Olin viikonloppuna putkassa epäiltynä moisesta. Minut haettiin kotoa lauantai-iltana vähissä vaatteissa ja vietiin 20-asteen pakkasessa putkaan, jossa ikkuna veti, tästä piti tietysti valittaa, mutta tuloksetta. Myöhemmin sain kuulla, että viereisessä sellissä oli sama tilanne kaverin kohdalla. Kuulusteluissa kiristettiin, että jos et puhu, niin pidetään sua vielä kylmässä pidempään. No toki puhuin, mutta tietysti kaikki oli keksittyä juttua. Mitenkähän käräjillä pitäisi moiseen suhtautua? Ajattelin ilmoittaa, että valehtelin kuulustelijalle päästäkseni pois kylmästä.
ei tuossa ole mitään pahaa. kyllä kytillä pitää olla oikeus vähän kovistella. auttaa rikosten selvittämisessä. rikollisilla on kaikki mahdolliset keinot käytössään, mikseivät viranomaisetkin saisi käyttää mielikuvitusta?
ja ennenkuin joku (epäilemättä jatkuvasti lakia rikkova) narkki tulee tähän vinkumaan ihmisoikeuksista ja muusta, muistutan että poliisi suojelee myös sinua näillä keinoilla järjestäytyneeltä rikollisuudelta
ps mua myös on kovisteltu, lyötykin vähän, mutta silloin ansaitsin sen täysin. tästä on aikaa tosin en tiedä miten nykyään tapana
Nykyäänhän Poliisikoulussa opetetaan Espanjan inkvisition aikaisia kidutusmetodeja. Joka viikko on kaksi tuntia opetusta aiheesta “kuinka kidutan huumausainerikoksesta epäiltyä”. Tunnilla opettaja näyttää raajoista pitäen venytyspenkin ja peukaloruuvin oikean käytön. Oikein pahoja tapauksia varten harjoitellaan myös rautarouvan eli Iron Maidenin käyttöä, mutta koska sillä lähtee henki niin sitä käytetään vain harvoin n. 5 kertaa vuodessa/poliisilaitos. Psykologian oppitunnilla harjoitellaan erilaisia henkisen kiduttamisen muotoja.
Opettaja Bernard Gui järjestää loppukokeen aiheesta ja jos et saa vähintään kiitettävää saat kenkää koulusta.
sen ainoan kerran kun olen ollut poliisien kanssa tekemisissä, niin mua kohdeltiin kuin jotain suurtakin huumediileriä. kyse oli kuitenkin vain hasiksen käytöstä, ne pari hassua gemmiä ei edes ollut mun ostamia. silti nämä sedät sitten ajattelivat että mun kahden jointin polttelut oikeuttaa heidät mulle huutamaan ja vittuilemaan ja vielä nauramaan päälle kun sain paniikkikohtauksen (“älä nyt tuollaista paskaa meille vittu esitä tähän aikaan yöstä!”). maijan takana pidettiin jotain yli puoli tuntia istumassa, jalat olivat ihan siniset kun sieltä lopulta pääsin lämpimään.
selvisin kuitenkin “pienellä kutittelulla”, kyseessä kun kuitenkin on porin poliisi, joiden hoiteissa on sakkia kuollut putkaan ja kuulusteltavia hakattu pampulla/puhelinluettelolla/millä tahansa käteen sattuvalla.
tuo copperin kommentti on omiaan nakertamaan poliisin uskottavuutta entisestään. kun ei kestä ottaa vastuuta, niin turvaudutaan sarkasmiin? kuinkas monta hampun pössyttelijää olet itse hakannut ja nauttinut siitä? no leikki leikkinä. ois pitänyt varmaan vaatia vain pääsyä lääkäriin. kylmässä pitäminen vangittuna ilman riittävää vaatetusta on mielestäni kidutusta, eikä siitä sen enempää.
Kun asia tuli puheeksi, niin voin rehellisesti vakuuttaa, että en ole koskaan nähnyt kun epäiltyjä olisi hakattu enkä edes ole kuullut että joku olisi näin tehnyt. Netistä näitä voi kyllä lukea mutta niiden tarinoiden uskottavuus on pääsääntöisesti todella heikkoa. Kerran eräälle nettipalstalle kirjoitellut kertoi oman tositarinansa ja sanoi vielä että oli saanut sakot virkavallan halventamisesta. Jokainen osaa tuon jälkeen päätellä oliko tarina totta vai ei.
En lainkaan epäile kertomaasi siltä osin että putkassa olo oli epämiellyttävää. Haluatko vielä kertoa, olitko ns. juoppoputkassa vaiko pidätyssellissä jossa on peitot ja vuodevaatteet?
ei minuakaan ole koskaan hakattu, koska en ole antanut siihen aihetta. kyseessä oli juoppoputka, jossa ei ollut peittoa, eikä sitä ollut mahdollista saada, vaikka ilmoitin, että paleltaa pahasti. ei siinä putkassa mielestäni ollut muuta vikaa, kuin se, että lämpötila oli alle 15 astetta ja kova ilmavirta vielä lisäsi lämmön haihtumisnopeutta iholta.
Joo, en tiedä miten vanha laitos kyseinen paikka on mutta kieltämättä ne juoppoputkat toisinaan on aika ikäviä paikkoja. Jos tuntuu että sinua on kohdeltu väärin niin kannattaa ottaa yhteys piirin päällikköön.
nyt kuulostaa jo paljon asiallisemmalta suhtautumiselta. mietin, että olisi voinut istua siellä niin kauan, että olisi tullut hypotermia ja sen jälkeen mennyt lääkäriin hakemaan diagnoosin ja nostanut syytteen heitteillejätöstä. vältin kuitenkin hypotermian tekemällä säännöllisesti voimisteluliikkeita. unta en saanut koko yönä.
Käräjillä voivat kyllä sinänsä uskoa tuon, jos asian pystyt jotenkin toteen näyttämään. Tee siis poliisin toiminnasta HALLINTOKANTELU lääninhallitukselle ennen käräjille menoa->
Käräjillä voivat kyllä sinänsä uskoa tuon, jos asian pystyt jotenkin toteen näyttämään. Tee siis poliisin toiminnasta HALLINTOKANTELU lääninhallitukselle ennen käräjille menoa-> lomake.fi/lp/index.cgi/forminfo? … 8&_lang=fi
(tuolla siis valmis lomake hallintokantelun tekemiseen)
[/quote]
kiitos. jotain tuollaista halusinkin tietää, nyt vaan täyttelemään ja paperisota käyntiin
Ei se, että rikolliset ja rankat mafiosot käyttävät kepulikeinoja tarkoita sitä, että joku muu saisi niitä käyttää - varsinkaan instanssi, jonka tarkoituksena olisi ylläpitää oikeudenmukaisuutta. Jossain äärimmäisessä tilanteessa katsoisin sopivaksi, että ‘kyttä kovistelisi vähän’, mutta jos jotain vaivaista hampunpolttajaa piestään niin ei sovi kuin nauraa.
Minä en ole leikkinyt kovista. Mitä tässä yhteydessä edes tarkoittaa kovis? Sitäkö, että haluaisi olla lauantai-iltana rauhassa yksin kotona? En ole myöskään itkenyt, vaan todennut, että kylmässä pitäminen ei ole mielestäni pakkokeinolaissa ja, että sitä voidaan pitää kidutuksena, jos se jatkuu niin kauan, että siitä alkaa olla uhrin terveydelle haittaa.
Syyllinen kunnes toisin todistetaan? Eikö poliisin sopisi odottaa toimivan lakien / säännösten mukaan? Eikö rikollisella ole oikeuksia? Liian moni(=lähes kaikki) jättää kantelut tekemättä kun viranomaiset kohtelee väärin. Ajatellaan juuri tuolla esittämälläsi logiikalla, että jos on esimerkiksi itse lakia rikkonut niin on ihan normaalia, että myös viranomaiset saisivat rikkoa lakia sinun kanssa tekemisissäsi ollessaan. Isoja asioitahan nämä putkissa tapahtuvat rikkomukset eivät sinänsä ole, mutta kuitenkin niin arkipäiväisiä juttuja, joista jokainen poliisin kanssa tekemisissä ollut tietää:
putkien valoja ei sammuteta yöllä, ruokaa ei anneta ollenkaan / oikeaan aikaan, putkassa liian kuuma / kylmä, ketään henkilökuntaa ei tavoita vaikka kuinka yrittäisi, lääkitykset jätetään antamatta, putkassa pidetään ilman syytä, kuulustelija uhkailee kuulustelujen venyvän/listassa olevien asioiden alkavan tapahtua jos rikoksesta epäilty ei ala puhumaan.
Totuutta muuten kuulusteluissa harvoin tahdotaan kuullu. Helpoimmalla pääsee kun valehtelee sen mitä kuulustelija haluaakin kuulla.
…Kyllä poliisin olis syytä pidättäytyä kaikenlaisesta “kovistelusta”, sillä kuulusteluissa (ja jopa putkassa) ravaa melkoinen määrä myös täysin syyttömiä, jotka saattavat saada osansa näistä - öhhh - arveluttavista metodeista.
Enemmän kuulusteluissa häiritsee se näppäimistön naputtelu, tuuletuksen humina ja ne helvetin valkoiset seinät
Copper: Sivarikeskuksessa poliisin toimintaa esittelemässä käynyt poliisi kertoi seuranneensa työparin suorittamaa pahoinpitelyä vierestä ja jälkikäteen suojelleensa työkaveriaan vaikenemalla asiasta.
Mahtaa olla yleinen käytäntö silläkin puolella lakia että kaveria ei vasikoida?
Kyllä minä luulen, että hyvin yleinen käytäntö. Kuka nyt työkaveriltaan leivän pöydästä haluaisi viedä. Perheellisiä ihmisiä monet vielä jne.
…kyllä minusta olisi paikallaan, että jos ollaan uskottavasti olevinaan demokraattinen oikeusvaltio niin myös jonkun instanssin tulisi oikeasti valvoa poliisin tekemisiä. Ei joku eduskunnan oikeusasiamies oikeasti aktiivisesti poliisin tekemisiä valvo, käy korkeintaan läpi tehtyjä valituksia jne.
Poliisi itse yleisesti esittää, että 10% rikoksista selviää. Olisiko siis kaikki nyt julkisuuteen tulleet teleurkintajutut ym. tapahtumat vain jäävuoren huippu poliisin itsensä harjoittamassa rikollisuudessa?
Vähän ovat kutitelleet, taisi olla vähän turhan virkaintoinen seto kun paiskasi minut päin maijaa ja sitten väännettiin vähän kättä selän taakse. Pyysi kuitenkin anteeksi kun sai selville että olin syytön epäiltyyn rikokseen joka ei liittynyt huumausaineisiin mitenkään. Oma syy periaatteessa kun lähdin karkuun juoksemaan ilman järjen häivää, enhän ollut tehnyt mitään. No, aina ei voi voittaa.