Propral

Sain Propral 40mg lääkäriltäni jännitysoireisiin sekä paniikkihäiriöihin.
Onko tämä normaali toimenpide, että tällaista lääkettä annetaan paniikkihäiriöihin? En ole löytänyt paljoa tietoa, että tämä tehoaisi paniikkihäiriöihin. Onko muilla kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

Propral madaltaa ja tasaa sykettä ja sen pitäisi hillitä paniikkikohtauksia. Mulla toi kokonainen 40mg tabletti väsytti aika paljon joten kannattaa aloittaa 10-20mg annoksilla ja jos ei toimi niin se 40 sitten. Josei koko propral futaa niin lääkäriltä vaatimaan parempia droppeja.

Propral on nimenomaan noihin jännitysoireisiin ja varsinkin esim. sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

Kyllä se vähentää noita oireita kuten punastumista ja hikoilua.

Joo kyllähän se punastumiseen ja hikoiluun auttaa mutta ei itsessään sitä jännitystä/ahdistusta auta vaan siihen tarvitaan muuta lääkettä.

Helpottaa ainakin itselläni, alan vapista ja ääni värisee, hikoilen ja syke nousee, jos vähänkään jännittää. Propral huuleen–>fyysiset oireet helpottavat–>voi kohdata jännittämänsä asian helpommin, kun voi olla tyynempi eikä tarvi hävetä sheikkausta ym… Mut eihän se päänsisäisiin ahdistuksiin auta, siihen on toisenlaiset lääkkeet :stuck_out_tongue:

propral jeesaa mulla vain ja ainoastaan sydämen sykkeeseen… esim jos tulee tilanne et pumppu jyskää ylikierroksii, ni propral tai pari auttaa… muuta vaikutusta en o itel huomannu, ja nimenomaan rytmihäiriöö tätä määrätty.

Propral ja muut beetasalpaajat eivät auta muuhun kuin sosiaalisen jännityksen ulkoisiin oireisiin. Se vähentää sydämen lyöntitiheyttä ja sitä kautta auttaa punastumiseen ja käsien hikoiluun.

Sitä koettavat lääkärit tyrkytellä kaikenlaisiin ahdistustiloihin ja paniikkioireisiin. Miksi? Eihän se poista päänsisällä vellovia tunteita ja ahdistusta/paniikkia, eikä edes lievitä niitä. Luulevatko lääkärit todella että ahdistus on vain ulkoisia oireita? Mikä hitto lääkärikuntaan on mennyt. Minkähälaista lääkäreiden koulutus nykyään oikein on?

Tuntuu siltä, että suomalainen lääkärinkoulutus on aivan hakoteillä. Rauhoittavia ei määrätä millään ja kivunlievitys jopa sairaaloissa on olematonta :imp: Kuulkaas herrat ja rouvat tohtorit: ottakaa potilaan tuskanlievitys ensisijaiseksi ja pelätkää sitten vasta TEO:n inkvisiittoreita. Muuten olette olemassa jotain muuta varten kuin potilaitanne!

kait ne toktorit kelaa et paniikkihäiriöiset kärsiköö vaivoistaa, mielummin ku jää esim xanttuihi koukkuu…tyrkyttää tietämättömille propraalia ja muuta mikä ei todellakaa tehoo “pään sisälle asti”

+1

Propral rauhottaa kyl jonkunverran myös keskushermostoa,näin ollen auttaen mm.bentsoviekkareihin.Hyvä lääke,mulle määrätty just paniikkihäiriöön.Pidempiaikaisella ja säännöllisellä käytöllä voi aiheuttaa painajaisia ja huonontaa unenlaatua(tämä on muuten ihan totta vaikka ei yleisessä tiedossa olekaan!)Siksi käytössäni on myös Bisoprolol Actavis…

itse käytän tuota lääkettä päivässä 120mg bentsorefloihin(johtuu tottumuksesta lääkkeisiin, enkä oo annosta nostanu tai lekuri ei nosta sitä enää… ku se on se 2mg xanor ja 15mg diapam ja 20mg paroksetiini, 120mg propral) ja rytmihäiriöön/jännitysoireisiin tilanteesta riippuen… ihan toimiva lääke mielestäni. Mutta paras juuri ottaa taitaa olla esim ennen esitelmää ymt. missä saattaa jännittää, vie sen sydämmentykyksen ja sitä kautta lievittää pelosta aiheutuvat fyysisetoireet pois. Mutta naurettavaa jos lekurit tota ahdistukseen tai paniikkihäiriöön yksinään määrää, kyllä toi ns. apulääkkeenä xanorin ymt. toimii.

en jaksa ees lukee mut sain alaikäsenä propralii katkolla kun oli 2viikon jälkeen lepopulssi 128 (viinaa+savui,pirii,bentsoi tullu vedettyy kuukausia),aika liikaa mun mielestä 16w:lle :angry: mut sai nukuttuu…
tarvisin noita nyt poreissa mut en uskalla ees pyytää kun lekuri vaihtu :angry: pitää tunnustella tilannetta…

mut siis sydänlääkkeitähän ne on…

Krapulavapinoihin puolikas joskus auttanu.

Kyllä sua on kusetettu, mutta hyvä jos toimii :confused:

spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/hu … 9687.shtml

olen syönyt 3 vuotta säännöllisesti 40-80mg/päivä ranoprinia.
määrätty essentiaaliseen vapinaan.

ei auta muuhun kuin fyysisiin oireisiin, eli käsien ja pään vapinaan.

paniikkihäiriöön saan pikkupikkubentsoja,
loput lääkkeet kadulta.

itseäni on mietityttänyt ton aineen pitkäaikainen käyttö, joudun varmasti syömään lääkettä 10 vuotta ellei kauemminkin. ei voi duunissa tai missään oikein käydä ilman. mitäköhän vaikutuksia pitkällä aikavälillä kun sydänlääke kuitenkin on eikä sydämessä pitäisi mitään vikaa olla?

jatkoa äskeseen, sori en jaksa nyt yhdistellä…

saanko kysyä lähdettä? itseenkohdistuva aihe kun on. ja mahd. lisätietoa? millainen ja mihin vaikuttava lääke bisoprolol actavis on?

mulle kans lääkäri määräs propralia jännitysoireisiin ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. bendoja ei meinannu määrätä millään. aluks pamit vaikka ennen oon syöny xanttuja mut määräs se nyt lopulta mulle mutterit.

Joo, ehkä noihin joo. Mut ei se kyllä auta sun paniikkihäiriöön siten, että se on kuitenkin päänsisäistä ja toi auttaa vaan fyysisiin vaivoihin. Sain ite just taas joltain onnettomalta lääkäriltä respan noihin, nauroin päin naamaa ja lähin kävelee.
“Kylla mina näke että sina joutunut sairala paniikkihairo kun ollut tajuton, mutta tama lääke autta varmasti.”
Ihan varmasti.

Viihdekäyttöarvo? Nollako?

itse vedän propralia 40mg-200mg päivässä, jännitykseen, sydämmenlyöntitiheisyyttä laskemaan, ja bentso vähennys refloihin… :mrgreen: