Olen lukenut useita ketjuja täällä ja rohkenen tänne kirjoittaa, koska täällä vastauksien sävy on ollut ainoastaan kannustavaa ja hyväksyvää. Minut passitettiin työterveyslääkärille. Lääkäriä edeltäneiden 12 päivän aikana join yhteensä 5 annosta alkoholia kahtena eri päivänä (2+3), muuten ilman alkoholia nuo 12 päivää. Sitä ennen 2,5 viikkoa lomalla join joka päivä, suuriakin määriä. Syksyllä viikonloput humalanhakuisia, yleensä arki-iltoina muutoma lasillinen “rentouttavaa”. Peth testiin menin 16 päivää loman jälkeen, näiden aikana juotuja annoksia vain se 2+3 kpl viikkoa ennen testiä. Testin jälkeen huokaisin, nyt se on ohi ja olin varma, siis täysin varma, että tulos on alle 0.3. kahden viikon lähes raittiina olon jälkeen. Tulos tuli 6 päivää testin ottamisesta: 0.99. Järkytys, ahdistus, itku kurkussa, epätoivo, häpeä: Kuinka korkea arvo on ollutkaan heti loman jälkeen? Onko puoliintumisaikani pisimmästä päästä? Käytettiinkö testin yhteydessä puhdistukseen etanolia? Tyhmänä kuvittelin, että tulos on hyvä, mutta se olikin karmaiseva. En pysty ajattelemaan mitään muuta, ahdistaa, kurkkua kuristaa, en pysty syömään, en nukkumaan kunnolla, olo lähentelee paniikkikohtausta useasti päivässä. Haluan vähentää alkoholinkäyttöäni. Uuden testin pelossa tämä onkin helppoa, toivottavasti on senkin jälkeen.
Mä lopetin, kun lääkäri sanoi PEth olevan korkealla, kertoi että siihen pääsee päivittäisellä juomisella.
Kiistin ja änkytin jotain, mutta näin kilometrin päähän, vaikka oltiin puhelimessa, sen ”älä ukko selitä” ilmeen.
Lopettaminen oli helpotus, loppui se paranoidi annosten laskeminen ja juomisen suunnittelu.
Ei kyllä kaduta ja se PEth tippui nollaan, johon se saa jäädäkin.
Sinnikkyydellä ja päättäväisyydellä loppuu lotraaminen ja paranee se fyysinen sekä henkinen terveys samalla.
Hei @Siivetmaassa ja tervetuloa kirjoittamaan.
PEth kertoo alkoholinkäytöstä 2-4 viikon ajalta, joten lomasi mahtuu siihenikkunaan. Arvon puoliintumisaika on noin 4-12 vrk, joten se laskee hitaasti.
Lukeman nousu lienee jossain määrin yksilöllistä, mutta kyllähän tuloksesi suurkulutuksesta kertoo. Samoin toki kirjoittamasi.
Et kerro syytä työterveyteen passittamiselle tai sille, miksi korkea lukema kauhistuttaa. Mutta testin tulosta ei kannata epäillä, se mittaa tiettyä alkoholin juomisen synnyttämää rasva-ainetta, jota elimistö ei ilman etanolia tuota. Eikä etanoli siihen suoraan vaikuta, vaikka sitä testauksen yhteydessä kuinka lotrattaisiin.
Eihän tuo terveelliseltä kuulosta. Suosittelen lopettamaan lääkärille valehtelun, niin tilanne helpottuu. Juomaton jakso olisi varmasti hyvä sekä PEth-arvon laskuun että omien käyttötottumusten pohdintaan.
Tsemppiä! Juomattomuudella tulos laskee. Lohduttaa ei voi sillä, että se tapahtuisi nopeasti. Vaihtelua ilmeisesti on kovasti, mutta oma kokemukseni oli, että arvot laskivat hyvin hitaasti. Yli 6 viikkoa meni itselläni, että tulos laski kunnolla:
Yli neljä viikkoa meni siihen, että arvo 0.23 laski mittaamattomaan.
Nyt voi etsiä lohtua siitä, että huomaat nyt juoneesi liikaa, ja voit alkaa parantaa terveyttäsi olemalla juomatta, ja saada hyvää oloa!
Aluksi voi olla hankalaa, mutta kun pystyt siihen, voit lopulta paljon paremmin.
Lämpimästi tervetuloa @Siivetmaassa . Kirjoittelen pääsääntöisesti tuolla lopettajissa koska olen halunnut lopettaa elämälläni arpomisen. Tilanteesi kuulostaa kyllä todella tutulta. Menin itse ensin työterveyslääkärille ja sitä kautta pääisin ihan päihdeklinikalle ja hoitoon, jossa sitten otettiin myös tuo kuuluisa testi. Se on kyllä aika lahjomaton. Olin ollut kuukausia juomatta ennen testiä, mutta päivää ennen join. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta juuri tästä nimenomaisesta herkästä testistä - ainoastaan siitä toisesta ja tyhmänä ajattelin, että kaikki on ok. No näkyi tietenkin se edellisen illan uhmajuominen testissä. Toki lukema ei ollut korkea olin lääkärin mittapuulla “sosiaalisesti alkoholia käyttävä”, mutta minua itseäni asia raivostutti suuresti. Olin ollut juomatta joten testi olisi voinut olla puhdas, mutta typeryyksissäni ja uhmassani join.
Kannattaa aloittaa rehellisyydellä sekä lääkärille että itselleen. Voin kertoa, että se on ensimmäinen asia, mikä alkaa poistaa tuota paniikkia ja ahdistusta. Sitten kun on tehty tunnustukset ääneen - lääkärihän ne sieltä testistä näkee jo - alkaa varsinainen työ kohti raittiimpaa elämää. Kovasti toivon voimia Sinulle.
Tervetuloa @Siivetmaassa
Minäkin kannustan siihen rehellisyyteen koska lääkäri kyllä sen arvoista näkee että nyt puhutaan palturia. Se avoimuus ja rehellisyys ja asiasta puhuminen helpottaa kummasti ![]()
Vaikea arvioida kuinka nopeasti tuo 0,99 laskee normaaliin, mulla oli 1,08:sta lasku 0,08:n reilu kuukaudessa. Muistaakseni.
Pelästyttää ja mietityttää varmasti mutta koeta kääntää se niin että nyt se on ohi. Se salailu. Nyt vaan kohti uutta ja parempaa!
Kiitos teille kaikille tsempeistä❤️
Tuo shokki alkuun on ihan ymmärrettävää, samoin kaikki itseinho ja negatiiviset ajatukset. Ne helpottaa kyllä ja varsinkin kun saat nyt ne pahimmat ja pelottavimmat asiat (tyky-neuvottelu) taakse. Luota siihen että kaikki järjestyy parhain päin ![]()
Itku helpottaa, samoin ruoka, hyvä että koetat edes vähän syödä. Ja sauna ja vichy kuulostaa vielä paremmalta! Helppoa täältä huudella mutta hyvin se menee ja mikä tärkeintä; nyt saat apua ja sun ei tarvitse kantaa kaikkea yksin, se salailu on kuluttavaa ja väsyttävää ![]()
Minut “herätti” myös korkea peth-luku, 0,59 n. 2 kuukautta sitten. Toki olin tiedostanut ongelmani jo pitkään, mutta tuossa luvussa se jotenkin konkretisoitui. Olen kirjoitellut tuolla Lopettajien puolella, mutta kirjoituksesi pisti silmiini täällä Vähentäjissä. Minun matkani on alkumetreillä ja helppoa ei ole ollut, retkahduksia jne. Mutta kannustusta olen saanut ja vertaistukea. Me emme paini yksin tämän ongelman kanssa.
Et ole paska. Arvosta itseäsi ja pidä kehostasi huolta, uutta ei saa vaikka kuinka etsisi, vaan ei se mitään, vanhan voi korjata ja siitä tulee hyvä.
Sen verran vielä pitää lisätä, että se on riippuvuussairaus, kun tekee ihmisestä sellaisen oudon. Kun sen hoitaa pois, niin elämässä alkaa uusi luku.
Hetken päästä voit seisoa peilin edessä ja taputtaa itseäsi selkään, jos kompuroit matkalla, niin ei muuta, kuin reippaasti ylös.
Ei tämä helppoa ole, mutta olo raittiina on sellainen tavoittelemisen arvoinen juttu. Sitä oloa ei voi rahalla ostaa.
Miten voit @Siivetmaassa? ![]()
Oi kiitos kysymästä Nellaelina, kyllä lämmittää sydäntä ja herkistää kun kysyit![]()
Hienoa kuulla että kaikki sujui hyvin, nyt vaan päivä kerrallaan eteenpäin ![]()
PEth on kyllä yksi perkele. Itselläni on pian edessä ko. testi, mitä ennen olen ollut juomatta 50+ päivää. Lopetin miltei kahden vuoden raittiuden kahden päivän pämppäämiseen. Tai siis keskeytin. Vaikka realistisesti ei ole mitään mahdollisuutta, että tulokseni tulisi olemaan yli 0.03, olen laskenut kaikki skenaariot auki laskimen ja tekoälyn kanssa suht perkeleen monta kertaa. Ihmisen mieli on neuroottinen.
Ärsyttää tämä virallinen ilmoitus ”mitattavissa 2-4 vkoa, puoliutumisaika n. 3-5 päivää”. Joo-o, ehkä ruuan kanssa viiniä nauttivien keskuudessa. Itse kun juon, juon idioottimaisia määriä. Kuuden päivän putken jälkeen arvo oli aikanaan 1.6+, ja kuukauden raittiuden jälkeen se oli tippunut 0.3+. Puoliutumisaika 12 päivää. Toisen kerran, viiden päivän juominkien jälkeen, arvo oli 1.47, mikä laski 32 päivän jälkeen 0.07. Puoliutumisaika 7ish päivää. Eli ihan lapsen pylly.
Sanoisin että kaikki suht lähiaikoina juotu alkoholi vaikuttaa esim. maksan toimintaan ja sitä kautta puoliutumisaikaan. Ei täydy olla lääkäri havaitakseen että testi kyllä toimii, mutta ei todellakaan ole täydellinen.
Kyllä se siinä mielessä on, että paljastaa kyllä surutta jos alkoholia on mennyt isoja määriä pidemmän aikaa. Toki ne yksittäiset kosteat viikonloputkin sitä voi nostaa mutta ei mihinkään älyttömyyksiin. Plus että sitten kyllä laskeekin suht nopeaa alas.
Niin. Näissä kun on se että jokainen on yksilö ja jokaisen keho toimii eri tavalla niin varmaahan se nollatulos ei ole kuin pidemmällä täysraittiudella.
Kiitos vastauksesta viestin ohitse. Jos saman henkilön puoliutumisaika ja kertymä vaihtelee, mitä veikkaat kuinka moni luottaa turhaan annettuihin viitearvoihin, ja nappaa itselleen alkoholistin leiman? Jeesustelu sikseen päihdeongelmaisten palstalla.
Nyt en ymmärrä miksi sä mulle kiukuttelet mutta joka tapauksessa, ei sitä riippuvuussairauden diagnoosia yksittäisen labratuloksen perusteella saa. Kyllä silloin on kokonaistilanteessa muutakin mikä täyttää diagnostiset kriteerit.
Mulla diagnoosi on, kirjattu sen jälkeen kun peth oli jo nollissa mutta ei se sitä sairautta poista.
[Poistettu asiatonta. Muistetaan foorumin säännöt. -Päihdelinkin moderaattori]