Propral

mulle tarjottiin, ensin tambocor-retard kapseleita joita söin puolisen vuotta.
mutta haittavaikutksena hiustenlähtö, joten olen pitkätukka edelleenkiin ja tyydyn kohtalooni.
en siis syö kun propranoLOLia tarpeen mukaan 40-120mg/vrk.
kerranhan täälä vaan “eletään”.

Normaalin ylärajoilla… Olivat normaalin alarajoilla ennen Concertaa. Hetken oli lievästi alapaine koholla pari v aiemmin… En käytä enää e-pillereitä enkä syö Concertaa, Dexe menee (tosin oli normaalin ylärajoilla myös tämän kanssa alapaine), mutta e-pillereiden jälkeen ala-painekin ollut selkeästi normaalin puolella… Tupakoinnin jos jättäisin, niin varmasti putoisi vielä… Kuitenkin ½v:n seuranta adhd-lääkkeiden aloituksen kanssa todisti, että molemmat paineet nousivat lääkkeen vuoksi 20 yksikköä… :unamused: Stressikin vaikuttaa, lisäksi se vähintään 10min istuessa… Itse tosin olen monesti unohtanut että tulee olla täysin hiljaa… Edellisessä mittauksessa asian muistin ja normaalit molemmat. Muutenkin ahdistaa tilanne… Onneksi ainakin aiemmin verenpaine ollut enemmänkin hiukan matala, kuten hemoglobiinikin lähes poikkeuksetta… :unamused:

Itellä kombo proprali,B vitamiini,Sertralin orion ja ketipinor…Väsymys kova mut muuta ei pahaa sanottavaa kombosta…

Se on Ketipinor mikä aiheuttaa väsymystä.

Propral ja muut beetasalpaajat voivat laskea pulssia radikaalisti. Siksi se on suosittu itsemurhalääke. Itselläni on Orloc käytössä ja kokeilen aina pulssin ranteesta ennen ottoa, jos se on 75-80 mikä on normi syke miehillä niin jätän ottamatta. Beetasalpaaja yliannostukseen ei ole olemassa vastalääkitystä.

Itselläni on ollut Propral käytössä nyt kolmisen vuotta. Se oli sen mitä sai ennen kuin puolen vuoden päästä pääsi erikoislääkärille. Sanottiin, ettei sillä ole muita sivuvaikutksia kuin suorituskyvyn lasku urheullessa. Jonkun mainitsema 40 mg on jo aika paljon, jo 10 mg aiheuttaa raavaalle miehelle hiukan heikotusta.

Joku mainitsi mahdollisista vaikutuksista uneen: toisinaan otan Propralia tasaamaan jännitystä nukkumaan mennessä, mutta välillä se aiheuttaa erikoisia painajaisia.

Se kyllä auttaa jännittyneisyyteen, ja vaikka se alun perin määrättiin varmaankin sosiaalisia tilanteita ajatellen, se on edelleen säännöllisesti tarpeen, vaikka on lääke yleistyneiseen ahdistukseen. Voin olla ilmankin, mutta usein se parantaa oloa.

Propralia tai mitään muuta beetasalpaaja ei Suomessa pitäisi määrätä käsien vapinaan tai esiintymispelkoon. Se on sydänlääkke joka toimii esim. krapulan sydämmentykytykseen ei muuhun. Yleensä normipulssi miehillä on noin 65-70 ja naisilla hieman alhaisempi. Kaveri joutui sairaalaan sen takia että hän oli ottanut lääkärin määrämää Propralia 40 mg tyhjään vatsaan. Pulssi oli laskenut noin 30-40 sykkeeseen minuutissa. Suomen suosituin itsemurhalääke.