Piilojuopporouva ryömii takaisin

Kiitos vastauksista, hyviä pointteja teillä. Itsekin olen koko ajan ajatellut, että alko-ongelman poistaminen olisi se asia nro 1, sitten vasta muu. Mutta kun se alko-ongelma ei vain ota talttuakseen. Tai no, tänään tulee jo viides ilta kokonaan juomatta, että sikäli hyvin. Lauantainakin otin vain pari lasia.

Työpaikassa ei ole pohjapalkkaa, enkä sellaista oikeastaan kaipaakaan. Olen aika tuloshakuinen, ja hyvissä olosuhteissa reipas, joten en usko sen olevan välttämättä ongelma. Työroolini on hyvinkin “pirtsakka” ja olen aina ollut vain (huonopalkkaisissa) kuukausipalkkaisissa hommissa joten olisi oikeastaan kiva katsoa, että mihin sitä pystyykään.

Ongelmani tällä hetkellä on se, että olen niin helvetin yksin päätösteni kanssa. Kenenkään kanssa en voi puhua ja käydä asiaa läpi useammalta kantilta. Sitä se on, kun ne sosiaaliset verkostot puuttuvat…

Mieheltäni saan päivittäin rankkaakin arvostelua nykyisen työni hoitamisesta, joka sekin sapettaa. Unohdan kuulemma kaiken kokoa ajan jne.

Haluaisin olla riippumaton miehestä tai kenestäkään (siis muusta kuin lapsesta tietty). Vaihtaa esimerkiksi auton, jos siltä tuntuu ja jos on varaa. Syödä ulkona tai ostaa einestä tai valmista, jos huvittaa. Siis tämä vain esimerkkinä.

Tunnen luissani, että nyt on jonkunlainen käännekohta ehkä tulossa. Jos kotona ilmoitan, että menen muualle töihin, niin voi sitä marttyyriuden määrää… Äh, en enää itsekään tiedä mitä kirjoitan ja miksi. Tänne ehkä siksi, että juomisen haluan lopettaa joka tapauksessa.

Punatulkku kirjoitti

Kyllähän yksinäiset alkoholiongelmaiset ihmiset pysyvät todennäköisemmin raittiina vertaistukiryhmissä kuin kapakassa. Onpa yksinäisyys sitten fyysistä tai henkistä. Joissain perheissä raitis puoliso on oppinut tukemaan alkoholistipuolisoaan Al-Anonin ohjelmaa seuraten.
Korkin kiinni panosta alkaa pitkä muutosprosessi, juominenhan on vain oire joistain pinnan alla olevista syistä. Vastuu itsestään edellyttää avun tai tuen hakemista elleivät omat voimat ja kyvyt riitä raittiuteen. Apua on saatavana monenlaista ja monelta taholta, näiltäkin palstoilta.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Piilojuopporouva kirjoitti

Lainaan tähän pätkän HS 18.12.2014 kirjoituksesta
[u]Se klubikeikka meni kirjaimellisesti penkin alle. Basisti Jussi Kinnunen oli niin humalassa, että kaatui rumpujen päälle. Seuraavana aamuna hän ei kyennyt muistamaan, tuliko edes soitettua keikkaa loppuun.

Potkuthan siitä seurasi.

“Haukuin bändin jätkät ympäri kyliä. Että kyllähän mä sen keikan munasin, mutta olisivat nyt edes antaneet varoituksen!”

Kinnunen keksi ratkaisun: kun hän saisi mielensä tasapainoon, juominenkin pysyisi aisoissa.

Hän marssi terapeutin puheille, mutta terapeutti sanoi, että ensin pitäisi olla puoli vuotta selvin päin.
“Haukuin sitten senkin ympäri kyliä. Eihän kukaan voi olla kuutta kuukautta juomatta!”

Nyt Jussi Kinnunen, 52, on ollut juomatta melkein 18 vuotta.

“Minusta tulee pian täysi-ikäinen”, hän nauraa.[/u]

Sinulle Piilojuopporouva haluan sanoa, että jos joku basisti raitistuu, niin kyllä sinä olet ansainnut saman tulevaisuuden. Illalla voit kiittää raittiista päivästä ja aamulla pyytää voimaa kieltäytyä ekasta lasillisesta.

Iltaa piilojuoppis :slight_smile:

Eikö tunnukin hyvältä että sä sait sen duunin? Onnea siitä! Se otatko sen vastaan onkin varmasti vaikeampi päätös.

Näin ulkopuolisena voisi ajatella sen olevan juurikin mahdollisuus toteuttaa itseäsi, päästä tunteesta että olet jonkun talutushihnassa. Etenkin jollei sun työpanosta arvosteta-ei sitä työtä minkä teet yrityksen eteen, muttei myöskään sitä minkä teet kotinne eteen. Vielä kun sanot että se vaikuttaisi positiivisesti cv:hen, niin miks ei.

Toisaalta miettisin ehkä vaikutukset, mikäli provisio ei sitten riittäisikään elämiseen? Mitä sitten? Olisiko uusi työ mieluisaa noin muuten? Pystyisitkö neuvottelemaan pohjapalkan? Ainakin koeaika kuukausien ajalle. Älä lähde huolimattomasti uuteen työsuhteeseen. Aina voi kai neuvotella?

Sä saisit ehkä sisältöä elämään ja pääsisit ulos sieltä" ahtaalta "tuntuvista kotinurkista. Saisit ehkä työyhteisön, kenties arvostusta työllesi. Jo ne merkkaa pitkälti enemmän kuin pelkkä palkka. Ehkä sisältö ja se että todella lähdet töihin voisi vähentää myös juopottelua (mikäli et olekaan alkoholisti vaan olosuhde-juoppo).

Jäin miettimään, miksi sulta puuttuu sosiaaliset verkostot?

En edes uskalla arvailla miten miehesi asian ottaisi. Tukea on turha toivoa, saat ryöpyn haukkumista, vihaa ja ties mitä. Kun teet päätöksesi, pysy siinä. Älä anna periksi! Ja vaikka päättäisit jäädäkin niin ei se huonoa tekisi “kaikkivaltias” miehellesi kertoa että olisi muitakin ottajia jos kerran työpanoksesi on niin surkea.

Ja jos hänellä kerran on rahaa niin sittenhän hän voi palkata siivoojan, kun sinä olet muualla töissä? Kjäh!
Voithan viedä asian positiivisen kautta, että olet ajatellut että parisuhteenne paranee kun et ole hänellä hommissa jne… ikäänkuin molemmat voittaisi. Ja tottahan se on että ihan ns. normaalissa tasavertaisessakin parisuhteessa, samassa yrityksessä työskentely, ei välttämättä ole se vahvin lenkki.

Tsemiä päätöksen tekoon! Askel kerrallaan :slight_smile:

Niinpä niin Piitsu!

Tietysti tuntuu hyvältä, että sain sen duunin, toki noihin provikkapalkkoihin menijöitä ei varmasti ole paljoa, toisaalta eipä niihin varmasti monesta olekaan. Oli kiva jutella siellä reilun tunnin, tuli sellainen “normaali” olo. He sanoivat lopuksi, että heti näkivät, että eiköhän se oikea tyyppi ole tässä.

Nyt joulun aikaan kerroin miehelle aikomuksistani. Sain viimeksi tänään aamulla tosiaan kauhean ryöpyn marttyyriutta, syyttelyä siitä, että en ota vastuuta tässä hänen yrityksessään ja että joko lähden tai en. Se on joko tai. Jos JÄTÄN Yhtiön, takaisin ei ole tulemista. Ja tulojen on sitten parempi olla hyvät, koska hän joutuu ottamaan tähän ulkopuolisen töihin ja minä alan kuulemma tuloillani maksamaan puolet kaikesta.

Niin, ja juoppo olen hänen mukaansa myös, ja minun pitää kuulemma mennä alkoholistiparantolaan. Tämän hän sanoi jouluna.

Tuli mieleen ihan Dallasin JR ja Sue Ellen! Muistatteko?

Sosiaaliset verkostot puuttuva, koska sukulaisia ei asu lähellä, ja olemme vastikään muuttaneet uudelle paikkakunnalle josta tosin minä olen pyrkinyt hankkimaan muutaman kontaktin. Ja saanutkin pari. Ja lisää saisin, ellei mies olisi estelemässä (mainitsinkin tuolla aikaisemmin uuden harrastuksen aloittamisen). Uskon, että saisin verkostot järjestymään jotenkin, kertomalla rehellisesti, miksi tarvitsen apua.

Mies ei ole edes yrittänyt tutustua täällä keneenkään.

Olisin tavallaan jo innolla menossa vieraalle töihin (Adios!) mutta kun tuo mies tuossa paatoksella pälpättää niin alan horjua päätöksessäni, vaikka aloituspäiväkin uudessa työssä on jo sovittu. Nyt jo talokin kuulemma pitää myydä, kun minä “LÄHDEN”. Uutta työsopimusta en ole tehnyt.

Apua! Tämä on ihan hirveää! :cry:

Kävin tuolla Kotikanavallekin kurkkaamassa, pitää vielä lukea tarkemmin kunhan ehdin. Mutta jatkoin tätä juttua tähän omaan ketjuuni kun tähän olen kirjoitellut.

Auttakaa! Kommentoikaa! Mitä tahansa! Olen niin epävarma itsestäni! Ottaako hyppy tuntemattomaan vai kestää vielä muutama vuosi(!) kunnes lapsi on isompi. Olen noita parisuhteemme ongelmia tuolla aiemmin kuvannutkin :cry:

Kovin vaikeassa tilanteessa olet. Mieli tekisi auttaa, mutta en osaa sanoa, onko hyppy tuntemattomaan parempi kuin muutama vuosi tähän astista epätyydyttävää elämääsi. Se kuitenkin on todella myönteistä, että olet tehnyt jo jotakin konkreettista asioittesi selvittämiseksi.
Raittiina pysyminen on kaikissa tapauksissa tärkeää, juomisella kotiolojasi tuskin pystyt asiallisesti hoitamaan tai luomaan minkäänlaisia sinua tukevia sosiaalisia verkostoja. Tämä koskee niin yhteiskunnan tarjoamia apukeinoja kuin vapaaehtoisyhteisöjen tai yksittäisten ihmisten välisiäkin.
Jos sinulla on hengellinen vakaumus tai mieli, voit turvautua rukouksen voimaan.

Sinulle toivotan rauhallista vuodenvaihdetta ja voimia asioittesi selvittelyyn tulevana vuonna!

Lapsen takia? Lapsen, joka itsekin on ilmoittanut haluavansa eroon luonnevikaisesta äijästäsi.

Maailmassa ei juurikaan muuta saa kuin ikävyyksiä jollei ole valmis ottamaan riskejä. Etköhän sinä nyt vaan etsi syytä ettei tarvitsisi tehdä rankkaa päätöstä.

Itse olen sitä mieltä, että parempi kertanen rytinä kuin ainainen kitinä.

Tuokin kommentti osoittaa että kyseessä on ihmissuhdepeli. Eihän tulevaisuutta voi ennustaa. Transaktioanalyyttisessä viitekehyksessä puhutaan lapsen, vanhemman ja aikuisen minätiloista. Yksi konsti on keskustella marttyyrien kanssa pelkästään aikuisen tasolta eli asiallisesti. Voit todeta asiallisesti ja kuivakkaasti että miehesi työmaalla jatkaminen olisi sinulle henkisesti liian raskasta joten joudut tekemään toisen ratkaisun. Jos miehesi ruikuttaa jotakin että rahaa menee hukkaan ja hänen yritys kaatuu niin toistat edellisen asiallisesti ja kuivakkaasti.

Aikuisen minätilassa olevan ihmisen kanssa ei voi riidellä, täkyjä voi heitellä mutta ihminen ei tartu niihin vaan vastaa kaikkeen asiallisesti.

Joskus provosoija saattaa kylläkin suuttua pahanpäiväisesti kun ei saa toista provosoitumaan.

Vakilukijoille tiedoksi, että täällä alkaa Piilojuoppiksella olla ratkaisujen paikka. Jännää, ehkä liiankin. Mutta meillä on vain yksi elämä! En halua päätyä miehen ex-rouvien joukkoon katkeraksi ja ammattitaidottomaksi. Ja vaihtoon sitten, kun herrasta niin tuntuu. En halua olla kenenkään elätti ja sitämyötä kynnysmatto, missään muodossa.

Tuntuu, että olen eniten olosuhdejuoppo. Mutta juoppo kuitenkin, ja vielä juopommaksi tullaan juomalla.

Juomista olen onnistunut vähentämään merkittävästi. Tämä johtuu siitä, että olen viimeinkin alkanut ottaa kontakteja ulkomaailmaan, ja paljon ei ole edes tarvinnut kertoa, kun reaktio on että “Heti hyvä ihminen pois sieltä!!”

Ja viimeksikin lapsi sanoi, että “Ihanaa, saadaan olla ilman isää” kun mies oli yön poissa. Kyllä se toisaalta avaa silmät. Jos/kun alan hommaamaan uutta asuntoa (esim. vuokra), uskon, että minulla on lapsen täysi tuki siinä.

Tänään aion ottaa yhteyttä sossuun sekä lapsen päivähoitoon.

Mutta raittiina ennen kaikkea! Vaikka siideri houkuttaisikin, niin kyllä asioita on parempi hoitaa ja miettiä kokonaan selvänä myös illalla.

Tässä viestissä on niin paljon yksityiskohtia, että muokkaan, kunhan vakilukijat ovat lukeneet.

Ehkä toivoa on vielä oikeaankin elämään! :confused:

Hei rouva!
Kannustan toimintaasi kummassakin aikeessasi, kun niin olet harkinnut, ja päätöksestäsi olla ottamatta siideriä.
Päivä kerrallaan tänäänkin!

Hienoa Piilojuoppis,

kannustamme täällä!
Ja nyt on kaikkein tärkeintä pysyä raittiina.

L:tar