Hei ryhmäläiset!
Täällä joukkoonne ilmoittautuu 48 - vuotias nainen, jolle viini on maistunut viimeiset kymmenisen vuotta liiaksi. Alkoholin käyttö on ollut viikonloppupainoitteista ja lomilla aina lipsunut. Viimevuosina olen huomannut, että myös viikolla tullut repsahduksia ja juomisen välit lyhentyneet. Tetra on ollut viikonloppuisin vakiokamaa.
Olen masennukseen taipuvainen ja menin keväällä terveyskeskukseen lääkityksestäni sopimaan. Siellä täytin alkoholinkäyttötestin ja en jaksanut valehdella. Maksa-arvojen mittaustulokset kertoivat tylyä tarinaa. Lääkärin mukaan vielä voin vaikuttaa asiaan. Minulla on liikakiloja, kolesteroli yli viitearvon, verenpaine koholla ja sokeriarvot paastotestissä ihan hilkkua vaille sokeritauti…
Kesällä vaihdoin masennuslääkityksen ja olisi pitänyt vähentää… eipä ollut motivaatio kohdallaan. Syksyyn mennessä kuitenkin hieman paransin ja jätin viikolla juomisen.
Jo useamman vuoden olen pohtinut alkoholin käyttöäni. Erityisesti krapulapäivänä. Omatunto soimaa. Itsensä arvostus miinuksella ja jopa niin, etten ole kokenut alkoholin vähentämistä tärkeäksi, koska olen ajatellut, ettei minun terveydelleni ole mitään väliä…
Alkoholi on selvästi ollut tapa turruttaa hankalia ajatuksia. Lapseni syntymän jälkeen sairastuin vakavaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, josta pikkuhiljaa toivuin ja mieheni oli siinä isona apuna. Ne olivat rankkoja vuosia. Lapseni eteen teen todella paljon. Aivan liikaakin. Lapsi tietysti ymmärtää, että äiti juo viiniä, mutta rakkautta ja huolenpitoa hän on kyllä saanut.
Lääkäri kehotti minut päihdepuolelle ja siellä tapasin ns. kokemusasiantuntijan. Hän kertoi oman tarinansa ja kuunneltua minua, ehdotti alkuun 2 viikon stoppia alkolle. Tuo ehdotus tuntui pelottavalle ja samalla herätti minut. Joku naksahti päässäni. Pelkäänkö, etten voi olla 2 viikkoa ilman viiniä? Sehän on suuremmalle osalle ihan normaalitila! Siispä noudatin neuvoa.
Viime käynnillä hän ehdotti vuoden raittiutta ja puhui, että silloin minulla olisi vasta perspektiiviä ja kokemusta. Masennuin tuosta ehdotuksesta. Mutta pohdin asiaa. Tunnollisena yritän aina suorittaa pyydetyt asiat, mutta kyllä sen tavoitteen pitää lähteä itsestäni ja liian pitkä tavoite saattaa romuttaa kaiken. En lähtisi laihduttamaankaan ajatellen: pois on saatava 20 kiloa. Mulle sopii paremmin pienemmät etapit.
Syyskuun lopulla seuraava tapaaminen. Sinne asti sinnitellään! Sillä olen huomannut, kuinka iso ratas on lähtenyt pyörimään päässä. Toki mietin viiniä ja sen ostamista, mutta pää on täynnä alkoholiin muutenkin liittyviä juttuja. Olen ensimmäistä kertaa ”uskaltanut” lukea riskirajoista, ajatella omaa tilannettani ja jotenkin antautunut omille ajatuksilleni, vihalle mikä nousee kun en ostakaan viiniä.
Tämä vie energiaa, mutta kuten kirjoituksianne lukien olen ymmärtänyt kuuluu asiaan…
Tavoitteet pitkässä juoksussa on vielä asettamatta. Tässä vielä hoiperrellaan ns. alkushokissa…
Menen päivä kerrallaan. Ihmettelen. Pelkään, etten pysty. Iloitsen kun yllätinkin itseni.
Tarvitsen tukeanne ja haluan sitä myös antaa! Kivikkoa on varmasti tulossa ja siinä rämpiessä toisten tuki on korvaamatonta!
Ps. Eilinen uinti tyttären kanssa oli kivaa! Vesi rentouttaa ja unikin oli hyvää. Aamulla mittasin verenpaineet kello 7.30 ja ne oli parantuneet huomattavasti! Jo pelkkä herääminen pirteänä - ja tuohon aikaan lauantaina on ollut aivan vieras juttu mulle NIIN moneen vuoteen!
Tsempit kaikille!!!