Mieheni oli yksityisyrittäjä yli 10 vuoden ajan. Noin vuosi sitten lopetti yrityksensä ja jäi kotiin.
Noin 20 vuoden ajan on alkoholi maistunut - eikä loppua näy.
Kirjoitin viestiketjun Jäädäkö vai lähteä, ja kenen vuoksi (jos taustat kiinnostavat enemmän).
Mutta mutta. Olen viime keväästä asti katsellut lopen uupunutta, entistä yrittäjää, joka säännöllisesti lievittää tuskaansa pullosta. Laimentaa alkoholilla tuskaansa…
Kuukausi sitten hänelle soitettiin kotiin, että kiinnostaisiko ns. lähetin työ. Mies lupautui ja minä kannustin parhaani mukaan. Sanoin, että mahtavaa, että tartut tilaisuuteen, vaikka palkka on huono ja työ ei ole vaativaa. (Oli kuitenkin omassa firmassaan useamman alaisen pomo jne.) Tsemppasin ja muistutin, kuinka tärkeä työyhteisö on ja sosiaaliset kontaktit.
Työpäivä alkoi seitsemältä ja autoilua pienellä pakulla koko päivä. Totta helvetissä hälytyskelloni soivat päässä niin maan perkeleesti Mietin, soitanko työnantajalle, että älä palkkaa miestäni. Työstä ei tule mitään. Vai soitanko poliisille, että seuratkaa. Vai sanonko miehelle, että älä uneksi, et sinä pysty edes lähettipojan työhön…
Ei, en tehnyt niin. Kuuntelin iltaisin kertomuksia ihmisistä, joita mieheni oli päivän aikana tavannut. Ja pakusta, joka oli ihan paska eikä lämppäri toiminut.
Kuuntelin myös pitkiä selityksiä siitä, miten pomo oli hoitanut huonosti monet asiat: logistiikan, rahat, palautteen annon, uuden ihmisen opastuksen. Kannustin miestäni antamaan em. asioista palautetta pomolleen ja muistutuin siitä, että sellaista yksityisyrittäjä kaipaakin, sparraajaa.
Näin ”liukumisen” merkit, mutta pidin kynsin hampain kiinni haavekuvastani: mieheni menee töihin ja näyttää lapsille mallia ja nostaa itse itsensä suosta ylös. Niskastaan…?
Juu ei.
Viime viikon alussa mieheni soitti pomolleen illalla humalassa ja kertoi, että lopettaa työt. Minulta hän tivasi, olenko pettynyt siihen. Sanoin erittäin selvästi, että en ole siihen pettynyt, vaan siihen, että hän koko vajaan kuukauden työssäoloaikansa ajan joi viikolla, ja lähti mielestäni joinain aamuina ei ajokuntoisena töihin. Sanoin pahoittavani mieleni hänen juomisestaan ihan hirveästi ja toivoin, että hän hoidattaisi alkoholismiaan, kun ei sitä itse saa korjattua, enkä minä.
Mies oli pahoillaan itkuisesta purkauksestani ja sanoi pyrkivänsä siihen, ettei minulle tule paha mieli. Seuraavana päivänä mies tulikin selvänä töistä kotiin ja vielä seuraavanakin. Eilen sitten (viimeinen työpäivä), mies toi illan tullen minulle lonkun television ääreen ja oluen itselleen.
Katsoin juomia uskomatta silmiäni. Kysyin, eikö hän ymmärtänyt, mitä olin sanonut.
-Kyllä kyllä, mutta enhän mä paljoa juo. Ihan muutaman. En juo itseäni humalaan.
Siis WTF?!?!?!
Olen niiiiin yksioikoinen kaikkien näiden kosteiden vuosien jälkeen, että minun mielestäni ihminen on joko selvä (jos hän ei ole juonut alkoholia) tai juonut alkoholia (jos hän on sitä juonut). Ja jälkimmäisestä tilasta sanoin miehelleni vain muutama päivä sitten, ETTÄ PAHOITAN SIITÄ IHAN JÄRJETTÖMÄSTI MIELENI.
Siis mitä tässä tapahtuu? Kenen kuullun ymmärtämisessä on vikaa?
Kaiken hatuksi mieheni aloitti illalla pienessä sihneessä selittämään, että on suunnitellut uutta uraa.
-Ajattelin, että voisin ruveta ajaan taksia. Tunnen niin hyvin tämän kaupungin.
Siinä vaiheessa nousin ylös ja lähdin mankeloimaan pyykkejä. Toivoin vielä mankelinkin äärellä, että olisin kuullut väärin. Että olisin ymmärtänyt väärin. Että kohta joku sanoisi, että ”poikki poikki, tämä kohtaus ei ole uskottava”. Että joku olisi tullut siihen tilanteeseen ja sanonut, että koska toinen puhuu kiinaa ja toinen norjaa, tähän tarvitaan simultaanitulkki.
Kukaan ei tullut. Niinpä minä mankeloin pyykkivuorta ja mieheni katseli telkkaa pienessä sihneessä tyytyväisenä itseensä. ”Eihän tässä mitään hätää ole, minäpoika se kohta alankin ajamaan taksia! Minäpoika olen ajokuntoinen koska vain enkä saa mitään kimmokkeita humalaisista kuljetettavista. Jes vaimo, minäpoika pelastin taas tilanteen.”
Joskus voisi oksentaa pelkästä pahasta mielestä?