Pohjan Akka pohjakosketuksessa

Kiitos Medusa tsempistä.

Osuva huomio on tämä kaikennielevä nöyryyden ja voimattomuuden ja luovuttamisen korostaminen.

En voi itse myöntää enemmän täydellisesti että huikan kanssa on täydelleen tappiolla. Kuitenkin toipumisestaan on ihminen itse vastuussa. Sen ei tarvitse tarkoittaa omavoimaisuutta. Se voi tarkoittaa sitäkin että nyt eletään elämää eteenpäin ja se isokin laiva kääntyy ja kurssi vakiintuu, päihteettömänä.

Kukaan (joka on juonut samoissa mitoissa kuin itse olen) ei voi väittää että olisi vailla mitään ponnisteluja vastustaa sitä viinapirua joka ainakin selviintymisen alkuaikoina vaanii. Joiltakin ihmisiltä otetaan viinan himo pois piankin ja siunaan sitä tilannetta ja toivon että tulisi kohdalle.

On kokemusta sohvalla vietetystä viikosta jolloin keskityin vain siihen että olen sairas, sairas, alkoholisti, alkoholisti ja totta kai se oli hyvä että pysyin juomatta silläkin keinolla. Työt jäi tekemättä vielä enemmän kuin juovana aikana ja lisäsi ahdistusta siihen mittan että siitä oli enemmänkin haittaa raitistumiselle. Anteeksi nyt kaikki toisinajattelijat, olen tällä hetkellä siinä atomien hajoamispisteessä että täytyy purkaa rehellisesti ajatuksia.

En kuulu siihen joukkoon että voisin ottaa sairauslomaa ja lähteä kuukaudeksi Minnesotaan. Aina en pysty edes AA-ryhmässä käymään kovin usein kun matkatyöt vievät ajan.

Voi tietysti olla että oravanpyörää pyöritän; vaihtoehdot on että jään vain hoitamaan itseäni ja yritys kaatuu tai sitten juon kuoliaaksi jolloin tulos on sama.

Ajattelen kuitenkin että vielä vapaalle ihmiselle voi olla olemassa se kolmas vaihtoehto: vastuuta kantava arki ja raittius jatkuvat niin kuin junanraiteet kahdella kiskolla samaan päämäärään eli normaalin ihmisen tasapainoiseen elämään vieden.

Voin olla väärässä, sitähän olen ollut suurimman osan elämästäni ainakin valinnoissani joita olen tehnyt.

Lopettelen nyt tämän päivän työt vaikka tuskanhiki virtaa katsellessa tekemättömien pinoa. Menen kotiin kylpyyn ja nukahdan sohvalle - arjen pieniä iloja - ja lämmittelen hirvipaistia hiljalleen. Mietin elämän suuntaa ja kerään rohkeutta tuleviin ratkaisuihin. Mieheni on väkivaltainen, vaikkakin täysverinen urheilija josta kukaan ei uskoisi, enhän minäkään uskonut. Väkivaltaisuus on korostunut raittiina kausinani enemmän, silloin olen ollut kiltti lammas, juoneena olen hullunrohkeana laittanut hanttiin. Ei hyvä yhtälö.

Sekavaa mutta ottakaa tämä ymmärryksen suolalla, sekavana olen itsekin vieläkin.

Akka Pohjan

Poistin viestin.

Hannu11, kenen toisten toipumisia olen mielestäsi kyseenalaistanut? Oletko lukenut kirjoitukseni ollenkaan?

Itse sitten syytät että täytän sivuni itse enkä keskity toisten kirjoituksiin. Oletko kenties selvänäkijä ja pystyt kiistämään sen että en ole kahden vuoden ajan lukenut läpi pääosan koko Plinkin kirjoituksista. Olen kirjoittanut tänne nyt vaille viikon päivät kymmenisen kirjoitusta ja jos se on sinulle liikaa voit todellakin olla lukematta koko ketjua ja voin sen poistaakin jos sinulle tulee siitä parempi mieli.

Olen käsittänyt että tänne voi kirjoittaa vailla pituusrajoitusta. Palsta on tieojeni mukaan A klinikkasäätiön varoilla = yhteiskunnan varoilla ylläpidetty.

Kun olet ollut kauan raittiina olet varmaan törmännyt AA ryhmien yhteen perustarkoitukseen joka on saattaa sanomaa vielä kärsiville ja siihen että koko liike perustuu vetovoimaan. Plinkki ei ole AA mutta täälläkin on käsitykseni mukaan tarkoitus antaa ja saada vertaistukea raittiudelle, omaan ja toisten.

´

Hei Pohjan Akka,
uteliaisuuten voitti ja ihan pakko esittää pari kysymystä:
Miten ihmeessä pystyt juomaan pullon/puolitoista kirkasta päivässä ja hoitaa sitten työn!!??? Ja työreissujakin vielä? Itselleni tuotti vaikeuksia joskus puolentoista viinipullonkin jälkeen.
Ja siis onko sinulla nyt korkki kiinni vai suunnitteletko vasta lopettamista, eikö tuollainen määrä voi aiheuttaa jo vakavia vieroitusoireita, jos lopettaa seinään?

Tähän on yksinkertainen vastaus, siis “miksi voi nainen juoda niin paljon”. Syy on TOLERANSSI, joka alkoholiin kehittyy, kun pitkään juo, tämä on täysin yksilöllistä.

Minä olen nähnyt n.50v vuotiaan naisen juovan 4pulloa koskenkorvaa. Toki hän oli aivan umpiseilissä, mutta kykeni puhumaan, joten kuten.

Ja kuten monet tietävät, jos tahti on tuollaista kauan, niin vieroitusoireet ovat hirvittävät. Ilman bentsoja laitoshoidossa jopa hengenvaaralliset.

Ps. Sitten on oikeasti olemassa sellaisia alkoholisteja, jotka kykenevät olemaan esim.10vuotta vaativassakin ammatissa, mutta he juovat tasaisesti koko ajan. AA:ssa kuulee kaikenlaista :slight_smile:
Minä lukeudun niihin alkoholisteihin, joille olisi täydellisen mahdotonta opiskella tai käydä työssä, jos joisin.

:stuck_out_tongue:

Kiitos Kannel vastauksesta, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan Pohjan Akan oman vastauksen, ettehän kuitenkaan ole sama henkilö… :stuck_out_tongue:
Tuo viinamäärä on naiselle hirvittävän iso päivittäiseen käyttöön ja yhdistettynä työhön…uskomaton kivireki. Tuolla päivittäisellä viinamäärällä ei myöskään pitkälle pötki, terveenä nimittäin.

Minäkään en sillä tavoin oikein kestä viinaa, että olen aina mennyt ihan toimintakyvyttömäks dokaamisen seurauksena. Siis kunnon krapulassa en koskaan pystynyt yhtään mihinkään.
Siksi kai opiskelu ja kunnollisen mieluisan työn oppiminen auttoi jopa harventamaan juopottelua satunnaisiin viikonloppuihin, kun opiskelut ja työt kuitenkin piti hoitaa eikä missään kesto-darrassa niitä oisi millään kyennyt hoitamaan.

Oli mullakin kyllä sellanen ajanjakso joskus vuosia sitten, että tissuttelu oli jokapäiväistä. Tissuttelin menemään keppanaa ja siideriä illat pitkät, mutta määrät oli arkisin sen verran pieniä että jaksoin nippa nappa mennä aamusin haahuilemaan yhteen paskaduuniin. Sellaseen, josta pystyi luistelemaan kesken päivän vaikka baariin. Viikonloppusin ryypättiin sit kunnolla, joka viikonloppu!
Mulla oli elämäni kovin toleranssi vuonna 2006, ja nyt muistellen tuntuu että olinkin sellasessa pehmeessä keppana-usvassa läpi koko vuoden. :stuck_out_tongue:
Mutta kyllä mä sitten lintsasin sieltä töistäkin! Tai olin sairaslomalla. Lisäksi olin onnistunut kietomaan sillosen esimieheni pikkusormeni ympärille niiin, että töistä lintsaaminen sujui ihan lirkutellen.

Siinäpä yksi ihminen jolle pitäisi hyvittää, jos hänet jostain löytäisin.

Samaa mieltä Basilican kanssa, annetaan Pohjan Akan itse vastata. Minuakin nimittäin kiinnostaa, tämä aihe.

Tosin itse halusin tuoda mukaan oman näkemykseni, aivan kuin Ketostix:kin toi omansa.

Vastaus tähän kysymykseen on runsas harjoittelu eli toleranssin nousu vähitellen joka jo täällä todettiin. Lisäksi iso koko, massaa ja voimaa vaihtelevasti (aina juomattomina kausina treenaan voimailua hullun lailla, joskus treenaan jopa pienessä).

Toiseksi juomisen ajoittaminen vuorokauden tunteihin niin että pystyy hoitamaan velvollisuudet.

Toleranssi varmaan on pääsyy kestokykyyn, aloitinhan itsekin parilla viinilasillisella.

Jo lukioaikoina tunsin kilpavoimistelijan joka otti kossua siinä määrin pohjksi että pojat olisivat pärjänneet sillä koko illan. En ole mitenkään ainoalaatuinen tapaus kestokyvyn suhteen siis.

Tosin vaivatkin joista nyt edelleen kärsin ovat kovia vatsapuolella.

ja Hannulle: eikö voida lopettaa AA tai ei AA väittely ainakin tässä ketjussa, sitä on tällä palstalla jo ihan tarpeeksi. En ole minkään asian puolesta fanaattisesti enkä varsinkaan vastaan ainoastaan sen puolesta että kaikki saisimme elää terveinä ja kapseloitua alkoholismin olemalla ottamatta ensimmäistä huikkaa.

Usko tulevaisuuteen on vahvistumassa, pikku hiljaa. Jaetaan toipumiskokemuksia yritän itsekin niitä kertoa sitä mukaa kun niitä toivon mukaan pikku hiljaa kertyy.

Okei, olet sitten kuin naispuolinen Kannel, kalevala henkistä nimimerkkiä myöten… :laughing:

Poistettu

No jopas, sehän ollut kuin hyvän tahtoinen toteamus, mutta minut voi ainakin luokitella ihan miten mielii. :stuck_out_tongue:
Miten se sinun juomistilanteesi on nyt?

Tällä hetkellä kärsin edelleen vieroitusta, kolmannet lakanat viiden päivän sisällä vaihdoin ja pesin. Viinaa tekisi mieli mutta taistelen.

Näille määrillä vieroitusoireet kyllä tulevat mutta ne ovat hikoilu, unettomuus, nukkuessa painajaiset ja Hereillä äärimmäinen väsymys sekä suonenvedot jaloissa. Ei näköön tai kuuloonkaan liittyviä ole vielä ilmaantunut.

Juon hiljalleen tomaattimehua ja lihalientä.

Vatsavaivat jatkuvat ja närästys johon olen ottanut Rennietä ja Gavisconia.

Tänään on siis korkki kiinni, huominen pitäköön huolta itsestään.

Hyvä niin, hetki ja päivä kerrallansa…voimia. :smiley:

Niinhän se menee, että täällä alkoholistit kokevat jonkun kirjoittelun, olevan läsnä omaa tilannetta.

Minäkin näen monista kirjoittelijoista saman tyyppisiä “kaavoja”, jotka liittyivät juomiseeni ja siittä toipumiseen.

Mun puolesta kirjoittajan nimimerkki voi olla vaikka Lentäväspagettihirviö ja silti tälläisellä kaverilla voisi olla paljonkin viisasta sanottavaa täällä plinkissä.
Pohjan Akka puhuu hyvin muuten nimimerkistään. Hänen kuvailemansa asiat on totta, sillä Kannel on perehtynyt hyvinkin paljon muinais-suomalaisuuteen.

Tervetuloa mukaan Pohjan Akka!

Minullekin nämä muinaissuomalaiset asiat ovat lähellä sydäntä ja sellainen voimanlähde. Tulee hyvä, juureva tunne kun niitä asioita miettii. :slight_smile:

´

:unamused:

Osuvasti kuvattu viimeisen krapulan muisto, Hannu. Mulla krapulapaniikit aina liittyi siihen että olen huono työssä ja olenko mokannut tai unohtanut jotain ja enimmältään siihen että miten uskallan selvityä kaikesta ilman rohkaisevaa. loppuaikoina tosin fyysiset oireet korostuivat enemmän ja enemmän, sängyssä lakanan alla paksu froteepyyhe ja vati vieressä. Oksennellut en juuri koskaan ennen tätä kesää tosin, kai vatsa sanoo sanansa.

Aamulla
jalkoja aina kangisti, suonenvedot todella lisääntyi viime aikoina.

Tällä viikolla menen labraan otattamaan verikokeita ja ensi viikolla sisätautilääkäriin. Ei ole voinut pitkään aikaan lääkärissäkään käydä kun on aina jo aamusta jotain ottanut ja hävetti.

Tänä aamuna jo tuntui jollain tavalla normaalimmalta olo, olen tankannut vitamiineja joista kyllä merilevät eka päivänä tulivat ylös. varmaan kalaöljyllä on merkitys kun on ollut kaksi päivää kova sushin himo ja se on sopinutkin pikku hiljaa pala palalta mussutellen.

Eilen huomasin pitkästä aikaa puiden syysvärien kirjoa ja aamulla nuuskin läheisen kallion yltä leijuvaa pientä usvaa. Ihan kuin jostain kirouksesta vapautuneena.

Uskovaiset pelkää helvettiin joutumista mutta alkoholistit on tulossa sieltä.

Raittiuden roiskeita kaikkien elämään toivottelen.