Hei,
olen uusi täällä enkä ole tutkinut aiempia viestiketjuja sillä silmällä, että voisin sieltä löytää vastauksen ongelmaani.
Olen 58 v. nainen. Eronnut, asun yksin (ainoa lapsi muuttanut opiskelujen perässä), vakituinen työpaikka.
Olen käyttänyt alkoholia pitkään - voisi sanoa vuosikymmenet - tahti on kiihtynyt viime vuosina.
Sairastuin autoimmuunisairauteen vajaa 2 vuotta sitten. Hoitona uusi biologinen lääke, jonka takia olen tarkassa seurannassa. Laboratoriokokeet kerran kuukaudessa.
Näissä kokeissa sitten jäin “kiinni”. Maksa-arvot alkoivat nousta normaaleista viime keväänä, huippulukemat sain elokuun alussa viiden viikon ihanan kesäloman jälkeen. Koko loma meni tissutellessa tahtiin pullo valkkaria ja 4 olutta päälle päivässä.
Sain ehdottoman kiellon olla käyttämättä alkoholia. Mutta arvannette miten vaikeaa se oli pitkän juomisen jälkeen! Sinnittelin kuitenkin seuraaviin labroihin asti mielestäni (ja tilanteeni tuntien) aika hyvin. Juominen vähentyi paljon - vain viikonloppuisin repsahdin.
Elokuun mittauksessa labrat (ALAT, GT) olivat puolittuneet. Alat n. 120 ja GT n. 140. Syyskuun mittauksessa GT oli laskenut edelleen, mutta Alat noussut 142:een. Syyskuussa join ehkä vähän enemmän kuin elokuussa.
Näiden tulosten jälkeen sain lähetteen maksan ultraäänitutkimukseen, joka on ensi viikolla.
Olen aivan kauhuissani. En ole pystynyt olemaan täysin juomatta - vähentänyt toki olen.
Kertokaa joku, kenellä on tietoa, ovatko nuo arvoni jo sellaisia, että minulla voi olla alkava maksakirroosi?
Tai jokin muu kamala sairaus. Syöpä?
Olen ihan hajoamispisteessä, kun odotan tuota toimenpidettä. Vastaukset saan vasta lähes kahden viikon päästä lääkärikäynnillä.
Ahdistaa ja halu juoda on hirvittävä! Edes yhtenä iltana, jotta pääsisin tästä stressistä hetkeksi eroon. Myös työssä on tällä hetkellä äärettömän kiirettä ja stressaavaa. Tuntuu kamalalta olla menettänyt se ainoa rentoutumiskeino mikä minulla on ollut. Koen myös erittäin epäreiluksi lääkärin asenteen, kun hän vaatii yhtä äkkiä katkaisemaan juomisen, vaikka tietää, että kyseessä on sairaus. Lisäksi uhkaa lääkityksen lopettamisella (koska en ole noudattanut ohjetta olla juomatta).
Tiedän tilanteeni parhaiten. Olen tehny tosi urhean teon vähentäessäni juomista kuluneen 2,5 kuukauden aikana. Yksin, ilman mitään apua mistään tai keneltäkään. Tavoitteeni on päästä vähitellen tilanteeseen, jossa voin nauttia alkoholia viikonloppuisin. Ihan oikeasti siis haluan päästä juomiseni herraksi!
Nyt jyskyttää päässä yksi ajatus: jos repsahdan perjantaina - vaikuttaako se jotenkin tiistaina olevan ultran tuloksiin?
Tämä tuntuu varmasti sekavalta, mutta juuri sitä se on.
Olen kuin nurkkaan ahdistettu eläin. Haluan vapauteen, mutta omalla tavallani. Ahdistaa. Mitä teen.