Pohjan Akka pohjakosketuksessa

Tervehdys kaikille kirjoittajille!

Olen lukenut jo vuoden päivät Plinkkiä ja saanut ajattelemisen aihetta ja apua raitistumisyrityksiini jotka valitettavasti ovat jäänet varsin lyhyiksi.

Ihailen teistä niin monia jotka olette päässeet raittiiseen elämään kiinni.

Ensialkuun lyhyt cv juomahistoriasta:

  1. nuoruusaika: viikonloppubaarikännejä, olin aina ensimmäinen joka sammui ja loppuaikoina ei päässyt edes sisään

  2. ensirakkaus: maaseutuelämää tyyliin Kuusamoon viikonloppuna pikkubaareja kiertämään ja siellä opittiin läpiviikonloppuinen juominen, viikolla hitaanlaisesti edistyviä korkeakoulupintoja ja tilapäistöitä univormut ja jakkupuvut päällä, loppui ensirakkauden kuolemaan auto-onnettomuudessa kännissä olevan kuskin ajamana

    1. avioliitto: tiukkatapainen uhelilijamies ja yhtä hyvä vuorovaikutus kuin toteemipaalun kanssa, miehen uran rakentamista, ok- talon laittamista ja omien tunteiden kuolettamista, kolme selvää vuotta mutta loppuaikoina viini kuvioihin, liitto päättyi eroon miehen jättäessä, samaan aikaan valmistuminen ja eka työpaikka
  3. itsenäisen naisen uran rakentamista ja kasvavaa pelkoa ettei sittenkään riitä ja osaa, iso vastuu, pelon laimentaminen tapahtui työpäivän jälkeen nollaamalla viinillä, ensin puolella pullolla, sitten pullolla, sitten kahdella, mieleen palasi nuoruusajan krapularyypyn ihana helpotus ja sitä hankittiinkin lopulta joka aamu

Samaan aikaan ensikontakti AA:n kanssa joka loppui lähempään kontaktiin sikäläisestä ryhmästä peräisin olevan miehen kanssa joka oli ollut raittiina 15 vuotta ja minä kolme kuukautta, vakuutti jättävänsä avopuolisonsa eikä kuulemma ollut mitään yhteistä enää, minä tulin hylätyksi lopulta taas

5.kokonaan oma yritys ja uusi avioliitto, jälleen vieläkin tiukkatapaisemman urheilijan kanssa, juomisen syöksykierre kesästä 2006 syyskesään 2007 jolloin mieheni kirjaimellisesti kainaloista kantaen saattoi minut kuivan elämän (= hänen takiansa juomattomuuden) alkuun, yrityksiä AA:ssa joiden pahin kompastus olivat AA -“ystävät” jotka lainasivat rahaa, jättivät maksamatta ja asioivat yrityksessäni jättäen laskunsa maksamatta, kyse on kauan raittiina olleista eikä mistään tulokkaista

  1. lyhyitä raittiita jaksoja, keväästä saakka jälleen syöksykierrettä

Viime syöksykierteen lopputulos: niin hirveät fyysiset vaivat että tuntuu kon sisikunta tulisi joka oksennuksella ulos.

Juomamäärät: syöksykierteessä puolitoista litraa kirkasta/ 24 h, kierteen alussa pari lirtaa viiniä samassa ajassa.

Halu: lopettaa juominen.

Pohjalla on tämä akka.

PS SoiKannel jos luet laita reply olen samaistunut sinun kanssa lukemalla kirjoituksiasi, kiitos niistä.

Tervetuloa lopettajiin, Pohjan Akka.

Kyllä nyt kuulostaa aivan siltä, että olet selkeästi alkoholisti. Olet siis sairastunut, se ei ole sinun vika sinällään, mutta toipumisestasi olet itse vastuussa.

Millä tämä sinun syöksykierteesi saataisiin aisoihin? Olet myös AA:ssa käynyt, mutta kokemukset kertomasi mukaan aika negatiivisia, tietyistä ihmisistä ja heidän tekojensa johdosta.

Minä sinun tilanteessasi ottaisin säännöllisiä keskusteluaikoja A-klinikan päihdelääkärin kanssa ja siellä työskentelevien sairaanhoitajien kanssa. Ja pyri olemaan mahdollisimman rehellinen. Antabukset käyttöön heti (saat reseptin heti päihdelääkäriltä). Et sulattele sitä pilleriä veteen, vaan puolitat sen kahtia ja runsaan nesteen kera pillerit siis nieltynä. Minulla toiminut jo 1v 5kk:tta. Tee siittä Antabuksesta aamuinen rutiini. Aina kun heräät, niin pakotat itsesi ottamaan sen pillerin. Laita vaikka iso vesilasi yöpöydälle ja pilleri. Otat siis ne heti kun heräät.

Olet todella alkoholisoitunut, koska jo krapula ryypytkin maistuvat ja kirkkaita menee putken aikana. Itsellä meni aina putkessa 2-3pulloo vodkaa. Sinunkin määräsi ovat varsinkin naisena juotuna todella isoja. Haittoja tulee takuu varmasti, niin fyysisesti kuin psyykkisesti.

Sinuna myös kysyisin sieltä A-klinikalta jotain päihdehuoltopaikkaa. Siihen saa maksusitoumuksen. 1-2kuukautta siellä olisi varsin mainio idea. Toivottavasti työsi ei tätä estä. Toisaalta alkoholismisi pahentuessa, et kohta pysty ees töitä tekemään.

Kirjoittele tuntemuksiasi tänne plinkkiin, se auttaa monia.

Ja muista, että tuosta kurimuksesta on mahdollista päästä eroon. Viinapiru eli sinun alkoholiaddiktiosi nyt vaan saa sinut tekemään valintoja, joita et varmastikkaan haluaisi AIDOSTI tehdä. Se addiktio vähentää otettaan pikku hiljaa, jos pysyy kokonaan juomatta. Päivä kerrallaan.

Alkuun elämäntapamuutokset ei tarvi olla kuin “ei sitä ensimmäistä hörppyä selvään päähän”.
Tämän jälkeen voisit alkaa syömään terveellisesti, netistä löytyy paljon vinkkejä. Myöskään peruskunnosta huolehtiminen voisi tulla sitten jossain vaiheessa kuvaan. Ihan mikä tahansa liikunnallinen harrastus säännöllisesti toteutettuna, aivan mikä sinua itseäsi miellyttää.

Juomisesi on varmasti aiheuttanut elimistöösi jonkinlaisia puutostiloja, vaikka ne eivät päällepäin näkyisivätkään.
Eli: Osta vaikka luontaistuote kaupasta kalaöljy kapseleita, hamppuöljyä (ei päihdytä lainkaan, omaa kaikki kaksikymmentä tarvittavaa aminohappoa, 3rkl/pv), vahvoja B-vitamiinivalmisteita ja ota iltaisin yksi magneesium pilleri.
Ala syömään pääsääntöisesti vain hyviä hiilihydraatteja. Niitä saa erilaisista pähkinöistä, hedelmistä, palkokasveista, juureksista. Ja syö proteiinia asiallisesti: Kalaa, kananmunia, kanaa, kalkkunaa, vähärasvaista jauhelihaa, maitoa, juustoja jne… Unohda kaikki roskaruoka ja einesruuat. Korvaa tavallinen suola, merisuolalla tai luontaistuote kaupan vuorisuolalla. Näissä on enemmän tarpeellisia mineraaleja.

Tsemppiä! Ja muista, että jokainen alkoholiton päivä on voitto ja parenpaanpäin olet menossa. Jos raitistut, niin et uskokkaan kuinka erilainen olo sinulla on 1-2vuoden kuluttua. Voin sen taata suurella todennäköisyydellä.

Jos jatkat vanhaa polkuasi, niin ei minun varmaan kauheasti tarvitse kertoa, mitä siittä seuraa fyysisesti ja psyykkisesti.

Kiitos Soi Kannel vastauksesta!

Kyllä näin on että alkoholi on muuttunut saaliinhimiseksi velkojakseni jo aikoja sitten. Ja todellakin krapularyypyt ovat kohdallani olleet enemmänkin aamutuimakännejä.

A klinikkaa en ole koskaan lähestynyt, mielisairaalassa kyllä on pariin kertaan vierailtu “hermoja lepuuttamassa” raskaan työputken ja siihen tosiasiassa yhdistyneen juomaputken jälkeen. Yksilökohtainen juttutuokio klinikalla ja antabus voisi olla hyvä alku uudelle vaihteelle.

Olen antabusta kokeillutkin pariin otteeseen syöksykierteiden päättämiseen (pahinhan mullakin oli vuoden mittainen johon mahtui vaille kymmenen selvää vuorokautta). Tämä nykyinen alkoi huhtikuussa ja vissiin viisi vrk vesiselvänä oltu, joukkoon mahtuu kyllä vain kaljapäiviä pitkäripaisen ollessa kiinni. Pahimmillaan olen juonut antabuksen kanssa.

Kaiken hulluuden huippu on se että olen todella nauttinut juomattomista jaksoista, kuinka ihanaa on se että nukkuu, ruoka maistuu, voi kuntoilla mikä on ollut aina minulle rakasta touhua.

Viinaa olen tarvinnut siihen pelkoon joka hiipii aina aamuyön tunteina etten kuitenkaan selviä tai pärjää työssäni ja ihmisten kohtaamiseen, varsinkin vihaisten ja hankalien. Joskus juomattomina kausina minulla kertyy viikon soittopyynnöt mutta jos taas otan olen kuin tiikeri ja hoidan kaikki vaikeat kontaktit nujerrustyylillä. Tosin puhelut pitää hoitaa ennen yhtä tai kahta koska sen jälkeen alkaa jo puhe olla sammaltavaa.

Mutta näin juuri on että jos ei ottaminen lopu loppuu kyllä työt kokonaan eikä tarvi puheluista murehtia. Samoin absolutisti mieheni (ei ole siis koskaan ottanut mitään) on ex huipputason urheilija nyt harrastuksekseen silloin tällöin kilpaileva ja valmentava on jo kauan ollut viittä vaille lähdössä.

Analyysin tulos lienee se, että niin suurta työpelkoa ei voi olla ettäkö sen kärsiminen olisi pahempaa kuin juomaputkihelvetin.

Tänä loppukesänä olen jo ottanut uuden kontaktin AA ryhmäänkin, en tuomitsekoko liikettä missääntapauksessa muutamien yksilöiden takia.

Vielä hyvästä ruokavaliosta ja vitamiineista: uskon todellakin että niistä on suuri apu, rasvahapot auttavat tiemmä jopa masennukseen joka sekin on diagnosoitu mulla useamman kerran. KIITOS VIELÄ REPLYSTA

Tervetuloa vaan minunkin puolestani Pohjan Akka. :slight_smile:
Enpä osaa sen enempää neuvoa, auttavat tahot taitaa olla tiedossasi. Yritä mennä sinne AA;han aluksi vaikka joka päivä, että tatsi siihen lopettamisen haluun pysyisi ja voimistuisi. Uskon, että raitistuminen on mahdollista sinunkin kohdallasi. :smiley:

Kun on jalat tukevasti pohjalla, siitä on hyvä ponnistaa ylöspäin.

Yksin ei kuitenkaan tarvitse ponnistaa. Apua ja tukeahan on saatavilla, kuten mainittu on. :slight_smile:

youtube.com/watch?v=sazJGIbDGXQ

Kuunteles ton biisin sanoja/sanomaa. Vaikka, et tuollaisesta musiikista pitäisikään. Siinä puhutaan siittä, että “ei jaksa juoda alkoholia enään lainkaan”

Varoitus! Jos kannabis on jotenkin sinulle negatiivinen asia, niin älä kuuntele kyseisen artistin muita kappaleita.

Kannabis on lähes jokaisessa vietissäsi taas viime aikoina ollut esillä. Se on sinun ajattelutapa, kuten biisissäkin lauletaan, mutta kyllä minä koen (piilo)mainontana kannabiksen jatkuvan esille tuonnin. Minun ajattelutapani on se, että ei ole sopivaa eikä kuulu tänne lopettajien palstalle. Saunassahan voit vapaasti keskustella kaikkien päihteiden käytöstä.
t.Niuho

Nyt Kannel pyytää anteeksi. Linkki oli todella huono. Se oli nimenomaan “kannabis musaa”, tälläisen musiikin levittämiseen minulla ei ole mitään halua, täällä lopettajat palstalla.

Olin laittanut väärän linkin, nyt laitoin oikean, mutta jostain syystä se ei ainakaan minulla toimi.

Mutta biisin siis voi kuunnella kirjoittamalla youtubeen—> juju elämä opetti
Siinä biisissä siis osuvasti kerrotaan alkoholin käytön lopettamisesta. Ja juuri tämä asia kuuluu tälle palstalle.
Annathan anteeksi Basilica?

Kannel on joskus erehtyväinen ja kuitenkin motiivini oli ainostaan keskustella biisin avulla alkoholismista. Satuin vain laittamaan epähuomiossa todellakin väärän linkin.

Jos haluan itse keskustella kannabiksesta tai muusta niin, kirjoitan tosiaankin kaikenlaisen tälläisen saunan puolelle. Näin olenkin tehnyt. Ja sama linjani tulee jatkumaan.

“URL-osoite sisältää väärin muotoillun videotunnuksen. Pahoittelumme.” sanoo Kanteleen soittajan linkki.

On kyllä ilmiselvästi sellanen kannabiksen PIILOmainos, että tipalla etten minäkin lähe pössyttelemään tältä istumalta. :smiley:

:smiley: :smiley:

Kyllä se Ketoxtiks se biisi kertoo alkoholiin kyllästymisestä ja kaikesta muusta vain alkoholiin liittyvästä. Eli ei todellakaan ole piilomainos. Kuuntele itse, se on hyvä :slight_smile:

“Älä tarjoo mulle mitään, mä en sitä halua. Tajuut kun annat elämäs sormien väli valua” Todella hyvä lausepari, alkoholiin liittyen.

Ja varsinkin biisin alussa oleva sanoitus
“Mä en jaksa keittoo enää, mä en jaksa paskanläpän heittoo enään, mä en jaksa sikiö asentoo alla peittoo enään, mä en jaksa sitä enään, ja mikä parasta mun ei tarvi sitä enään. Ja miks mun tarvis, mä voin valita toisin… jne…”

Juuri näin!

Kannelmies,
tottahan minä anteeksi annan.
Tuskinpa kukaan tätä istumalta lähtee kannabisostoksille jonkin sinun linkkisi vuoksi, mutta päihdemyönteisyys ei vain yksinkertaisesti kuulu tänne lopettajiin. Täällä kun ollaan lopettamassa päihteiden käyttöä, ei etsimässä uusia päihteitä. :smiley:

Olen kanssasi täydellisen samaa mieltä :slight_smile:

Edit: ah, nyt se linkki aukes!

Ketostix otappa rauhallisen tyynesti :smiley: Kirjoitin, että biisin voi kuunnella, jos kirjoittaa youtubeen–> juju elämä opetti. Mutta nyt toimii myös tuo linkki.

Ystävät Kannel ja kaikki muut,

Ei missään nimessä ole negatiivista kuunnella mitä tahansa musiikkia joka auttaa ja rauhoittaa tällaisessa tilanteessa kun nyt itse olen.

Ja kannabikseen minulla ei ole oikein edes kantaa muuta kuin että on satapros alkoholia vaarattomampaa. Poltellut olen joskus vuosia sitten mutta tulin silloin tulokseen että väsyttää keskellä hyvää känniä (siissilloin kun vielä ajattelin että känni on jotenkin hyvä asia).

Miellän kannabiksen lähinnä vahvaksi tupakaksi ja tupakankin polton olen lopettanut vuosia sitten.

Kuten edesmennyt Amy Winehouse on lausunut: Hard drinking is Worse than doing heroin.

Muistikuvieni mukaan jopa sodan jälkeen Bill W:n aikalaisten kerrottiin käyttäneen pahimpiin vieroitusoireisiin erilaisiakin huumaavia aineita.

Tietenkään en kannata mitään päihdyttäviä aineita mutta en aikanaan sitä viiden pillerin comboa jonka sain hullujenhuoneelta matkaan viitisen vuotta sitten.

Ongelmani ydin lienee elämä jonka edessä olen voimaton ja siksi juominen tarttui ihoon kuin huono tatuointi, vaikutti alussa hyvältä mutta nyt teen mitä vaan että saan sen pois.

“Miellän kannabiksen lähinnä vahvaksi tupakaksi ja tupakankin polton olen lopettanut vuosia sitten”
Aika outo lause mielestäni, mutta kaikki ajattelevat yrtistä eritavoin.

Koska tupakassa on nikotiinia ja muita myrkkyjä. Kannabiksessa, on mitä ilmeisemminkin karsinogeenisia aineksia (syöpää aiheuttavia aineita, polttaessa siis haitallista keuhkoille), ja sitten THC:tä ja muita kannabinoideja.

Mielestäni siis tupakka ei ole ainakaan minulle vain “vahvaa” tupakkaa. Ovathan vaikutuksetkin aivan erilaiset.

Mutta se pilkunviilauksesta.
Minun piti sinulle Pohjan Akka laittaa vielä linkki (kolmiosaiseen silminnnäkijä ohjelmaan)—> youtube.com/watch?v=3gtHDqljGAQ (sieltä oikeasta yläkulmasta näät nämä 2-3 muuta jaksoa.)
Kyseessä on siis tämä täälläkin jossain linkitetty juttu “viinan viemää” ohjelmaan.

Minusta aika herättelevä ohjelma meille alkoholisteille.

SoiKannel ja kaikki muutkin: tämä on todella hyvä biisi ja just tähän tilanteeseeni niin totta. Mulla on musta peikko kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti elämässäni tällä hetkellä.

En jaksa enää, en jaksa juoda, valehdella, kärsiä kauheita vatsaoireita, sumuisia silmiä, muistamattomuutta harva se ilta, rimaa hipoen suorituksia töissä, kellon vilkuilua milloin duunipalaveri loppuu ja pääsee kauppaan tai ettei vaan ole kello vielä kahdeksan että ehtii hakea illaksi yöksi ja aamuksi.

Unettomuutta, hikeä, ruokahalun totaalimenetys, sanat katoavat ja asiat päästä, äidin jatkuvia moitteita, alisteista asemaa kotona kun juomisen takia pitää aina vähän nöyristellä.

Antaa todella toivoa, artisti lienee vielä aika nuori ja paljon on viisautta.

Hienosti kuvaat alkoholin aiheuttamia oireita, jotka johtuvat siis runsaasta alkoholin käytöstä.

“En jaksa enää, en jaksa juoda, valehdella, kärsiä kauheita vatsaoireita, sumuisia silmiä, muistamattomuutta harva se ilta, rimaa hipoen suorituksia töissä, kellon vilkuilua milloin duuniäpalaveri loppuu ja pääsee kauppaan tai ettei vaan ole kello vielä kahdeksan että ehtii hakea illaksi yöksi ja aamuksi.”

Mietippä hetki, että jos et käännä kelkkaa, niin tuohon tulee runsaasti erilaisia kovenpiakin vaivoja. Psyykkeesi saattaa jopa lahota totaalisesti, tälläisiä alkoholisteja on yllättävän paljon, kunhan juoma määrät ovat kovat. Saattaa mennä maksa, haima, tai jalat eivät toimi enään normaalisti, yksilöllistä kaikki…

Kyllä tunnen fyysisen puolen rapistuneen ja näytän kauhealta. Joskus olin urheileva ja terveellisesti syövä.
Pelkoon ja ahdistukseen aloin ottaa ja masennukseen. Yleistynyt on diagnosoitu, samoin keskivaikea masennus mutta vasta juomisen jo päästyä kovempaan vauhtiin. Oliko muna vai kana ensin sillä ei tänään ole merkitystä.
Stressaava työ on edelleen mutta pelkoon ei kuole ainakaan niin kitumalla kuin viinaan joten kokeilen nyt kohdata pelon ja paniikin raakana, niin kuin huikatkin ennen.

Hienoa, että olet avannut silmäsi totuudelle Pohjan Akka. Ja onnittelut vielä siitäkin, että olet tajunnut, että vastuu on yksin ja ainoastaan sinun ja olet tarpeeksi rohkea tehdäksesi mitä tarvii asioiden parantamiseksi. Rohkeutta tässä kyllä tarvitaan kun kohdataan pelot ja vaikeat asiat silmästä silmään. Joku tulee vielä sulekkin tähän selittämään, että nöyryys on tärkämpää. On oltava nöyrä, että tajuaa ongelmansa mutta enemmän kuin nöyrä, on oltava rohkea että uskaltaa toimia ympäristön paineista huolimatta. Ison laivan kääntäminen on hidasta ja vaikeaa mutta kyllä se onnistuu kun vaan vakaasti jaksaa ruoria vääntää sinnepäin minne haluaa mennä.

Voimia ja jaksuja sulle tielläsi.