A:n äiti, sulla on nyt tosi rankkaa! Ja syystä! Elämä tuntuu epäoikeudenmukaiselta, kun käy noin vaikka on tehnyt parhaansa. Olen kokenut tuota aivan samaa. Täytyy sanoa, että alkuvuosina se oli rankempaa, nyt kai alkaa jo vähän tottua tai turtua tähän karmeaan tilanteeseen. Käyt vielä ilmeisesti läpi tuota “elämäntyön epäonnistumista”. Minulla meni siihen monta vuotta, enkä vieläkään ole päässyt kokonaan siitä ajatuksesta. Vertaistuesta on ollut kyllä apua jonkin verran. Kyllä on ollut aivan kestämätön ajatus, että oma monilahjakas, komea ja kaikkien pitämä poika alkaa tuhota itseään.
Olet niin lähellä tytärtäsi, että et pysty näkemään tilannetta ulkopuolelta. Tyttäresi voi tosi huonosti, ja hänen käyttäytymisensä johtuu siitä. Hän on ensinnäkin joutunut vasten tahtoaan pois kotoa ja toiseksi hän kärsii aineiden vieroitusoireina ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Näin luulen, näin on meillä käynyt pojan kanssa. Yritä miettiä, että jos hän olisi jonkun muun lapsi, niin mitä silloin ajattelisit. Varmaan tajuaisit, että ei tyttö sinua oikeesti syytä, hänellä on vain niin paha olla. On hyvä, että hän on nyt siellä turvassa. Kyllä se olokin vähitellen helpottuu.
Kun minun poikani oli laitoshoidossa kaukana kotoa, hän oli tosi vihainen, kun kävimme häntä katsomassa. Tuntui, että hän syytti meitä pahasta olostaan ja kaikista epäkohdista mitä laitoksessa hänen mielestään oli, vaikka oli sillä kertaa itse halunnut hoitoon! Se oli karmeaa! Minua ahdisti joka sunnuntai, kun oltiin lähdössä häntä katsomaan, ja vielä enemmän, kun tultiin takaisin. Jollain tasolla tajusin, mistä tuo johtuu; silti itsellä oli tosi paha olo.
Tilanne muuttui laitosjakson jälkeen. Ei se poika minua vihannut, päinvastoin. Pidä välit tyttäreesi, vaikka hän olisi inhottava. Mutta älä soita joka päivä. Tai soita henkilökunnalle ja kysy tytön vointia. Meillä on ollut joka hoidossa sellainen tilanne, että hoitajien mielestä poika on voinut ja käyttäytynyt hyvin tai lähes hyvin, vaikka meille vanhemmille hän on kironnut ja huutanut päin naamaa.
Tuosta lääkeasiasta: itse en selviäisi ilman mielialalääkkeitä. Ne ovat välttämätön tuki. Ilman niitä itkisin päiväkaudet. Ilman niitä en pystyisi töihin. Rauhoittavia (diapam) olen tarvinnut ainoastaan shokkitilanteissa, tilapäisesti yhtenä tai kahtena päivänä. Ne eivät sovi minulle muutenkaan, väsyn ja olen ihan zombi vielä seuraavana päivänä. Unilääkkeisiin olen joutunut myös turvautumaan. Hyvä yöuni helpottaa seuraavaa päivää, lääkkeet mahdollistavat sen. Unilääkkeisiin ei kannata kuitenkaan totuttautua, niistä tulee helposti riippuvaiseksi.
Terapiasta tai keskustelutuesta on varmasti apua, jos sellaista onnistuu saamaan. Sain yhtenä vuonna 10 kertaa työpsykologin kanssa keskustelua. Se oli todella helpottavaa. Valitettavasti sitä ei saa enempää. Kelalta tuskin saisin terapiakorvauksia, kun olen työkykyinen. Jos sinulla on mahdollista saada jotain keskusteluapua tai terapiaa, suosittelen todella.
Toivon voimia ja jaksamista sulle! Meitä on monta tässä samassa veneessä. Kyllä tilanne voi vielä kääntyä paremmaksi, aivan varmasti voi! Meilläkin on nyt valoa näkyvissä, vaikka poika ei ole vielä aineista päässytkään. Hän kuitenkin nyt HALUAA EROON niistä. Toivoa on aina!