Mä vähän tässä oon ajatellut, että mun pitäisi aktiivisesti muistella omaa juomistani. Nyt kun olen yrittänyt ottaa sen suunnan, etten valehtele enää itselleni.
Asiat olen saanut aina hoidettua, mutta joskus hoiperrellen.
Parin päivän aikana on tullut Flash backeja juomisesta. Tämä johtuu siitä, että olen tehnyt urakalla lapselleni albumia tai siis tilannut 10 kuvia.
Olen käynyt 10 vuoden ajalta tuhansia kuvia läpi. Synnytystä edeltävältä ajalta tähän päivään.
Olen tuntenut piston sydämessäni useasti, suhteessani alkoholiin. Ennen raskautta käytin ns kohtuudella viiniä. Raskausaikana halusin olla totaalisella Nollalinjalla. Synnytyksen jälkeen vakava masis vei juomahimot kyllä pitkäksi aikaa. Siitä se on sitten alkanut nousta.
Viime vuosina minulla on kyllä alkoholia juodessa on alkanut pulpahtaa kaikki ns. kaunat pintaan. Mieheni on hyvin erilainen kuin minä. Minä kaipaisin kamalasti tukea ja keskustelua. Hän taas ei lainkaan. Aamulla ei kannata esimerkiksi puhua hänelle, ennenkuin on kahvinsa juonut. Hän on usein huonotuulinen ja se tarttuu. Vuosien saatossa olen tuntenut tämän hyvinkin ahdistavaksi. Olen alkanut vetäytyä kun olen selvinpäin, tietoisesti. Ja humalassa, voitte arvata, tämä paine purkautuu. Usein ääni on kohonnut molemmilta. Mutta kuten aiemmin sanoin, tämän sotkun purkaminen on terapian paikka.
Kun ilmoitin, että aion vähentää, hänen kommenttinsa oli: hyvä, muuten olisi tullut ero. (Toisaalta kun ilmoitin, että en päässyt terapiaan, hän ilmoitti: siitä olis voinut tulla ero… no joo…)
Olen aina ollut ns.” käyttäytyvä, tunnollinen ja kiltti tyttö”. Keskiarvo lukiossa oli lähes 10. Kirjoitusten jälkeen 18 -vuotiaana burn out ja paha paniikkihäiriö.
Paineet omalla urallani ovat kovat ja työni on yksinäistä. Kaikki on itsestäni kiinni. Suorittaminen on osa elämääni ja mittaan omaa arvoani lähes kokonaan niiden suoritusten kautta. Tämä alkoholi on ollut ainoa paheeni ja sen myötä kyllä liikasyöminen. Läski alkoholisti, joka tuijottaa vain omaa napaansa- näin olen riitojen päätteeksi usein kuullut. Tupakkaa en ole edes koskaan kokeillut.
Voisiko olla niin, että alkoholi on ollut se ns. salainen elämäni. Se, jossa olen saanut unohtaa kaikki paineet, edes hetkeksi. Etenkin ne, jotka olen itselleni asettanut. Olen kokenut esimerkiksi kovaa syyllisyyttä vanhemmilleni juomisestani ja ollut tosi varovainen, etteivät he saisi tietää ongelmistani. Olen siis kohta 50 v…
Siis noita kuvia katsellessani moni muisto nousi pintaan. Näen niissä alkoholin osuuden. Eivät muut niitä näe. Se on kyllä surullistakin, mutta asiat menevät kuten menevät ja lapselleni on varmasti ollut hyvä lapsuus. Ei kannata jäädä itkemään tehtyä vaan mentävä eteenpäin.
Suuri paine minulla on Olla Hyvä Äiti. Minusta lapsuus on ihmiselle todella tärkeää.
Tämä teksti nyt poukkoilee. Joku kirjoitti niiden viinitetrojen taittelusta. Kamala häpeä palautella niitä viinipulloja kauppaan. Viinitetroja on tullut taiteiltua pahvinkeräykseen. Revittyä pienemmiksi, etteivät veisi niin paljon tilaa ja olisi näkyvillä. Salailua. Piilottelua. Naapureille hymyilyä, vaikka sisällä on rikkonaista.
Ajattelinko niin, että kun saan päättää juomiseni ja sen määrät itse, minulla olisi elämänalue, jossa ei ole suorittamista, vaan annan luvan itselleni olla just kuin itse haluan. Ehkä se johonkin asti olikin kivaa, mutta… pikkuhiljaa monesta pitämästään asiasta katosi ilo. Jätin itselleni merkitykselliset asiattekemättä. En enää jaksanut välittää. En itsestäni. Terveydestäni. En kokenut, että olen merkityksellinen. Osittain luovutin. Olkoot ilman minua. Ihan sama, vaikka nämä viinit vedänkin ja tuhoan itseni. Lapseani toki mietin ja sitä, että kyllä hän minua tarvitsee. Syvissä vesissä siis välillä.
Yllättävää sitten, että säikähdinkin niitä maksa-arvojani ja sitä sokeriarvoa. Taas uusia lääkkeitä… ei hyvä. Välillä pohdin, että tämä alkottomuus, onko se taas yhdenlaista suorittamista? Teen kun minua käsketään ja kilttinä noudatan neuvoa. Kyllä, se on osittain sitäkin. Mutta ehkä tämä suorittaminen on terveellistä. Pitkästä aikaa teen jotain itseni hyväksi. Joku sisälläni taistelee tätä prosessia vastaan. Kysyin päidehoitajalta taasen, eikö kohtuullista käyttöä ole enää ja hänellä on siihen jyrkkä vastaus. Sanoin suoraan, että minä en ole sitä vielä sisäistänyt. Tuntui hyvältä, että sain sen sanottua. Ja sen, että en tiedä mihin olen menossa ja etten tähtää siihen vuoden alkottomaan alkuun. Sen vain tiedän, että just nyt mulla ei ole kiire juomaan.
Jopas tuli sepustus. Asiat poukkoilevat kuin aropuput. Mutta sen sallinette arvon ystävät!
Ne ikävät asiat mitä alko tuo ja ne positiiviset asiat mitä alkottomuus saa aikaiseksi on nyt laitettava listoihin. Saakohan täällä avata kahta palstaa? Jos saisi yhden ikioman palstan, jonne kirjoittelis noita ylös.
Asiat olisi sieltä tarpeen tullen helppo lukea, kun kaipaa tukea omista ””muistijäljistä”
Isot lämpöiset tsempit kaikille! Tein eilen urakalla töitä. Tänään otan rauhallisemmin. Menen ihmisten ilmoille. Näytän kieltä Alkolle ja pyllistän siihen suuntaan!
Kiva kun olette olemassa!