Siis eihän Propral edes vaikuta keskushermostoon, mitenkäs se psyykkistä ahdistusta lievittäisi?
Poistaa kyllä fyysiset oireet joo mut ei muuta.
Itse syön noita 20-40 mg jos sydän heittää omaa settiä siihen peruskompin sekaan
ahdistukseen mul on 10-20 mg diatsepaamia päivässä (mul on onneksi psykiatrinen hoitosuhde paikallisella psyk.poliklinikalla ja reseptit uusitaan muitta mutkitta vaikka ennen varsinaista “ryynipäivää” )
Käyttöaiheet
Propral-tabletteja käytetään sepelvaltimotaudin ja rytmihäiriöiden hoidossa. Niitä voidaan käyttää myös kilpirauhasen liikatoiminnan, lisämunuaiskasvainten ja digitalismyrkytysten hoidossa. Propralia käytetään myös migreenin estohoidossa ja vapinan hoidossa. Propral 40 mg ja 80 mg tabletteja voidaan käyttää verenpainetaudin hoidoon.
Itselle määrätty vapinaan ja sydämen tykytykseen 40mg 1-3krt / päivä
En ennen uskonut, että vois auttaa esiintymisjännitykseen, mut kun kerran kokeilin, tuntu kummalta, kun ääni ei tärissy eikä kädet ja pystyin keskittyyn siihen, mitä sanoin. Ihan hyvä siihen. Verenpaine on mul matala, joten käy vain satunnaisiin tosi jännittäviin tilanteisiin, ei säännöllisesti.
Propral auttaa hyvin ahdistuneisuuteen ja ns. “yleisö kammoon” eli jos olet pitämässä puhetta suurelle yleisölle ja jännittää todella paljon niin ei muuta ku propsua naamaan
aikoinaan mullekin tuota määrättiin 40mg tarvittaessa muiden rauhoittavien ohella. tosin en montaa ole ottanut parin vuoden aikana kyseistä purkista. Asiakastyötä tehnyt paljon joten en pode esiintymiskammoa isommankaan yleisön edessä. loppujen lopuksi en edes muista miksi mulle tota määrättiin muitten bentsojen ja kaikkien lisäksi Mut joo, tasaa kyllä sykkeen ihan hyvin jos sellaista on.
Propral on lyhytvaikutteinen adrenergisen järjestelmän beetareseptorisalpaaja. Sen takia se auttaa paniikki, jännitys ja vastaavissa vaivoissa. Vaikutus perustuu fyysisten oireiden lieventämiseen, näistä oireista esim paniikkikohtauksessa valtaosa ovat adrenaliinin aiheuttamia. Kun fyysiset oireet saa vähennettyä niin paniikkikohtauksen noidankehä, jossa alkaa tarkkailemaan oman kehon voimistuvia tuntemuksia, mm hikoilua, tärinää, paleltamista, tykytystä jne, teoreettisesti katkeaa. Paniikkikohtauksia estämään siitä ei ole eikä se poista psyykkistä ahdistusta, mutta varsinaiseen akuuttiin paniikkikohtaukseen siitä on apua.
Nimenomaan, siksi sanoinkin, että teoreettisesti. Todellisuudessa hyöty kunnon paniikkikohtauksessa on melko vähäinen, varsinkin jos vertaa bentsoihin jotka vaikuttaa suoraan syyhyn eikä seuraukseen.
propranololi on hyvä lääke jos sitä oikeasti tarvitsee. itse en tässä varmaankaan kirjoittelisi jos
en söisi näitä päivittäin ohjeen mukaan. sellanen ennalta ehkäsevä lääke jos tuntuu että pulssi on
selkeästi koholla ja vaara rytmihäiriökohtaukseen on kohonnut. itsehän osaan tiputtaa oman pahi-
mmillaan olleen leposykkeeni 220lyöntiä/min. 5-10sekunnissa normaaliin sinne 60-100 hujakoille,
valsalva- tekniikan avulla.
sen jälkeen olo on kyllä hyvin kurja, ensin tuntuu että sydän pysähtyy, kunnes alkaa sykkimään hitaasti
mutta lujaa, lujaa siinä mielessä että koko rintakehä on loppupäivän kipeä. että sellasta, ehkä vähä
offia, ehkäs ei…
Mulle lääkäri määräs propralia suburefloihin kun olin subu-tiputuksessa mut se lopetettiin ekan kerran jälkeen. mua se kyl rentoutti ja sai nukuttua pari tuntia mut syke ja paineet laski niin alas et en enää saanu niitä sen jälkee. mut mulla on kyl luonnostaan alhane verenpaine. Ja on mulle määrättty lääkettä joka vaikuttaa samalla lailla oli vaan eri niminen…en nyt muista sitä nimeä niin paniikkihäiriöön niin kyllä se mulla sen sykkeen laskee ja auttaa vähä mut niistäkin mun paineet laskee et alkaa huippaa inhottavasti…
Monihan noita beetasalpaajia kehuu, ei siis pelkiltään, mutta benzojen ohessa, vieroituslääkkeenä jne.(Tietysti ihan hyvä lääke varmaan sellaisenaankin, jos pelkkään verenpainetautiin syö.), mutta onko muita, jotka kärsivät alhaisesta verenpaineesta, kuten minä, ja saavat noista lähinnä huonon olon. Huimaa niin pirusti, kun veri ei pääse päähän asti, heikottaa, on aivan jäässä ym. mukavaa. Hengenahdistuskin tuntuu vain lisääntyvän. Ihan hyviä nuo lääkekaapissa ovat; krapulavapinoihin, jos olen vetänyt piriä ja sydän meinaa paukata rinnasta ulos, kannabiksen kanssa myös, koska se aiheuttaa mulle välillä jopa lieviä rytmihäiriöitä ja nostaa ainakin mun verenpainetta. Näissäkin tapauksissa riittää 10-20 mg. Joka päivä ja joka hermostuttavassa tilanteessa ei tulisi mieleenikään popsia, vaikka kuinka vapisuttaisi.
Edit: Propralista siis tässä puhuin. Muista beetasalpaajista ei juurikaan kokemusta ole ja eikös tuo kuitenkin se miedoin vaihtoehto ole .
Millaisia verenpaineita täällä sitten ihmisillä on, kun Propralia syödään kuin karkkia, eikä paljon tunnu hetkauttavan. Mulla on aina korkeimmillaankin yläpaine 90, siis ilman mitään alentavia lääkkeitä, tai no, kai ne benzotkin sitä alentaa ja niitä nyt aina menee enemmän tai vähemmän.
Joskus tyhmempänä olin ottanut jotain neuroleptiä(en nyt yhtään muista mitä) ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa. Menin sitten siihen päälle ottamaan Propralia(en muista senkään määrää, mutta tuskin oli kovin paljoa) ja sen jälkeen en sitten noussutkaan pitkään aikaan sängystä mihinkään ja silmissä musteni heti, jos niitä vähänkään yritti liikutella .
^ No hui! Mulla tainnut parhaimmillaan/pahimmillaan lepopulssi olla 160 ja siihenkin jo luulin kuolevani. Rytmihäiriöitä on kyllä ollut alhaisemmallakin pulssilla.
valsalvaa ei saa tehdä kun valvotuissa oloissa, eli sairaalassa.
ennen kun vedin vauhdikasta, niin pysäytin tuolla sydämeni 2sek.
että pystyi taas ottaa lisää… fiksua
Ainut lääke mitä enää syön. Muut on jätetty taakse. Ilman tätä en pysty olemaan. Mulla on paniikkihäiriö, sekä hyvin vilkas sydän 40mg x 2 päivässä on määräys. Mulla tekee hyvin rauhallisen olon ja tärinä, sekä sydämen ylilyönnit rauhottuvat. Paniikkihäiriöstä olen alkanut kärsiä paljon myöhemmin erinäisistä syistä , ennenkuin aloin syödä tätä lääkettä. Lääkäri totesi että tämä auttaa siihenkin. No… ei aina varsin jos 1 x 40mg ottanut. Mut vie pahimman. Lisäksi määräsi Diapamia myös, mut niitä ei ole aikaan mennyt, eikä mene. Kaikinpuolin Propral on mulla paras, ja toimivin. Kirjottaavat aina sen 100kpl reseptin kerralla,kyselemättä. Varmaan lopunelämää syön, mene ja tiedä.
No totta helvetissä kirjoittavat. Propraliahan ne aivan tyrkyttävät ensimmäisenä kaikille, jotka vähänkin haluavat apua johonkin ahdistukseen.
Eikä sitten auta kyllä mulla ainakaan mihinkään sosiaalisten tilanteiden pelkoon, kun saa pelätä kaiken lisäksi vielä pyörtyvänsä keskellä katua. Siis ihan sen verenpaineen laskun takia, ei paniikkioireiden.
No mulla Propralia kirjoitettiin alunperin sydämen ylilyönteihin, kun ei paniikkihäiriöstä ollut tietookaan. Paniikkihäiriö tuli sitten jälkeenpäin kun olin vuosia kärsinyt väkivallasta. Mulle toi pyörtyminen on arkipäivää. Vuosia kestänyt huimaus, sekä pyörtyilyt ja tosiaan ei lääkärit tiedä suurimmaksi osaksi mistään mitään. Mulle on todettu vain , että elä sen kanssa. Neurolta todettiin jokuaika sitten että eivät ota enää asiakkaaksi edes. Synnynnäinen huimaus on diagnoosi, joka on tullut siitä kun meinasi henki lähteä äidiltä sekä multa synnytyksessä, happivajaus. Ja kuulemma pahenee vaan oireet mitä vanhemmaksi tulee. On niin monta eri spekulaatiota tästäkin, että en enää usko mihinkään mitä lääkärit sanoo tän suhteen. Mut periksi ei anneta, elän tän kanssa