Pikkasen tuuliajolla

Lopettakaa vuodeksi! 365 päivää, eihän se ole edes paha rasti, vai mitä? Sen jälkeen voitte harkita asiaa uudestaan, ja oma suhde alkoholiin on aivan varmasti selkiytynyt. Jos tuntuu ihan kauhealta ajatukselta lopettaa vuodeksi, niin on entistäkin parempi syy lopettaa, vai mitä?

Alkoholismia on määritelty kovin monilla tavoin. Ja jos nyt jonkun niistä määritelmistä esittäisin, niin varmasti joku sanoisi tai ainakin miettisi että ei se tuo ole oikea määritelmä kun kerran tämä xxx-määritelmä on se oikea…

Mutta, kun kerran täällä ilmeisesti sopii heittäytyä keittiöpsykologiksi ja maallikkoasiantuntijaksi niin laitan yhden omista luuloistani.

Minusta se, että jo viinaa, viiniä, kaljaa tms hankkiessa on määräävänä tekijänä pelko siitä että keskenloppuminen uhkaa , niin tulkintani mukaan se kertoo jonkinlaisesta riippuvuudesta. Eli alkoholisoitumisesta.

Se pelko, että loppuu kesken.

En pidä tuotakaan ainoana asiana jolla voi ongelmaansa ja sen vakavuutta määritellä, mutta kun se jossain kirjoituksessasi esiin nousi, niin silmäni siihen tarttuivat.

Ei Kait sillä ole niin suurta väliä onko alkoholisti vai ei. Sillä taas on, että haluaako juoda vai ei ja sehän tässä on tarkeintä.

Niin kauan kun haluaa juoda, niin syitä ja vatvontaa riittää tuomiopäivän asti jotta juominen voi jatkua. Sitten taas kun raittiuden hetki koittaa aidosti, niin jossittelut ja muttittelut loppuu ja homma selkeentyy.

T. Prossa

Lauantai aamu eikä krapulaa… vatsa särki heti aamusta, tais johtua suuresta ruokamäärästä edellisiltana :blush:
Kodin ilmapiiri oli eilen kireä siitä ei pääse mihinkään ja tiedämme mistä se johtuu. Menin kuitenkin jo klo 22 makkariin, lueskelin niitä näitä ja menin nukkumaan. Nukkumaanmeno hetken muistan hyvin, olin iloinen.

Kohta lähdemme tyttären kanssa leikkipaikkaan, vähän kuin hoplop mutta pienempi paikka ystäväni ja hänen lasten kanssa. Näin aikainen autolähtöä ilman krapulaa on herkkua :slight_smile:

Vielä ei ole tullut sitä kiristävää vannetta ympärille mutta se tulee vielä, tiedän sen.

Mukavaa lauantaipäivää kaikille!

Tuiske, kyllä tuo oli ehkä pahin viikonloppu. Jos tuosta selvisit, selviät mistä vain…

Sunnuntai eikä krapulaa. En muista koska olis ollut tälläinen viikonloppu :blush:

Huono asia oli illalla tullut aivan järjetön riita jonka laps joutui näkemään, onneksi saimme sovittua asian josta se lähti ja tänään on taas kaikki ihan normaalisti. Eli onhan tää kiristänyt hermoja ihan kunnolla meillä molemmilla.

Toivottavasti nämä riidat vähenevät… ne tuntuvat olevan nyt se päällimmäinen paha tällä hetkellä :unamused:

Seuraava koetinkivi on sitten taas seuraava perjantai ja aion olla selvinpäin silloinkin koska tässä on kyllä nyt aikamoinen ongelma, toivottavasti miehenikin haluaa jatkaa tätä.

Nyt menen näin aamusta tekemään takkapuita meille ensimmäistä kertaa, pakkasta on -17 joten niitä tarvitaan sähkölämmitteisessä talossa. Mukavaa sunnuntaita kaikille, toivottavasti pysyitte selvinpäin :slight_smile:

Oli muuten ihan hiton hienoa herätä maanantaihin kun ei väsytä saatika vituta viikonlopun piloillemeno :laughing:
Olin siis läsnä lapseni elämässä 24h ja jopa ajokunnossa vaikka keskellä yötä, hyvä me!
Nyt on sellanen hassu olo, ihan kuin jännittäisin vaikken tiedä mitä jännitän, ehkä elämää ylipäätään että mites tämä nyt tästä eteenpäin sujuu… ihan hassua :blush:

Tänään on paljon töitä tiedossa, en ollut perjantaina kovin tehokas mutta nyt syhyää näpit, tänään kuulkaas tehdään hommia !

Mukavaa maanantaipäivää kaikille !

Loistava alku sinulla Tuiske :slight_smile: Ja hienoa että oot havahtunu alkoholin käyttöösi jo tässä vaiheessa. Ensi viikonloppu on jo varmasti paljon helpompi :slight_smile:

Itse olen kymmen vuotta sinua vanhempi ja mopo on karannu paljo pahemmin käsistä. Monta murhetta olis vältetty jos olisin ymmärtäny toppuutella jo kymmenen vuotta sitten. Sillon oltiin just tuossa joka viikonloppusessa perjantai ja lauantai iltojen tissuttelussa viinikanisterin kans. Sitten alko olla sauna lonkero/ siideri viikollakin ja pikku hiljaa kaks… Vanhemmat lapset alko puuttua asiaan viitisen vuotta sitten ja sitte alkoi salajuominen kun luvan kans ei saanu ottaa… Välillä olin tässä puoli toista vuotta ihan täysin juomatta, mutta sitten elämässä tapahtui niin paljon raskaita asioita, että lankesin uudelleen juomaan. En juonu ees ku parin kuukauden aikana muutamia kertoja,mutta määrät oli sitte sitäki kovempia. Ja huonostihan siinä kävi… Nyt luulen pohjan saavutetun ja uskon että tästä eteen päin elämäni sujuu ilman viinan kiroja. Kuukausi alkaa olla takana ja todella helposti on menny ja usko pysyvään raittiuteen on suuri. Tosi tiiän että kyllä niitä hankaliakin päiviä vielä tulee. Perhe on onneksi vielä kasassa, vaikka välit vanhempiin lapsiin (jo pois kotoa muuttaneisiin) on todella viileät. Kotona tunnelma on kyllä ihan hyvä ja päivät sujuu “normi” rutiinilla ihan niin ku ennen pohjanoteerausta.
Päivä kerrallaan yritetään rakentaa uutta uskoa tulevaisuuteen ja eiköhän se pikku hiljaa ala taas välit lämpenemään kun huomaavat että pysyn selvin päin.
Kerroin sinulle tarinaani , että saat vähän kantapään kautta käytyä kokemusta miten voi käydä. En toki tarkoita että sinulle kävisi näin, vaikka jatkaisit entisellä mallillakin. Halusin vaan kertoa tämän varottavana esimerkkinä ja ehkä myös vahvistamaan omaan päätöstäsi, että ainakin jonkin aikaa kannattaa pysyä ihan nolla linjalla.

Mukavaa ja raitista alkanutta viikkoa kaikille :slight_smile:

Meillä on jatkunut tämä sama meno nyt sen aikaa kun ollaan oltu yhdessä miehen kanssa eli sen 16 vuotta, sitä ennen tuli tietty otettua myös joka ikinen viikonloppu ja molempina päivinä vielä. Ainoat selvät viikonloput olivat odotusaikanani ja kun 10 v sitten yritin tätä samaa ja se kesti sen kuukauden. Eli jos kuukauden pystyn olemaan niin olen saavuttanut tietynlaisen rajapyykin.

Minulla on hyvin pysynyt tämä tässä viikonloppujuomisessa mutta nyt on alkanu pikkuhiljaa nuo omat määrät nousta eli otan illan aikana niin paljon kun saan otettua ja kuten täällä ollaan nyt heräteltykin mua että kun on tuo lapsikin tässä niin mitäs sitten… jep jep… ihan pakko lopettaa. Miehellä alkoi mennä viikolla jo ykkösolutta joka päivä joten hänelläkin muuttui huonompaan suuntaan.

Kyllähän minä tosiaan alan jo miettiä kun luen monien kirjoituksia että tälläistä se oli heilläkin ennen sitä pahinta… näen sen jo jotenkin aika hyvin että mopo karkaisi meilläkin käsistä jossain vaiheessa tai sitten juon kerralla niin paljon että käy hunosti joku kaunis kerta.

Nyt viikko kerrallaan :slight_smile:

pitipä.taas: Lueskelin sun juttuja toisaalla ja rankkaa tekstiä, olet kokenut ikäviä asioita. Jotenkin samaistuin ja tuo autolla ajaminenkin… huh huh. Sanon aina itselleni ettei rattiin ole mitään asiaa kännissä mutta entäpä sitten krapulassa… siihen olen syyllistynyt monet kerrat että ihan yhtä paha… voihan v***u kun alkaa suututtaa nuo krapulaiset automatkat ja vielä laps kyydissä :cry:

Kyllä vaan… hyvä kun alkaa miettiä omaa perseilyä, tän ON pakko loppua :exclamation:

Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta teksteistäsi päätellen se mopo taitaa olla jo karkuteillä. Aina löytyy isompi juoppo johon vertaamalla tuntuu kuin itsellä menisi vielä sittenkin kivasti. Voimia ja tsemppiä raitistumiseen! kohtuukäytöstä tuskin voi enää haaveilla sillä “tauon” jälkeen juomamäärät lipsuu hyvin nopeasti entiselleen.

Tuiske: Juu rankkoja juttuja on ollu ( ja paljon muitaki “vanhoja” mokailuja mistä en oo ees kirjotellu) ja tämä viimesin nyt pahin ja sen seurauksia setvitään ja kärsitään vielä pitkään. Enkä ees tiiä vielä lähellekään kaikkia seuraamuksia mitä tästä tulee… Mutta syyllinen löytyy pelistä ei auta kitistä tuli mitä tuli. Tehtyä ei saa tekemättömäksi sen kans vaan täytyy oppia elämään. Ja kyllä minä uskon että me tästäkin selvitään, mutta nyt pitää laittaa piste juomiselle kokonaan. Mulla on ihana mies joka jaksaa tukea mua vaikka oon pettäny sen luottamuksen moneen kertaan juomalla yhä uudestaan. En suoraan sanoen ymmärrä kuinka hän jaksaa mua, mutta kyllä tuohon yli 30 vuoden taipaleeseen mahtuu paljon hyviäkin päiviä ja niillä kai tämäkin tempaus annetaan anteeksi.
Tsemppiä sulle :slight_smile:

Niin… kai sitä on vähätellyt kun se juominen tapahtuu aina vain viikonloppuna (kiitos työni).

Kohtuukäyttöä mulla ei ole tiedän sen jo, olen tiennyt aikoja sitten mutten oo välittänyt koska on näin hyvin mennyt “salassa” tuo viikonloppujuominen. Tyttö kuitenkin kasvaa vauhdilla eikä salassa pysy kohta mikään, pakko siis tehdä asialle jotain.

Tykkään suorapuheisuudesta kun pysytään asissa ja tehdään se pienellä varauksella, se pistää usein mietityttämään asioita uudestaan :slight_smile:

Mutta esim. uskonnosta ei voi puhua suoraan toiselle ilman ellei ihmistä tunne hyvin, se kun on jokaisen omakohtainen kokemus ja jokainen tulkitsee uskonnon erilailla kuulemansa, lukemansa tai kokemuksen kautta.
Toivonkin siis että kun mainitsen asioita uskonnosta omassa kirjoituksessani niin siihen ei tulla kommentoimaan omia mietteitä “Aidoista uskonpoluista” koska sellaista ei ole olemassakaan. Jokainen Kristitty tietää että aito polku löytyy Raamatusta mutta se miten me sitä tulkitaan onkin jokaisen oma asia ja se vain pitää löytää sieltä. Itse toivon kuitenkin olevani oikealla tiellä… koska olen tullut tännä kertomaan asioista jotka eivät välttämättä olekaan niin vähäpätöisiä kuten ensin ajattelin, olen tullut siis pyytämään apua ja sitä olen jo nyt saanut eli ihan oikeassa paikassa olen, kiitos siitä :slight_smile:

Nyt ulos hyvin pienelle kierrokselle koiran kanssa ja iltapuhteet, kello soi aamulla 05.10.

Mukavaa maanantai-iltaa !!

Ihan vaan korjauksena se oli lizzy joka tuon lainauksen kirjotti en minä.

Huomenta ja anteeksi pitipä.taas korjasin asian :blush:

Meillä on muuten satanut lunta yön aikana, ihan kiva :slight_smile:

Se olisi taas uusi perjantai.

On pimeää, -10 astetta ja lunta satelee. Olen kuitenkin iloinen omasta yrityksestäni raitistua ja olen iloinen miehenikin halusta raitistua. Hän nimittäin sanoi eilen puoli leikillään tai puoli totuudella että hänellä on niin hyvä olla ettei juo enää ikinä, en juo minäkään vastasin :slight_smile:

En tiedä haluanko olla juomatta koko elämääni, haluanko juoda vain kerran vuodessa vaikka firman juhlissa vai haluanko olla juomatta niin kauan kuin lapsi on kotona. Ehkä parempi etten ajattele niin pitkälle vaan annan päivien kulua, tällä hetkellä tosiaan viikko kerrallaan, mietitään asiaa sitten kun se tulee ajankohtaiseksi.
Nyt on kuitenkin hyvä olla ja olen jopa ylpeä itsestäni/meistä kun ollaan jo selvitty parista viikonlopusta… siis yhdestä viikonlopusta mutta lasken jo tulevankin viikonlopun siihen :laughing:

Siti Colaa, sitruunavettä, granaattiomenaa ja muita herkkuja tähän iltaan… mukavaa perjantaita muillekin.

Onneksi olkoon molemmille ja paljon raittiita viikonloppuja Teille!
Iloista mieltä ja hassuttelua viikonloppuisin lapsellisissa merkeissä. - Paneutuu lapsen maailmaan, niin sieltä löytää vaikka mitä kivaa juttua, on meinaan aivan aidosti hauskaa!

Onneksi olkoon Tuiske teille molemmille. Hieno päätös teiltä molemmilta olla juomatta toistaiseksi. :slight_smile:
Eihän sitä itsekkään voi sanoa että varmasti olisin juomatta lopun elämää. Minulla se on tavoitteena mutta päivä kerrallaan mennään. Hyvin on kyllä menny minullaki alkon puolesta. Olen ollu pari viikkoa flunssassa mutta en oo lääkinny rommitotilla niinku joskus ennen muinoin (siis ennen edellistä 1 1/2 vuoden raittiutta) Tänään piti viimein käydä lääkärissä käydä ja lääkkeet sain. Jospa tästä paranis viikonloppun aikana.
Mukavaa raitista viikonloppua teille!
Ja kuten helisee totesi
quote=“helisee”
Iloista mieltä ja hassuttelua viikonloppuisin lapsellisissa merkeissä. - Paneutuu lapsen maailmaan, niin sieltä löytää vaikka mitä kivaa juttua, on meinaan aivan aidosti hauskaa!
[/quote]
Touhutkaa yhdessä lapsen kanssa ei sen tarvi olla mitään ihmeellistä. Leikkikää ja ulkoikaa jos sää sallii :slight_smile: Pienistä asioista tulee hyvä mieli koko perheelle.
Ja kun lapsi nukkuu saatte viettää uudenlaista aikaa keskenänne kun siihen ei nyt liity alkoholi. :slight_smile:

Tämä ilta on ollu sitten se vaikea, kävin kääntelemässä jo viinitonkkaakin että paljonko on jäljellä… painosta päätellen saisi hyvin 3 lasillista ja tilkkanen päälle :unamused:

Koko alkohimo lähti kun kuuntelin radioo autossa ja tuli hyvä kappale, siitä alkoi se puristava tunne rintakehän ympärillä ja pääkopassa alkoi myöhemmin viiraamaan niin että ulvottiin tyttären kanssa kilpaa, isäntää viiras jo aikaisemmin :laughing:

Tehtiin sitten pellillinen terveellisiä tikkuperunoita, chicken wingsejä ja lidlin tulista kana-sipulirengas-juusto sekoitusta… ja siti colaa. Joo, se vei pahimman himon pois mutta nyt alkaa taas kiristämään kun asiaa ajattelee.

Ei tässä nyt muu auta ku mennä hetkeks pakkaseen koiran kanssa ja sit makkariin katsomaan netflixistä Pablo Escobar -sarjaa… ja syömään valkosen suklaan lopun. Voi piru ku kirraa :imp:

Toinen viikonloppu ilman krapulaa… Selvisin eilisen kiusauksesta mutten sano siltikään että olo olis nyt parempi, jotenkin kiristää vieläkin sisältä. No ehkä tämä olotila tässä muuttuu päivän aikana ja mielikin muuttuu iloisammaksi.