Ensimmäinen viikko ja vähän ylikin ilman pisaraakaan takana. Pahimmat fyysiset vieroitusoireet meni aika lailla nopeasti ohitse (suurimman osan ajasta nukkuessa) ja nyt onkin kyse lähinnä siitä, et miten jatkaa tästä eteenpäin ilman että on jatkuvasti hoettava sisimmissään, et älä juo tai edes ajattele sitä ja vältä kaikkea mikä liittyy juomiseen, myös ystäviäsi jotka viettävät vähintäänkin viikonloput suht kosteissa merkeissä. Mun kohdalla se tarkoittaa sitä, et vältä melkein kaikkea koska viimeiset 10 vuotta ovat menneet käytännössä täysin alkoholin määräämänä, oli kyse sit mistä tahansa mihin olen ryhtynyt. Hemmetin yksinäistä touhua siis ja siksipä täältä on hyvä ponnistaa.
Luin tossa parin päivän aikana muilta sivuilta lukemattomia tarinoita ja täytyy sanoa että eilen illan päätteeksi tuli suorastaan huono olo, kun silmät aukesivat viimeinkin siihen, että kuinka syvällä montussaan sitä onkaan ja millainen ylämäki tässä on vielä edessä taitettavana, jotta voisi edes puhua raitistumisesta. Siksipä ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä tavoitteenani pysyä päivä kerrallaan selvänä, niinkuin monilla muillakin ja pidän siitä kirjaa pieneen seinäkalenteriini, johon merkkaan joka aamu uuden rastin symboliksi siitä, että lupaan itselleni olla juomatta tänään.
Nyt on siis jo toinen viikonloppu edessäni, mistä selvittävä kunnialla vaikka tiedän että houkutuksia on luvassa ja vaikeuksia selvittää sitä muille, etten tosiaankaan ole nyt ottamassa, en tulossa baariin tai muutakaan vastaavaa.
Se on mun kohdalla ainakin suunnattoman raskasta selitellä ja kierrellä kysymyksiä, koska en halua julistaa mitenkään olevani nyt raittiuden tiellä ja viinaa en enää juo, sillä enhän voi tietää mikä tilanne on ens viikolla?
Asiaa pahentaa vielä se seikka, ettei tämä ole todellakaan ensimmäinen kerta kun olen sanonut lopettavani ja kas kummaa, seuraavana vkl. olenkin taas jo tuoppi kourassa kaiken lupaamani unohtaneena.
Nyt on vaan jokin toisin, tunne on hyvin erinlainen kuin monesti aiemmin. Kumppanini, joka ei lupauksiini ole enää aikoihin ottanut sen suurempaa kantaa, koska joka kerta lupaukset ovat kestäneet sen viikon pari, niin hänkin kannustaa koska vissiin huomannut, et nyt “tosissaan” myös tarkoittaa sitä, vilpitöntä halua ottaa vastaan kaikki tuki ja päästä eroon tästä kierteestä, joka syö ja nakertaa kaiken ympärillään tuhoen.
Olisi mukava kuulla miten te, juomisen äskettäin lopettaneet ja muutkin suoriudutte näistä sudenkuopista, eli esim. viikonlopuista tai muutenkin juhlapyhistä ym. vastaavista, joihin yleensä kuuluu alkoholi kuvioihin silloin kun on suurkuluttaja, tai siis tarkemmin sanottuna alkoholisti, joka yrittää tavoitella raittiutta ilman sen suurempaa meteliä asian ympärillä?
Tsemppiä kaikille teille, jotka valinneet ryyppäämisen sijaan selvän viikonlopun! ![]()