Politiikka, uskonto, jne.

Hei!
Mielenkiintoisia aiheita ja varmaan meillä kaikilla niihin oma suhtautuminen ja vakaumus. Tai sitten ne ovat monille yhdentekeviä.
Minua, noviisia täällä, on alkanut ihan vaan hiukkasen kiusata, kun yhdessä ketjussa käydään loputonta vääntöä parin kirjoittajan välillä.
Se toinen käynee jonkinlaista vaalikampanjaa puolustellen omia arvojaan.
Se toinen taas on ihan eri mieltä ja napakasti vastailee sieltä toiselta puolelta.

Sillä tämän avauksen tein, kun mietin lieneekö tämä plinkki ollenkaan oikea paikka poliittiselle väittelylle. Samalla tavalla voitaisiin ‘veripäissä’ alkaa kinaamaan uskonnosta, mistä olemme tulleet ja ihan vaikka mistä.
Aiheita riittää.

Kuitenkin täällä lienee, ellen ole väärin käsittänyt, pyrkimys eroon alkoholista. Ja heikoilla olevien, sekä yrittäneiden, mutta sortuneiden tukeminen. Monta on näiden helteiden aikana pudonnut kyydistä, moni on hädässä. Ovat sen itse kirjoittaneet.
Olisi kiva nähdä näiden politiikasta vääntäjien joskus tsemppaavan näitä, jotka ovat ns. tosi kusessa juuri nyt.

Ei millään pahalla, mutta olisiko täällä internetin ihmemaailmassa oikeampi paikka tuolle politiikasta jauhamiselle?
Kysymys, jonka vastauksen tiedän. Ihan varmasti on. Eri asia miten plinkin ylläpito ja sadat sen käyttäjät asian näkevät.

Ompa sillä otsaa! Onko se siis kertonut oikean nimensä, ehdokasnumeronsa ja vaalipiirinsä? Onko liittänyt kampanjakuviaankin mukaan? :astonished:
Ja vielä puolustelee omia arvojaan! Sekin vielä!

Minäpä ehdottaisin, että keskustelisimme mieluummin vaikkapa AA:sta. Siitä ei olla koskaan keskusteltu tällä foorumilla, ja liittyy varmasti foorumin aiheeseen.

No kuntäällä on näitä kaikenlaisia viihdeketjuja niin kai sekaan sopii yksi vapaamielisesti ja edistyksellisesti ajatteleva ja toisaalta ilmeisesti lähellä persumaailmaa oleva nimimerkki keskustelemaan. Tosin se vähän yksipuolista kun toinen yrittää selkeyttää ja perustella ja toinen vain vinoilee eikä perustele. Ei osaa tai ei uskalla,

Kuule Dave yxkaks, mikä äijä säkin olet kyselemään perusteluja? Itse joskus satunnaisesti laitat vertaistukiviestejä, mutta Vadelmamunkin puolustelu alkaa välittömästi, mikäli joku kehtaa hänen utooppivisioitaan arvostella.

Puhutaan sitten nimillä.
Vadelmamunkki on lukemani perusteella ehkä suvakki/vihervasuri ja alentuu trumputtelemaan ja puolustamaan jokaista kulttuurimme rikastuttajaa. Ei siinä mitään, tänne mahtuu pakolaisia. Ja saa trumputella, jos luulee sillä oman fiksuutensa kohoavan. Tuolla USA:n presidentti Trumpin pilkkaamisella hän kyllä kusi vihtaansa. Akateemisuudestaan huolimatta. Näin asian näen.
Persujen pilkkaaminen ei ole suvaitsemista. Kun tämä Suomi on toistaiseksi demokraattinen valtakunta, missä sananvapaus ja oikeus kaikenlaisiin mielipiteisiin. Jopa MV -lehti on skarpannut ja yrittää ainakin kertoa välillä myös tottakin. Toki vieläkin vähän paskaa.
Tietty, että kummallakin äärilaidalla on menty törkeyksiin, joita ei pidä suvaita.

Pitäisi myös kunnioittaa ja suvaita niitä, jotka ovat vähän varauksellisia ja eri mieltä. Se on minusta sitä oikeaa suvaitsevaisuutta. Maikkarin tekemän kyselyn mukaan vain yksi prosentti suomalaisista oli vastaan Trumpin ja Putinin tapaamista Suomessa. Kauheaa älämölöä jotkin piirit asiasta yrittivät nostaa.

Helise yrittää panna kapulaa rattaisiin. Minusta tylsää vääntöä, kun kumpikaan ei anna periksi. Molemmilla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta pitääkö sitä päivästä toiseen. Ja täällä.

Dave taas on vadelman lakeija. Olkoon hän vaan, mutta Dave voisi jättää pois sen naapuriketjun ilkkumisen tyyliin: ‘vähättelijät’.
On noteerattu vähentäjien puolella, eivätkä tykkää. Heillä oma tapansa ottaa niskalenkki alkoholinkäytöstään. En näe siinä mitään pilkkaamisen aihetta, vaikka se kohtuukäyttö ei itseltä onnistuisikaan.
Tullut tunne, että jos vadelma sanoisi pääedellä kaivoonhyppäämisen olevan kivaa, Dave hyppäisi.

Että voisit Dave, olit sitten numerotta, tai kakkosella vähän miettiä.
Ihan rakentavasti vaan, siskot ja veljet.

:wink:

Ihan samalla oikeudella kysym perusteluja kuin kuka tahansa tällä palstalla voi kysyä ja kommentoida.

Perusteluja kysyn koska haluan ymmärtää ihmisten ajattelua ja arvoja.

Olen valmis muuttamaan näkemystäni jos perustelut on hyvät ja silloin ei riitä joka plaa plaa.

Käsittääkseni palstalle ei ole velvoitetta joka päivä kirjoitella tekemisiään/kuulumisiaan, jotta saa kommentoida milloin katsoo siihen olevan aihetta.

Ihan omilla aivoilla ajattelren ja toisinaan olen samoilla linjoilla myös Vadelman kanssa.

Vähättelijät on termi, jonka käyttö on alkanut vähentäjien palstalla ja sieltä sen olen oppinut.

Mitä minun pitäisi nyt miettiä?

No puhut vähän mutta asiaa. Sitä minäkin olen monta kertaa miettinyt.

Oikeestaan kun tätä raittiutta nyt 4 vuotta on kestänyt päivä kerrallaan, niin ei mulla nyt enää kauheesti paljon tosta ryyppäämisestä ja sen jälkeisestä kärvistelystä ole sanottavaakaan. Mä jätän nyt tän palstan muiden käyttöön, joilla on siitä enemmän sanottavaa päivittäin niinkuin esimerkiksi Vadelmalla on ollut jo yli 10. vuoden ajan.

Kuule mä kun yritän kovasti nähdä asioita eri perspektiiveistä, niin nyt tän viime viikonlopun sappirakontulehdus ja sairaalakeikan jälkeen sain taas uuden perspektiivin asioihin, kun maanantaina nukutuspöhmelössä sain sairaalan koneelta kirjauduttua tänne palstalle tsiikaan. Vähänkö mua nauratti tää Vadelman ja mun vääntö. En mä oikein voinut siihen muuta kirjoittaa kun plaa plaa.

Ei sun mun ajattelua ja arvoja tarvii ymmärtää, eikä sun tarvitse muuttaa näkemystäsi jos et ymmärrä. Sä voit mun puolestani aivan vapaasti pitää oman utopias jos se sun elämääs helpottaa. Eikä mun sulle Dave tarvii mitään erikseen perustella kun sä et edes osallistu keskusteluun vaan pidät pään tiukasti perseessä ja käyt välillä kääkimässä parin lauseen verran.

Kun nyt kysyt mieti miltä se ‘vähättelijät’ tuntuu heistä, ketkä yrittävät saada vähennettyä juomistaan kokonaan hylkäämättä alkoholia. Olkoonkin, että se sana olisi keksitty siellä toisella puolella???
Kovasti jokunen viikko kyselivät, kuka lopettajissa heitä pilkkaa. Enpä sitä heille kertonut, vaikka olin lukenut sinun sitä käyttävän.

JOS olisin siellä ja kykenisin kohtuukäyttöön (vitsi kohtuukäyttö omalla kohdallani), tuntuisi loukkaavalta, että muka parempi väki ivailee heitä vääntämällä koko ketjun nimen. Vähän niin kui oltaisiin jollakin korokkeella ja oltaisiin oppimestareita neuvomaan miten tulee toimia.
Suvaitsen vadelman mielipiteet, kyseenalaistin vain sen, onko tämä foorumi oikea paikka poliitiselle kinaamiselle. Suvaitsen myös sen, että olet vadelman kanssa samaa mieltä, monet ovat.
Itse tuossa fiksatussa fajanssissa sympatiani ovat helisen puolella. Sanavalmis ja näpäkkä nainen kirjoittamaan, kuten vadelmakin. Olisihan kuitenkin ikävää, jos kukaan ei laittaisi vastaväitteitä toiseltakin puolelta.
Ketjua luettuani olen ajatellut, että molemmat ladyt taitavat saada mukavaa huvia kinastelustaan. Kumpikaan ei ole mikään plaaplaa -ihminen.
Vadelma taisi piruuttaan heittää, että keskustellaan vaikka AA:sta. Kieli poskessa. Uskoisin, että siitä aiheesta on täällä aikaisemmin ollut melkoista vääntöä.

Suvaitkaa minuakin, minäkin teitä :slight_smile: Voimahalit. Onhan Suomessa asiat aika hyvin. Ei niin hyvin, etteikö petrattavaa olisi.

En valitettavasti saanut sateenkaaren värejä vastaukseeni, niin kovasti olisin ne laittanut. Ehkä plinkin ylläpito senkin värivaihtoehdon vielä tänne saa :smiley:

P.S. Tää lähtee rannalle kieriskelemään ja hankkimaan melanoomaa :wink:

Ovatko he nyt vähentelijöissä loukkaantuneet ilmaisusta “vähättelijät”. Mä en käy onneksi edes vilkuilemassa moista ketjua kuin vähentelijät. Onhan sekin aivan hyvä ketju olla olemassa. Siellä voi alkoholisti pikku hiljaa vähentelyn merkeissä tutustua tähän omaan juopottelukulttuuriiinsa. Sitten hakkaamalla päätänsä seinään riittävän pitkän aikaa, voi korvien väliin hiljalleen hiipua ajatus lopettelun aloittamisesta.

helise, aika karua ja yleistävää on tuo sinun viimeisin viestisi. Tietääkseni siellä on molempia, onnistuneita kohtuukäyttäjä ja päätään seinään hakkaavia pohtijoita. Kyllä, tässä maassa on onnistuneita kohtuukäyttäjä ja kyllä, vähättelijät-nimitys on loukkaava, riippuu kuka sitä käyttää. Itse vähättelijä/vähentelijä tai Me lopettajat-raitistelija.

Samaan syksyyn voisin todeta myös senkin, että mitäs hittoa täällä palstalla sitten roikkuu, jos elämä on jo niin helppoa raittiina, että katsoo ylen toisia asian kanssa painivia ja omaa alkoholinkäyttöään pohtivia? Kenties sellaisia, jotka eivät ole onnistuneet munaamaan itseään vielä ko. aineen kanssa, vaan miettivät kannattaisiko vähentää. Siinä on minun mielestäni onnistuja. Jos verrataan täällä palstalla olijaan.

Jos elämä on helppoa päivästä toiseen, onhan olemassa suomi24.

Niin paljon sinusta, Helise, ja kirjoituksistasi tykkäänkin, nyt olen pahoillani purkauksesi luonteesta. Seuraava ei ole pelkästään sinulle, toivon muidenkin miettivän asioita mielessään:

Käyn säännöllisesti lukemassa vähentelijöissä ja kommentoinkin silloin tällöin. Siellä on erittäin hyvin vähentämisessä onnistuneita henkilöitä, jotkut jopa raitistuneet kokonaan vaikkeivat tänne lopettajiin olekaan välittäneet siirtyä. Vähentäjiin kirjoittajat ovat myös erittäin empaattisia, huumorintajuisia ja toisiaan tukevia henkilöitä. Tällaisia lopettajien puolella leimahtaneita riitoja en ole siellä kohdannut ollenkaan. Vähentäjissä näyttää olevan myös paljon laajempi ymmärrys toisen elämän kokonaisuutta kohtaan. Tarkoitan tällä koti- ja perheasioita, työtä jne.

Lopettajissa on todella kireämpi yleisilmapiiri. Täällä aistii herkästi tuon “ollaan parempia selviytyjiä” -asenteen. On tukea ja neuvontaa, mutta myös ylimielisyyttä. On ronskia huumoria, mutta myös raakaa… en sanoisi arvostelua…mikähän olisi oikeampi, lievempi sana? Sanavarasto jumittaa nyt. Luultavasti kaikki lopettajat ovat käyneet läpi tuon vähentäjät vaiheen. Ovat vain tehneet sen omassa yksinäisyydessään ja hakanneet päätään seinään ilman vertaistukea. Tulevat sitten lopettajiin verissäpäin ja enemmän rikki raadeltuneina kuin vähentäjien kautta, syvemmässä kuopassa. Onko se nyt sitten ainoa oikea tapa lopettaa juominen?

Toivon ettei kukaan nyt ota tätä henkilökohtaisesti eikä riidan aiheeksi. On vaikea kirjoittaa neutraalisti, mutta nämä lopettajat/vähentäjät vertailut ovat olleet mielessäni jo kauan, ei tähän keskusteluun rakennetut. Paljon jätän vielä sanomattakin ettei tulisi turhan osoittelevaa.

Tämä oli minun mielipiteeni. Jos vaaditte lisää perusteluja tai haastatte kaksintaisteluun, todennäköisesti jätän vastaamatta. Riippuu mistä roikkuu. Katsotaan.

Niin, se vähättelijät on ilkeästi sanottu.

Kesäkadulla on kuuma. Polttaa, sen huomaa.

Nythän tämä onkin jo mielenkiintoista, että mitähän nimimerkin Lopussa lopusta tai takaa paljastuukaan.

“Puolustamaan jokaista kulttuurimme rikastuttajaa”? No johan on argumentti! :smiley: Keitä ovat nämä jokainen kulttuurimme rikastuttaja, ja millä heitä puolustelen? Koko käsite “kulttuurimme rikastuttaja” on niin absurdi, että en uskalla edes arvailla sen merkitystä ellei nimim. Lopussa sitä itse avaa.
Trumpia on muuten sekä pilkattu että kritisoidu maailmalla kaikissa tiedosvälineisssä, turuilla ja toreilla ja katujen mielenosoituksessa niin tarmokkaasti, että jos se on “vihtaan kusemista”, niin sitten sen on tehnyt lähes liiottelematta puoli maailmaa, USA:n republikaaneja myöten. Siellähän jotkut syyttivät mr. Trumpia jopa maanpetoksesta.

Mieluummin suvakki kuin rajakki tai vajakki. Sitäpaitsi sikäli kun suvaitsevaisuus tarkoittaa ihmisten erilaisuuden hyväksymista ja ihmisoikeuksien kunnioitusta, niin se kuuluu kyllä sekä Suomen perustuslakiin että yleensäkin sivistysvaltion arvoihin.

Poliittisia puolueita saa arvostella ja kritisoida: niin persuja kuin vihreitäkin. Uskomusjärjestelmiä ja ideologioita saa arvostella. Ihmisten toimintaa saa myös arvostella. Se kuuluu sananvapauteen ja mielipiteenvapauteen. Se on eri asia kuin ihmisten henkilöön tai ihmisyyteen kohdistuvat loukkaukset.

“Kauheaa älämölöä” on ollut kaikkialla missä Trump on Euroopassa käynyt. Lontoossa oli myös kymmenien tuhansien ihmisten mielenosoitus. Se “älämölö” nimittäin kuuluu juuri siihen sananvapauteen ja mielipiteenvapauteen, jonka itse mainitsit.
Ja se, että Suomessakin oli mielenosoituksia, kertoo juuri viestiä siitä että sananvapautta on meillä jäljellä.

Nuo lakeija-höpinät oli sitten niin absurdeja ja asiattomia, etten niitä edes tähän viitsi lainata.

Lopussa-nimimerkin kirjoitustyyli on muuten hämmästyttävän samankaltainen kuin helisen itsensä. Lisäksi hän sanoo tässä samat asiat lähes samoilla sanoilla kuin helise on sanonut jo aiemmin.

Enhän minä mitään väitä, mutta jos vaistoni osuukin oikeaan, olisi kysyttävä jo että helise, miksi, miksi? :astonished:

Juulia kirjoitti;

Todella hyvä kiteytys Juulias!

No oukei, Juulia ja Randall. En mä nyt sit enää kiusaa Me Vähentäjät-palstalaisia. Kyllä minä uskon, että joukossa on paljon heitä, jotka ovat todella onnistuneet tässä alkoholinkäytön vähentämisessä ja sitä kautta jopa lopulta lopettamisessakin. Ja kaikenkaikkiaan aivan minkä hyvänsä niminen palsta on paikallaan mikäli sieltä joku apua vaivaansa saa.

Mä kun olen tällainen raskaan sarjan päätä seinään-tyyppi, niin saattaa mennä jutut yli hilseen monilta vähemmän töpeksineiltä.

Mutta huoletta saavat siellä palstallaan vähentelijät olla, sillä en lue palstan tekstejä laisinkaan, enkä näin ollen äidy tuottamaan sinne minkäänlaisia juttuja.

Terveisiä rantsusta. Viisi tuntia otin aurinkoa ja tein havaintoja. Tässäkin pikkukaupungissa on mahdottoman paljon hyväperseisiä muijia joilla vielä ihan kivannäköiset tissit. Onneksi eivät toivottavasti huomanneet, millaista vilinää vanhan miehen silmät pitivät aurikolasien takana :smiley:
Olin siellä viitisen tuntia, välillä tein uimalenkkejä, varmaan pari kilometriä tuli uiskenneltua todellakin lämpimässä järvivedessä.

"Lopussa-nimimerkin kirjoitustyyli on muuten hämmästyttävän samankaltainen kuin helisen itsensä. Lisäksi hän sanoo tässä samat asiat lähes samoilla sanoilla kuin helise on sanonut jo aiemmin.

Enhän minä mitään väitä, mutta jos vaistoni osuukin oikeaan, olisi kysyttävä jo että helise, miksi, miksi? :astonished:"

Vademadonitsi heitti pahan helisen suuntaan. Hän (helise) voisi vaikka loukkaantua, en ole hänen salanimimerkkinsä. Tuskin vattu sitä tosissaan edes ajatteli. Oon vain monissa asioissa samaa mieltä. Mutta toki joistakin erimieltä myös.

Olen tänne rekannut itseni viime syksynä ja jos en väärin muista helise heitti pikku piikin minunkin suuntaani joskus kevättalvella. Tyyliin, että ei kannata parin kuukauden raittiuden jälkeen paljon päätä aukoa. Ei se noin ollut, mutta näin sen tulkitsin.

Julia ja Metsien mies
olivat samoilla linjoilla, ettei kannata väheksyä vähentäjiä. Ihan hienoa, jos joku tämän vertaistuen kautta saa edes vähennettyä. Kummallakaan puolella aitaa emme ole parempia, tai huonompia. Itse luen välillä vähentäjienkin keskusteluja, vaikka minusta ei miksikään vähentäjäksi olekaan. Sen verta on sitäkin yritetty, juu.

USA:n ja Venäjän pressojen tapaamisen voinee unohtaa. Eipä maapallo alkanut pyöriä toiseen suuntaan, vaikka Helsingissä kättelivätkin. Tuskin edes vattu tietää, mitä herrojen päässä liikkui ja mistä puhuivat. Tyhmäksi on turha kumpaakaan väittää. Pelureita, luulisin. Ydinsota ja maapallon tuho ehkä siirtyi tuonnemmaksi. Toivotaan niin.

Itse olen konservatiivi, umpi-isänmaallinen. Sain ihottumaa ja muita oireita, kun Haloska oli presidenttinä. Voi sitä riemua, mikä kodossamme oli, kun Niinistö voitti vaaleissa vihreiden Haaviston. Riemu oli tosin 50/50, koska silloinen vaimoni, nykyinen ystävättäreni äänesti fagottia. Olin silloin jyrkempi, mutta nykyään emme juuri politiikasta mielipiteitä vaihda. Tunnemme toisemme, eikä kumpikaan viitsi toista provosoida. Kutsuisin tätä suvaitsevaisuudeksi. Tunnen homoja lesboja ja ovat ihan mukavia ihmisiä. Ei kuitenkaan Suomen pressaksi silloin, ehkä myöhemmin. Mutta sen ei pidä olla vaaliteema. Mistä muuten tietää millainen pervo Sauli on, kenties harrastaa seksiä vaimonsa kanssa Kontio kumisaappaat jalassa :laughing: Mutta ei kuulunut hänen agendaansa vaalien alla. Eikä minusta sukupuolijuttujen pidäkään olla vaalien pääteema, vaikka yhdellä kakkonen oli ykkönen (huutonaurua) < hymiö puuuttui.

Lupasin muuten talvella lähteä entisen vaimon, nykyisen ystävättären, kanssa Helsinki-Prideen, mutta oli muita menoja silloin.
Ei hänkään prideä kauheasti arvosta. Juteltiin vähän aikaa sitten aiheesta ja olimme molemmat panneet merkille, että tavalliset homot/lesbotkaan eivät arvosta kyseistä juttua. Kun tavalliset haluavat olla vaan yhdessä oman sukupuolisen kaverin kanssa ilman isompaa mellastusta.
Pride ei edistä mielestäni suvaitsevaisuutta, koska kyseisesä kulkueessa näistä ihmisistä tehdään friikkejä. He kun haluaisivat kai olla ihan vaan tavallisia ihmisiä huolimatta sukupuolisista mieltymyksistään.

Muuten: Sanoudun kuitenkin irti Perussuomalaisista, tuttavallisemmin persuista. Siihen joukkoon on päätynyt melkoisen kahelia porukkaa. Jopa eduskuntaa myöten. Jos toki vihervassareihinkin.

Tällainen tonttu mää olen. Itse aloitin eilen, ettei politiikkaa plinkkiin, nyt näppäimistö sauhuaa kun itse sitä suollan :slight_smile:
Vadelmalle terveisiä, oot kuvitelmissani aika söpö ja hottis :wink:
Voisin syödä kanssasi munkin kahvin kera ja jutella asioista. Pidän älykkäistä ihmisistä. Sellainen eittämättä olet. Vaikka sinulla onkin pönttojä mielipiteitä :laughing: Ne kuitenkin suvaitsen, minä avarasydän.

Minun on turha tätä keskustelua jatkaa.

Kiinnostavaa vain on, että kun pyytää perustelemaan mielipiteitään, niin saa vastaukseksi aikamoista agressiota, nimittelyä, toivotuksia ja kaikenlaisia oletuksia.