Moi kaikille,
Sorb palasi palstalle takaisin. Toivottavasti pysyvästi tällä kertaa. Joku täällä ehkä minut vielä muistaa aiemmista kerroista. Palstaa olen kyllä seurannut, mutta repsahduksen jälkeen kirjoittaminen jäi.
Nyt takana 2vkoa raitista elämää ja usko on vakaa, että viimeinen huikka on otettu. Tosin
näin olen luullut aiemminkin, ja silti palannut juomaan. Toivottavasti nyt on aika oikea. Päivä kerrallaan taistelen eteenpäin, kohti parempaa.
Viikonloppua kaikille, palaan asiaan ja kirjoitan tilanteestani lisää, kun saan voimia lisää.
-Sorb
Viimenen kerta toden sanoo! Näin julkeasti vanhaa kansaa mukaillen.
Ootko millasissa henkisissä/fyysisissä voimissa?
Hei Sorb, muistan sinut!
Alkoholi on vahvempi kuin alkoholisti. Alkoholistin ensimmäinen askel raittiuden tiellä on myöntää voimattomuutensa alkoholiin nähden.
Jos olet alkoholisti, sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä eroon juomisesta luopumalla taistelemasta itseäsi vahvempaa vastaan.
Esität vain itsellesi kysymyksen “olenko alkoholisti”. Tukea raittiudellesi saat täältä ja halutessasi muualtakin.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Moi Tyräkki ja lomapuisto,
Fyysisesti nyt ihan ok, aiemmin oireillut haima ei tällä kertaa ilmeisesti ottanut pahemmin itseensä. Ainakaan mitään oireita ei ole tullut sen suhteen.
Krapulahan oli mieletön, kun lopulta sain juomisen poikki, mutta se on onneksi selätetty.
Henkinen puoli onkin sit vähän heikommalla. Lääkärin antamilla napeilla mennään, ilman en tällä hetkellä tämän ahdistuksen kans pärjäis. Puhumattakaan nukkumisesta. Mut olen vakaasti päättänyt taistella täältä ylös. Luovutan alkoholin suhteen, mutten muuten.
Apua olen kans hakenut. Nyt siis sekä lääkäristä, että aa-ryhmistä. Päätin lopettaa valehtelun itselleni ja läheisimmille ihmisille. Olen myöntänyt, että olen alkoholisti ja ilman apua en tästä selviä. Sen verran pahasti olen asiani solmuun juomalla saanut.
Näillä siis mennään, hienoa että vastasitte!
-Sorb
Huomenta!
Heräsin tänään aivan liian vähien unien jälkeen todella suureen ahdistukseen. Tuttu kuvio menneen parin viikon ajalta.
Edellinen juomaputkeni päättyi täydelliseen mahalaskuun, totaaliseen romahdukseen.
Ainoa positiivinen asia tässä on, että näiden sattumusten jälkeen minun oli pakko myöntää tosiasiat ja hakea apua. Apua olen myös saanut, hyvä niin. Eli nyt keskityn pysymään juomatta ja pitämään itseni kasassa. Sen lisäksi teen sen mitä jaksan asioita edistääkseni. Asia tai kaksi päivässä.
Nyt onneksi viikonloppu, niin asioiden kanssa voi ottaa iisimmin. Suunnitelmissa vierailu kirjastossa ja fiiliksen mukaan ehkä jotain muutakin siihen lisäksi.
Mukavaa lauantaita kaikille!
-Sorb
Sorb kirjoitti
Tosiasioiden tiedostaminen ja raittius ovat alkoholistille paras mahdollinen pohja hyvälle elämälle. Koskeepa tosiasioiden myöntäminen sairauden todellista luonnetta, omia voimavaroja tai mitä tahansa.
Tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.
Päivä kerrallaan
Lauantai kääntyy pikkuhiljaa iltaan.
Paljon olen ehtinyt tänään tehdä, uimahallilla kävin ja pitkällä lenkillä.
Kaupassakin sain käytyä, ja ohitin Alkon ja kaljahyllyt ilman vaikeuksia. Tuoreessa muistissa tapahtunut sen verran hyvin, että tällä hetkellä mielitekoja alkoholia kohtaan ei onneksi ole.
lomapuistolle kiitos taas kommenteista, mukava et joku kirjoittelee minunkin ketjuun.
Tyyneys on tällä hetkellä ikävä kyllä kaukana. Ilman lääkkeitä olisin todennäköisesti täysin toimintakyvytön. Menneet ja tapahtuneet ahdistavat erittäin kovasti, vaikka tiedän etten menneitä voi muuttaa. Silti tapahtuneiden hyväksyminen on vaikeaa ja ajatukset on välillä todella vaikeaa pitää kasassa. Unettomuus, alakulo/masennus ovat edelleen läsnä. Onneksi sain edes sen alkoholin nyt tiputettua pois yhtälöstä.
Lääkkeistä eroon pääseminen on kanssa toiveena, mutta vielä olen siitä pisteestä kaukana.
Mutta raitis päivä taas tänään. Päivä kerrallaan, mutta toivottavasti sama linja kestää koko loppuelämän ajan.
-Sorb
Siitä se alkaa valkenemaan, Sorb.
Hyvä puoli asiassa on se, että huonoimmat päivät ovat takana ja paremmat edessä.
Ruokaa ja lepoa, aluksi, ja hiljalleen sitten muita asioita. Liikkeelle olet jo päässyt, joten ei aivan pohjalla ole elämä.
Huominen on taas hiukan parempi, usko pois!
Kiitos tsempistä mies metsänreunasta.
Tulevaan on vaikea vielä luottaa. Suuri alamäki alkoi oikeastaan osaltani vuoden 2108 alussa. Sitä jatkui koko vuoden jo kaikki vaan lopulta johti tuohon viimeiseen putkeen. Todella toivon, että pahimmat päivät ovat ohi. Paljon on vielä kestettävää ja asioita hoidettava ja omat virheensä kohdattava. Sen aion kuitenkin tehdä jatkossa ilman alkoholia.
Olen erittäin tyytyväinen, että menin hakemaan apua. Ilman olisin tuskin enää kestänyt.
Kuulostaapas tutulta tilanne, itsellä oli totaalinen romahdus noin 5 viikkoa sitten. Aa kerhossa käyty siitä lähtien ja mieli muuttunut kummasti paremmaksi. Edelleen itselläkin vahva usko ja toivomus ettei tarvis alkoholilla enään pohjalle palata. Tällä pienellä kokemuksella voin luoda uskoa sinullekin ja jatketaan vain samaa rataa eteenpäin. Alkoholi ei juurikaan mielessä mutta kokoajan tunnistaa tilanteita mihin sitä käytti. Nyt kun alkoholia saanut hiukan syrjään niin onkin päässyt miettimään elämän muita ongelmia mitkä on ilmeisesti juomista ruokkinut. Aa antanut hyvää tukea,voimaa ja uskallusta alkaa laittamaan elämää kuntoon muiltakin osin. Tsempin sulle ja voimia asian kans, oikealla polulla ollaan.
Huomenta Sorb!
Minäkin muistan sinut. Vuosia täällä ollut minäkin ja näköjään olen edelleen. Vaikea päästä eroon tuosta (taas päivittäiseksi lipsahtaneesta) kaljan tissuttelusta mutta taas niiiiin kyllästynyt tähän kokoaikaiseen väsyoloon. Tällä hetkellä kolmas selvä päivä alkamassa. AA- ryhmien kokoontumisia lähiseudulla selailen…
Kun tarpeeksi monta kertaa yrittää, niin joku kerta on pakko onnistua uskon Tsemppiä!
P.S just huomasin että samoihin aikoihin ollaan tänne plinkkiin liitytty: sinä 19.11 ja minä 31.8 vuonna 2014. Pian pidetään 5v -bileet
Hei Kerttuli
Palaveriin mukaan, siellä edelläkulkijat ovat tehneet jo askelmerkit valmiiksi. Niitä seuraten AA-siltaa pitkin elämään!
Tänään et ole yksin
Moi,
Kiitos viesteistä. Muistan minäkin sinut Kerttuli, harmi ettet ole raittiutta löytänyt aiemmin. Toivottavasti tällä kertaa onnistut.
5-vuottako siitä on jo kulunut? Melkoinen aika, osa siitä mennyt raittiina, osa raittiutta tavoitellen ja osa ihan vaan surutta juoden.
Yritetään yhdessä uudestaan!
Kiitos tsempistä myös ikuiselle yrittäjälle!
Hienoa, että olet mukana ja päässyt jo hyvään alkuun.
Anyway, raitis viikonloppu eletty ja siitä olen tyytyväinen. Huomenna olis noin miljoona asiaa hoidettavana, toinen toistaan tärkeämpiä. Täytyy siis yrittää saada hieman nukutuksi. Vaikeaahan se taas tulee olemaan, vaikka uninapit jokin aikaa sitten otinkin.
Juomatta siis tänään ja kovin vakaa aikomus aloittaa huomenna alkava viikko samoin.
-Sorb
No niinhän siinä kävi, kuten pelkäsin. Unta riitti n. 3,5h, jonka jälkeen heräsin erittäin ahdistuneena. Uni on katkonaista ja ohutta.
Tapahtuneet asiat ja ajankohtaiset ongelmat palaavat väkisin mieleen, vaikka miten yrittäisi olla niitä ajattelematta.
Pitänee taas olla yhteydessä lääkäriin ja pyytää kokeiltavaksi jotain uutta tähän unetttomuuteen ja ahdistukseen
-Sorb
No voihan perhana.
Uni ja lepo on kyllä niin tärkeä juttu, että siihen kannattaa lääkettä hakea.
Onneksi tuossakin asiassa sitten aika tulee avuksi.
Pyöriihän ne asiat mielessä, ja toisaalta niiden pitääkin… onhan ne jotekin aina itsensä kanssa selviteltävä. Mutta, kun se menee siihen ettei pääse alkuunkaan irti samoista ajatuskuvioista ja samoista ajattelun aiheista niin siihen on ihan paikallaan hakea jotain apua.
Voimia Sinulle, tulevaisuus odottaa, ja kyllä siellä on paljon mukavaa. Paljon asioita joilla ei ole mitään tekemistä päihteiden tai päihdeongelman kanssa. Ja sille muulle tulee tilaa, ihan itsestäänkin.
Moi mies metsänreunasta,
Kiitos voiman toivotuksesta ja myötä kulkemisesta. Kaikki tulee just nyt tarpeeseen.
Mulla siis tilanne, että aika monia lääkkeitä on unetttomuuteen kokeiltu aiemmin ja oikein toimivaa ei ole löytynyt. Tai löytyi sellainen yhdistelmä, jolla pahimmasta pääsi yli. Pitkäaikaiseen käyttöön eivät vaan kuulema sovi, aiheuttavat riippuvuutta. Paska juttu suoraan sanottuna. Tällä hetkellä tulis tarpeeseen.
Ehkäpä sieltä löytyy vielä joku lääke, joka minullekin sopii. Tämän hetkinen kokeilu ei toimi kunnolla.
Tarkoituksena on ehdottomasti päästä lääkkeitäkin eroon kokonaan. Vielä van ei ole sen aika.
Mielessä kävi jo hetken, että haen helpotusta A-kaupasta. Onneksi tästä ajatuksesta pääsin kuitenkin eroon.
Eli raittiina otan päivän vastaan, vaikka ei suoraan sanottuna juuri nyt hyvältä tunnukaan.
-Sorb
Moi mies metsänreunasta,
Kiitos voiman toivotuksesta ja myötä kulkemisesta. Kaikki tulee just nyt tarpeeseen.
Mulla siis tilanne, että aika monia lääkkeitä on unetttomuuteen kokeiltu aiemmin ja oikein toimivaa ei ole löytynyt. Tai löytyi sellainen yhdistelmä, jolla pahimmasta pääsi yli. Pitkäaikaiseen käyttöön eivät vaan kuulema sovi, aiheuttavat riippuvuutta. Paska juttu suoraan sanottuna. Tällä hetkellä tulis tarpeeseen.
Ehkäpä sieltä löytyy vielä joku lääke, joka minullekin sopii. Tämän hetkinen kokeilu ei toimi kunnolla.
Tarkoituksena on ehdottomasti päästä lääkkeitäkin eroon kokonaan. Vielä van ei ole sen aika.
Mielessä kävi jo hetken, että haen helpotusta A-kaupasta. Onneksi tästä ajatuksesta pääsin kuitenkin eroon.
Eli raittiina otan päivän vastaan, vaikka ei suoraan sanottuna juuri nyt hyvältä tunnukaan.
-Sorb
Huomenta Sorb!
Joo, yritetään yhdessä uudestaan!
Komppaan metsänreunanmiestä, uni on todella tärkeä. Ehdottomasti pitää hakea apua kun ei saa nukuttua. Voisitko keskustella jonkun kanssa solmussa olevista asioistasi? Ammattikeskusteluapuakin kannattaa hakea. Minulla kun ei ole läheisiä eikä ystäviä kenelle puhua niin käyn 1-2kk välein A-klinikalla juttelemassa. Jutellaan sosiaaliterapeutin kanssa alkoholinkäytöstä mutta myös paljon muuta. Ja usein kirjoitan, ihan vaan tajunnanvirtaa paperille jonka sitten heitän takkaan. Ajatuksia, tapahtumia, suunnitelmia… mitä mieleen tulee. Näin jotenkin saan asioita “ulos” sisältäni. Monesti asiat kirjoitettaessa selkeytyvät ja jopa pienenevät. Nukkumiseen minä sain Ketipinor -lääkettä. Se auttaa nukkumaan (lähes) koko yön eikä ole kolmiolääke. Ilman tuota unet on pelkkää pätkää ja työpäivät sitten puuroa. Tässä lähes 60v iässä univaikeuksia alkaa olla (ainakin saman ikäluokan tutulla on) ilman alkoholiakin - saati sitten kun sen unen sotkee alkoholilla.
Mennään kohti raitista elämää - ihan ykkösasia on nyt olla ilman alkoholia. Pikkuhiljaa ne muutkin asiat sitten järjestyy ja alkaa unohtumaan epämiellyttävät tapahtumat
Se on kyllä kumma, kuinka synkältä ja mahdottomalta kaikki helposti vaikuttaa joskus kello kolmen ja kuuden välissä.
Toivottavasti saat äkkiä jotain uutta troppia, saisitko siihen asti ittes väsytettyä urheilemalla tai ulkoilemalla tai jotain?
Moi,
Kiitos viesteistä Kerttuli ja Tyräkki!
Viime yön nukuin hyvin, kaivoin hätävarajemmasta Imovanen, lääke joka on toiminut minulla erittäin hyvin. Lääkäri aiemmin kertoi, että ei uusi enää respaa tällekään. Ei sovellu kuulema pitkäaikaiseen käyttöön. Jätin sit silloin pahanpäivän varalle muutaman. Nyt tuntui et toimintakyky on pakko saada takaisin. 7h yhtäjaksoista unta teki ihmeitä.
Ketipinoria kokeiltiin minullakin. Nukuin sen avulla kyllä, mutta sain sätkyjä ja näin koko ajan pahoja painajaisia. Lisäksi aamulla meni useampi tunti, et alkoi taas ajatus kulkea. Ei siis ikävä kyllä ollut minua varten se.
Perjantaina taas tapaamaan tohtoria, saa nähdä mitä seuraavaksi keksitään?
Toivottavasti siellä olis vielä joku ässä hihassa, sellainen mikä toimii ja mitä vois käyttää pidemmän aikaa. Toistaiseksi kaikki toimivat ovat olleet bentsopohjaisia, eli ei toivoa et niitä lisää saisin. Lisäksi ole puhe et katsotaan ja mietitään, aloitetaanko masennukseen joku lääkitys. Toivottavasti se järjestyy kans.
Tänään sain aamulla tehtyä paljon pakollisia asioita, tosin paljon selvitettävää ja hoidettavaa jäi vielä huomisellekin. Toivottavasti huomenna olis yhtä hyvä päivä, kuin tänäänkin.
Tänään väsytin itseäni juuri liikunnalla. 7km lenkki ja päälle uimahalli reissu. Miedomman unilääkkeen otin hetki sit, eli nyt sormet ristiin ja toivotaan parasta.
Raitis päivä, siitä olen kiitollinen.