä drinkkiä. Tai istua vähän nolona ekana baarissa, maksaa hotellilaskua ja yrittää mahdollisimman hienovaraisesti kertoa minibarin saldoa kollegoita pälyillen. Ei kiitos tätä. Päälle sitten se normikrapula ja juomisen oireet. Ruoka ei maistu, vatsa ei toimi ja kädet tärisee.

@Pinklady Työni ei ehkä ihan niin mielenkiintoista ole, miltä se vaikuttaa. Joo, matkustan paljon ja olen kiertänyt paljon maailmaa. Siihenkin tottuu ja se on joskus aika rankkaakin, kun yksin istut ensin lentokoneessa, sitten vuokra-autossa ja hotellissa sähköpostit (hotellin baarissa). Altistaa kuulemma myös alkoholin liikakäytölle :wink: Yksinäistä hommaa, ja sitten kun teet sitä monta vuotta niin siitä tulee sun arki. Sitä olis kiva jakaa jonkun kanssa, mutta oikeastaan vain samanlaista työtä tekevät ihmiset ymmärtää sitä, eivätkä päivittele, kun sanot että tulit just Abu Dhabista tai kiersin viime viikon ympäri Intiaa. Mä kerron kivoja tarinoita matkoilta, mutta ainoastaan reissukavereiden kanssa pystyy jakamaa oikeita fiiliksiä matkoistaan. Tämä koskee myös perhettä ja muita kavereita.

2 tykkäystä

komppaan että reissussa töissä se reissu romantiikka karisee. itsekin asuin ulkomailla työn takia puolisen vuotta. se on raskasta hommaa kun yksin yrität pärjätä ilman tarvittavaa kielitaitoa. kokemus mut ilmoitin suomeen palatessa että se oli viimeinen komennus. ja kyllä, siellä se alkoholikin on ikävän helppo pakokeino kun stressi iskee. toivotan voimia ja takuulla jää paremmat muistot kun käyt salit ja nähtävyydet, etkä taltuta tylsyyttä hotellihuoneen sohvalla perseet olalla :+1:t2: tsemppiä :blush:

1 tykkäys

“Tällä tiedolla, en koskaan edes maistaisi.”

Niinpä. Jos olisi nuorena tiennyt, että kuuluu siihen ryhmään ihmisiä, joilla on geneettinen altistus addiktioihin, olisi jättänyt kokeilut väliin.

1 tykkäys