Pikkasen tuuliajolla

Kiitos näistä :slight_smile:

Olen käynyt edelleen joka toinen päivä ulkona iltaisin, yleensä lenkillä mutta annan itselleni luvan myös kävellä jos siltä tuntuu, pääasia että lähden ulos.

Maitopurkit eivät ole vieläkään lähteneet, aamumittailulla oli tullut pikkasen jopa lisää :blush: Luin kyllä joskus jostain että kun alkaa tulla lihasta niin vaaka ei menekään alaspäin vaan ylöspäin… ehkäpä juoksentelu on vaikuttanut tuolla tavoin… toivottavasti :blush:

Sitten tällästä vähän synkempää ajatusta. Ulkoilu on kyllä ollut ihan mukavaa kun sinne pääsee mutta yksi pieni varjopuoli on tullut.
Asumme veden lähettyvillä ja ojiakin ohittelen matkalla. Näen niissä ojissa IHAN KOKO AJAN joko juuri hukkumassa olevia lapsia tai sitten jopa kuvittelen että näen siellä hukkuneen. Kuvittelen äänen miten joku huutaa apua joko hyvin vaimeasti enää tai sitten kovaa, näen mielessäni miten hyppään veteen auttamaan lasta ja joskus selviydymme helpolla, joskus on itselläkin vaikeuksia selviytyä.
Nämä ajatukset ja miellekuvat ovat hyvin ahdistavia ja itku meinaa tulla jos se ajatus pääsee jatkumaan pidempään, juoksuvauhtikin lisääntyy kummasti ihan kuin haluaisin juosta pakoon tai sitten olen niin juuri siinä ajatuksessa etten huomaa edes vauhtiani.

En keksi tälle mitään muuta selitystä kuin että pelkään oman lapseni joskus hukkuvan ja käyn mielessäni läpi miljoona erilaista tapahtumaa miten pystyn auttamaan :frowning:

Eilisellä lenkillä vilkuilin vain ojissa virtaavia vesiä eikä kovin pahoja miellekuvia tullut mutta joskus ne ovat hyvin ahdistavia.

Huomenna on perjantai…

Mutta kun en ole onnistunut, en kertakaikkiaan ole koska taas jouduin nollaamaan laskurin. Pystyn näköjään sen 3 vk ja sitten lähtee taas.
Toivottavasti tällä kertaa onnistun.

Toi on kyllä vaikea paikka, mihin en nyt suoraan osaa sanoa muuta kun sen, et kun kerta pystyt olemaan sen 3 viikkoakin juomatta, niin miten sit sun kohdalla toimisi se Antabus? Kun ilmeisesti mopo lähtee käsistä aika varoittamatta silloin kun mieliteko voittaa sen oman tahdon? Tuli vaan mieleen…

ps. kiitti lyhyestä mut kivasta kommentistasi :wink:

Moi Tuiske! Heitin jossain ketjussa kommenttini laskuriin. Jos sinusta tuntuu siltä, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä niin skippaa se ainakin toistaiseksi kokeilumielessä. Raitistelu ei ole mikään suorituslaji. Ainoa sinulle ja minulle retkahtamisen kannalta tärkeä päivämäärä on tämä juurin nyt ajankohtainen hetki eikä mikään muu.
Miksi? Aivan yksinkertaisesti sen takia, että vain juuri nyt voimme konkreettisesti muuttaa ajatukset ja impulssit teoiksi. Ei eilen eikä huomenna! Pelaa aikaa. :wink:

andante: Harkitsen sitä laskurijuttua ihan todella :slight_smile:

Se olis perjantai vihdoinkin ja sitten alkaakin viikon loma. Tänään olisi jälleen tiedossa (ehkä) lidlireissu, lenkkeilyä ja sen jälkeen saunaa, shipsipupertelua ja Voicea tai leffaa tai valokuvien muokkaamista tai kutomista. On edelleenkin se toinen villalapanen kutomatta, pahus… sais huovuttaa ne ja katsoa mitä tulee :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua kaikille :exclamation:

Vielä vinkkiä raitisteluun: palkitse itseäsi päivinä 1-6, erityisesti päivät 7, 10, 14, 20, 21, 30.

Eli siis tuhlaat rahaa itseesi. Se auttaa. Jos raitistelu on sitä, että saa vähemmän kuin juodessa, niin homma lähtee lapasesta.

Se, että sinulla tullut pelkoja juostessa selvinpäin, on ihan hyvä merkki. On mahdollista, että olet nyt syvällä itsessäsi tiedostamassa, että todellakin raittius on alkamassa (se prosessi on siis lähtenyt käyntiin tulkoon tai ei relapseja), ja siksi alitajunnalliset prosessit lähtevät liikkeelle.

Pyri ottamaan raitisteluun erilaisia apukeinoja käyttöön, niin auttaa. Olettaisin, että miehesi haluaa lomalla ottaa, koska “täytyyhän sitä joskus ja varsinkin lomalla rentoutua”. Käymällä läpi mielikuvaharjoituksia, selviää noistakin.

Tärkeintä on, että olet raittiina (ihan rehellisesti siis) vain tänään. Ja huomisesta et mieti. Jos huomenna ryyppäät, mitä sitten. Keskittymällä tähän päivään, saa tervettä syvyyttä omaan elämään, ja vapautta turhista huolista ja peloista. Jos niitä nousee ja nouseehan niitä, anna niiden tulla ja mennä. Aikanaan varmaankin prosessoit niitä.

Tässä motivaatiota raitisteluun: iltalehti.fi/elintavat/20150 … 6_el.shtml

Jooh!!! Ei pitäisi neuvoa! Saakeli! Nyt sitten on levoton olo itsellä, ja miettii jopa ryyppäämistä! On tämä perhanan vaikea sairaus… täytyy taas olla nöyrää poikaa ja pokkuroiden elämän edessä kiltisti vaeltaa ja haukkua itseään koko ajan: olen paha paha paha älä tee mitään älä tee mitään… Eli joudun itse ottaa oman muilta saamani vinkit käyttööni: raittiina tänään, panosta raittiuteen, “tuhlaa” itseesi raittiina, tänään… no nyt sitten mennään… raittiuteen…

Moi Grape, älä noin vähästä hermostu. Olin jo vastaamassa tohon edelliseen viestiisi ja ajattelin kehuakin, että onpas Greippi kehittynyt edukseen matkan varrella! Hyvää settiä ja lukemisen ja sisäistämisen arvoista. Pidetään linjamme eikä selitellä mitään! :smiley: :mrgreen:

Mitäs mitäs… :slight_smile: Vastaisin mutta tällä kännykällä on nyt noita lainauksia vaikea tehdä :confused:
Ihan hyvää juttua, en kuitenkaan voi ajatella että jos nyt ottaisin ni hällä väliä. Sillä kun on iso merkitys, olen heikko ihminen jos en pysty halujani hallitsemaan, pätee vähän asiaan kuin asiaan.

Öitä teille perjantairaittiille kanssaeläjille !

Nyt on parempi olo! Kummallista, oli ollut tosiaan useamman päivän työstressiä ja jotain lähti tänään purkautumaan levottomuutena, mutta nyt ei ole tässä ollut juuri mitään kiusauksia pidempään aikaan.

Tsemppiä Tuiskelle ja raittiutta meille kaikille!

Vastaan vielä itselleni. Juuri terve nöyryys on avainsana raittiuteen. Ja päivä kerrallaan -asenne. Se, että otit käyttöön hyväksihavaittuja keinoja, jolla selättää juomahimo, oli juuri sitä vertaistukien ja addiktiosairauksien ohjeistusta. Jatka siitä, että otat itse omat neuvosi varteen, niin hyvin käy. Ja ota vastaan neuvoja muilta. Nöyrästi.

Tuo siis Grapelle.

No niin… sinne se mies taas läks, kaljakauppaan. Nyt katsotaan pystynkö katsomaan vierestä :confused:

Tuiske, pakko sanoa, tiesin…

Ehdotan nyt (riippumatta siitä, meneekö ottamiseksi vai ei) seuraavaa itsellesi: rakenna oma suunnitelma ja plaanit sille, miten raitistut. Fakta on, että miehesi ei ole kiinnostunut. Hän haluaa vain hieman levätä ennen ajoittaista dokaamista. Todellinen halu raittiuteen on juuri tuollaista kuin sinulla, että jo etukäteen ajatus ryyppäämisestä häiritsee.

Ole rauhallisin mielin, kun olet nyt saanut kiinni raittiuden mahdollisuudesta, ei se ajatus sinua (hyvällä tavalla) rauhaan jätä.

Jos haluat kokeilla selvitä vkonlopusta selvinpäin, ehdotuksia:

• suklaa
  • sipsit
  • vichy
  • kokis
  • alkoholiton olut
  • leffat
  • Internet
  • Päihdelinkki
  • tv
  • kävely ulkona 1 h
  • kuntosali
  • vain tänään olen raittiina -asenne

→ jääkylmä suihku muuten myös auttaa, laittaa veren kiertoon ja saa nopeasti uutta energiaa

Ja: youtube.com/watch?v=AFGWnqNf6t0

Hyvä lista Grapelta. Plinkkiä vaan Tuiske jos ei miehen dokaamisen kattelu kiinnosta! Otat tiukan katseen tänne Plinkkiin ja kirjoittele tarinaa sekä tuntojasi. :slight_smile:

No tännehän minä tulin mutta vain hetkeksi käymään. Ärsytyskynnys oli aika herkässä koska mies yritti saada muutamiin otteisiin minut juomaan viiniä edes lasillisen illan aikana. Pidin vain pääni ja sanoin etten pysty juomaan lasillista. Tämä ilta on jo voiton puolella :slight_smile:

Öitä lauantairaitistelijat.

Hyvä Tuiske!!! :smiley:

Hienoa Tuiske :slight_smile: Sinulla on nyt asenne kohdallaan! Pidit oman pääsi selvänä vaikka mies kaljotteli. Uskon että tuolla asenteella tulet selviämään tulevistakin haasteista. Olet jo osoittanut voimasi! Sinulla on nyt selkeä tavote raittiuteen ja etenet määrätietoisesti päivän kerrallaan.
Todella mahtavaa! Onnea viikonlopun kiusauksien selättämisestä. Tästä on hyvä jatkaa!
Nauti lomasta, puuhaile kaikkea kivaa lapsen kanssa ja ennen kaikkea anna aikaa myös itsellesi. Joku hemmottelu juttu vaikka hienon saavutuksen kunniaksi. Olet sen ansainnut! Tsemppiä :slight_smile:

Hienoa! :smiley: Jatkele samaa rataa! :slight_smile: Tuo oli hieno juttu, että selvisit kiusauksesta. Tosiaan kannattaakin olla ylpeäkin itsestä ja keksiä itsellesi jotain kivaa palkinnoksi. Tosin hyvä mieli ja onnistumisen kokemus on jo palkinto sinänsä. Tsemppiä hurjasti! :slight_smile:

Kiitos grape, pitipä.taas ja Punatulkku… minä yritän kyllä kovasti :sunglasses: