Tervehdys kaikille. Olen visiteerannut täällä jo vuosia, mutta vasta nyt tulen “oikeasti” mukaan. Kerron lyhyesti alkoholiavioliittohistoriani.
Seurustelin vuoden mieheni kanssa ennen naimisiinmenoa, molemmilla toinen avioliitto. Parin vuoden päästä saimme yhteisen lapsen, joka on nyt juuri aloittanut koulun. Vanhempi poikani asuu luonamme, miehen lapset aikaisemmasta liitosta asuvat äitinsä kanssa.
Kun yhteisen lapsemme oli syntynyt, tajusin, että mieheni on alkoholisti. Olin niin totaalisen sinisilmäinen ja tietämätön alkoholismista - ei ole ennen osunut kohdalle, ei kotona eikä aikaisemmissa suhteissa. Nyt on 7v alkoholistin puolisona täynnä. Tähän aikaan mahtuu 4 rattijuopumusta, joista kaksi viimeisintä törkeitä. Eka kerta oli 6pv häiden jälkeen, toka kerta kun yhteisemme oli 2kk vanha, kolmas kerta 6pv syöpädiagnoosini jälkeen ja neljäs kerta vuosi sitten, juuri kun oltiin tehty kuukausitolkulla töitä parisuhteen eteen. Kaikille meille on varmasti tuttua nämä rattijuopumusten seuraukset: sakot, ajokiellot, yhdyskuntapalvelut, vastuunjakamisen lisäkieroutuminen kun ei ole kuin yksi kuski talossa jne.
Mies on hakenut ja saanut hoitoa tänä aikana paljon: kuukauden hoitojakso Kalliolassa 3v sitten, kolme päivää kotiutumisen jälkeen alkoi taas juoda. Viime talvena oli 4kk A-kodissa, joutui lähtemään pari päivää ennen virallista lopetusta koska joi kotilomalla. On nyt ollut kotona 6kk ja juonut koko ajan. Ei yhtä paljoa kuin aikaisemmin, mutta tasaisesti koko ajan. Ehti olla 6 vkoa töissä kotiutumisen jälkeen kunnes irtisanottiin juomisen takia. On ollut nyt yli 4 kk kotona hakematta töitä, tekemättä mitään, palkka on sentään juossut viime viikkoon asti. Nyt saattaa olla 3kk karenssi edessä irtisanomisen syyn takia. Viime perjantaina hän kertoi myös peliriippuvuudestaan, jonka hän on salannut koko ajan. Vuosia kestänyttä jatkuvaa valehtelua ja kusetusta.
Mies koko ajan vähettelee juomisensa vaikutuksia. Eihän sillä ole mitään vaikutusta lapsiin, ei minuun, ei mihinkään. Kusettaa A-klinikan henkilökuntaa. Joku täällä kertoi, että mies pyysi antamaan Antabukset ja sittemmin paljastui, että mies kaatoi ne kukkapurkkiin. Meillä tapahtui samaa. Mies myös vaihtoi Antabusten tilalle jotain särkylääkettä, jota mä sille sitten juottelin. Jossain vaiheessa mies siirtyi ottamaan Antabukset A-klinikalle ja siinä vaiheessa hän keksi, että jos liemen oksentaa ulos puolen tunnin kuluessa, voi juoda! Hitto, että voi olla juoppo kekseliäs.
Kaiken tämän vuoksi, mulla on avioerohakemus valmiina. Tulostan sen huomenna, kun käytettävissäni on printteri, ja postitan. Haen samalla oikeudelta päätöstä yhteisasumisen lopettamiseksi. Miehen poismuutto järjestynee sitä kautta. Mulle riitti nyt.